Re: SVT gör sitt bästa för att sälja in elbilen..
Postat: 16 dec 2015 16:17
Hittade denna artikel i lokalpressen. Lite motvikt till alla negativa artiklarr..
Vi glider ljudlöst fram genom Karlstad i Christer Hildéns Tesla S, en av cirka 200 i Sverige. Han trycker till lite extra på gaspedalen och bilen accelererar mycket snabbt framåt. För det här är en elbil med samma tryck i motorn som hos sportbilarna.
– Den här bilen, en Model S 85 med en 420-hästarsmotor, gör 0–100 kilometer i timmen på 4,4 sekunder trots att den väger 2,1 ton. Den höga vikten beror på att batterierna väger cirka 450 kilo. Det är totalt 7 100 stycken battericeller sammanbyggda ovanpå bottenplattan, säger Karlstadsbon Christer Hildén medan han byter fil på motorvägen.
I april var Christer Hildén på Teslas anläggning i Stockholm och hämtade sin nya elbil. Då hade han redan för några år sedan tagit beslutet att göra sig av med sin bensindrivna Toyota Corolla.
– 2010 bestämde jag mig för att ta det här steget. Jag har ett stort miljöintresse, vill dra mitt strå till stacken och gå lite före i utvecklingen.
Besökte fabriken
– När Tesla släppte sin Model S föll valet på den och 2011 besökte jag och min son Fremont utanför San Fransisco i Kalifornien där Tesla har sin fabrik. Då hade jag gjort min beställning och vi var många tusen kunder som var inbjudna att komma dit för att få en presentation av den helt nya bilen och vi togs emot med stora famnen.
Ett halvår har gått sedan Christer Hildén fick sin elbil och han är mycket nöjd med sitt köp. Den används av familjen som en vanlig bruksbil och har rullat en hel del.
– Vi har kört drygt 1 300 mil hittills och har under sommaren bland annat varit på semester på Gotland och har inte haft några problem. Den fungerar alldeles utmärkt. Det är fantastiskt att kunna köra både ljudlöst och billigt. På vägen till Gotland laddade vi bilen på Teslas laddstation i Arboga och sedan på campingen i Kneippbyn utanför Visby.
Intresserade vänner
– Nu har jag köpt min sista bensinbil. Det känns djupt tillfredställande att inte längre behöva besöka en mack och tanka. Vänner och bekanta tycker det är spännande och roligt med min elbil och ser det som framtidens bil, säger han.
Motorn är bara stor som en vattenmelon och effekten alltså mycket imponerande. Tesla Model S 85 har alltså hela 420 hästkrafter och några växlar finns inte. Det är alltså bara att gasa och bromsa och kraften är därför helt direktverkande.
Priset för en Tesla Model S börjar i Sverige på 681 000 kronor för S60 som har ett litet mindre batteri, medan en S85 kostar från 771 000 kronor och värstingversionen P85D med hela 701 hästkrafter går loss på från 999 000 kronor.
Åtta års garanti
– Det är ju ingen budgetbil, men på nya bilar lämnar Tesla åtta års garanti för drivlina och batteri och man tar tillbaka en hel del pengar ganska snabbt. Att ladda bilen här hemma kostar mig motsvarande 1,5–2 kronor milen och efter tre–fyra timmar har batteriet laddats upp till 80 procent. För att vara extra miljövänlig har jag köpt in mig på vindkraftsel från Gässlingegrundet via Karlstads energi.
– Om jag vill kan jag åka och tanka på Teslas snabbladningsstation vid Max på Våxnäs där det tar en halvtimme att nå 80 procents batterieffekt. Och det är helt gratis. Det är även helt kostnadsfritt för mig att parkera i Karlstad eftersom jag kör en elbil, säger Christer Hildén.
Tesla har snabbt byggt upp ett nät med snabbladdningsstationer längs de stora vägarna i Sverige. För närvarande finns det 86 sådana på tolv platser i landet och fler är på gång.
50 mils räckvidd
– Snabbladdningsnätet i Europa är nu så väl utbyggt att jag kan ta mig till norra Italien och tillbaka utan att det kostar med en enda krona. Det är fantastiskt! Kör man i normal hastighet är räckvidden upp till 50 mil per laddning om landskapet är flackt. Är det mycket backar sjunker förstås räckvidden en del.
Det är just den långa räckvidden och sportbilsaccelerationen som gör att Teslas modeller verkligen sticker ut jämfört med andra elbilar och det är det som har gjort den så populär. Förra året såldes cirka 20 000 Tesla-bilar runt om i världen och i år är planen att sälja 35 000 bilar. Marknaden är störst i USA, Kanada, Tyskland och Norge.
Norge är ett av de länder där det säljs flest elbilar. Till och med september hade det under 2014 sålts hela 13 747 stycken, en ökning med 300 procent jämfört med samma period förra året. 3 535 av dem var en Tesla Model S. Det är bara Nissan Leaf som är populärare med 3 745 exemplar och elbilsandelen av försäljningen av bilar totalt låg på hela 11,2 procent.
Många förmåner
– Norge har verkligen bestämt sig för att satsa på att få folk att köpa elbilar. Där är det ingen moms och inga importavgifter på nya elbilar. Dessutom får elbilar köra i buss- och taxifilerna, parkera gratis och ladda batterierna utan kostnad ibland annat Oslo och det gör den väldigt attraktiv.
