Sida 3 av 3

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 23 okt 2023 21:12
av Daf
Svaret beror väl på var man bor, dvs vad man ska köra på vintertid, och om man har möjlighet att ställa bilen när det är riktigt jäkligt. Jag bor i Norrbotten men har jobbat många år i Blekinge, där jag hade någon km till jobbet. Kanske onödigt att säga att jag hade olika däck på hemma- resp jobbilen? Lite långt att pendla men…

Is, särskilt varm, är besvärlig utan dubb. Är det 30 grader kallt fungerar dubbfritt. Snömodd tycker jag är ännu besvärligare. Vi har då alltid is under modden. Dubbarna kan klösa lite genom slasket ned i isen medan dubbfritt slaskplanar.

Blöt saltad asfalt som vanligt vinterföre är en annan sak. Dubbarna är bara i vägen de flesta dagar.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 23 okt 2023 21:50
av Trevlig
https://www.dack365.se/dack/varumarke/h ... -iw01/6118

köper dessa på onsdag, ska bli intressant. Oftast kört dubbfritt och tror detta däcket passar fint då jag kör 90% på motorväg

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 23 okt 2023 22:01
av roffe_s
Bor i Norrbotten och har kört fyrhjulsdrivet i ett par decennium nu. Har tidigare provat på nordiska friktion då jag körde slut på en omgång varje år och därför började hösten därpå med nya fräscha tofflor.

Men i riktig ishalka är de helt enkelt inte bra nog och särskilt förrädiskt kan det bli med ett tunt lager nysnö på lokala isfläckar som t ex vid en bro. Vi talar kanske inte mer än 10-15 dagar per säsong, men är man på långstyrning någon av de dagarna blir det träligt.

Jag beställde precis Hakka 10 SUV till nya bilen (som levereras före årsskiftet någon gång). På vår nuvarande sitter det Hakka 9 som sköter sig med den äran. I framtiden, då man mer kan styra sina långturer efter eget huvud och utan tider att passa, kan det säkert bli friktion igen. Men bara inte än.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 23 okt 2023 22:30
av airdrive
Var tidigare fan av dubb men kör sedan 2014 på nordiskt dubbfritt. Funkar utmärkt de flesta dagarna i Västsverige och några enstaka dagar får man ta det lugnt. Med det sagt…..:

Finns ett case där dubben är oslagbar och det är den dagen då jag själv (eller godtycklig chaufför) missat helt att det är ishalka och blir överraskad i helt fel läge. Då hade jag varit tacksam om jag hade lagt på dubbdäck.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 24 okt 2023 00:32
av Mickep
I södra sverige och upp till stockholm skulle jag inte ha några problem med friktionsfritt men norr om det lutar jag mer åt dubbat.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 02 mar 2024 13:01
av Klas1234
Nackdel dubbbdäck

Fler skadliga partiklar
Ökad bullernivå i och utanför bilen
Längre bromssträcka på torra asfaltsvägar.
Dubbdäcksförbud i vissa stadsdelar samt i Tyskland och Polen om man vill åka utanför Sverige (skidresa?)

Jag håller såklart med om att dubbdäck är säkrare på is, men dubbfria vinterdäck är faktiskt säkrare på torr asfalt.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 00:24
av Verdi_
Klas1234 skrev: 02 mar 2024 13:01
Nackdel dubbbdäck

Fler skadliga partiklar
Ökad bullernivå i och utanför bilen
Längre bromssträcka på torra asfaltsvägar.
Dubbdäcksförbud i vissa stadsdelar samt i Tyskland och Polen om man vill åka utanför Sverige (skidresa?)

Jag håller såklart med om att dubbdäck är säkrare på is, men dubbfria vinterdäck är faktiskt säkrare på torr asfalt.

Partiklar är ju inget man drabbas av själv. Går även att diskutera hur farligt det är generellt. Partiklar från dubbdäck är i regel ganska stora och inte så farliga.

Nordiska dubbfria är oväntat dåliga på asfalt för övrigt. Mjuk gummiblandning. Centraleuropeiska är bättre men är å andra sidan värdelösa på snö och is.

