Sida 3 av 3
Re: Förvärmning
Postat: 18 jan 2021 18:57
av kenjon
BrooklynS skrev:Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Kostar 29 kr/mån.
Re: Förvärmning
Postat: 18 jan 2021 19:12
av BrooklynS
kenjon skrev:BrooklynS skrev:Med appen "Teslaplus" kan man schemalägga uppvärmning/laddning etc. Har funkat kanon i 1,5 år för mig.
Kostar 29 kr/mån.
Stämmer. Värt med varm och laddad bil varje morgon.
Re: Förvärmning
Postat: 18 jan 2021 19:23
av Arn
Apropå batteritemp. Hur värms ett batteri upp fortast om man kör en sträcka på låt säg 4 mil? Hög hastighet bättre eller låg hastighet med längre körtid som följd?
Re: Förvärmning
Postat: 18 jan 2021 19:25
av BrooklynS
Det värms nästan inte alls på 4 mil...
Re: Förvärmning
Postat: 18 jan 2021 19:31
av mikebike
Arn skrev:Apropå batteritemp. Hur värms ett batteri upp fortast om man kör en sträcka på låt säg 4 mil? Hög hastighet bättre eller låg hastighet med längre körtid som följd?
Upprepade accelerationer och inbromsningar med regen.
Re: Förvärmning
Postat: 18 jan 2021 20:47
av Bjelke
mikebike skrev:Arn skrev:Apropå batteritemp. Hur värms ett batteri upp fortast om man kör en sträcka på låt säg 4 mil? Hög hastighet bättre eller låg hastighet med längre körtid som följd?
Upprepade accelerationer och inbromsningar med regen.
Det i kombination med hög hastighet är det optimala (hög hastighet förbrukar alltid mest energi per sträcka och
det ger ju mest förluster dvs mest värme i batteriet)
Re: Förvärmning
Postat: 18 jan 2021 22:39
av Arn
BrooklynS skrev:Det värms nästan inte alls på 4 mil...
Symbolen med snöflinga försvinner i alla fall efter 3 mil.
Då får man passa på att busköra lite när vädret tillåter med snabba accelerationer och släppa gasen för regen så har man kanske igen det vid laddningen
Då är kanske laddning i sig även på låga ampere 5-6 trefas över en natt trefas effektivare på att värma batteriet än körningar under timmen?
Re: Förvärmning
Postat: 18 jan 2021 22:52
av BrooklynS
Nu när det är kallt finns det all anledning att ladda direkt när man kommer hem...
Re: Förvärmning
Postat: 23 jan 2021 14:17
av Arn
Hur mycket värms ett kallt batteri av 15-30 min förvärmning av kupen på max läget?
Undrar också hur mycket batteriet värms under laddning om man en kall vinterdag inför en långresa laddar upp så laddningen är klar strax före avresa.
Tänkte prova på "planerad avfart" inför nästa långresa. Testade funktionen förra veckan och då var kupen uppvärmd till 18 grader redan en halvtimme före avfärd så uppvärmning tycks starta tidigt och pågå länge. Bra inför hemförd från fjällen tänker jag om man dessutom får ännu varmare batteri jfm att ladda + förvärma manuellt
Re: Förvärmning
Postat: 23 jan 2021 21:03
av Tellus
Ska åka några kilometer, skulle vilja kunna stänga av batteruppvärmningen med ett klick på ikonen. Drar 7000watt i onödan nu.
Re: Förvärmning
Postat: 23 jan 2021 21:23
av martinot
Tellus skrev:Ska åka några kilometer, skulle vilja kunna stänga av batteruppvärmningen med ett klick på ikonen. Drar 7000watt i onödan nu.
Håller med helt. Trodde den funktionen skulle komma, men tyvärr lyser den än så länge med sin frånvaro.
Skall man bara åka och handla i någon närliggande butik, eller endast har 10 minuter bort till tenninsträningen, så känns det helt bortkastat att värma upp batteripacket (men däremot skönt att sätta sig i en varm kupé).
