Sida 3 av 3

Re: M3 på Ringen (varv finns nu)

Postat: 30 jun 2019 18:29
av Pontus
Vad har M2 gjort för tider på Ringen?

Re: M3 på Ringen (varv finns nu)

Postat: 30 jun 2019 18:38
av Verdi
Pontus skrev:
Vad har M2 gjort för tider på Ringen?
The previous M2 had a lap time of 7:58 minutes while the M4 lapped the track in 7:52. The official lap time of BMW M test driver Jörg Weidinger in the M2 Competition was 7:50 minutes, so fairly close to the Sport Auto time
Jag hade en M2 med N55-motorn (370 Hk) och den sägs ha haft en inofficiell tid på 7:52 som BMW inte ville veta av då den låg för nära den på den tiden mycket dyrare M4:an.

Ryktet gjorde också gällande att M2:an var lite för hård i bakvagnen och hade svårt med fästet i en del ojämna högfartskurvor.

Jag körde M4 på Mantorp 2016 och då sa instruktören att M2 och M4 var jämnsnabba. M4:an drog ifrån på raksträckorna och M2:an var snabbare i kurvorna.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu)

Postat: 26 jul 2019 07:59
av dd88
Tidningen ”Elbilen” ställde Model 3 Performance mot BMW M2 Competition på Gelleråsen och sätter femfaldiga STCC-vinnaren Richard Göransson bakom ratten:
91BC774E-43AE-4AC6-9A72-9BB38A06D9AB.jpeg

Re: M3 på Ringen (varv finns nu)

Postat: 26 jul 2019 10:14
av Legato
Vilken skräll att en kille som tävlar i en BMW var pro-BMW :lol:

Undrar hur de lyckats få tag på en P3a med 19" fälgar för övrigt...

Re: M3 på Ringen (varv finns nu)

Postat: 26 jul 2019 10:39
av Pontus
På BMW vad innebär competition utrustningen, är det större skivor, större däck mm? Det är väl ett packet som är till för typ bankörning?
Sedan kanske han inte körde Teslan optimalt och använde bromsarna mer än nödvändigt. Att han inte märkte någon skillnad på momentet måste väl bara ses som konstigt eller som en väldig komplimang till BMW :?
Hur som helst så är det väl ingen direkt skam även om den skulle förlora i en fair fight mot en så kompetent bil som denna BMW?

Re: M3 på Ringen (varv finns nu)

Postat: 26 jul 2019 11:35
av dd88
Pontus skrev:
På BMW vad innebär competition utrustningen, är det större skivor, större däck mm? Det är väl ett packet som är till för typ bankörning?
Sedan kanske han inte körde Teslan optimalt och använde bromsarna mer än nödvändigt. Att han inte märkte någon skillnad på momentet måste väl bara ses som konstigt eller som en väldig komplimang till BMW :?
Hur som helst så är det väl ingen direkt skam även om den skulle förlora i en fair fight mot en så kompetent bil som denna BMW?
Just i detta fallet är det lite speciellt, M2 Competition är instegsmodellen i väntan på den banpreppade M2 CS. Det har funnits en ”vanlig” M2 men då den hade en gammal motor (som inte ens var en S-motor som är brukligt i en M-bil) så ersatte M2 Competition denna.

Vanligtvis så är Competition steget efter instegsmodellen, sen CS och sist CSL/GTS (BMW är allt annat än konsekventa)

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 12:14
av Legato
Om jag var Musk så hade jag lanserat en upphottad version av P3 som är mer byggd för bana. Går ju att förbättra den avsevärt med väldigt små medel...

Bra reklamvärde och personligen hade jag tyckt det var snyggt med en "aggressivare" version.

Tror man skulle kunna lägga på 150-200k på priset utan problem:

* Fetare däck. Går ju in avsevärt bredare helt utan mod (285 tror jag, men åtminstone 275 bak).
* Keramiska bromsar med förbättrad kylning.
* Eventuellt ännu bättre kylning av batteriet.
* Kolfiberpaket med kjolar, diffusor osv.
* Sänkning och hårdare fjädring.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu)

Postat: 26 jul 2019 12:53
av Jeppe_E
Legato skrev:
Vilken skräll att en kille som tävlar i en BMW var pro-BMW :lol:

Undrar hur de lyckats få tag på en P3a med 19" fälgar för övrigt...

Jag finner det lite märkligt att han inte kände någon skillnad i vridmomentet. Detta är LR AWD mot M2 competition....


Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 12:58
av Mickep
De som tävlar brukar modifiera bilarna (sätta in burar, byta ut stötdämpare däck et,c,) så det är ingt tillverkan brukar bry sig om.
En bana har oftast många kurvor och de varvar innan start så det är inte så stor skillnad, det är gasa -bromsa, gasa bromsa et.c. som gäller.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 13:19
av dd88
Förutom någon enstaka kurva så skulle jag tro att de flesta ligger mellan 70-170 på Gelleråsen, och i det spannet tror jag inte någon av bilarna utmärker sig när det kommer till vrid.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 16:14
av NEO
Har kört många gånger på gelleråsen och varit nere på låga 1.19 med FWD bil. Håller med en hel del STCC föraren påpekar, men långt ifrån allt.

1. Bilen känns svampig, det gör den. Den har enbart 10mm sänkning jämfört med andra standardmodeller. Varför Tesla inte monterat ordentliga sportdämpare som bilstein/öhlins eller liknande är en gåta. Performance och toppmodell bör ha fetare kräningshämmarstag, bussningar och dämpare. Som gamla Performance + paketen, men Tesla lär sig aldrig.

2. Stolarna, de är på tok för vanliga för att sitta i en Performance bil som påstås konkurrera med M3. Det gör den inte. Man sitter klistrad mot rutan eller passageraren när man kör inspirerat med track mode on. Bilen skulle ha ordentligt skålade recaro stolar för att kunna konkurrera med BMWs M serier.

3. Att han inte märker av vridmomentet måste vara en lögn, bilen fullständigt mördar sig ut ur kurvorna och kompenserar för dålig väghållning så det borde han definitivt ha märkt.

4. Att bromsarna fadear köper jag inte. På gelleråsen behövs knappt bromsa när man har track mode på och bilen regenererar 0.3G istället för 0.2G på vanlig körning. Att de fadear är definitivt att han har bromsat extremt hårt utan anledning. Han kanske inte är van att köra elbil och kör bilen som han körde M2an, helt fel. Men jag kan hålla med att det kanske skulle suttit större slitzade eller iaf borrade bromsskivor från brembo.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 16:36
av Niklas Z
MDurante skrev:
3. Att han inte märker av vridmomentet måste vara en lögn, bilen fullständigt mördar sig ut ur kurvorna och kompenserar för dålig väghållning så det borde han definitivt ha märkt.
Hur menar du här? Jag har också lagt många varv på Gelleråsen och ut ur kurvorna låg i alla fall jag på så pass låg växel att motorn svarade omedelbart. Nu hade jag tyvärr ingen diffbroms så det var greppet som begränsade. Jag tror snarare att det är Teslans utmärkta fyrhjulsdrift som är fördel ut ur kurvorna, men det är inte samma sak som vridmoment. Det framstår som märkligt att påstå att Göransson skulle ljuga. Visserligen har jag faktiskt kört ifrån honom på just Gelleråsen*, men han är nog rejält mycket bättre på att både ratta en bil och utvärdera dess bankörningsegenskaper, än någon av oss här.
MDurante skrev:
4. Att bromsarna fadear köper jag inte. På gelleråsen behövs knappt bromsa när man har track mode på och bilen regenererar 0.3G istället för 0.2G på vanlig körning. Att de fadear är definitivt att han har bromsat extremt hårt utan anledning. Han kanske inte är van att köra elbil och kör bilen som han körde M2an, helt fel. Men jag kan hålla med att det kanske skulle suttit större slitzade eller iaf borrade bromsskivor från brembo.
0,3 G i retardation är ju inte mycket på en räserbana. Det är rejäla inbromsningar inför t ex trösen, ejes och hårnålen. Nog sjutton blir bromsarna varma om man håller tempot uppe.

*) Både Göransson och jag körde vid det tillfället BMW 330i -06, men han hade gatdäck och tre eller fyra passagerare i bilen, så jag tror inte att jag är nära hans kapacitet som förare.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 17:05
av NEO
Niklas Z skrev:
Hur menar du här? Jag har också lagt många varv på Gelleråsen och ut ur kurvorna låg i alla fall jag på så pass låg växel att motorn svarade omedelbart. Nu hade jag tyvärr ingen diffbroms så det var greppet som begränsade. Jag tror snarare att det är Teslans utmärkta fyrhjulsdrift som är fördel ut ur kurvorna, men det är inte samma sak som vridmoment. Det framstår som märkligt att påstå att Göransson skulle ljuga. Visserligen har jag faktiskt kört ifrån honom på just Gelleråsen*, men han är nog rejält mycket bättre på att både ratta en bil och utvärdera dess bankörningsegenskaper, än någon av oss här.
Ljuga kanske är ett starkt ord, men undanhålla sanningen eller ge sanning med modifikation tror jag absolut en inbiten BMW fantast kan göra ;)

