Sida 3 av 5

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 21:24
av mickeisol
Fredrik j skrev: 08 maj 2023 21:06
mickeisol skrev: 08 maj 2023 21:04
Fredrik j skrev: 08 maj 2023 20:59
mickeisol skrev: 08 maj 2023 20:48
Tallolja.

Jomenvisst, är det någon som har funderat hur mycket tallolja, slaktrester etc som behövs för att "exportera " reduktionen till andra länder.
Varför ska den exporteras?
Ja ifall andra länder i europa ska ha samma reduktionsprocent som sverige har, annars skulle det ju vara ganska meningslöst.
Sverige är ju väldigt litet jämfört med resten av europa.
Vad har det för betydelse för drivmedelskostnaderna i Sverige menar du?
inblandningen är dyr

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 21:28
av Fredrik j
mickeisol skrev: 08 maj 2023 21:24
Fredrik j skrev: 08 maj 2023 21:06
mickeisol skrev: 08 maj 2023 21:04
Fredrik j skrev: 08 maj 2023 20:59
mickeisol skrev: 08 maj 2023 20:48
Tallolja.

Jomenvisst, är det någon som har funderat hur mycket tallolja, slaktrester etc som behövs för att "exportera " reduktionen till andra länder.
Varför ska den exporteras?
Ja ifall andra länder i europa ska ha samma reduktionsprocent som sverige har, annars skulle det ju vara ganska meningslöst.
Sverige är ju väldigt litet jämfört med resten av europa.
Vad har det för betydelse för drivmedelskostnaderna i Sverige menar du?
inblandningen är dyr
Blir den dyrare eller billigare om andra länder efterfrågar den?

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 22:04
av TiborBlomhall
Fredrik j skrev: 07 maj 2023 20:15
TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 20:12
6% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.

Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.

Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.
Diesel kostar ju idag ca 20kr/liter.
Efter det vi hört från bensinbolagen idag har tom jag överskattat priseffekten. Folk får vara glada om det ens blir 2 kronor sänkning på diesel. Enstaka ören på bensin. Råoljans prisvariationer kommer påverka mer.

Så jag vidhåller att ändring av reduktionsplikten inte kommer påverka övergången till elbilar nämnvärt.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 22:06
av Fredrik j
TiborBlomhall skrev: 08 maj 2023 22:04
Fredrik j skrev: 07 maj 2023 20:15
TiborBlomhall skrev: 07 maj 2023 20:12
6% isf 7,8% inblandning i bensin kommer knappast revolutionera bensinpriset.

Ja diesel kommer påverkas mer men de 5,50 kr det nu talas om kommer ändå lämna diesel priset på 17-18 kronor.

Elbilar kommer fortfarande kosta en bråkdel i elpris per mil.
Diesel kostar ju idag ca 20kr/liter.
Efter det vi hört från bensinbolagen idag har tom jag överskattat priseffekten. Folk får vara glada om det ens blir 2 kronor sänkning på diesel. Enstaka ören på bensin. Råoljans prisvariationer kommer påverka mer.

Så jag vidhåller att ändring av reduktionsplikten inte kommer påverka övergången till elbilar nämnvärt.
Litar vi plötsligt på bensinbolagen? Samtidigt har vi hört från mobility Sweden att försäljningen av elbilar skulle drabbas negativt. Alla lobbar för sin affär.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 08 maj 2023 23:59
av enoch85
Funderar på att proteströsta i nästa val...

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 06:43
av BigEasy
Fredrik j skrev: 08 maj 2023 22:06
[
Litar vi plötsligt på bensinbolagen? Samtidigt har vi hört från mobility Sweden att försäljningen av elbilar skulle drabbas negativt. Alla lobbar för sin affär.
Ja nu när de har "rätt" åsikt så litas det minsann på dem. Sanningen är såklart att de bara försöker skrämmas för att rädda sina investeringar.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 06:52
av Honkan
Men det hela beror ju väldigt mycket på vad man använder bilen till , de som har långa avstånd att pendla samt kan ladda hemma kommer köpa en elbil.