Edit: Nordiska dubbfria är även dåliga på att evakuera vatten så det ska man också tänka på. Vattenplaningsrisken.

FYI : Jag kör nordiska dubbfria själv men det handlar mest om att min bil är så dåligt isolerad att ljudet av dubben blir alldeles för påträngande för att det ska vara värt det.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 09:05
av Nect
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 09:25
av mikebike
Nect skrev: 03 mar 2024 09:05
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga
Så i länder med dubbdäcksförbud blir vägarna helt oframkomliga på vintern?

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 09:45
av Verdi_
mikebike skrev: 03 mar 2024 09:25
Nect skrev: 03 mar 2024 09:05
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga
Så i länder med dubbdäcksförbud blir vägarna helt oframkomliga på vintern?
Förlåt men vad är det där för ohederlig slutsats?

Vilka andra länder med liknande klimat har dubbdäcksförbud? Och om det finns kanske de praktiserar de "andra åtgärder" som nämns i artikeln?

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 09:54
av mikebike
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 09:45
mikebike skrev: 03 mar 2024 09:25
Nect skrev: 03 mar 2024 09:05
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga
Så i länder med dubbdäcksförbud blir vägarna helt oframkomliga på vintern?
Förlåt men vad är det där för ohederlig slutsats?

Vilka andra länder med liknande klimat har dubbdäcksförbud? Och om det finns kanske de praktiserar de "andra åtgärder" som nämns i artikeln?
Det snöar och är minusgrader i andra länder än Sverige, till exempel Tyskland.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 10:01
av Verdi_
mikebike skrev: 03 mar 2024 09:54
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 09:45
mikebike skrev: 03 mar 2024 09:25
Nect skrev: 03 mar 2024 09:05
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga
Så i länder med dubbdäcksförbud blir vägarna helt oframkomliga på vintern?
Förlåt men vad är det där för ohederlig slutsats?

Vilka andra länder med liknande klimat har dubbdäcksförbud? Och om det finns kanske de praktiserar de "andra åtgärder" som nämns i artikeln?
Det snöar och är minusgrader i andra länder än Sverige, till exempel Tyskland.
I artikeln står det att det krävs andra åtgärder om det inte finns dubbdäck i mixen. Är du påläst om hur det ser ut i Tyskland? Hur deras "vägverk" sköter sina vägar? Och hur det skiljer sig mot svenska förhållanden?

För övrigt så är det ett väldigt mycket mildare klimat i Tyskland än här. Visst finns det snö i alperna men... Det är ju på ett annat sätt.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 10:12
av mikebike
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 10:01
mikebike skrev: 03 mar 2024 09:54
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 09:45
mikebike skrev: 03 mar 2024 09:25
Nect skrev: 03 mar 2024 09:05
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga
Så i länder med dubbdäcksförbud blir vägarna helt oframkomliga på vintern?
Förlåt men vad är det där för ohederlig slutsats?

Vilka andra länder med liknande klimat har dubbdäcksförbud? Och om det finns kanske de praktiserar de "andra åtgärder" som nämns i artikeln?
Det snöar och är minusgrader i andra länder än Sverige, till exempel Tyskland.
I artikeln står det att det krävs andra åtgärder om det inte finns dubbdäck i mixen. Är du påläst om hur det ser ut i Tyskland? Hur deras "vägverk" sköter sina vägar? Och hur det skiljer sig mot svenska förhållanden?

För övrigt så är det ett väldigt mycket mildare klimat i Tyskland än här. Visst finns det snö i alperna men... Det är ju på ett annat sätt.
Jag har bara varit i Tyskland på vintern en gång. Då var det +2 och gott om snö på fälten bredvid vägen.
Jag har svårt att tro att halkbekämpningen och snöröjningen är väsentligt bättre i Tyskland än i Sverige, just med tanke på att det inte är snö och halt lika många dagar per år där.

När de testar vinterdäck kör de på is som inte ruggats upp av dubbdäck. Ändå går det att både accelerera och bromsa med dubbfria däck.