Re: Förvärmning
Postat: 23 jan 2021 21:24
av Svenssons
martinot skrev:Tellus skrev:Ska åka några kilometer, skulle vilja kunna stänga av batteruppvärmningen med ett klick på ikonen. Drar 7000watt i onödan nu.
Håller med helt. Trodde den funktionen skulle komma, men tyvärr lyser den än så länge med sin frånvaro.
Skall man bara åka och handla i någon närliggande butik, eller endast har 10 minuter bort till tenninsträningen, så känns det helt bortkastat att värma upp batteripacket (men däremot skönt att sätta sig i en varm kupé).
Range mode och ej inkopplad bil skulle lösa det tror jag även ifall det är rätt klumpig lösning. Nu finns kanske inte Range mode längre, själv har jag aldrig använt den.
Re: Förvärmning
Postat: 25 jan 2021 08:46
av Arn
Testade ladda på högsta effekt 16A trefas från 40-85% inatt så laddningen var klar strax innan avgång kl 7. Ville se ifall förbrukningen blev lägre då laddningen på hög effekt torde värmt batteriet. Men det blev samma förbrukning som vanligt.
Nu har jag inte Scan my Tesla appen. För att kunna mäta batteritemp men måste man använda planerad avfart med 7000w uppvärmning av batterierna? Blir det stor skillnad i batteritemp mellan att ladda och att starta batterivärmaren?
Re: Förvärmning
Postat: 25 jan 2021 10:30
av Tellus
Man kan under laddning / schemalägg avresa välja att inte förkonditionera, då blir inte kupé uppvärmd, troligtvis inte batteri heller.
Men vill man få varm kupé vet jag inget sätt att undvika batterivärmning förutom att öppna förardörren i första läget eller starta camp mode i bilen men då är vaktläge/larm och auto låsning inaktiverat.
Re: Förvärmning
Postat: 25 jan 2021 14:41
av kenjon
Varken laddning eller körning flera mil värmer batteriet särskilt mycket. Vill man värma batteriet är det att navigera till en SuC som gäller.
Re: Förvärmning
Postat: 25 jan 2021 14:55
av Arn
kenjon skrev:Varken laddning eller körning flera mil värmer batteriet särskilt mycket. Vill man värma batteriet är det att navigera till en SuC som gäller.
Ska på en långresa så småningom då jag först kommer göra ett stopp på 1 timme efter en mil där jag har tillgång till 22kw fri laddstolpe för att därefter åka vidare 50 mil.
Vad tror du om attladda till 95% hemma så laddning blir klar inom en timme från avfärd, anlända med ca 92% vid stoppet och då ställa in planerad avfart om 1 timme? Kommer bilen orka ladda batteriet till 100% och dessutom värma batteriet och kupen vid nollgradigt eller kommer uppvärmning av batterierna ta så mycket energi att det inte blir full-laddat från 92-100% på en timme?
Re: Förvärmning
Postat: 25 jan 2021 14:58
av kenjon
Varm kupé kommer du få, det går fort. Men om den hinner ladda till 100 % på en timma vet jag inte, jag har bara 11 kW hemma, och laddar nästan aldrig till 100 %. Men det finns fler här som har bättre koll!
Re: Förvärmning
Postat: 25 jan 2021 16:15
av Arn
Jag tänkte på att någon här skrev att just uppvärmning av batteriet drar 7000w samt att laddningen möjligen går långsammare när man närmar sig 100%
Men är batteriet redan ganska varmt kanske det inte drar 7kw att värma?
Re: Förvärmning
Postat: 25 jan 2021 16:27
av martinot
Arn skrev:kenjon skrev:Varken laddning eller körning flera mil värmer batteriet särskilt mycket. Vill man värma batteriet är det att navigera till en SuC som gäller.
Ska på en långresa så småningom då jag först kommer göra ett stopp på 1 timme efter en mil där jag har tillgång till 22kw fri laddstolpe för att därefter åka vidare 50 mil.
Vad tror du om attladda till 95% hemma så laddning blir klar inom en timme från avfärd, anlända med ca 92% vid stoppet och då ställa in planerad avfart om 1 timme? Kommer bilen orka ladda batteriet till 100% och dessutom värma batteriet och kupen vid nollgradigt eller kommer uppvärmning av batterierna ta så mycket energi att det inte blir full-laddat från 92-100% på en timme?