Christer Hildén skulle önska sig en liknande statlig satsning i Sverige. Elbilsförsäljningen är mycket liten i jämförelse och här finns bara cirka 2 000 elbilar totalt.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vi glider ljudlöst fram genom Karlstad i Christer Hildéns Tesla S, en av cirka 200 i Sverige. Han trycker till lite extra på gaspedalen och bilen accelererar mycket snabbt framåt. För det här är en elbil med samma tryck i motorn som hos sportbilarna.
– Den här bilen, en Model S 85 med en 420-hästarsmotor, gör 0–100 kilometer i timmen på 4,4 sekunder trots att den väger 2,1 ton. Den höga vikten beror på att batterierna väger cirka 450 kilo. Det är totalt 7 100 stycken battericeller sammanbyggda ovanpå bottenplattan, säger Karlstadsbon Christer Hildén medan han byter fil på motorvägen.
I april var Christer Hildén på Teslas anläggning i Stockholm och hämtade sin nya elbil. Då hade han redan för några år sedan tagit beslutet att göra sig av med sin bensindrivna Toyota Corolla.
– 2010 bestämde jag mig för att ta det här steget. Jag har ett stort miljöintresse, vill dra mitt strå till stacken och gå lite före i utvecklingen.
Besökte fabriken
– När Tesla släppte sin Model S föll valet på den och 2011 besökte jag och min son Fremont utanför San Fransisco i Kalifornien där Tesla har sin fabrik. Då hade jag gjort min beställning och vi var många tusen kunder som var inbjudna att komma dit för att få en presentation av den helt nya bilen och vi togs emot med stora famnen.
Ett halvår har gått sedan Christer Hildén fick sin elbil och han är mycket nöjd med sitt köp. Den används av familjen som en vanlig bruksbil och har rullat en hel del.
– Vi har kört drygt 1 300 mil hittills och har under sommaren bland annat varit på semester på Gotland och har inte haft några problem. Den fungerar alldeles utmärkt. Det är fantastiskt att kunna köra både ljudlöst och billigt. På vägen till Gotland laddade vi bilen på Teslas laddstation i Arboga och sedan på campingen i Kneippbyn utanför Visby.
Intresserade vänner
– Nu har jag köpt min sista bensinbil. Det känns djupt tillfredställande att inte längre behöva besöka en mack och tanka. Vänner och bekanta tycker det är spännande och roligt med min elbil och ser det som framtidens bil, säger han.
Motorn är bara stor som en vattenmelon och effekten alltså mycket imponerande. Tesla Model S 85 har alltså hela 420 hästkrafter och några växlar finns inte. Det är alltså bara att gasa och bromsa och kraften är därför helt direktverkande.
Priset för en Tesla Model S börjar i Sverige på 681 000 kronor för S60 som har ett litet mindre batteri, medan en S85 kostar från 771 000 kronor och värstingversionen P85D med hela 701 hästkrafter går loss på från 999 000 kronor.
Åtta års garanti
– Det är ju ingen budgetbil, men på nya bilar lämnar Tesla åtta års garanti för drivlina och batteri och man tar tillbaka en hel del pengar ganska snabbt. Att ladda bilen här hemma kostar mig motsvarande 1,5–2 kronor milen och efter tre–fyra timmar har batteriet laddats upp till 80 procent. För att vara extra miljövänlig har jag köpt in mig på vindkraftsel från Gässlingegrundet via Karlstads energi.
– Om jag vill kan jag åka och tanka på Teslas snabbladningsstation vid Max på Våxnäs där det tar en halvtimme att nå 80 procents batterieffekt. Och det är helt gratis. Det är även helt kostnadsfritt för mig att parkera i Karlstad eftersom jag kör en elbil, säger Christer Hildén.
Tesla har snabbt byggt upp ett nät med snabbladdningsstationer längs de stora vägarna i Sverige. För närvarande finns det 86 sådana på tolv platser i landet och fler är på gång.
50 mils räckvidd
– Snabbladdningsnätet i Europa är nu så väl utbyggt att jag kan ta mig till norra Italien och tillbaka utan att det kostar med en enda krona. Det är fantastiskt! Kör man i normal hastighet är räckvidden upp till 50 mil per laddning om landskapet är flackt. Är det mycket backar sjunker förstås räckvidden en del.
Det är just den långa räckvidden och sportbilsaccelerationen som gör att Teslas modeller verkligen sticker ut jämfört med andra elbilar och det är det som har gjort den så populär. Förra året såldes cirka 20 000 Tesla-bilar runt om i världen och i år är planen att sälja 35 000 bilar. Marknaden är störst i USA, Kanada, Tyskland och Norge.
Norge är ett av de länder där det säljs flest elbilar. Till och med september hade det under 2014 sålts hela 13 747 stycken, en ökning med 300 procent jämfört med samma period förra året. 3 535 av dem var en Tesla Model S. Det är bara Nissan Leaf som är populärare med 3 745 exemplar och elbilsandelen av försäljningen av bilar totalt låg på hela 11,2 procent.
Många förmåner
– Norge har verkligen bestämt sig för att satsa på att få folk att köpa elbilar. Där är det ingen moms och inga importavgifter på nya elbilar. Dessutom får elbilar köra i buss- och taxifilerna, parkera gratis och ladda batterierna utan kostnad ibland annat Oslo och det gör den väldigt attraktiv.
Christer Hildén skulle önska sig en liknande statlig satsning i Sverige. Elbilsförsäljningen är mycket liten i jämförelse och här finns bara cirka 2 000 elbilar totalt.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk