Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Postat: 13 feb 2020 20:33
Man satsar nog vidare på......ELCYKLAR!!!!!
Ok, då förstår jag hur du menar. Men jag håller inte med. Förmånsstödet är inte i närheten av subventionen som Norska staten ger på elbilar, för det första så slipper elbilar i Norge den extra bilskatten som fossilbilar är belagda med, sedan är de dessutom momsfria. Det höga priset på fossilbilar och de stora subventionerna har gjort att det säljs extremt många elbilar per capita i Norge.LarsL skrev:Det är den lilla delen. Förmånsvärdet på elbilen sätts utifrån vad motsvarande avgasbil skulle ge för förmånsvärde.Tomas L skrev:Nu hänger jag inte riktigt med, vad menar du när du säger att förmånsstödet är i nivå med Norges stöd? I Norge är elbilar momsfria, nedsättningen av förmånsvärdet är max 10.000 kr/år, d v s max 30.000 kr vid en normal 36 månader lång leasing. Det innebär ca: 10.000 kr sänkt i skatt under 3 år för en som kör en förmånsbil med maximal nedsättning.
Det har gjorts uträkningar som visar att förmånsbilsstödet i Sverige gör elbilar lika billiga som i Norge (kolla Teslakalkylen för att få en uppfattning o, besparingarna). Problemet är att detta bara gäller just de som har förmånsbil.
De har med en utsläpps- och bullerkostnad i kalkylen som är några ören lägre per kilometer för elbilarna. Kanske för få ören? Håller med om att bortfall av bränsleskatter är helt orimliga att räkna som en samhällskostnad, då energibesparingen och mindre oljeimport borde räknas som en samhällsekonomisk vinst. Att räkna bonusen, mutan för att välja elbil, som en samhällsekonomisk minuspost känns kanske ändå inte helt orimligt.iAkita skrev:Jag kan inte tolka det på något annat sätt när jag analyserar formeln som används för att beräkna samhällsekonomiska kostnader (Bilaga 3, sid. 82). Men jag är inte ekonom, så ta gärna en titt.Elof skrev:Är det som du skriver så har de ju blandat ihop "samhällsekonomisk kostnad" med "kostnad i statsbudgeten". Det är två väldigt olika saker. Jag har inte haft tid att själv analysera rapporten, men kan inte tro att det är så illa?iAkita skrev:Riksrevisionen hävdar att den samhällsekonomiska kostnaden för att subventionera in ytterligare en miljöbil på marknaden är cirka 160 000 kronor. Jag fick inte ihop detta med tanke på att samma rapport anger att malus-intäkterna uppgår till drygt 4 miljarder medan endast 1.2 miljarder betalats ut i bonus, så jag kände mig tvungen att läsa rapporten för att förstå.
Vad ligger då bakom denna höga samhällsekonomiska kostnad? Jo, 1. Dödviktsförlusten, som beräknas som skillnaden i pris mellan en elbil och motsvarande fossilbil efter bonus och andra subventioner, 2. En hypotetisk förlust av de skatteintäkter som staten hade haft om förmånsvärdet inte varit nedsatt, och 3. Förlorade skatteinkomster på drivmedel under hela bilens livslängd, vilken de beräknar till 20 000 mil. Det här är såklart den absolut största posten, och förklarar i princip ensam den höga samhällsekonomiska kostnaden.
Utifrån det faktum att försäljningen av bensin och diesel miskar när andelen elbilar ökar, i kombination med att elbilar är dyrare än fossilbilar även efter bonusen, drar alltså riksrevisionen slutsatsen att Bonus-Malus systemet är kostsamt och ineffektivt. Det är inte utan att man häpnar.
Rapporten finns att ladda ner här: https://www.riksrevisionen.se/rapporter ... bilar.html
Massor. Men så låtsas vi ju inte rädda världen med elbilssatsningar av Norges storlek heller.Svenssons skrev:
Hur mycket koldioxid släpper produkterna från vår oljeindustri ut? Både vid produktion och senare förbränning?
Jag håller med om att det är en dålig utformning av stödet för elbilar som förmånsbil. Jag tycker att bonusen ska förenklas och bli lika oavsett om man köper som förmånsbil eller privat. Det kan ju inte vara dåligt?Tomas L skrev:Vill man öka andelen elbilar i trafiken, så ska man istället ÖKA bidraget till förmånsbilar; jag tycker att de ska kassera den märkliga beräkningen med "justering till jämförbar fossilbil" och den nyckfulla nedsättningen av förmånsvärdet, som politikerna kan ändra när de vill, och istället skapa en helt egen formel för beräkning av förmånsvärde för elbilar, som ger avsevärt lägre förmånsvärden.
Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år, det skulle sätta rejäl fart på elbilsförsäljningen och öka antalet elbilar i trafiken, för det är väl det det handlar om, minska CO2-utsläppen? Det skulle dessutom kosta staten betydligt mindre pengar än slopad moms.
Håller med. Varför inte en skattereform som utjämnar skillnaderna mellan förmånsbil och privatköp?LarsL skrev:Jag håller med om att det är en dålig utformning av stödet för elbilar som förmånsbil. Jag tycker att bonusen ska förenklas och bli lika oavsett om man köper som förmånsbil eller privat. Det kan ju inte vara dåligt?Tomas L skrev:Vill man öka andelen elbilar i trafiken, så ska man istället ÖKA bidraget till förmånsbilar; jag tycker att de ska kassera den märkliga beräkningen med "justering till jämförbar fossilbil" och den nyckfulla nedsättningen av förmånsvärdet, som politikerna kan ändra när de vill, och istället skapa en helt egen formel för beräkning av förmånsvärde för elbilar, som ger avsevärt lägre förmånsvärden.
Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år, det skulle sätta rejäl fart på elbilsförsäljningen och öka antalet elbilar i trafiken, för det är väl det det handlar om, minska CO2-utsläppen? Det skulle dessutom kosta staten betydligt mindre pengar än slopad moms.
Har tänkt tidigare en del på det här, att privata missgynnas vid elbilar kontra företag. Skulle man inte kunna göra som med hem-pcn på nittiotalet, dvs. bruttolöneleasa elbil.Fredrik j skrev:Håller med. Varför inte en skattereform som utjämnar skillnaderna mellan förmånsbil och privatköp?LarsL skrev:Jag håller med om att det är en dålig utformning av stödet för elbilar som förmånsbil. Jag tycker att bonusen ska förenklas och bli lika oavsett om man köper som förmånsbil eller privat. Det kan ju inte vara dåligt?Tomas L skrev:Vill man öka andelen elbilar i trafiken, så ska man istället ÖKA bidraget till förmånsbilar; jag tycker att de ska kassera den märkliga beräkningen med "justering till jämförbar fossilbil" och den nyckfulla nedsättningen av förmånsvärdet, som politikerna kan ändra när de vill, och istället skapa en helt egen formel för beräkning av förmånsvärde för elbilar, som ger avsevärt lägre förmånsvärden.
Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år, det skulle sätta rejäl fart på elbilsförsäljningen och öka antalet elbilar i trafiken, för det är väl det det handlar om, minska CO2-utsläppen? Det skulle dessutom kosta staten betydligt mindre pengar än slopad moms.
Är det någon som låtsas rädda världen med elbilssatsningar då?Fredrik j skrev:Massor. Men så låtsas vi ju inte rädda världen med elbilssatsningar av Norges storlek heller.Svenssons skrev:
Hur mycket koldioxid släpper produkterna från vår oljeindustri ut? Både vid produktion och senare förbränning?
Det skulle kunna vara en bra lösning. Bruttolöneleasa och sen reduserat förmånsvärde.termosen skrev:Har tänkt tidigare en del på det här, att privata missgynnas vid elbilar kontra företag. Skulle man inte kunna göra som med hem-pcn på nittiotalet, dvs. bruttolöneleasa elbil.Fredrik j skrev:Håller med. Varför inte en skattereform som utjämnar skillnaderna mellan förmånsbil och privatköp?LarsL skrev:Jag håller med om att det är en dålig utformning av stödet för elbilar som förmånsbil. Jag tycker att bonusen ska förenklas och bli lika oavsett om man köper som förmånsbil eller privat. Det kan ju inte vara dåligt?Tomas L skrev:Vill man öka andelen elbilar i trafiken, så ska man istället ÖKA bidraget till förmånsbilar; jag tycker att de ska kassera den märkliga beräkningen med "justering till jämförbar fossilbil" och den nyckfulla nedsättningen av förmånsvärdet, som politikerna kan ändra när de vill, och istället skapa en helt egen formel för beräkning av förmånsvärde för elbilar, som ger avsevärt lägre förmånsvärden.
Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år, det skulle sätta rejäl fart på elbilsförsäljningen och öka antalet elbilar i trafiken, för det är väl det det handlar om, minska CO2-utsläppen? Det skulle dessutom kosta staten betydligt mindre pengar än slopad moms.
