Sida 3 av 3

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 09 aug 2015 22:58
av Herr X
danni skrev:
Krisar det kan du få låna mitt trefasuttag (11 kW), men det är på Norra Älvstranden så det är inte heller nära centrum, och du kommer inte in utan min hjälp (nyckelbricka till porten).
Tack, men det krisar inte (under förutsättning att jag får normalladdning i stan). Under de 8 timmar som jag ska stå i Göteborg på tisdag hinner jag få 12 mils räckvidd på vanlig 13A-laddning, och på det klarar jag mig tillbaka till SuC i Uddevalla.
Såg på uppladdning.nu att det finns några laddplatser i Nordstan också - kanske skulle välja den och åka spårvagn tillbaka till Heden istället... ja det gör jag.. skitstad. Hoppas att Göteborg utses till Sveriges sämsta stad för elbilister.

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 09 aug 2015 23:08
av danni
Herr X skrev:
danni skrev:
Krisar det kan du få låna mitt trefasuttag (11 kW), men det är på Norra Älvstranden så det är inte heller nära centrum, och du kommer inte in utan min hjälp (nyckelbricka till porten).
Tack, men det krisar inte (under förutsättning att jag får normalladdning i stan). Under de 8 timmar som jag ska stå i Göteborg på tisdag hinner jag få 12 mils räckvidd på vanlig 13A-laddning, och på det klarar jag mig tillbaka till SuC i Uddevalla.
Såg på uppladdning.nu att det finns några laddplatser i Nordstan också - kanske skulle välja den och åka spårvagn tillbaka till Heden istället... ja det gör jag.. skitstad. Hoppas att Göteborg utses till Sveriges sämsta stad för elbilister.
Ja, Nordstan är ganska smidigt, sen har du exempelvis fyran från Brunnsparken. Platserna finns på fjärde våningen, längst bort från där du kör upp, vid utfarten längs bortre (västra) väggen. Ibland är det fullt, men det är ganska sällan. Vanligare på vardagar dock. Jag tror Nordstan blir lite billigare än att stå vid Heden också (25 kr per timme mot 30 kr per timme), fast de är så fula att de tar betalt per påbörjad timme. Det spelar ju mindre roll om du ska stå åtta timmar. Men jag tycker att jag nästan alltid lyckas stå där precis över en timme eller precis över två timmar och får betala alldeles för mycket.

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 09 aug 2015 23:54
av Herr X
danni skrev:
Ja, Nordstan är ganska smidigt, sen har du exempelvis fyran från Brunnsparken. Platserna finns på fjärde våningen, längst bort från där du kör upp, vid utfarten längs bortre (västra) väggen. Ibland är det fullt, men det är ganska sällan. Vanligare på vardagar dock. Jag tror Nordstan blir lite billigare än att stå vid Heden också (25 kr per timme mot 30 kr per timme), fast de är så fula att de tar betalt per påbörjad timme. Det spelar ju mindre roll om du ska stå åtta timmar. Men jag tycker att jag nästan alltid lyckas stå där precis över en timme eller precis över två timmar och får betala alldeles för mycket.
Tack, provar det. Tror att Heden är lite billigare - enligt Uppladdning.nu kostar det 14kr/h mot Nordstan 25kr/h. Men det är hursomhelst småpengar och spelar ingen roll - det viktigaste är att bilen står skyddad. Elbilsplatserna på Heden är inte bra för bilen - jag har stått där flera gånger tidigare och bilen har alltid fått ett tjugotal fågelbajsar på sig. Trädet ovanför laddarna på Heden tycks vara huvudkontoret för Göteborgs bestånd av duvor :(

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 10 aug 2015 06:21
av danni
Aha. Jag hade fått för mig att Heden kostade som gatuparkering men när du säger det så är det nog fel ja.

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 10 aug 2015 09:18
av MaLund13
pegs skrev:
Intressant diskussion. Jag är nog i ringhörnan som förespråkar minut-taxa iallafall för destinationsladdning

Med destinationsladdare menar jag 400v/16A, 220v/16A. Dvs el-uttag som fyller på 5-30 kWh om man stannar till några timmar.
Betydligt mer över en natt. Det är en enkel infrastruktur som borde kunna sättas upp i drivor till låg kostnad.

Parkerings-/ladd-avgiften kan man betala i en vanlig automat. Man skulle kunna ha en högre parkeringsavgift för den som laddar.
I det här parkeringshuset http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 518b504c7a väljer man "laddplats" när man löser biljett. Det kostar ca 100kr för en natt. Dyrt, ja, men hellre välskött laddplats i ett parkeringshus som låses över natten och ger 30-40kWh än inget alls.

Pratar vi "laddning-på-väg" vid långresor (>40 mil) så känns allt annat än SuC eller möjligen en snabb CHAdeMO som en plåga.

PS. Vad säger man?
- Hemmaladdning
- Destinationsladdning
- "på väg laddning" ????
Långfärdsladdning? / Reseladdning?

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 10 aug 2015 19:56
av joel80
MaLund13 skrev:

Långfärdsladdning? / Reseladdning?
Snabbladdning

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 16 aug 2015 15:08
av Delta
Största problemet är definitivt att bilar som laddat klart står kvar och blockerar för dem som kanske kört en omväg för att ladda och finner platsen upptagen av en färdigladdat bil. Genom att låta första perioden på kanske 30 minuter vara gratis och därefter ta ett rejält minutöverpris skulle man få rotation och effektivare utnyttjande av laddplatsen. Stadens affärsidkare skulle säkert uppskatta att kunder kan lockas in till stadskärnan med gratisladdning och vara med att pynta den lilla kostnaden.

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 16 aug 2015 15:47
av LarsL
Fast det där går ju som sagt lätt att lösa genom fler uttag till samma laddare eller flera laddare. Att införa konstiga och svår jämförbara prismodell är inte svaret.
Jag tycker att el ska säljas per kWh inte något annat.

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 16 aug 2015 16:42
av Herr X
LarsL skrev:
Att införa konstiga och svår jämförbara prismodell är inte svaret.
Jag tycker att el ska säljas per kWh inte något annat.
Minutbetalning är ju inte särskilt svårt, bortsett från för dem som aldrig lärde sig klockan i lågstadiet.

Låt säga att en 11kW-laddare kostar 1kr per minut och en 22kW-laddare kostar 2kr per minut.
Det motsvarar kW-betalning när du använder laddaren. Om du väljer att stå kvar efter att du laddat färdigt (och därmed blockerar för andra) så mister inte leverantören några intäkter.

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!

Postat: 16 aug 2015 18:13
av pegs
joel80 skrev:
Snabbladdning
Tja, varför inte? ;-)

En tanke skulle då vara en nyanserad modell som är anpassad för de olika användningsfallen.

Destinationsladdning
Låg effekt (< 11kW). Betalas med minuttaxa i nivå med eller strax över normal parkeringstaxa.
Enkla laddare som borde kunna byggas ut på parkeringsplatser i såna antal att diskussionen om att man håller en plats efter att laddningen är avslutad blir orelevant.

Snabbladdning
Hög effekt ( > 40 kW. CHAdeMO, Fast Charger, SuC) Betalas per kWh till dess att laddeffekten går ner till, säg 10 kW.
Då är bilen i princip full-laddad och en relativt hög tidsbaserad taxa slår till för att vara ett incitament att ta bort bilen.
Kombineras givetvis med SMS notifikation eller notiser från en App som talar om att laddningen är klar och att bilen nu står på en relativt kostsam parkeringsruta.
(I princip notifikationen som kommer från Teslas app när man är vid 80%)