Re: M3 på Ringen (varv finns nu)
Postat: 30 jun 2019 18:29
Vad har M2 gjort för tider på Ringen?
Pontus skrev:Vad har M2 gjort för tider på Ringen?
Jag hade en M2 med N55-motorn (370 Hk) och den sägs ha haft en inofficiell tid på 7:52 som BMW inte ville veta av då den låg för nära den på den tiden mycket dyrare M4:an.The previous M2 had a lap time of 7:58 minutes while the M4 lapped the track in 7:52. The official lap time of BMW M test driver Jörg Weidinger in the M2 Competition was 7:50 minutes, so fairly close to the Sport Auto time
Just i detta fallet är det lite speciellt, M2 Competition är instegsmodellen i väntan på den banpreppade M2 CS. Det har funnits en ”vanlig” M2 men då den hade en gammal motor (som inte ens var en S-motor som är brukligt i en M-bil) så ersatte M2 Competition denna.Pontus skrev:På BMW vad innebär competition utrustningen, är det större skivor, större däck mm? Det är väl ett packet som är till för typ bankörning?
Sedan kanske han inte körde Teslan optimalt och använde bromsarna mer än nödvändigt. Att han inte märkte någon skillnad på momentet måste väl bara ses som konstigt eller som en väldig komplimang till BMW![]()
Hur som helst så är det väl ingen direkt skam även om den skulle förlora i en fair fight mot en så kompetent bil som denna BMW?
Legato skrev:Vilken skräll att en kille som tävlar i en BMW var pro-BMW
Undrar hur de lyckats få tag på en P3a med 19" fälgar för övrigt...
Hur menar du här? Jag har också lagt många varv på Gelleråsen och ut ur kurvorna låg i alla fall jag på så pass låg växel att motorn svarade omedelbart. Nu hade jag tyvärr ingen diffbroms så det var greppet som begränsade. Jag tror snarare att det är Teslans utmärkta fyrhjulsdrift som är fördel ut ur kurvorna, men det är inte samma sak som vridmoment. Det framstår som märkligt att påstå att Göransson skulle ljuga. Visserligen har jag faktiskt kört ifrån honom på just Gelleråsen*, men han är nog rejält mycket bättre på att både ratta en bil och utvärdera dess bankörningsegenskaper, än någon av oss här.MDurante skrev:3. Att han inte märker av vridmomentet måste vara en lögn, bilen fullständigt mördar sig ut ur kurvorna och kompenserar för dålig väghållning så det borde han definitivt ha märkt.
0,3 G i retardation är ju inte mycket på en räserbana. Det är rejäla inbromsningar inför t ex trösen, ejes och hårnålen. Nog sjutton blir bromsarna varma om man håller tempot uppe.MDurante skrev:4. Att bromsarna fadear köper jag inte. På gelleråsen behövs knappt bromsa när man har track mode på och bilen regenererar 0.3G istället för 0.2G på vanlig körning. Att de fadear är definitivt att han har bromsat extremt hårt utan anledning. Han kanske inte är van att köra elbil och kör bilen som han körde M2an, helt fel. Men jag kan hålla med att det kanske skulle suttit större slitzade eller iaf borrade bromsskivor från brembo.
Ljuga kanske är ett starkt ord, men undanhålla sanningen eller ge sanning med modifikation tror jag absolut en inbiten BMW fantast kan göraNiklas Z skrev:Hur menar du här? Jag har också lagt många varv på Gelleråsen och ut ur kurvorna låg i alla fall jag på så pass låg växel att motorn svarade omedelbart. Nu hade jag tyvärr ingen diffbroms så det var greppet som begränsade. Jag tror snarare att det är Teslans utmärkta fyrhjulsdrift som är fördel ut ur kurvorna, men det är inte samma sak som vridmoment. Det framstår som märkligt att påstå att Göransson skulle ljuga. Visserligen har jag faktiskt kört ifrån honom på just Gelleråsen*, men han är nog rejält mycket bättre på att både ratta en bil och utvärdera dess bankörningsegenskaper, än någon av oss här.
Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.Niklas Z skrev:0,3 G i retardation är ju inte mycket på en räserbana. Det är rejäla inbromsningar inför t ex trösen, ejes och hårnålen. Nog sjutton blir bromsarna varma om man håller tempot uppe.
Nu vet jag inte hur bilens TCS och antispinn fungerar, men om bromsarna används för detta så är det ju en vanlig orsak till överhettade bromsar om man kör hårt.MDurante skrev:
Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.
En TARS-edition nära dig.Legato skrev:Om jag var Musk så hade jag lanserat en upphottad version av P3 som är mer byggd för bana. Går ju att förbättra den avsevärt med väldigt små medel...
Bra reklamvärde och personligen hade jag tyckt det var snyggt med en "aggressivare" version.