Menar ni Personalbil?Fredrik j skrev:Det skulle kunna vara en bra lösning. Bruttolöneleasa och sen reduserat förmånsvärde.termosen skrev:Har tänkt tidigare en del på det här, att privata missgynnas vid elbilar kontra företag. Skulle man inte kunna göra som med hem-pcn på nittiotalet, dvs. bruttolöneleasa elbil.Fredrik j skrev:Håller med. Varför inte en skattereform som utjämnar skillnaderna mellan förmånsbil och privatköp?LarsL skrev:Jag håller med om att det är en dålig utformning av stödet för elbilar som förmånsbil. Jag tycker att bonusen ska förenklas och bli lika oavsett om man köper som förmånsbil eller privat. Det kan ju inte vara dåligt?Tomas L skrev:Vill man öka andelen elbilar i trafiken, så ska man istället ÖKA bidraget till förmånsbilar; jag tycker att de ska kassera den märkliga beräkningen med "justering till jämförbar fossilbil" och den nyckfulla nedsättningen av förmånsvärdet, som politikerna kan ändra när de vill, och istället skapa en helt egen formel för beräkning av förmånsvärde för elbilar, som ger avsevärt lägre förmånsvärden.
Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år, det skulle sätta rejäl fart på elbilsförsäljningen och öka antalet elbilar i trafiken, för det är väl det det handlar om, minska CO2-utsläppen? Det skulle dessutom kosta staten betydligt mindre pengar än slopad moms.
Fast utan att arbetsgivaren är inblandat. Man skulle kunna lösa det mellan kunden, bilhandlaren och skatteverket.BEV[e-Rage] skrev:Menar ni Personalbil?Fredrik j skrev:Det skulle kunna vara en bra lösning. Bruttolöneleasa och sen reduserat förmånsvärde.termosen skrev:Har tänkt tidigare en del på det här, att privata missgynnas vid elbilar kontra företag. Skulle man inte kunna göra som med hem-pcn på nittiotalet, dvs. bruttolöneleasa elbil.Fredrik j skrev:
Håller med. Varför inte en skattereform som utjämnar skillnaderna mellan förmånsbil och privatköp?
https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... albil-hur/
Just den där meningen sticker i ögonen på mig som köpt bilen privat. Hur ska vi få privatbilister att köpa elbil? De är många gånger fler än förmånsbilisterna. Genom att ytterligare skratta hela vägen till banken som förmånsbilist eller göra reglerna likvärdiga för alla som köper elbil?Tomas L skrev:Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år.
Du kommer inte få de stora massorna av privatköpare att köpa nya elbilar ändå, de är helt enkelt för fattiga. Speciellt nu när bostadsmarknaden inte sticker 20% per år och man får låna hur mycket som helst på bostaden.themax skrev:Just den där meningen sticker i ögonen på mig som köpt bilen privat. Hur ska vi få privatbilister att köpa elbil? De är många gånger fler än förmånsbilisterna. Genom att ytterligare skratta hela vägen till banken som förmånsbilist eller göra reglerna likvärdiga för alla som köper elbil?Tomas L skrev:Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år.
Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.OfarligTesla skrev:Du kommer inte få de stora massorna av privatköpare att köpa nya elbilar ändå, de är helt enkelt för fattiga. Speciellt nu när bostadsmarknaden inte sticker 20% per år och man får låna hur mycket som helst på bostaden.themax skrev:Just den där meningen sticker i ögonen på mig som köpt bilen privat. Hur ska vi få privatbilister att köpa elbil? De är många gånger fler än förmånsbilisterna. Genom att ytterligare skratta hela vägen till banken som förmånsbilist eller göra reglerna likvärdiga för alla som köper elbil?Tomas L skrev:Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år.
Att stimulera företagsköparna till att välja elbilar kommer hjälp privatbilisterna också när det finns elbilar att köpa begagnat.
Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.zyax skrev:Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
Jag har inte sagt att vi ska subventionera, men om man kunde göra som i Norge så är det bäst eftersom det hade sänkt kostnaden för elbilar för privatpersoner så det hade varit mer eller mindre en no-brainer att köpa en elbil. Att staten istället subventionerar för att ha bil via företag ger inte samma effekt eftersom de borde ha helt andra styrmedel att välja en bättre bil för sina anställda. Idiotidé är det när man ökar skillnaden så att det är ännu större subventionering för företag medan privatpersoner blir utan.OfarligTesla skrev:Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.zyax skrev:Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
Ja självklart är det bra att göra som i Norge, men främst för att de gjort fossilbilarna riktigt riktigt dyra även i absoluta tal, för då har färre råd med dem. Men då har också färre råd med nya bilar alls så privatbilisternas andel av nybilsförsäljningen lär sjunka.zyax skrev:Jag har inte sagt att vi ska subventionera, men om man kunde göra som i Norge så är det bäst eftersom det hade sänkt kostnaden för elbilar för privatpersoner så det hade varit mer eller mindre en no-brainer att köpa en elbil. Att staten istället subventionerar för att ha bil via företag ger inte samma effekt eftersom de borde ha helt andra styrmedel att välja en bättre bil för sina anställda. Idiotidé är det när man ökar skillnaden så att det är ännu större subventionering för företag medan privatpersoner blir utan.