De som behöver dra tunga släp eller husvagn kommer köpa diesel ett tag till.

Det största problemet är väl att det inte är lika lukrativt att åka elbil som tjänstebil , det är ju där större delen av nyförsäljningen sker. Jag hoppas man gör det mer förmånligt med tjänstenbil även om jag själv inte har den möjligheten , det är där omställningen kommer ske om det också finns bra laddmöjligheter för tillexempel en resande säljare.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 07:58
av mati
Det handlar ju om signalerna som sänds ut. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 08:09
av Maw
mati skrev: 09 maj 2023 07:58
Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 08:25
av Piggelin
Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
mati skrev: 09 maj 2023 07:58
Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Fast det är fortfarande inte där kostnaden ligger, utan i inköp och värdeminskning, att köpa en elbil för 600k som tappar 300k i värde över tre år jämfört med en fossilbil i samma storlek som du kan få för halva priset. Det är svårt att tjäna igen 150k på tre år, dvs 50 k om året i några slags driftkostnader om man kör som medelsvensson gör, ni taxichaufförer räknas ej.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 08:34
av Maw
Piggelin skrev: 09 maj 2023 08:25
Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
mati skrev: 09 maj 2023 07:58
Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Fast det är fortfarande inte där kostnaden ligger, utan i inköp och värdeminskning, att köpa en elbil för 600k som tappar 300k i värde över tre år jämfört med en fossilbil i samma storlek som du kan få för halva priset. Det är svårt att tjäna igen 150k på tre år, dvs 50 k om året i några slags driftkostnader om man kör som medelsvensson gör, ni taxichaufförer räknas ej.
Nu handlar mitt resonemang om just drivmedel och inget annat..

Du behöver dessutom kolla upp dina siffror. Det börjar bli lite tjatigt med ditt elbilshat, felaktiga siffror och märkliga val av bilar att jämföra ;)

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 08:38
av mickeisol
Noterar här att den kontroversielle Johan ehrenmark belyser en viktig faktor gällande reduktionsplikten och fördyrandet av bränslet till ingen nytta.

https://www.etc.se/kommentar/saenkt-red ... utslaeppen

och samtidigt i texas

https://www.youtube.com/watch?v=DmnNrrnXrts

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 08:49
av Piggelin
Maw skrev: 09 maj 2023 08:34

Nu handlar mitt resonemang om just drivmedel och inget annat..

Du behöver dessutom kolla upp dina siffror. Det börjar bli lite tjatigt med ditt elbilshat, felaktiga siffror och märkliga val av bilar att jämföra ;)
Jag hatar inte elbilar, jag kör elektriskt varje dag. :)
Däremot är TCO nu när tiderna är mer normala igen inte bra, om man kör normalt antal mil per år.
Vilka av mina siffror är felaktiga? Varför är det märkligt att jämföra två lika stora bilar? Det är väl framförallt det folk letar bil baserat på. Att bilen är stor nog för ens behov.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 09:00
av Maw
Piggelin skrev: 09 maj 2023 08:49
Maw skrev: 09 maj 2023 08:34

Nu handlar mitt resonemang om just drivmedel och inget annat..

Du behöver dessutom kolla upp dina siffror. Det börjar bli lite tjatigt med ditt elbilshat, felaktiga siffror och märkliga val av bilar att jämföra ;)
Jag hatar inte elbilar, jag kör elektriskt varje dag. :)
Däremot är TCO nu när tiderna är mer normala igen inte bra, om man kör normalt antal mil per år.
Vilka av mina siffror är felaktiga? Varför är det märkligt att jämföra två lika stora bilar? Det är väl framförallt det folk letar bil baserat på. Att bilen är stor nog för ens behov.
Nej, du har helt fel. Storleken är bara en av många faktorer i ett bilval. För vissa är den viktigast, för andra mindre viktig. Någon vill ha en så stor bil som möjligt, någon annan en så liten bil som möjligt. Bilens storlek är inte heller det som har störst inverkan på en priset. Prestanda, utrustning, materialval och märke har exempelvis ofta större betydelse för prissättningen.