Världen är inte binär. Man måste inte köra med dubbdäck på is, och det måste inte vara 20% dubbdäck i vagnparken.
Det är skillnad, men är inte avgörande.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 10:56
av Verdi_
mikebike skrev: 03 mar 2024 10:12
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 10:01
mikebike skrev: 03 mar 2024 09:54
Verdi_ skrev: 03 mar 2024 09:45
mikebike skrev: 03 mar 2024 09:25

Så i länder med dubbdäcksförbud blir vägarna helt oframkomliga på vintern?
Förlåt men vad är det där för ohederlig slutsats?

Vilka andra länder med liknande klimat har dubbdäcksförbud? Och om det finns kanske de praktiserar de "andra åtgärder" som nämns i artikeln?
Det snöar och är minusgrader i andra länder än Sverige, till exempel Tyskland.
I artikeln står det att det krävs andra åtgärder om det inte finns dubbdäck i mixen. Är du påläst om hur det ser ut i Tyskland? Hur deras "vägverk" sköter sina vägar? Och hur det skiljer sig mot svenska förhållanden?

För övrigt så är det ett väldigt mycket mildare klimat i Tyskland än här. Visst finns det snö i alperna men... Det är ju på ett annat sätt.
Jag har bara varit i Tyskland på vintern en gång. Då var det +2 och gott om snö på fälten bredvid vägen.
Jag har svårt att tro att halkbekämpningen och snöröjningen är väsentligt bättre i Tyskland än i Sverige, just med tanke på att det inte är snö och halt lika många dagar per år där.

När de testar vinterdäck kör de på is som inte ruggats upp av dubbdäck. Ändå går det att både accelerera och bromsa med dubbfria däck.

Världen är inte binär. Man måste inte köra med dubbdäck på is, och det måste inte vara 20% dubbdäck i vagnparken.
Det är skillnad, men är inte avgörande.

Och det baserar du på vad? Magkänsla och ett besök i Tyskland? :lol:

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 11:11
av Nect
mikebike skrev: 03 mar 2024 09:25
Nect skrev: 03 mar 2024 09:05
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga
Så i länder med dubbdäcksförbud blir vägarna helt oframkomliga på vintern?
Nej, men de har inte samma beläggning som oss på vägarna. Vi har nordiska vinterdäck avsedd för vår marknad. Bara det säger en del att vägar och klimatet/vägförhållandet inte är lika. Annars skulle inte behovet av andra däcktyper finnas. Sen antar jag att de som tagit fram rapporten har koll på de svenska förhållandena och väguppbyggnaden.

Edit: Har ändrat texten lite då jag var för dryg i mitt svar, ber om ursäkt för detta 😊

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 12:40
av AAKEE
Hade ett par olika lånebilar på SC ubder ungefär en månads tid i SB med att min bil var i lämnad över dagen. Detta var i Umeå, men ungefär samma väder bägge gångerna, polerad is i rondeller och strax före.

Bägge bilarna var model 3, en med dubbfritt och en med dubbat.
Det var stor skillnad att köra in mot en rondell och igenom. Med dubbfritt ville bilen sladda väldigt villigt även om man försökte väga med mjuk regen. Med dubbat var denninte alls lika orolig men det gick att provocera fram.

(Som not körde jag genom samma rondeller med min egen S som har permanentmagnetmotorer både fram och bak och alltid kör regen både fram och bak.)

Skulle rekommendera dubbat till folk som inte är jättevana vinterkörning och nya på Tesla, även i södra delarna av landet.
Det är uppenbart i Facebookgrupperna att regen och sladd och instabil bil är en väldigt vanlig oro/fundering. Dubbdäck skulle sannolikt läsa en del av det just där det är värst.

För en ny S med så stabil regen 50/50 går det inte ens framkalla sladd eller understyrning utan bilen är neutral i alla lägen och då fungerar nog dubbfritt lika bra.

Är man van vinterkörning och kanske bilintresserad och har gjort ngn sladd och inte stressas av det fungerar nog dubbfritt fint också.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 03 mar 2024 21:36
av Electron
AAKEE skrev: 16 okt 2023 14:59
Dubbat, om säkerheten är viktigast.

