Sida 3 av 4

Re: Mercedes EQA

Postat: 02 feb 2022 11:08
av BunkanAndy
Raptor skrev:
Är EQA en subcompact eller compact SUV?
Vilken förbränningsvariant motsvarar den? GLA eller GLC?
EQA=GLA
EQB=GLB
EQC=GLC

Re: Mercedes EQA

Postat: 02 feb 2022 11:23
av borgward
Om ni inte har sett: Björn Nyland har testat EQA ganska grundligt och är inte så imponerad av prisvärdheten: inte tillräckligt med elbil för pengarna.


Re: Mercedes EQA

Postat: 02 feb 2022 22:16
av MrEarp
Kollade hemsidan de verkar ha sänkt priset på EQA kraftigt 3995kr/mån i privatleasing och 2995kr för företag.

Re: Mercedes EQA

Postat: 03 feb 2022 08:11
av Bjelke
Har dom sänkt priset på själva bilen också?

Re: Mercedes EQA

Postat: 03 feb 2022 09:09
av HelectriC
Både EQA och EQB ser ju sjukt tråkiga ut och man undrar vem de är konstruerade för? Enbart seniorer?

Re: Mercedes EQA

Postat: 03 feb 2022 09:30
av MWall
HelectriC skrev:
Både EQA och EQB ser ju sjukt tråkiga ut och man undrar vem de är konstruerade för? Enbart seniorer?

Jag gillar EQB då den är lite åt gamla GLK-hållet.

Bild

Den verkar rätt praktisk också.

Re: Mercedes EQA

Postat: 03 feb 2022 09:33
av MWall
Tycker EQA ser helt ok ut också. Men jag kanske är senior vid det här laget. :D

Bild

Re: Mercedes EQA

Postat: 03 feb 2022 10:04
av HelectriC
Kolla framifrån, inte lika kul. Designen passar liksom inte med formen, speciellt lamparrangemanget. Tycker jag.

Re: Mercedes EQA

Postat: 03 feb 2022 10:48
av Esterox
HelectriC skrev:
Kolla framifrån, inte lika kul. Designen passar liksom inte med formen, speciellt lamparrangemanget. Tycker jag.
Och bakifrån med.

Re: Mercedes EQA

Postat: 07 feb 2022 22:01
av Raptor
Sugen på Privatleasing på EQA för 4000 kr /Mån men ca 500 kr extra för 1500 mil istället för 1000 mil är orimligt mycket.

Re: Mercedes EQA

Postat: 07 feb 2022 23:21
av Legato
Raptor skrev:
Sugen på Privatleasing på EQA för 4000 kr /Mån men ca 500 kr extra för 1500 mil istället för 1000 mil är orimligt mycket.
Orimligt liten skillnad i pris mot EQB också ;)

Re: Mercedes EQA

Postat: 30 maj 2022 12:16
av simin
Ni som äger en EQA, alternativt har kört den mycket, hur upplever ni tillförlitligheten gällande mjukvara/elektronik?

Jag har nu en ID3 1st edition Max sedan i februari, och är i grund nöjd med den. Men känslan av att VW har tagit sig vatten över huvudet gällande hur bilens elektronik och mjukvara har konstruerats är mer och mer påtaglig, och nybilsgarantin går ut i höst. Kollar därför på att byta till en annan modell som går att få begagnad eller på annat sätt med kort varsel utan ett alltför stort prispåslag på ID3ans inbytsvärde, och EQA verkar motsvara mina behov. Vissa elbilsspecifika funktioner verkar ju också bättre än ID3 (förvärmning av batteri inför snabbladdning t ex), även om konstruktionen i sig med framhjulsdrift är mindre optimalt för en elbil.

Men om den dras med samma typ av barnsjukdomar som ID3 känns det inte lika aktuellt, så det vore intressant att höra från någon som har en själv!

Re: Mercedes EQA

Postat: 30 maj 2022 18:52
av MrEarp
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.

Re: Mercedes EQA

Postat: 30 maj 2022 19:58
av Speedy83
MrEarp skrev:
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Har du haft någon m3 också? Hade varit intressant att få Lite jämförelser däremellan. Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA :)

Re: Mercedes EQA

Postat: 30 maj 2022 21:20
av MrEarp
Speedy83 skrev:
MrEarp skrev:
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Har du haft någon m3 också? Hade varit intressant att få Lite jämförelser däremellan. Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA :)
Tyvärr ingen Tesla m3 men jag hade en BMW M3 när jag var lite yngre :)
Alla de tre bilarna du nämner är lite olika, Born är lätt snyggast, m3 bästa elbilen, mercan är gedigen mindre bil som laddar fort, fungerar bra men mycket törstigare än m3, EQA 300 och 350 får dra 1800kg på kroken vilket är rätt unikt. EQA250 och 250+ 750kg.