Om du ska göra en seriös jämförelse så jämför exempelvis en Polestar 2 med Volvo S60. Du kommer upptäcka att det är betydligt billigare att köra elektriskt.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 09:05
av Piggelin
Maw skrev: 09 maj 2023 09:00

Nej, du har helt fel. Storleken är bara en av många faktorer i ett bilval. För vissa är den viktigast, för andra mindre viktig. Någon vill ha en så stor bil som möjligt, någon annan en så liten bil som möjligt. Bilens storlek är inte heller det som har störst inverkan på en priset. Prestanda, utrustning, materialval och märke har exempelvis ofta större betydelse för prissättningen.

Om du ska göra en seriös jämförelse så jämför exempelvis en Polestar 2 med Volvo S60. Du kommer upptäcka att det är betydligt billigare att köra elektriskt.
Fast om man är ute efter att köra billig så väljer man väl den bil som är billigast och inte mellan två dyra bilar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här...
Då är det aldrig elektriskt med dagens priser och med normalt antal mil per år.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 09:15
av Maw
Piggelin skrev: 09 maj 2023 09:05
Maw skrev: 09 maj 2023 09:00

Nej, du har helt fel. Storleken är bara en av många faktorer i ett bilval. För vissa är den viktigast, för andra mindre viktig. Någon vill ha en så stor bil som möjligt, någon annan en så liten bil som möjligt. Bilens storlek är inte heller det som har störst inverkan på en priset. Prestanda, utrustning, materialval och märke har exempelvis ofta större betydelse för prissättningen.

Om du ska göra en seriös jämförelse så jämför exempelvis en Polestar 2 med Volvo S60. Du kommer upptäcka att det är betydligt billigare att köra elektriskt.
Fast om man är ute efter att köra billig så väljer man väl den bil som är billigast och inte mellan två dyra bilar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här...
Då är det aldrig elektriskt med dagens priser och med normalt antal mil per år.
Varför har du fått för dig att låg kostnad skulle vara den högsta pririteten i ett genomsnittligt bilval? Det är uppenbart felaktigt eftersom de flesta bilar som säljs inte är de billigaste alternativen.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 09:42
av Piggelin
Maw skrev: 09 maj 2023 09:15

Varför har du fått för dig att låg kostnad skulle vara den högsta pririteten i ett genomsnittligt bilval? Det är uppenbart felaktigt eftersom de flesta bilar som säljs inte är de billigaste alternativen.
Jag skrev att om man är ute efter att köra billigt så är det inte el man ska köra, vad i den meningen finner du osant eller oklart?
Speciellt i dessa tider kommer folk se över sina kostnader och där är nog bilen det dyraste efter bostad.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 10:08
av Maw
Piggelin skrev: 09 maj 2023 09:42
Maw skrev: 09 maj 2023 09:15

Varför har du fått för dig att låg kostnad skulle vara den högsta pririteten i ett genomsnittligt bilval? Det är uppenbart felaktigt eftersom de flesta bilar som säljs inte är de billigaste alternativen.
Jag skrev att om man är ute efter att köra billigt så är det inte el man ska köra, vad i den meningen finner du osant eller oklart?
Speciellt i dessa tider kommer folk se över sina kostnader och där är nog bilen det dyraste efter bostad.
Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 10:17
av Piggelin
Maw skrev: 09 maj 2023 10:08

Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 10:20
av mati
Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Fast det är ju inte primärt priset för laddning som gör att folk inte har råd med en elbil. Det är ju inköpspriset jämfört med vad en fossilbil kostar. Även om laddning är helt gratis (vilket absolut inte är fallet) så måste man köra många mil innan en elbil har samma TCO. Framförallt när man jämför med en begagnad bensinbil, vilket är den biltyp som de flesta privatpersoner köper och jämför med.
Dessutom tycker jag att det är ett ganska enkelriktat och smalt stöd. Visst är det bra när laddning på jobbet blir billigare. Men vad är med alla andra som inte kan ladda på jobbet, som kanske kan faktiskt ladda hemma, men som ändå inte har råd med elbil eftersom elbilar är för dyra?