Bilens fyrhjulsdrift tillåter motorernas fulla vridmoment att utnyttjas. Utan vridmomentet så ger inte fyrhjulsdriften en enda Nm. Men i grund och botten är det absolut vridmomentet från elmotorerna som ger rejäl knuff ut ur kurvorna.
Niklas Z skrev:
0,3 G i retardation är ju inte mycket på en räserbana. Det är rejäla inbromsningar inför t ex trösen, ejes och hårnålen. Nog sjutton blir bromsarna varma om man håller tempot uppe.
Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 17:15
av dd88
MDurante skrev:

Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.
Nu vet jag inte hur bilens TCS och antispinn fungerar, men om bromsarna används för detta så är det ju en vanlig orsak till överhettade bromsar om man kör hårt.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 17:37
av Tars
Legato skrev:
Om jag var Musk så hade jag lanserat en upphottad version av P3 som är mer byggd för bana. Går ju att förbättra den avsevärt med väldigt små medel...

Bra reklamvärde och personligen hade jag tyckt det var snyggt med en "aggressivare" version.

Tror man skulle kunna lägga på 150-200k på priset utan problem:

* Fetare däck. Går ju in avsevärt bredare helt utan mod (285 tror jag, men åtminstone 275 bak).
* Keramiska bromsar med förbättrad kylning.
* Eventuellt ännu bättre kylning av batteriet.
* Kolfiberpaket med kjolar, diffusor osv.
* Sänkning och hårdare fjädring.
En TARS-edition nära dig. Bild

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 17:47
av Jeppe_E
dd88 skrev:
MDurante skrev:

Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.
Nu vet jag inte hur bilens TCS och antispinn fungerar, men om bromsarna används för detta så är det ju en vanlig orsak till överhettade bromsar om man kör hårt.
Efter 3 varv på Gelleråsen?

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 17:53
av dd88
Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
MDurante skrev:

Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.
Nu vet jag inte hur bilens TCS och antispinn fungerar, men om bromsarna används för detta så är det ju en vanlig orsak till överhettade bromsar om man kör hårt.
Efter 3 varv på Gelleråsen?
Det är en teori. I texten står det att testföraren tycker att bilen påverkar körningen extremt mycket, om bilen använder bromsarna för att hantera detta så är det min bästa gissning, kan inte komma på något annat som skulle kunna påverka bromsarna till den grad. Är det bara ”inbromsningar” så är det extremt dåliga bromsar och det har till och med jag svårt att tro.

Edit: Fick fart i Readly:
88AFAAE1-39C6-4BF9-9138-9F4267C6E646.png
56C9BC3E-84CD-4095-B0D9-DFE5ACA4EFEA.png

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 18:08
av Niklas Z
Det kan ju även vara så att Tesla valt bromsbelägg som inte passar för bankörning och i så fall är det enkelt att åtgärda. Det kan också vara så att det är för dåligt med kylluftkanaler till bromsarna. Det skulle kunna bero på att Tesla prioriterat lågt luftmotstånd (för räckviddens skull). Men jag spekulerar bara här.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 18:25
av Elof
Det var sannerligen inga glädjande nyheter. Nästan så man undrar om det var något fel på bilen. Hade planer på att prova min vanliga AWD på Teknikens Världs nästa track day. Nu tvekar jag. Man vill ju bli rulla bromslös i slutet av långa rakan efter 1,5 varv på Mantorp.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 18:35
av dd88
Elof skrev:
Det var sannerligen inga glädjande nyheter. Nästan så man undrar om det var något fel på bilen. Hade planer på att prova min vanliga AWD på Teknikens Världs nästa track day. Nu tvekar jag. Man vill ju bli rulla bromslös i slutet av långa rakan efter 1,5 varv på Mantorp.
Som nybörjare och utan försäkring så kommer du inte vilja köra så fort så att bromsarna överhettas, skulle inte tro att det är något att oroa sig över.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 18:53
av Niklas Z
MDurante skrev:
Bilens fyrhjulsdrift tillåter motorernas fulla vridmoment att utnyttjas. Utan vridmomentet så ger inte fyrhjulsdriften en enda Nm. Men i grund och botten är det absolut vridmomentet från elmotorerna som ger rejäl knuff ut ur kurvorna.
Jag räknade lite på detta med vridmoment. Med antagande om att BMW:n körs på tvåans växel och medtaget korrigering för olika rullomkrets (mycket liten skillnad) samt att Teslan är tyngre så har den ett maximalt "vridmoment" som är ungefär 20 % större. Men givet bilens utväxling och momentkurva så börjar den redan efter 80 km/h tappa. Göranson har nog en poäng i det han säger, att det i praktiken inte är någon större skillnad i de farter han håller ut ur kurvorna.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 19:39
av NEO
Niklas Z skrev:
MDurante skrev:
Bilens fyrhjulsdrift tillåter motorernas fulla vridmoment att utnyttjas. Utan vridmomentet så ger inte fyrhjulsdriften en enda Nm. Men i grund och botten är det absolut vridmomentet från elmotorerna som ger rejäl knuff ut ur kurvorna.
Jag räknade lite på detta med vridmoment. Med antagande om att BMW:n körs på tvåans växel och medtaget korrigering för olika rullomkrets (mycket liten skillnad) samt att Teslan är tyngre så har den ett maximalt "vridmoment" som är ungefär 20 % större. Men givet bilens utväxling och momentkurva så börjar den redan efter 80 km/h tappa. Göranson har nog en poäng i det han säger, att det i praktiken inte är någon större skillnad i de farter han håller ut ur kurvorna.
Så du menar att Göranson kan hålla 80km/h genom alla kurvor på banan?