Re: Mercedes EQA

Postat: 30 maj 2022 22:08
av Speedy83
MrEarp skrev:
Speedy83 skrev:
MrEarp skrev:
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Har du haft någon m3 också? Hade varit intressant att få Lite jämförelser däremellan. Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA :)
Tyvärr ingen Tesla m3 men jag hade en BMW M3 när jag var lite yngre :)
Alla de tre bilarna du nämner är lite olika, Born är lätt snyggast, m3 bästa elbilen, mercan är gedigen mindre bil som laddar fort, fungerar bra men mycket törstigare än m3, EQA 300 och 350 får dra 1800kg på kroken vilket är rätt unikt. EQA250 och 250+ 750kg.
BMW M3 var ju inte fy skam det heller ;)

Sant de är lite olika och därför konstigt nog veligt att välja men ska provköra alla ordentligt och se hur det känns. Man får ju dock en 2 år gammal TM3 för samma pris som de andra ungefär vilket ör lite retligt men bara att acceptera. Ska främst ha den till veckopendling a 30 mil enkel.

Re: Mercedes EQA

Postat: 31 maj 2022 09:50
av juristen
Speedy83 skrev:
Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA :)
Ska främst ha den till veckopendling a 30 mil enkel.
Om målsättningen är att klara 30 mil enkel resa under även de sämsta förhållandena utan att ladda på vägen så blir det tight med dessa val.

Re: Mercedes EQA

Postat: 31 maj 2022 10:59
av Legato
juristen skrev:
Speedy83 skrev:
Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA :)
Ska främst ha den till veckopendling a 30 mil enkel.
Om målsättningen är att klara 30 mil enkel resa under även de sämsta förhållandena utan att ladda på vägen så blir det tight med dessa val.
Håller med. Inte så kul att ladda till nära 100% två gånger om dagen vintertid heller...

Personligen hade jag definitivt ställt mig in på att antingen ladda längs vägen eller välja annan bil. I Cuprans fall är det ju ganska enkelt att bara ta största batteriet istället, väldigt liten merkostnad.

Re: Mercedes EQA

Postat: 31 maj 2022 11:20
av taliz
Ja det tar nog inga många resor annars innan man bittert ångrar att man inte valde en bil med räckvidd nog att slippa ladda på vägen.

Re: Mercedes EQA

Postat: 31 maj 2022 12:14
av Legato
Tycker EV-database siffra på "Highway Cold Weather" brukar vara en bra referens för "worst case".

Där har vi:
EQA: 250 km
Born 58: 250 km
3SR: 275 km
Born 77: 320 km

Så återigen, vill man inte ladda längs vägen så skulle jag personligen endast se Born 77 som ett alternativ av ovanstående (och helst hade jag nog egentligen sett ca 35 mil, dock beroende av hastighetsgränser på 30 mils-sträckan).

Re: Mercedes EQA

Postat: 31 maj 2022 12:38
av MrEarp
Helt rätt som alla ovan skriver EQA klarar inte 30 riktiga mil på vintern.

Gå på Born 77 eller M3 LR.

Re: Mercedes EQA

Postat: 31 maj 2022 20:39
av Speedy83
MrEarp skrev:
Helt rätt som alla ovan skriver EQA klarar inte 30 riktiga mil på vintern.

Gå på Born 77 eller M3 LR.
Tack för inspel och det är nog som ni säger att antingen får man acceptera att ladda en 10-20 min varje resa alternativt som sagt titta på Born 77 eller en LR.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 jun 2022 22:58
av martinot
Speedy83 skrev:
MrEarp skrev:
Helt rätt som alla ovan skriver EQA klarar inte 30 riktiga mil på vintern.

Gå på Born 77 eller M3 LR.
Tack för inspel och det är nog som ni säger att antingen får man acceptera att ladda en 10-20 min varje resa alternativt som sagt titta på Born 77 eller en LR.
Ja, skall du ha en M3 med ditt resemönster så gör LR verkligen skillnaden som gör merkostnaden mot SR nog är klart värd för dig. Kör själv 33 mil enkelresa med M3 LR till ett av mina kontor 1-2 gånger i månaden, och en LR med värmepump fungerar utan laddstopp även på vintern (inga problem). Underbart att slippa laddstopp även på vinterhalvåret. M3 LR är verkligen ett räckviddsmonster även vid kyla.

Re: Mercedes EQA

Postat: 25 jan 2024 07:49
av jonasl
En granne har en EQA och lyckas inte hitta schemaläggningen för laddning i bilen. När jag googlar hittar jag bara sura forumtrådar om att det inte går att schemalägga laddning, men det har varit i EQC. Är det så illa att det inte går?

Bakgrunden är att vi i vår gemensamma laddanläggning bara kan schemalägga centralt och det går inte att åsidosätta manuellt (jag kan, men det verkar vara pga mina adminrättigheter i Easee, schemaläggningen är gjord via Enegic). Han vill gärna ladda när vi har låg effektavgift 22-06 men behöver ibland ladda utanför den tiden.

Edit: Har läst manualen och hittar inget där, men det låter ju helt otroligt.

Re: Mercedes EQA

Postat: 01 mar 2024 09:50
av Elexotico
Är lite sugen på att testa leasa Mercedes-Benz EQA 250+.
5495 kr / månaden känns rätt överkompligt för en Mercedes elbil. Kör för närvarande en BYD Atto 3 så kvalitémässigt bör jag kliva upp några hack :D

Någon som har någon erfarenhet av 250+ modellen? Förstår det som att den ska ha lite längre räckvidd.

Övrigt plus / minus för bilen?