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 10:23
av BigEasy
mati skrev: 09 maj 2023 10:20
Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Fast det är ju inte primärt priset för laddning som gör att folk inte har råd med en elbil. Det är ju inköpspriset jämfört med vad en fossilbil kostar. Även om laddning är helt gratis (vilket absolut inte är fallet) så måste man köra många mil innan en elbil har samma TCO. Framförallt när man jämför med en begagnad bensinbil, vilket är den biltyp som de flesta privatpersoner köper och jämför med.
Dessutom tycker jag att det är ett ganska enkelriktat och smalt stöd. Visst är det bra när laddning på jobbet blir billigare. Men vad är med alla andra som inte kan ladda på jobbet, som kanske kan faktiskt ladda hemma, men som ändå inte har råd med elbil eftersom elbilar är för dyra?
Så färre får råd med elbil för att diesel blir billigare? Är det inte precis tvärtom? Inflationen går ner, räntan går ner...

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 10:39
av mati
Maw skrev: 09 maj 2023 10:08
Piggelin skrev: 09 maj 2023 09:42
Maw skrev: 09 maj 2023 09:15

Varför har du fått för dig att låg kostnad skulle vara den högsta pririteten i ett genomsnittligt bilval? Det är uppenbart felaktigt eftersom de flesta bilar som säljs inte är de billigaste alternativen.
Jag skrev att om man är ute efter att köra billigt så är det inte el man ska köra, vad i den meningen finner du osant eller oklart?
Speciellt i dessa tider kommer folk se över sina kostnader och där är nog bilen det dyraste efter bostad.
Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Du har inte funderat på att andra kan ha andra preferenser och andra förutsättningar? Priset är naturligtvis en stor faktor när folk väljer bil.
För egen del har jag alltid haft följande krav på den bil:
- Kombi
- Dragkrok
- så låg förbrukning som möjligt och billig i underhåll och försäkring
- driftsäker och krångelfri
- inköpspris så jag kan betala den utan att ta lån (max 250-tusen eller så)

Prestanda, lull-lull, utrustning, status, märke osv är totalt ointressant.

Jag tror inte att det är så udda krav. Och med dessa förutsättningar fanns och finns det massor med fossilbilar att välja. Men vill man dessutom ha en elbil så blir det omöjligt. Man får lägga 100% på det tilltänkta inköpspriset och så kan man få en hyfsat bra elbil som dock inte faller i kategori kombi. Och du får absolut inte samma TCO. Det är bara glömma.
Jag har aldrig någonsin haft så höga bilkostnader som nu när jag kör elbil. Att den kostar mycket mindre i "bränsle" ändrar inte så mycket på det. Nu är jag jäkligt envis och principfast och vill verkligen ha elbil. Så jag tar den kostnaden. Men jag är trött på att få höra hela tiden hur himla billigt det är med elbilar. Det kanske stämmer för er som alltid haft dyra och fina bilar. Men inte för oss vanliga dödliga som har köpt bil utifrån vad man har råd med.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 11:02
av Legato
Piggelin skrev: 09 maj 2023 10:17
Maw skrev: 09 maj 2023 10:08

Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Som alltid är det du som svamlar.

Verkligheten är som vanligt långt mer nyanserad.

Överlägset lägst milkostnad har en elbil om man kör riktigt, riktigt mycket med tillgång till billig eller gratis laddning.