Tror man skulle kunna lägga på 150-200k på priset utan problem:
* Fetare däck. Går ju in avsevärt bredare helt utan mod (285 tror jag, men åtminstone 275 bak).
* Keramiska bromsar med förbättrad kylning.
* Eventuellt ännu bättre kylning av batteriet.
* Kolfiberpaket med kjolar, diffusor osv.
* Sänkning och hårdare fjädring.
Efter 3 varv på Gelleråsen?dd88 skrev:Nu vet jag inte hur bilens TCS och antispinn fungerar, men om bromsarna används för detta så är det ju en vanlig orsak till överhettade bromsar om man kör hårt.MDurante skrev:
Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.
Det är en teori. I texten står det att testföraren tycker att bilen påverkar körningen extremt mycket, om bilen använder bromsarna för att hantera detta så är det min bästa gissning, kan inte komma på något annat som skulle kunna påverka bromsarna till den grad. Är det bara ”inbromsningar” så är det extremt dåliga bromsar och det har till och med jag svårt att tro.Jeppe_E skrev:Efter 3 varv på Gelleråsen?dd88 skrev:Nu vet jag inte hur bilens TCS och antispinn fungerar, men om bromsarna används för detta så är det ju en vanlig orsak till överhettade bromsar om man kör hårt.MDurante skrev:
Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.
Som nybörjare och utan försäkring så kommer du inte vilja köra så fort så att bromsarna överhettas, skulle inte tro att det är något att oroa sig över.Elof skrev:Det var sannerligen inga glädjande nyheter. Nästan så man undrar om det var något fel på bilen. Hade planer på att prova min vanliga AWD på Teknikens Världs nästa track day. Nu tvekar jag. Man vill ju bli rulla bromslös i slutet av långa rakan efter 1,5 varv på Mantorp.
Jag räknade lite på detta med vridmoment. Med antagande om att BMW:n körs på tvåans växel och medtaget korrigering för olika rullomkrets (mycket liten skillnad) samt att Teslan är tyngre så har den ett maximalt "vridmoment" som är ungefär 20 % större. Men givet bilens utväxling och momentkurva så börjar den redan efter 80 km/h tappa. Göranson har nog en poäng i det han säger, att det i praktiken inte är någon större skillnad i de farter han håller ut ur kurvorna.MDurante skrev:Bilens fyrhjulsdrift tillåter motorernas fulla vridmoment att utnyttjas. Utan vridmomentet så ger inte fyrhjulsdriften en enda Nm. Men i grund och botten är det absolut vridmomentet från elmotorerna som ger rejäl knuff ut ur kurvorna.
Så du menar att Göranson kan hålla 80km/h genom alla kurvor på banan?Niklas Z skrev:Jag räknade lite på detta med vridmoment. Med antagande om att BMW:n körs på tvåans växel och medtaget korrigering för olika rullomkrets (mycket liten skillnad) samt att Teslan är tyngre så har den ett maximalt "vridmoment" som är ungefär 20 % större. Men givet bilens utväxling och momentkurva så börjar den redan efter 80 km/h tappa. Göranson har nog en poäng i det han säger, att det i praktiken inte är någon större skillnad i de farter han håller ut ur kurvorna.MDurante skrev:Bilens fyrhjulsdrift tillåter motorernas fulla vridmoment att utnyttjas. Utan vridmomentet så ger inte fyrhjulsdriften en enda Nm. Men i grund och botten är det absolut vridmomentet från elmotorerna som ger rejäl knuff ut ur kurvorna.
Det var ungefär 10 år sedan jag körde på Gelleråsen senast, men som jag minns det var det inte ofta man var under 80 km/h och jag körde en helt original BMW 330i (fast med lite mer camber och R-däck). Nu vet jag inte vad det var för däck på den BMW M2 Göranson körde, men med tanke på att han är en vassare förare än jag någonsin varit så borde han hålla högre kurvhastigheter.MDurante skrev:Så du menar att Göranson kan hålla 80km/h genom alla kurvor på banan?Niklas Z skrev:Jag räknade lite på detta med vridmoment. Med antagande om att BMW:n körs på tvåans växel och medtaget korrigering för olika rullomkrets (mycket liten skillnad) samt att Teslan är tyngre så har den ett maximalt "vridmoment" som är ungefär 20 % större. Men givet bilens utväxling och momentkurva så börjar den redan efter 80 km/h tappa. Göranson har nog en poäng i det han säger, att det i praktiken inte är någon större skillnad i de farter han håller ut ur kurvorna.MDurante skrev:Bilens fyrhjulsdrift tillåter motorernas fulla vridmoment att utnyttjas. Utan vridmomentet så ger inte fyrhjulsdriften en enda Nm. Men i grund och botten är det absolut vridmomentet från elmotorerna som ger rejäl knuff ut ur kurvorna.
Tycker han borde märkt skillnad i vridmoment på ejes men vad vet jag. Allt är väl subjektivt.