Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?
Postat: 08 maj 2023 21:24
inblandningen är dyrFredrik j skrev: ↑08 maj 2023 21:06
inblandningen är dyrFredrik j skrev: ↑08 maj 2023 21:06
Blir den dyrare eller billigare om andra länder efterfrågar den?mickeisol skrev: ↑08 maj 2023 21:24inblandningen är dyrFredrik j skrev: ↑08 maj 2023 21:06
Efter det vi hört från bensinbolagen idag har tom jag överskattat priseffekten. Folk får vara glada om det ens blir 2 kronor sänkning på diesel. Enstaka ören på bensin. Råoljans prisvariationer kommer påverka mer.Fredrik j skrev: ↑07 maj 2023 20:15Diesel kostar ju idag ca 20kr/liter.TiborBlomhall skrev: ↑07 maj 2023 20:126% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.
Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.
Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.
Litar vi plötsligt på bensinbolagen? Samtidigt har vi hört från mobility Sweden att försäljningen av elbilar skulle drabbas negativt. Alla lobbar för sin affär.TiborBlomhall skrev: ↑08 maj 2023 22:04Efter det vi hört från bensinbolagen idag har tom jag överskattat priseffekten. Folk får vara glada om det ens blir 2 kronor sänkning på diesel. Enstaka ören på bensin. Råoljans prisvariationer kommer påverka mer.Fredrik j skrev: ↑07 maj 2023 20:15Diesel kostar ju idag ca 20kr/liter.TiborBlomhall skrev: ↑07 maj 2023 20:126% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.
Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.
Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.
Så jag vidhåller att ändring av reduktionsplikten inte kommer påverka övergången till elbilar nämnvärt.
Ja nu när de har "rätt" åsikt så litas det minsann på dem. Sanningen är såklart att de bara försöker skrämmas för att rädda sina investeringar.
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.mati skrev: ↑09 maj 2023 07:58Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Fast det är fortfarande inte där kostnaden ligger, utan i inköp och värdeminskning, att köpa en elbil för 600k som tappar 300k i värde över tre år jämfört med en fossilbil i samma storlek som du kan få för halva priset. Det är svårt att tjäna igen 150k på tre år, dvs 50 k om året i några slags driftkostnader om man kör som medelsvensson gör, ni taxichaufförer räknas ej.Maw skrev: ↑09 maj 2023 08:09Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.mati skrev: ↑09 maj 2023 07:58Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.
Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Nu handlar mitt resonemang om just drivmedel och inget annat..Piggelin skrev: ↑09 maj 2023 08:25Fast det är fortfarande inte där kostnaden ligger, utan i inköp och värdeminskning, att köpa en elbil för 600k som tappar 300k i värde över tre år jämfört med en fossilbil i samma storlek som du kan få för halva priset. Det är svårt att tjäna igen 150k på tre år, dvs 50 k om året i några slags driftkostnader om man kör som medelsvensson gör, ni taxichaufförer räknas ej.Maw skrev: ↑09 maj 2023 08:09Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.mati skrev: ↑09 maj 2023 07:58Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.
Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Jag hatar inte elbilar, jag kör elektriskt varje dag.
Nej, du har helt fel. Storleken är bara en av många faktorer i ett bilval. För vissa är den viktigast, för andra mindre viktig. Någon vill ha en så stor bil som möjligt, någon annan en så liten bil som möjligt. Bilens storlek är inte heller det som har störst inverkan på en priset. Prestanda, utrustning, materialval och märke har exempelvis ofta större betydelse för prissättningen.Piggelin skrev: ↑09 maj 2023 08:49Jag hatar inte elbilar, jag kör elektriskt varje dag.
Däremot är TCO nu när tiderna är mer normala igen inte bra, om man kör normalt antal mil per år.
Vilka av mina siffror är felaktiga? Varför är det märkligt att jämföra två lika stora bilar? Det är väl framförallt det folk letar bil baserat på. Att bilen är stor nog för ens behov.
Fast om man är ute efter att köra billig så väljer man väl den bil som är billigast och inte mellan två dyra bilar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här...Maw skrev: ↑09 maj 2023 09:00
Nej, du har helt fel. Storleken är bara en av många faktorer i ett bilval. För vissa är den viktigast, för andra mindre viktig. Någon vill ha en så stor bil som möjligt, någon annan en så liten bil som möjligt. Bilens storlek är inte heller det som har störst inverkan på en priset. Prestanda, utrustning, materialval och märke har exempelvis ofta större betydelse för prissättningen.