Jag skulle personligen skippa 22kW på resa. IMO rätt så meningslöst att ladda med så låg effekt, även om det är gratis (något är väl även din privata tid värd?).
För långsam AC-laddning så behöver du normalt inte heller förvärma batteriet på samma sätt som vid snabbladdning (DC). Det kan påverka lite, men inte alls i närheten av på samma nivå.
Re: Förvärmning
Postat: 26 jan 2021 11:34
av Niklas Z
Finns det något sätt att förkonditionera batteriet om man ska ladda på annan snabbladdare än SuC, t ex på Ionity?
Re: Förvärmning
Postat: 26 jan 2021 11:52
av martinot
Niklas Z skrev:Finns det något sätt att förkonditionera batteriet om man ska ladda på annan snabbladdare än SuC, t ex på Ionity?
Nu har jag inte laddat på just Ionity någonsin (hade tänkt att testa för skoj skull när det kostade 80.- per laddning, men hade fri SuC då, samt att jag aldrig hann iväg till Ionity innan de höjde priserna till crazy nivåer). Däremot så har jag laddat på andra 150kW-laddare, och då har jag gjort så att jag valt den SuC som legat närmast att lura bilen att jag skall navigera dit. Lite dumt om man inte vet var sin verkliga DC-laddare ligger (iom. at kartan guidar dig till ett annat SuC-mål), men annars så fungerar det klockrent i praktiken.
Hade varit önskvärt om man kunde styra detta manuellt gällande batteriförvärmning i kommande mjukvarureleaser. Både att kunna slå på manuellt (som i detta fallet), eller att stänga av (om man tex. kalla vinterdagar vill förvärma endast kupé om man skall köra kortare sträckor, där man inte har full nytta av varma batterier).
Re: Förvärmning
Postat: 26 jan 2021 12:33
av Niklas Z
martinot skrev:Niklas Z skrev:Finns det något sätt att förkonditionera batteriet om man ska ladda på annan snabbladdare än SuC, t ex på Ionity?
Nu har jag inte laddat på just Ionity någonsin (hade tänkt att testa för skoj skull när det kostade 80.- per laddning, men hade fri SuC då, samt att jag aldrig hann iväg till Ionity innan de höjde priserna till crazy nivåer). Däremot så har jag laddat på andra 150kW-laddare, och då har jag gjort så att jag valt den SuC som legat närmast att lura bilen att jag skall navigera dit. Lite dumt om man inte vet var sin verkliga DC-laddare ligger (iom. at kartan guidar dig till ett annat SuC-mål), men annars så fungerar det klockrent i praktiken.
Jo, jag har tänkt på den möjligheten. Eftersom jag inte varit ute på långfärd på åtskilliga veckor har jag inte testat den, men tänkt att den borde fungera. Dock undrar jag om den fungerar när det är > 5 mil mellan SuC och annan laddstation.
Re: Förvärmning
Postat: 26 jan 2021 15:22
av kallekula
Långtur till helgen och sträckan till första Suc är på gränsen för vad bilen klarar. Följaktligen vill jag ha varmt batteri vid start så ingen onödig energi går åt till att värma batteri.
Är det schemalägg avfärd som gäller då? Eller finns annat sätt garantera att batteriet är varmt? (Förutom att gå upp mitt i natten och köra några timmar själv före avfärd... )
Re: Förvärmning
Postat: 26 jan 2021 17:38
av AAKEE
kallekula skrev:Långtur till helgen och sträckan till första Suc är på gränsen för vad bilen klarar. Följaktligen vill jag ha varmt batteri vid start så ingen onödig energi går åt till att värma batteri.
Är det schemalägg avfärd som gäller då? Eller finns annat sätt garantera att batteriet är varmt? (Förutom att gå upp mitt i natten och köra några timmar själv före avfärd... )
Schemalägg avfärd verkar bäst. Ha bilen kopplad till laddare så tar den strömmen till förvärmning från laddaren.