När det blir riktigt riktigt halt biter inte friktionsdäck. De fungerar dock bra många dagar om året men när det är som farligast ute på vägarna - dubbdäck.

Det kan finnas många andra anledningar till varför man vill ha odubbade, det är helt okey.

Däremot, friktionsdäck av kontinentaltyp verkar grymt vanligt i tex Facebookgrupperna som vinterdäck. Det är ingen riktig höjdare när det är riktig vinter.

Köper du från Tesla ärxdet lugnt avseende det.
Kan inte mer än hålla med. Kört en hel vinter uppe i Norrland. Is, skrovel, svartis å polerade vägbanor. Ja då saknade jag dubben. Den här vintern har varit en utmaning att köra med dubbfria.
Nästa uppsättning vinterdäck blir med dubb.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 04 mar 2024 09:22
av mikebike
Electron skrev: 03 mar 2024 21:36
AAKEE skrev: 16 okt 2023 14:59
Dubbat, om säkerheten är viktigast.

När det blir riktigt riktigt halt biter inte friktionsdäck. De fungerar dock bra många dagar om året men när det är som farligast ute på vägarna - dubbdäck.

Det kan finnas många andra anledningar till varför man vill ha odubbade, det är helt okey.

Däremot, friktionsdäck av kontinentaltyp verkar grymt vanligt i tex Facebookgrupperna som vinterdäck. Det är ingen riktig höjdare när det är riktig vinter.

Köper du från Tesla ärxdet lugnt avseende det.
Kan inte mer än hålla med. Kört en hel vinter uppe i Norrland. Is, skrovel, svartis å polerade vägbanor. Ja då saknade jag dubben. Den här vintern har varit en utmaning att köra med dubbfria.
Nästa uppsättning vinterdäck blir med dubb.
Jag är född och uppvuxen i Norrland, och eftersom jag har släkten kvar där så hälsar jag på en del.
Det allra halaste väglaget jag varit med om var i senaste Nyårshelgen, norr om Norrköping. Riktig svartis på E4 och på de mindre vägarna kring Kolmården. Jag har aldrig sett så många bilar i dikena och vi såg en en långtradare som körde av vägen.
Det näst halaste väglaget var på E4 norr om Husqvarna för ett antal år sedan.

Det är naturligtvis oftare vinterväglag och halt i Norrland än söderut, men så fruktansvärt halt väglag har jag aldrig upplevt i Norrland.

Jag har kört med dubbfritt sedan 1988.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 04 mar 2024 19:26
av LarsaR
Började vintern på mina odubbade (Hakka R5 700 mil) men efter att bilen började kana i sidled på jobbparkeringen (som lutar lite) när jag parkerat så bytte jag till de dubbade Hakka 10:orna. Dom glider inte i sidled på blöt is!

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 15 mar 2024 12:12
av Claes_B
Nect skrev: 03 mar 2024 09:05
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga
Det var en konstig artikel, asfalten ruggas upp? Är det för att alla (så gott som i vilket fall) kör odubbat på sommaren som det är så halt då ...

Jag köper absolut att isiga vägar ruggas upp av dubb och att det hjälper de dubbfria däcken, men återigen, de bästa dubbfria har bra grepp även på is utan att den är uppruggad av dubbdäck, de bästa dubbfria är bättre än de flesta dubbade, jag kör i vinter på Nokian odubbat (original Tesla) och det är helt klart att Nokian halkat (sic) efter de bästa odubbade, de är lite otrevliga på riktig halka, men det klarar sig, t.o.m. när jag körde Trysilvägen i underkylt i Söndags höll jag mig på vägen trots avsaknad av dubb.

