Sida 3 av 4

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 08:59
av Svenssons
danni skrev:
Själv håller jag mig på behörigt avstånd.
Du inser inte att frugan vill åka till Ullared bara för att få köra Teslan? Hon vet att du inte vill dit så då är det självklart hon som kör.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 09:12
av danni
100procent skrev:
Lånar tråden lite för att inte starta upp en ny pga en enkel o snabb fråga..

Hittar ingen vettig information om detta.. Även om svaret är kanske självklart så vill ja ändå fråga.

Ni som har autopilot på bilen, fungerar den när man kör på en mörk motorväg som bara lyses up av bilens lampor?
Min erfarenhet är att den fungerar som allra bäst då, i alla fall sålänge det inte regnar eller ligger snö. Det blir större kontrast mellan väglinjerna och vägen, inget motljus, etc, så det är väldigt optimala förhållanden för att läsa av vägen.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 09:25
av drakbane
Förstår inte vad alla har emot ullared? Var en sväng där med låneteslan för nån månad sen, men då var platserna icade. Senaste vi var där var efter hämtningen för en vecka sen, premiärturen gick såklart dit [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Då brydde vi oss inte om att ladda alls, toppade upp i Falkenberg på vägen hem sen bara.

/Sony Z3 Dual

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 09:28
av drakbane
Så det är en 32A type2 kabel man ska ha då, 3-fas? Passar/funkar den även där det bara är 16A / 1-fas ?

/Sony Z3 Dual

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 09:33
av apkungen
Minns inte om jag sa det men jag skulle ha köpt en Chademo först o främst. Ladda hemma är numer ett, super chargernummer (sc) två, Chademo utanför sc är nummer tre, så klarar man sig långt. En typ 2 för att ladda lite på köpcentra är bara en bonus, något man oftast egentligen klarar sig utan.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 09:34
av danni
drakbane skrev:
Så det är en 32A type2 kabel man ska ha då, 3-fas? Passar/funkar den även där det bara är 16A / 1-fas ?

/Sony Z3 Dual
Den typ2-kabel som Tesla säljer kommer fungera med alla strömstyrkor du kan hitta som din bil klarar, allt från 16 A enfas upp till 32 A trefas.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 07 jan 2016 11:25
av Bjorn
apkungen skrev:
Minns inte om jag sa det men jag skulle ha köpt en Chademo först o främst. Ladda hemma är numer ett, super chargernummer (sc) två, Chademo utanför sc är nummer tre, så klarar man sig långt. En typ 2 för att ladda lite på köpcentra är bara en bonus, något man oftast egentligen klarar sig utan.
Håller med om den prioritetsordningen. ChaDeMo lär vara mest värdefull de gånger man är tvingad bort från SuC.

Destinantionsladdning där man bor länge kan också bli "nummer ett". Den sker ju oftast med UMC och vanliga uttag, men på vissa destinationer kan Typ2 vara nödvändig...

Jag har bott på hotell som bara hade typ2 uttag och inget annat. Jag tror dessutom att detta kommer att bli vanligare ju fler som sätter upp laddstolpar. Man kunde låna typ 2 kabel i receptionen där. Dock fick en kollega med Volvo inte den att funka, vet ej varför, var inte med när han provade, men det funkade när han lånade min.

Kom på en gång till när jag besökte ett företag i Tyskland. Såg att de hade Typ2 och inget annat innanför grindarna så jag frågade i vakten. Det gick bra, och det var skönt och kanske en förutsättning att kunna säga att jag har egen kabel när vakten började fundera på hur jag skulle kunna koppla in mig. Sparade ett SuC-stopp den gången.

Typ 2 kabel kostar ju inte så mycket så jag håller ändå fast vid att det är en god idé att köpa både den och ChaDeMo-adaptern, men hade det varit absolut krav att välja hade jag nog köpt ChaDeMo-adaptern.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 12 mar 2016 18:57
av inCup1
För en novis i elbils världen är detta en djungel, några frågor :?:
Jag har förstått att det finns olika varianter på typ 2 laddare 1 fas 3 fas mm kan man ha en och samma sladd till alla typ 2 eller måste jag köpa olika varianter om man kan ha en sladd är det då teslas som rekommenderas vet någon vad de kostar.
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 12 mar 2016 20:45
av bylund
inCup1 skrev:
För en novis i elbils världen är detta en djungel, några frågor :?:
Jag har förstått att det finns olika varianter på typ 2 laddare 1 fas 3 fas mm kan man ha en och samma sladd till alla typ 2 eller måste jag köpa olika varianter om man kan ha en sladd är det då teslas som rekommenderas vet någon vad de kostar.
Har du en typ 2-kabel som klarar trefas 32 A så är aldrig kabeln flaskhalsen i laddningen. Den klarar lägre strömmar och även enfas. Även efter prishöjningen på tillbehör så är Teslas kabel nog den billigaste. Jag vet inte vad den kostar i Sverige nu, men på holländska webbshoppen kostar den 248 EUR. Har du inte installerat dubbelladdare så är det 16 A trefas som gäller, men då denna klarar 32 A trefas så är den rätt i vilket fall.
inCup1 skrev:
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 12 mar 2016 21:23
av Svenssons
bylund skrev:
inCup1 skrev:
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.
Komplett kan väl aldrig en kabelgarderob bli? Ser ingen 3-fas Perilex-kabel när man vill ladda bakom spisen, Semko 17 om man vill leva farligt vid gamla ladugårdar, SEV 1011 Typ 25 när man besöker banken och sedan finns det de i forna Jugoslavien som har sin variant på trefaskontakt för hushållen.

Många kablar blir det...

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 00:24
av inCup1
Svenssons skrev:
bylund skrev:
inCup1 skrev:
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.
Komplett kan väl aldrig en kabelgarderob bli? Ser ingen 3-fas Perilex-kabel när man vill ladda bakom spisen, Semko 17 om man vill leva farligt vid gamla ladugårdar, SEV 1011 Typ 25 när man besöker banken och sedan finns det de i forna Jugoslavien som har sin variant på trefaskontakt för hushållen.

Många kablar blir det...
Hjälp TSV har aldrig upplyst om att man behöver 4 årig el lära på högskolenivå för att köra bil :o

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 09:31
av LarsL
Ingen fara Folksam erbjöd mig skydd mot feltankning när jag frågade om pris för försäkring av Leffe (Nissan Leaf). Jag funderade på om jag skulle fråga honom om hur det skulle gå till, ska jag hälla i fel sorts elektroner?

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 10:13
av HelectriC
LarsL skrev:
Ingen fara Folksam erbjöd mig skydd mot feltankning när jag frågade om pris för försäkring av Leffe (Nissan Leaf). Jag funderade på om jag skulle fråga honom om hur det skulle gå till, ska jag hälla i fel sorts elektroner?
:D :D :lol: :lol:

Han kanske har en sån här eGolf http://www.finn.no/71649201
Hint, kolla bilderna bak på bilen :lol:

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 11:05
av bylund
LarsL skrev:
Ingen fara Folksam erbjöd mig skydd mot feltankning när jag frågade om pris för försäkring av Leffe (Nissan Leaf). Jag funderade på om jag skulle fråga honom om hur det skulle gå till, ska jag hälla i fel sorts elektroner?
Du kommer vara glad för det skyddet när du råkar få växelström direkt i batteriet istället för likström :)

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 11:08
av bylund
Svenssons skrev:
bylund skrev:
inCup1 skrev:
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.
Komplett kan väl aldrig en kabelgarderob bli? Ser ingen 3-fas Perilex-kabel när man vill ladda bakom spisen, Semko 17 om man vill leva farligt vid gamla ladugårdar, SEV 1011 Typ 25 när man besöker banken och sedan finns det de i forna Jugoslavien som har sin variant på trefaskontakt för hushållen.

Många kablar blir det...
:)
Klart att kabelgarderoben som sådan inte blir helt komplett, men för det uppgivna syftet, att destinationsladda på hotell påstår jag nog att man inte behöver mer.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 14:36
av leiflodde
Har haft lite "vapenvård" i helgen och många sladdar blir det men något skall man ju ha frunken.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 15:04
av HelectriC
leiflodde skrev:
Har haft lite "vapenvård" i helgen och många sladdar blir det men något skall man ju ha frunken.
Haha, jag fattar att en del efterfrågar dragkrok till MS, man behöver ju släp för att få med hela den laddningen :D

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 16:21
av Machris
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 16:46
av apkungen
Machris skrev:
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
2,5mm^2 kan vara bra om man vill ladda 16A kontinuerligt. En trefas 10m räcker tycker jag och sen en adapter för att ladda enfas så behöver man bara en skarvsladd

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 13 mar 2016 16:53
av bylund
Machris skrev:
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Jag har en 10 m 3-fas-kabel från Clas Ohlson. Bra att ha när trefasuttaget sitter lite avig till. Använt flera gånger.
Även en 16 A blå enfas till schuko som jag inte använt än, men kan komma till användning på campingplats eller marina tänker jag mig.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 14 mar 2016 10:12
av kangru
bylund skrev:
Machris skrev:
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Jag har en 10 m 3-fas-kabel från Clas Ohlson. Bra att ha när trefasuttaget sitter lite avig till. Använt flera gånger.
Även en 16 A blå enfas till schuko som jag inte använt än, men kan komma till användning på campingplats eller marina tänker jag mig.
Jag hittar ingen sådan på Clas Ohlson men dock på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... 000017394/) är det denna du menar?

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 14 mar 2016 11:03
av bylund
Nej , men den kanske har utgått, för jag hittar den inte själv heller.

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 15 mar 2016 06:54
av Lunna
leiflodde skrev:
Har haft lite "vapenvård" i helgen och många sladdar blir det men något skall man ju ha frunken.
bylund skrev:
Machris skrev:
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Jag har en 10 m 3-fas-kabel från Clas Ohlson. Bra att ha när trefasuttaget sitter lite avig till. Använt flera gånger.
Även en 16 A blå enfas till schuko som jag inte använt än, men kan komma till användning på campingplats eller marina tänker jag mig.
Är det inte bättre med Blå 16A till Röd 3-fas så man kan ladda 16A. För med schuko blir det väl bara 13A?

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 16 mar 2016 15:44
av Bjorn
Lunna skrev:
Är det inte bättre med Blå 16A till Röd 3-fas så man kan ladda 16A. För med schuko blir det väl bara 13A?
Jo det bör det vara, Se till att koppla Fasen till L1 i Röda 3-fas - kontakten. Annars startar inte UMC. (Nolla och Jord också till rätt stift förstås.)

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Postat: 16 mar 2016 16:16
av Gustafsson
32 A enfas finns ju här å där via typ2 kabeln. Min 70D tar dock bara emot 16 A i IKEAS uttag, men den lånebil jag provade med tog emot 32 A med samma kabel.
Någon har sagt ( Tesla anställd) att det ska gå att installera ett "relä", för att få in 32 A enfas i en enkelladdare och att detta skulle vara mycket billigare än att installera dubbelladdare...Förbehåll för att norska nätet är annorlunda...
Nån som vet mer ?
Vore ju lite mer användbart m 7,2 kW än 3,6 W.