Sida 3 av 8

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 30 jan 2021 20:55
av Tretrix
martinot skrev:
Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Tiden, som jag redan skrivit (om du nu bryr dig om att läsa vad som sagts i tråden innan du kommenterar).

Vanliga Lithium-batterier går också utmärkt att ladda till 100% (bara en myt att det inte går bra), men man skall inte långvarigt ligga stadigvarande på så hög SOC.

Men när man är ute på resa, så vill man ha så korta laddstopp som möjligt. Då man får vänta förhållandevis väldigt länge för de sista 20-20%:en så brukar det oftast tidsmässigt inte löna sig.

Stick ut och res själv, så får du lite egen erfarenhet (eller kika på Björn Nylands videor om du inte någonsin reser med din elbil). :)
Jag tycker det blir väldigt tråkig ton på många av svaren i trådarna här, inte just ditt men många andra - destruktiva och nedsättande.
Jag är med dig, dåligt beskrivet men jag syftar på när man jämför så är det oftast bara högsta laddhastigheten, med det egentligen borde kanske vara snitthastighet som borde vara mest intressant? Och eftersom det inte är så lätt att jämföra(ta fram data) så kanske tiden det tar att ladda x-x% kan vara ett sätt att jämföra? Det var ju väldigt dum av mig att skriva 100%, det rör tydligen upp hur många känslor som helst. Oavsett ser jag inget problem att vid få tillfällen ladda till 100 på SuC, jag har aldrig hållt en plats för någon (eller varit med om kö) och skulle det uppstå hoppas jag att folk som jag skulle flytta på sig. Anledningen att ladda till 100ish kan ju vara flera, men om det tar mig till mitt mål att stanna en gång längre så gör jag hellre det än stannar flera gånger kortare, men alla gör som dom vill?

När jag hämtade så fick jag informationen att man kan ladda till 100% hur ofta man vill, inte bara en gång i vecka som jag frågade om. Nu kommer jag sannorligt ändå ladda till 100 hemma ca 1 gång i veckan och försöka passa detta till en lite längre resa

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 30 jan 2021 21:47
av martinot
Tretrix skrev:
Jag är med dig, dåligt beskrivet men jag syftar på när man jämför så är det oftast bara högsta laddhastigheten, med det egentligen borde kanske vara snitthastighet som borde vara mest intressant? Och eftersom det inte är så lätt att jämföra(ta fram data) så kanske tiden det tar att ladda x-x% kan vara ett sätt att jämföra?
Jag håller med till en stor del, men ändå inte helt. Max. laddeffekt är mest intressant ur ett utvecklingsperspektiv och kul för oss nördar, men precis som du säger så är det ju inte det som är ensamt avgörande för oss som slutkunder och användare.

Problemet med att kika hur lång tid det tar att ladda till x % är ju att det beror till stor del på hur stort batteripacket är. Är det bara på 20 kWh så är det givet att det går snabbare att nå tex. 80% dit, än att nå 80% på att batteripack som är på 100 kWh.

Om de samtidigt 80%, så har ju ändå bilen med 100 kWh:ar batteripack laddat 5 ggr så mycket och effektivare. Så det måttet att nå x% SOC säger väldigt lite, om man inte råkar ha lika stora batteripaket.

Ett bättre mått är ju att kika på hur många kWh man laddar i snitt på tex. 10 minuter. Eller hur många minuter det tar att fylla på batteribanken med tex. 30 kWh.

Fast egentligen är inte heller det så intressant för oss bilister i vardagen. Vad säger det att du laddat bilen med 30 kWh ensamt? Inte mycket egentligen. Det är först när man kan översätta till vad 30 kWh innebär i möjlig bilsträcka som det mätetalet får en praktisk relevans.

Precis som en 1 liter bensin kan innebära väldigt olika körsträckor beroende på vilken bil du häller den i. Häller du 1 liter bensin i en Fiat Panda med 0,9 liters 2-cylindrig motor så betyder det något helt annat i körsträcka än om du häller det i en Mercedes G-wagen med 4-liters V8.

Elbilar tappar inte i effektivitet på högpresterande motorer som hos ICE, men du har ändå väldigt stora variationer i hur effektiva elbilar är i framdrivning (drivlina, luftmotstånd, vikt, däck, etc.).

Så för att vara mest relevant för oss slutanvändare, och översätta till något som man direkt kan relatera till, så tycker jag att det bästa kanske kan vara att kika på ett av följande två alternativ:

1. Hur många x antal minuter måste jag ladda på snabbladdning för att ta mig de y antal mil jag har kvar hem (eller till nästa laddare)?

2. Eller så kan man se på hur många x mil extra räckvidd får bilen om jag stannar och äter lunch i y minuter medans jag laddar.

Men jag tycker du tänker i rätt banor helt klart (förutom att just den lilla saken med att ladda till 100% på SuC).

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 13 feb 2021 07:19
av wannabee
En artikel där nån testat lfp batteriet, och konstaterat att batterierna verkar ok, men att bilen meddelar fel om det. Typ du har 14% körsträcka kvar, men den är nästan noll. Har inte kollat videon i inlägget.

https://insideevs.com/features/486200/n ... a-model-3/

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 13 feb 2021 23:59
av Figge82
Ännu en vinterresa. Söder om Gbg-vemdalsskalet.

Temp pendlande mellan 5 och 18 minusgrader.

Vid flera stopp på både V2/V3 toppade den över 100 från ca 20% laddstart.
Medelhastigheten låg i kvar på runt 75 till ca 70% innan den flackade ner mot 35.

Det är annorlunda mot vad jag upplevde förra fjällturen då maxeffekten låg runt 85 och medeleffekten kring 45.

Varken vid denna eller fg resa behövde jag dela SC station med annan.

Förkonditionering samma som inför tidigare resa men något tuffare körning men enligt hastighetsgränser..

Bra tycker jag!

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 14 feb 2021 19:21
av billyohgren
Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?

Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 14 feb 2021 20:32
av Figge82
billyohgren skrev:
Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?

Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Ja, min erfarenhet är just den du efterfrågar. Batteriet blir bättre och bättre i laddhastighet vilket varit den issue många brottats med.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 06:57
av Bjelke
Figge82 skrev:
billyohgren skrev:
Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?

Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Ja, min erfarenhet är just den du efterfrågar. Batteriet blir bättre och bättre i laddhastighet vilket varit den issue många brottats med.
Hur pass mycket bättre? :)

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 14:34
av OlleEV
Lovande! Nån skillnad är det ju. I gruppen model 3 på Facebook var det en som varit uppe i 120 kw.
Laddeffekten du fått är betydligt högre än vad jag fick på senaste långresan för ett par veckor sedan (max 85 kw, snitt 50-60 kw, förvärmt o låg soc)
Ni som kan, vad kan det bero (undantaget förvärmn osv)? Kan bms:n fortfarande vara inblandad efter många mil?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 14:48
av esteen
Jag åkte på en lite längre tur förra veckan.
Andra laddningen startade jag på 14% med 112kW som sjönkt snabbt till 70kW vid 20% och sedan låg det kvar på 70kW till 50% för att sedan sjunka stadigt ner till26kW vid 92% då jag kopplade ur.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 19:38
av Hampus M3
billyohgren skrev:
Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?

Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Det finns en MIC 2020 du kan köpa som lagerbil. Röd och prissänkt 40000kr under 2021års bilar.

Själv väntar jag på 2021 och hoppas Elon lever upp till vad han sagt, att dom tagit tag i kvalitén i Freemont från årsskiftet gällande lack och kaross-springor.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 19:51
av billyohgren
Hampus M3 skrev:
billyohgren skrev:
Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?

Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Det finns en MIC 2020 du kan köpa som lagerbil. Röd och prissänkt 40000kr under 2021års bilar.

Själv väntar jag på 2021 och hoppas Elon lever upp till vad han sagt, att dom tagit tag i kvalitén i Freemont från årsskiftet gällande lack och kaross-springor.
Jag såg den, det var bara två fel :)
1. Den kostar inte 520tkr som de andra nedsatta lagerbilarna kostade
2. Den är röd :o en vit, svart eller grå hade tilltalat mig mer.

Jag vet minst 1 som avbokade sin 520tkr-bil men lyckades aldrig haffa den igen, om den ens kom upp på sidan.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 20:01
av Hampus M3
billyohgren skrev:
Hampus M3 skrev:
billyohgren skrev:
Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?

Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Det finns en MIC 2020 du kan köpa som lagerbil. Röd och prissänkt 40000kr under 2021års bilar.

Själv väntar jag på 2021 och hoppas Elon lever upp till vad han sagt, att dom tagit tag i kvalitén i Freemont från årsskiftet gällande lack och kaross-springor.
Jag såg den, det var bara två fel :)
1. Den kostar inte 520tkr som de andra nedsatta lagerbilarna kostade
2. Den är röd :o en vit, svart eller grå hade tilltalat mig mer.

Jag vet minst 1 som avbokade sin 520tkr-bil men lyckades aldrig haffa den igen, om den ens kom upp på sidan.
Men det måste varit ett misstag att dom låg ute för 520tkr. Det var ju bara under en dag. Då hade dom satt ordinariepriset som det tidigare kampanjpriset. Så det var ju rabatt på rabatt. Jag såg det själv och var lockad. Avstod dock för batteri och värmepump, samt faceliften.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 20:14
av billyohgren
Hampus M3 skrev:
billyohgren skrev:
Hampus M3 skrev:
billyohgren skrev:
Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?

Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Det finns en MIC 2020 du kan köpa som lagerbil. Röd och prissänkt 40000kr under 2021års bilar.

Själv väntar jag på 2021 och hoppas Elon lever upp till vad han sagt, att dom tagit tag i kvalitén i Freemont från årsskiftet gällande lack och kaross-springor.
Jag såg den, det var bara två fel :)
1. Den kostar inte 520tkr som de andra nedsatta lagerbilarna kostade
2. Den är röd :o en vit, svart eller grå hade tilltalat mig mer.

