Sida 3 av 41
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 02 dec 2021 18:28
av Tessi19
mati skrev:Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 02 dec 2021 18:38
av martinot
Tessi19 skrev:mati skrev:Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte vill släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer servicekillarna hos ÅF oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt med mjukvaruspärrar i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.
Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 02 dec 2021 18:43
av mati
martinot skrev:Tessi19 skrev:mati skrev:Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer de oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.
Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
Generalagenten i Sverige är samma som i Danmark. Det lär vara likadant där nere. Och det är den snubben som bestämmer kring utrustningsnivåer, priser, osv. Om GA säger att mjukvaran inte ska finnas tillgänglig för oss då är det så. Det är samma människa som har bestämt att vi inte ska ha automatiska dörrhandtag, fast alla andra länder runt omkring har det.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 02 dec 2021 19:41
av Tessi19
martinot skrev:Tessi19 skrev:mati skrev:Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte vill släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer servicekillarna hos ÅF oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt med mjukvaruspärrar i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.
Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
Yep precis så det är!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 02 dec 2021 21:11
av Walker
mati skrev:martinot skrev:Tessi19 skrev:mati skrev:Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Problemet för ÅF, även om de vill vara hjälpsamma, är att om Hyundai centralt inte släppa programuppdateringen för din bilmodell i Sverige, så kommer de oftast inte kunna gå runt detta. Även om de vill, så kan det vara styrt i deras program på deras datorer, så de inte ens kan uppdatera din variant.
Mycket märkligt dock att det bara är i Sverige som de inte erkänner felet, och att de uppdaterar din bilmodeller i andra länder. Det där är verkligen mysko.
Generalagenten i Sverige är samma som i Danmark. Det lär vara likadant där nere. Och det är den snubben som bestämmer kring utrustningsnivåer, priser, osv. Om GA säger att mjukvaran inte ska finnas tillgänglig för oss då är det så. Det är samma människa som har bestämt att vi inte ska ha automatiska dörrhandtag, fast alla andra länder runt omkring har det.
…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 dec 2021 06:46
av mati
Walker skrev:
…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Just det. Glömde den lilla detaljen.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 dec 2021 08:20
av Skabb1
Tessi19 skrev:mati skrev:Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Oj. Är detta på allvar att GA har denna inställning?
Jag har märkt en något konstig inställning avseendet just frågan kring 20-tumshjulen, men trodde kanske att det var en engångsföreteelse.
Synd om ÅF, men om jag får problem och GA är den som stoppar huvudet i sanden så kommer jag verkligen tveka på att köpa en Hyundai nästa gång.
Tolkar jag det rätt att GA inte släpper in uppdateringar till svenska fordon? Lite som att "internet är bara en fluga" låter det som...
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 dec 2021 08:42
av Tessi19
Skabb1 skrev:Tessi19 skrev:mati skrev:Tessi19 skrev:
Sveriges Hyundai GA säger att zombie-mode inte existerar och är ’påhitt’ på nätet. När det händer är det handhavande fel och det är inget fel på bilens mjukvara.
Så jävla typiskt. Hur kan det vara handhavandefel? Hur kan en GA överhuvudtaget uttala sig på det här viset? Bara en sådan attityd, att det alltid är kundens fel, får mig att se rött.
Inte bara dig. ÅF hamnar emellan men försöker hjälpa så gott det går….
Oj. Är detta på allvar att GA har denna inställning?
Jag har märkt en något konstig inställning avseendet just frågan kring 20-tumshjulen, men trodde kanske att det var en engångsföreteelse.
Synd om ÅF, men om jag får problem och GA är den som stoppar huvudet i sanden så kommer jag verkligen tveka på att köpa en Hyundai nästa gång.
Tolkar jag det rätt att GA inte släpper in uppdateringar till svenska fordon? Lite som att "internet är bara en fluga" låter det som...
Det är så jag uppfattar det.
Är mycket nöjd med bilen, förutom att det saknas vindrutetorkare bak, men det här är inte en diskussion man vill ha.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 dec 2021 08:56
av HelectriC
en lösning ang dålig röststyrning är att byta till engelska. Då funkar alla vanliga kommandon, som att styra rattvärme, stolsvärme, öppna karta, media etc. På svenska funkade ingenting.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 dec 2021 09:07
av msb
mati skrev:Walker skrev:
…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Just det. Glömde den lilla detaljen.
GA ändrade sig för ett par veckor sen och nu är det tillåtet att byta mellan 19 och 20. Bara så att vi inte spiller kraft på att gnälla över nåt som inte längre gäller.
Men jag håller med om att GA inte får godkänt på sin kundhantering.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 dec 2021 15:11
av Skabb1
msb skrev:mati skrev:Walker skrev:
…och att det är FÖRBJUDET att byta från 19” till 20” och viseversa.
Just det. Glömde den lilla detaljen.
GA ändrade sig för ett par veckor sen och nu är det tillåtet att byta mellan 19 och 20. Bara så att vi inte spiller kraft på att gnälla över nåt som inte längre gäller.