Kör man riktigt lite så är en fossil mycket billigare (men då är det också generellt billigare att inte ha bil alls).

För de allra flesta hamnar man dock någonstans mellan dessa extremscenarion och då beror det på en rad individuella preferenser och förutsättningar.

Generaliseringar om att elbil eller fossilbil alltid är billigast är givetvis total idioti.

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 12:11
av mikebike
Maw skrev: 09 maj 2023 08:09
mati skrev: 09 maj 2023 07:58
Det handlar ju om signalerna som sänds. Elbilar blir av med sin miljöbonus, det ses till att det blir dyrare och mer olönsamt att åka elbil, samtidigt pratas det mycket om sänkt reduktionsplikt, det målas upp en bild av att det är billigare (och bättre) att köra fossilt. Just hela idén att sänka bränslekostnader genom att göra bränslet ännu sämre för miljö och klimat, är förjävligt dålig. Och då är det inte ens säkert att det blir billigare. Låghängande frukt som visar sig vara rutten och oätlig.
Det verkar vara mycket viktigare för regeringen att få folk att tro att fossila bränslen är lösningen än att istället göra nåt vettigt som gör skillnad i plånboken på riktigt.
Om folk köper detta tramset vet jag inte, jag hoppas att de flesta är smartare än så.
Det håller jag inte alls med om. Regeringen håller ju på att sänka priset för jobbladdning radikalt genom att göra den skattefri.

Idag betalar jag 3 kr/kWh skattade pengar på jobbet. Om jag förstått det rätt kommer jag efter halvårsskiftet betala 2.40 (ingen moms) med oskattade pengar vilket motsvarar ungefär 0.8 kr skattade pengar. Uppenbarligen vill regeringen gynna elbilister rejält mycket mer än fossilbilister.

Det här kommer också öka möjlighterna att ha elbil för människor som inte kan ladda hemma. Det kommer bli mycket billigare att åka elbil, inte dyrare.
Jag betalar inte ens 1 kr/kWh på jobbet, men parkeringsavgift och vägtullar gör att det blir dyrt ändå i slutändan.
Jag har inte tagit bilen till jobbet en enda dag i år. Istället laddar jag för 4 kr/kWh i MoS eller 3 kr/kWh i närområdet (om det finns plats).

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Postat: 09 maj 2023 13:51
av Piggelin
Legato skrev: 09 maj 2023 11:02
Piggelin skrev: 09 maj 2023 10:17
Maw skrev: 09 maj 2023 10:08

Du har fel helt enkelt. Vill man köra en bil som uppfyller mina kriterier så är el billigast. Jag kör en Polestar 2 DM LR vilket uppfyller mina krav på prestanda, design, materialval, paraktikalitet och storlek. Motsvarande fossilbil som kommer närmast är Volvo S60 T8 bortsett från eldriftens fördelar som den förstås inte uppfyller. Volvon skulle bli betydligt dyrare.
Vad är det för svammel, vi pratar om att köra billigt. Det är som att jag skulle säga att fossibilar alltid är billigare för att min kriterier är att bilen måste köras på diesel.

Om man ska köra billigt köra man som sagt inte el.
Som alltid är det du som svamlar.

Verkligheten är som vanligt långt mer nyanserad.

Överlägset lägst milkostnad har en elbil om man kör riktigt, riktigt mycket med tillgång till billig eller gratis laddning.

Kör man riktigt lite så är en fossil mycket billigare (men då är det också generellt billigare att inte ha bil alls).

För de allra flesta hamnar man dock någonstans mellan dessa extremscenarion och då beror det på en rad individuella preferenser och förutsättningar.

Generaliseringar om att elbil eller fossilbil alltid är billigast är givetvis total idioti.
Du säger att jag svamlar och sen säger du exakt det jag sa, att de som kör normalt antal mil kör billigast med fossila bilar... :roll:

Jag har ALDRIG sagt att fossilt är billigast för de som kör som dårar/Taxichaufförer.