Tror du verkligen på att VO2 skatten är för att minska utsläppen? Hur många elbilar har regeringen skaffat? Hur många elbussar har kommunerna. Vart går pengarna från CO2 skatten? Nej jag tror inte att någon regering tänker på miljön när de inför skatter. Efter CO2 skatten kommer partikel eller någon annan skatt.LarsL skrev:Det blir ju lite snedvridet här eftersom det är så många som köpt sin bil genom företaget eller arbetsgivaren. De vill självklart ha kvar sina förmåner så långt det bara går. Men det rättvisa vore ju naturligtvis att staten ger lika mycket bidrag till alla ägande former, om nu staten ska ge bidrag till elbilar.
Kanske ska vi bara straffa ut avgasbilar med bränsleskatt och inköpsskatter? Risken med det är att staten ser det som en del av sin rättmätiga del av pengarna och kommer fortsätta med det på elbilar också. Det är ju den fällan som riksrevisionen verkar ha gått i. De tror att CO2 skatten är en statlig rättighet ungefär som inkomstskatt eller vinstskatt. Men CO2 skattenämndens ju skapad för att minska utsläppen, inte för att försörja staten.
Problemet är att vi bör så snart som möjligt bör kraftigt öka andelen elbilar i trafiken. Hur gör man det effektivast? Hur många privatpersoner skulle köper en ny Model S för nästan 800.000 kr? Hur många privatpersoner skulle köpa en Model 3 för 560.000 kr? Det är vad de modellerna skulle kosta i Sverige om de var momsfria som i Norge. Jag tror inte att det skulle sätta fart på försäljningen till privatpersoner.LarsL skrev:Jag håller med om att det är en dålig utformning av stödet för elbilar som förmånsbil. Jag tycker att bonusen ska förenklas och bli lika oavsett om man köper som förmånsbil eller privat. Det kan ju inte vara dåligt?
Det där stämmer inte riktigt. Nästan hälften av nybilförsäljningen är till privatpersoner. För Model 3 var 37% av försälningen till privatpersoner under 2019.OfarligTesla skrev:Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.zyax skrev:Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
Nej, det är inte en "idiotidé", utan det är så det fungerar i verkligheten. Det är företagen som står för de stora inköpen av nybilsparken varje år, så kan man styra dem att köpa elbilar, så kommer det ut fler elbilar på marknaden, vilket gynnar privatpersonerna. Det är bortkastat att försöka få fart på elbilsförsäljningen genom att förbättra villkoren till privatpersoner. Såvida inte staten skulle göra något extremt typ ge ett 50% bidrag (kommer inte att hända), så skulle det ha högst marginell effekt.zyax skrev:Jag har inte sagt att vi ska subventionera, men om man kunde göra som i Norge så är det bäst eftersom det hade sänkt kostnaden för elbilar för privatpersoner så det hade varit mer eller mindre en no-brainer att köpa en elbil. Att staten istället subventionerar för att ha bil via företag ger inte samma effekt eftersom de borde ha helt andra styrmedel att välja en bättre bil för sina anställda. Idiotidé är det när man ökar skillnaden så att det är ännu större subventionering för företag medan privatpersoner blir utan.OfarligTesla skrev:Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.zyax skrev:Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
Jo, det stämmer. Anledningen till att Model 3 ligger lite högre än snittet beror på att försäljningen är så låg att entusiasterna har stort genomslag. I det stora hela så säljs 75-90% av alla bilar till företag:iAkita skrev:Det där stämmer inte riktigt. Nästan hälften av nybilförsäljningen är till privatpersoner. För Model 3 var 37% av försälningen till privatpersoner under 2019.OfarligTesla skrev:Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.zyax skrev:Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
....den största delen av nybilsförsäljningen i Sverige går till företag. Exempel från Bil Sweden: i januari såldes 57 st S/V90 till privatpersoner, 639 st till företag. Det såldes 63 st VW Passat till privatpersoner, 918 st till företag. Det såldes 27 st BMW 3-serie till privatpersoner, 251 st till företag. Model S, 16 till privatpersoner, 67 till företag. Model 3, 15 till privatpersoner, 52 till företag.
Enligt Bilsweden låg siffran för fysisk person på ca 35% för 2019, så var får du 50% ifrån? Där kan man ju också se trenden om att genomsnittspriset på bilarna är lägre för privatbilisterna.iAkita skrev:Det där stämmer inte riktigt. Nästan hälften av nybilförsäljningen är till privatpersoner. För Model 3 var 37% av försälningen till privatpersoner under 2019.OfarligTesla skrev:Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.zyax skrev:Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.