En annan sak man ska ta i beaktande när man väljer dubbat eller dubbfritt är att de senare behåller skärpan under längre tid, så även om du med bra dubbade slår de bästa dubbfria första säsongen är risken stor att nästa säsong så har de dubbfria gått om de dubbade i prestanda, eller i vilket fall så har gapet jämnats ut.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 15 mar 2024 12:45
av Arctic Drifter
Claes_B skrev: 15 mar 2024 12:12
Jag köper absolut att isiga vägar ruggas upp av dubb och att det hjälper de dubbfria däcken, men återigen, de bästa dubbfria har bra grepp även på is utan att den är uppruggad av dubbdäck, de bästa dubbfria är bättre än de flesta dubbade, jag kör i vinter på Nokian odubbat (original Tesla) och det är helt klart att Nokian halkat (sic) efter de bästa odubbade, de är lite otrevliga på riktig halka, men det klarar sig, t.o.m. när jag körde Trysilvägen i underkylt i Söndags höll jag mig på vägen trots avsaknad av dubb.

En annan sak man ska ta i beaktande när man väljer dubbat eller dubbfritt är att de senare behåller skärpan under längre tid, så även om du med bra dubbade slår de bästa dubbfria första säsongen är risken stor att nästa säsong så har de dubbfria gått om de dubbade i prestanda, eller i vilket fall så har gapet jämnats ut.
Jag vet inte vad du har för källa för ditt påstående men jag hittade det här:
Forskningsledare på VTI[/url]]– Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent. Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, säger Mattias Hjort som är forskningsledare på VTI.
Att försämringen (från redan dåligt) är mindre hjälper ju inte mig om jag ska bromsa akut för ett hinder. Då vill jag ha kortast möjliga bromssträcka, så då väljer jag dubbade!

Sen gällande att du lyckades hålla dig på väger i underkylt så är ju det bra men jag ser helst att man har mer marginal än bara att hålla sig på vägen :D

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 15 mar 2024 14:28
av Nect
Claes_B skrev: 15 mar 2024 12:12
Nect skrev: 03 mar 2024 09:05
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga
Det var en konstig artikel, asfalten ruggas upp? Är det för att alla (så gott som i vilket fall) kör odubbat på sommaren som det är så halt då ...

Jag köper absolut att isiga vägar ruggas upp av dubb och att det hjälper de dubbfria däcken, men återigen, de bästa dubbfria har bra grepp även på is utan att den är uppruggad av dubbdäck, de bästa dubbfria är bättre än de flesta dubbade, jag kör i vinter på Nokian odubbat (original Tesla) och det är helt klart att Nokian halkat (sic) efter de bästa odubbade, de är lite otrevliga på riktig halka, men det klarar sig, t.o.m. när jag körde Trysilvägen i underkylt i Söndags höll jag mig på vägen trots avsaknad av dubb.

En annan sak man ska ta i beaktande när man väljer dubbat eller dubbfritt är att de senare behåller skärpan under längre tid, så även om du med bra dubbade slår de bästa dubbfria första säsongen är risken stor att nästa säsong så har de dubbfria gått om de dubbade i prestanda, eller i vilket fall så har gapet jämnats ut.
Bra artikel enligt mig. Där innehållet kommer från någon med kunskap inom området.

Jag ger mig inte in i diskussionen dubb eller inte då det är helt beroende på vilket körmönster man har och vart man kör.

Man jag tänker så här. Jag kommer förmodligen inte behöva det, och hade klarat mig med dubbfria. Men den dagen det behövs så vill jag gärna ha den säkerheten som dubb ger. Lika som säkerhetsbältet.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 mar 2024 08:58
av Claes_B
Arctic Drifter skrev: 15 mar 2024 12:45
Claes_B skrev: 15 mar 2024 12:12
Jag köper absolut att isiga vägar ruggas upp av dubb och att det hjälper de dubbfria däcken, men återigen, de bästa dubbfria har bra grepp även på is utan att den är uppruggad av dubbdäck, de bästa dubbfria är bättre än de flesta dubbade, jag kör i vinter på Nokian odubbat (original Tesla) och det är helt klart att Nokian halkat (sic) efter de bästa odubbade, de är lite otrevliga på riktig halka, men det klarar sig, t.o.m. när jag körde Trysilvägen i underkylt i Söndags höll jag mig på vägen trots avsaknad av dubb.

En annan sak man ska ta i beaktande när man väljer dubbat eller dubbfritt är att de senare behåller skärpan under längre tid, så även om du med bra dubbade slår de bästa dubbfria första säsongen är risken stor att nästa säsong så har de dubbfria gått om de dubbade i prestanda, eller i vilket fall så har gapet jämnats ut.
Jag vet inte vad du har för källa för ditt påstående men jag hittade det här:
Forskningsledare på VTI[/url]]– Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent. Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, säger Mattias Hjort som är forskningsledare på VTI.
Att försämringen (från redan dåligt) är mindre hjälper ju inte mig om jag ska bromsa akut för ett hinder. Då vill jag ha kortast möjliga bromssträcka, så då väljer jag dubbade!

Sen gällande att du lyckades hålla dig på väger i underkylt så är ju det bra men jag ser helst att man har mer marginal än bara att hålla sig på vägen :D
Det belägger ju det jag skriver, att dubbfria tappar mindre prestanda över tid. Och när de bästa dubbfria, långt ifrån alla, är nästintill lika bra som de bästa dubbade när de är nya så kan resultatet mycket väl vara att gapet försvunnit och kanske t.o.m. att de dubbfria är bättre som begagnade.
Min källa, som säger samma sak som din, är Teknikens Värld som testat även begagnade däck. Att påstå att alla dubbfria är dåliga är felaktigt, läs lite tester och för all del prova själv.
Man blir förvånad över hur bra de faktiskt är, precis som jag blir lite förvånad över att Nokias dubbfria inte är bättre än de är. Jag vet ju att de hamnar en bit ner i testerna men de är sämre än jag förväntade mig.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 mar 2024 09:02
av Claes_B
Nect skrev: 15 mar 2024 14:28
Claes_B skrev: 15 mar 2024 12:12
Nect skrev: 03 mar 2024 09:05
Sen ska man inte glömma bort att dubbdäcken river upp asfalten så bilar utan dubbdäck får bättre fäste.
Skulle vi inte ha dubbdäck på våra svenska vägar så blir tillsist vägen plankpolerad.

Andel bilar med dubb behöver vara ca 20%.
Annars krävs det andra åtgärder och beläggningar.

Så det är väl bra att några från Norrland åker neråt i Sverige då och då :D

https://www.svd.se/a/308d7ef5-cf60-35d6 ... eppvanliga
Det var en konstig artikel, asfalten ruggas upp? Är det för att alla (så gott som i vilket fall) kör odubbat på sommaren som det är så halt då ...

Jag köper absolut att isiga vägar ruggas upp av dubb och att det hjälper de dubbfria däcken, men återigen, de bästa dubbfria har bra grepp även på is utan att den är uppruggad av dubbdäck, de bästa dubbfria är bättre än de flesta dubbade, jag kör i vinter på Nokian odubbat (original Tesla) och det är helt klart att Nokian halkat (sic) efter de bästa odubbade, de är lite otrevliga på riktig halka, men det klarar sig, t.o.m. när jag körde Trysilvägen i underkylt i Söndags höll jag mig på vägen trots avsaknad av dubb.

En annan sak man ska ta i beaktande när man väljer dubbat eller dubbfritt är att de senare behåller skärpan under längre tid, så även om du med bra dubbade slår de bästa dubbfria första säsongen är risken stor att nästa säsong så har de dubbfria gått om de dubbade i prestanda, eller i vilket fall så har gapet jämnats ut.
Bra artikel enligt mig. Där innehållet kommer från någon med kunskap inom området.

Jag ger mig inte in i diskussionen dubb eller inte då det är helt beroende på vilket körmönster man har och vart man kör.

Man jag tänker så här. Jag kommer förmodligen inte behöva det, och hade klarat mig med dubbfria. Men den dagen det behövs så vill jag gärna ha den säkerheten som dubb ger. Lika som säkerhetsbältet.
Vill inte heller ge mig in i diskussionen om vad som passar vem, men ofta är den enögd och det påstås inte sällan att dubbfria är lika dåliga som sommardäck på is, det vet alla som nån gång kört ett testvinnande dubbfritt och jämfört att så är definitivt inte fallet.

Att asfalten behöver ruggas upp för att dubbfria ska fungera låter som en missuppfattning av artikelförfattaren, eller felskrivning. Hade det stått att isen måste ruggas då köper jag det, men asfalten?