Håller med. Samtidigt tyder ju det på en konstig inställning / syn hos GA, och som kund orkar man ju inte tjafsa om allt möjligt. Lite hygienfaktor för mig. Att sånt här ska inte bli en diskussion om man köper en produkt för över en halv miljon. Då har i mitt tycke kunden rätt, och att hänvisa till att dokumenterade/bevisade fel är "påhitt på nätet".... Inte förtroendeingivande i min bok.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 dec 2021 15:23
av mati
Utgångspunkten ska aldrig vara att det är kundens fel. Aldrig. Och om det ändå är så att felet har orsakats av kunden så är det fortfarande produktens fel eftersom en produkt ska vara någorlunda idiotsäker. Det ska helst inte gå att göra fel så länge man använder sunt förnuft. Men i det här fallet är det ju absolut inte uppenbart för kunden vari "felet" egentligen består. Att GA då ändå skyller på kunderna är bara dåligt.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 dec 2021 16:48
av Bjelke
mati skrev:Utgångspunkten ska aldrig vara att det är kundens fel. Aldrig. Och om det ändå är så att felet har orsakats av kunden så är det fortfarande produktens fel eftersom en produkt ska vara någorlunda idiotsäker. Det ska helst inte gå att göra fel så länge man använder sunt förnuft. Men i det här fallet är det ju absolut inte uppenbart för kunden vari "felet" egentligen består. Att GA då ändå skyller på kunderna är bara dåligt.
Det börjar tyvärr bli en röd tråd hos GA tycker jag

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 08:08
av thompo
Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 08:33
av Walker
thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Samma som avsaknaden på min förra Model 3. (Y har ju inte heller torkare, men det är ingen som klagar på det. Oavsett så är bakåtsikten 300 gånger bättre på IQ5 än på den obefintliga i Y)
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 09:18
av HelectriC
thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Vinkel och placering av bakruta i förhållande till bakdelen av bilen och luckan på bilen gör att i5 borde haft torkare. Ända sedan det blev lite slaskigare ute, så ser jag INGENTING ut bak. Jag trodde inte jag skulle sakna torkare, men det gör jag verkligen. På en bil med annan vinkel på rutan tex Polestar 2 eller Model 3 behövs det inte, men på i5 är frånvaron samma som att sätta igen bakrutan med ogenomskinlig folie under hela vinterhalvåret.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 09:23
av Walker
HelectriC skrev:thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Vinkel och placering av bakruta i förhållande till bakdelen av bilen och luckan på bilen gör att i5 borde haft torkare. Ända sedan det blev lite slaskigare ute, så ser jag INGENTING ut bak. Jag trodde inte jag skulle sakna torkare, men det gör jag verkligen. På en bil med annan vinkel på rutan tex Polestar 2 eller Model 3 behövs det inte, men på i5 är frånvaron samma som att sätta igen bakrutan med ogenomskinlig folie under hela vinterhalvåret.
…kört mycket skåpbil i mina dar, så personligen är det inga ’roblem.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 09:29
av Tessi19
HelectriC skrev:thompo skrev:Sorry för slightly off topic. Ni som har bilen - hur upplever ni avsaknaden av torkare på bakrutan?
Vinkel och placering av bakruta i förhållande till bakdelen av bilen och luckan på bilen gör att i5 borde haft torkare. Ända sedan det blev lite slaskigare ute, så ser jag INGENTING ut bak. Jag trodde inte jag skulle sakna torkare, men det gör jag verkligen. På en bil med annan vinkel på rutan tex Polestar 2 eller Model 3 behövs det inte, men på i5 är frånvaron samma som att sätta igen bakrutan med ogenomskinlig folie under hela vinterhalvåret.
Precis så! Stor miss!!!!
Det verkar att EV6 som har lite annorlunda lutning och vinge är mindre drabbat.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 11:27
av HelectriC
Till och med Porsche har en liten torkare på Cross turismo. Då borde ju Hyundai också klara att få till något som inte förstör designen. Hade ju kunnat hänga under spoiler och varit osynlig när den inte används
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 13:04
av Andrick
Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 13:30
av Tessi19
Andrick skrev:Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Nope skit och vatten på…
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 13:48
av Andrick
Tessi19 skrev:Andrick skrev:Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Nope skit och vatten på…
Verkligen synd. Jag är otroligt sugen på Iq5 men risken för dålig sikt bakåt gör mig tveksam.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 13:55
av HelectriC
Andrick skrev:Tessi19 skrev:Andrick skrev:Hur är det med back kameran, blir den också övertäckt av modd och skit eller funkar den för sikt bakåt när man ska backa iallafall?
Nope skit och vatten på…
Verkligen synd. Jag är otroligt sugen på Iq5 men risken för dålig sikt bakåt gör mig tveksam.
Kameran är dessutom byggd så det ser ut som den ska fällas inn när den inte används, då hade den alltid varit ren när man backar, men så långt tänkte inte koreanerna. Maybe the sun always shines in Southern Korea

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 20:32
av DavidS
Har inte sett något bakåt sedan jag köpte bilen. Just efter tvätt möjligen att man ser några minuter innan den slaskar igen. Tycker dock att kameran är mindre känslig än bakrutan, men generellt är bristen på torkare helt obegriplig.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 dec 2021 22:21
av Mats E
Jag har kört 50 mil med bilen sedan ny, utan tvätt. Bakrutan är ganska smutsig och disig, men kamerabilden bakåt är fortsatt ren och skarp.