Tycker han borde märkt skillnad i vridmoment på ejes men vad vet jag. Allt är väl subjektivt.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 26 jul 2019 22:30
av Niklas Z
MDurante skrev:
Niklas Z skrev:
MDurante skrev:
Bilens fyrhjulsdrift tillåter motorernas fulla vridmoment att utnyttjas. Utan vridmomentet så ger inte fyrhjulsdriften en enda Nm. Men i grund och botten är det absolut vridmomentet från elmotorerna som ger rejäl knuff ut ur kurvorna.
Jag räknade lite på detta med vridmoment. Med antagande om att BMW:n körs på tvåans växel och medtaget korrigering för olika rullomkrets (mycket liten skillnad) samt att Teslan är tyngre så har den ett maximalt "vridmoment" som är ungefär 20 % större. Men givet bilens utväxling och momentkurva så börjar den redan efter 80 km/h tappa. Göranson har nog en poäng i det han säger, att det i praktiken inte är någon större skillnad i de farter han håller ut ur kurvorna.
Så du menar att Göranson kan hålla 80km/h genom alla kurvor på banan?

Tycker han borde märkt skillnad i vridmoment på ejes men vad vet jag. Allt är väl subjektivt.
Det var ungefär 10 år sedan jag körde på Gelleråsen senast, men som jag minns det var det inte ofta man var under 80 km/h och jag körde en helt original BMW 330i (fast med lite mer camber och R-däck). Nu vet jag inte vad det var för däck på den BMW M2 Göranson körde, men med tanke på att han är en vassare förare än jag någonsin varit så borde han hålla högre kurvhastigheter.
Men notera att det står det "direkta vridmomentet" i texten. Det tolkar jag som att det är svaret på gaspådrag som avses, att elbilen ger max kräm direkt. I vardaglig trafik är det en stor fördel för elbilen, jämfört med en ICE-bil. Men när en skicklig förare kör en ICE-bil på bana så ligger hen på rätt varv och växel hela tiden och då är svaret på gaspådrag i stort sett omedelbart.

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Postat: 27 jul 2019 03:07
av lator
Nu är det visserligen länge sen jag körde på Åsen och då var det på två hjul men efter alla ombyggnader av banan så har det ju blivit flera kurvor som är ganska långsamma. Att hålla över 80 i dessa kurvor funkar inte men minimum 60 blir det ju. Teslan drar ju extremt hårt i utgångar av långsamma kurvor och jag tror nog att det finns minst tre ställen där man märker denna fördel. Dock håller jag med om att Teslan är gungig med för hög vikt och därmed inte klarar att hålla farten genom kurvorna utan lever på accelerationen ut ur kurvorna så totalt sett så vinner nog en M2...

Detta med bromsarna handlar ju mest om värmeöverföring till bromsvätskan och därmed så avgör vätskans kvalitet mycket samtidigt som värmeavledningen från skivor och klossar är viktig för att hålla ner tempen. Att de skulle köra med 19" låter ju väldigt konstigt då det hävdas att det krävs 20" för att få plats med bromsarna på P3. Sen är det ju som påpekats inte säkert att Göransson har klart för sig hur man kör en eldriven bil effektivast. Flera test krävs innan vi vet med säkerhet hur det ligger till.