Om du ska göra en seriös jämförelse så jämför exempelvis en Polestar 2 med Volvo S60. Du kommer upptäcka att det är betydligt billigare att köra elektriskt.
Varför har du fått för dig att låg kostnad skulle vara den högsta pririteten i ett genomsnittligt bilval? Det är uppenbart felaktigt eftersom de flesta bilar som säljs inte är de billigaste alternativen.Piggelin skrev: ↑09 maj 2023 09:05Fast om man är ute efter att köra billig så väljer man väl den bil som är billigast och inte mellan två dyra bilar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här...Maw skrev: ↑09 maj 2023 09:00
Nej, du har helt fel. Storleken är bara en av många faktorer i ett bilval. För vissa är den viktigast, för andra mindre viktig. Någon vill ha en så stor bil som möjligt, någon annan en så liten bil som möjligt. Bilens storlek är inte heller det som har störst inverkan på en priset. Prestanda, utrustning, materialval och märke har exempelvis ofta större betydelse för prissättningen.
Om du ska göra en seriös jämförelse så jämför exempelvis en Polestar 2 med Volvo S60. Du kommer upptäcka att det är betydligt billigare att köra elektriskt.
Då är det aldrig elektriskt med dagens priser och med normalt antal mil per år.
Jag skrev att om man är ute efter att köra billigt så är det inte el man ska köra, vad i den meningen finner du osant eller oklart?
Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.Maw skrev: ↑09 maj 2023 10:08
Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Fast det är ju inte primärt priset för laddning som gör att folk inte har råd med en elbil. Det är ju inköpspriset jämfört med vad en fossilbil kostar. Även om laddning är helt gratis (vilket absolut inte är fallet) så måste man köra många mil innan en elbil har samma TCO. Framförallt när man jämför med en begagnad bensinbil, vilket är den biltyp som de flesta privatpersoner köper och jämför med.Maw skrev: ↑09 maj 2023 08:09Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.
Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.
Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Så färre får råd med elbil för att diesel blir billigare? Är det inte precis tvärtom? Inflationen går ner, räntan går ner...mati skrev: ↑09 maj 2023 10:20Fast det är ju inte primärt priset för laddning som gör att folk inte har råd med en elbil. Det är ju inköpspriset jämfört med vad en fossilbil kostar. Även om laddning är helt gratis (vilket absolut inte är fallet) så måste man köra många mil innan en elbil har samma TCO. Framförallt när man jämför med en begagnad bensinbil, vilket är den biltyp som de flesta privatpersoner köper och jämför med.Maw skrev: ↑09 maj 2023 08:09Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.
Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.
Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Dessutom tycker jag att det är ett ganska enkelriktat och smalt stöd. Visst är det bra när laddning på jobbet blir billigare. Men vad är med alla andra som inte kan ladda på jobbet, som kanske kan faktiskt ladda hemma, men som ändå inte har råd med elbil eftersom elbilar är för dyra?
Du har inte funderat på att andra kan ha andra preferenser och andra förutsättningar? Priset är naturligtvis en stor faktor när folk väljer bil.Maw skrev: ↑09 maj 2023 10:08Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Som alltid är det du som svamlar.Piggelin skrev: ↑09 maj 2023 10:17Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.Maw skrev: ↑09 maj 2023 10:08
Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Jag betalar inte ens 1 kr/kWh på jobbet, men parkeringsavgift och vägtullar gör att det blir dyrt ändå i slutändan.Maw skrev: ↑09 maj 2023 08:09Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.mati skrev: ↑09 maj 2023 07:58Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.
Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Du säger att jag svamlar och sen säger du exakt det jag sa, att de som kör normalt antal mil kör billigast med fossila bilar...Legato skrev: ↑09 maj 2023 11:02Som alltid är det du som svamlar.Piggelin skrev: ↑09 maj 2023 10:17Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.Maw skrev: ↑09 maj 2023 10:08
Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Verkligheten är som vanligt långt mer nyanserad.
Överlägset lägst milkostnad har en elbil om man kör riktigt, riktigt mycket med tillgång till billig eller gratis laddning.
Kör man riktigt lite så är en fossil mycket billigare (men då är det också generellt billigare att inte ha bil alls).
För de allra flesta hamnar man dock någonstans mellan dessa extremscenarion och då beror det på en rad individuella preferenser och förutsättningar.
Generaliseringar om att elbil eller fossilbil alltid är billigast är givetvis total idioti.