Jag vet minst 1 som avbokade sin 520tkr-bil men lyckades aldrig haffa den igen, om den ens kom upp på sidan.
Men det måste varit ett misstag att dom låg ute för 520tkr. Det var ju bara under en dag. Då hade dom satt ordinariepriset som det tidigare kampanjpriset. Så det var ju rabatt på rabatt. Jag såg det själv och var lockad. Avstod dock för batteri och värmepump, samt faceliften.
Det var över en helg, och jag pratade med en tjej på Tesla veckan efter. Inget misstag (officiellt iaf).
Men ja, säkert svårt att att få tag i en för det priset igen.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 20:23
av Oykkh47
En dum fråga. Vilka model 3 bilar är MIC? Bara SR plus? Hur vet jag att jag får en sådan om jag beställer?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 20:39
av Hampus M3
Oykkh47 skrev:
En dum fråga. Vilka model 3 bilar är MIC? Bara SR plus? Hur vet jag att jag får en sådan om jag beställer?
Om du tittar på en lager-bil så kan du se början på chassit-numret i URL- webbadressen på specifika bilen. LRW är tillverkad i kina. 5YJ är tillverkad i USA. Denna är från kina. Den enda som finns nu. https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3224 ... edirect=no

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 20:44
av Oykkh47
Ok tack. Om man väljer en ny beställning då? Blir det automatiskt en MIC? Finns även LR MIC eller bara sr plus

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 21:05
av Hampus M3
Oykkh47 skrev:
Ok tack. Om man väljer en ny beställning då? Blir det automatiskt en MIC? Finns även LR MIC eller bara sr plus
Hittils enbart SR+. De har enbart kommit vid ett tillfälle vilket var november-december 2020. Tesla har inte uppgifter om att det ska komma fler till Europa. Internet har en annan uppfattning.
Ett annat rykte är att när Berlin-fabriken är klar senare i år så kommer alla model 3 tillverkas där för europeiska marknaden.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 21:07
av Oykkh47
Stort tack för svar. Ska beställa nära år eller i slutet av detta så vi får se då

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 21:12
av Svenssons
Hampus M3 skrev:
Ett annat rykte är att när Berlin-fabriken är klar senare i år så kommer alla model 3 tillverkas där för europeiska marknaden.
Finns väl inget som tyder på att Model 3 ska tillverkas i närtid på Giga Berlin? Tvärtom finns flera uttalanden om att Berlin ska börja med Model Y och att det kan ta lång tid (upp till ett par år enligt Elon Musk) innan andra modeller börjar byggas i fabriken.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 15 feb 2021 21:30
av Hampus M3
Svenssons skrev:
Hampus M3 skrev:
Ett annat rykte är att när Berlin-fabriken är klar senare i år så kommer alla model 3 tillverkas där för europeiska marknaden.
Finns väl inget som tyder på att Model 3 ska tillverkas i närtid på Giga Berlin? Tvärtom finns flera uttalanden om att Berlin ska börja med Model Y och att det kan ta lång tid (upp till ett par år enligt Elon Musk) innan andra modeller börjar byggas i fabriken.
Jag skrev rykten. Någon säljare sade så till mig, betyder egentligen inget. Allt med Tesla verkar vara rykten innan den står hemma på uppfarten.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 16 feb 2021 12:54
av thogler
Hej! Kanske dum fråga: Hur vet man om man har LFP-batteri och vad står MIC för?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 16 feb 2021 12:55
av billyohgren
Alla SR+ från Kina, MiC (Madde in china) har dessa batterier :)

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 17 feb 2021 08:37
av Martin E-tron
Vilka modeller är det som byggs med LFP-batterier? Enbart SR+ eller även LR?

Är det dessa batterier som man "får" ladda till 100 % ofta samt köra dem ner till lägre än 20 % ?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 17 feb 2021 10:21
av NiklasTesla
Martin E-tron skrev:
Vilka modeller är det som byggs med LFP-batterier? Enbart SR+ eller även LR?

Är det dessa batterier som man "får" ladda till 100 % ofta samt köra dem ner till lägre än 20 % ?
Endast SR+ som har LFP i dagsläget och det är LFP som är mindre känslig att ladda till 100% (även LR/P bör ibland laddas till 100% för att kalibrera BMS).

Vid roadtrip är det skönt att komma in med ca 5% till superchargers för att få snabbast laddhastighet (peak).


MVH

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 17 feb 2021 13:40
av Martin E-tron
Så med andra ord så bör man inte ladda LR mer än cirka 80 % o sedan inte köra mindre än 30 %?

Tycker det verkar lite galet, om en produkt inte får laddas 100 % ofta och måste ha 30 % för att må bra, då har produkten enbart 50 % förbrukning för att den ska må bra?

Faller inte hela LR dealen på det? :| :|