Sida 3 av 3

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 05 apr 2024 18:35
av Xanthopteryx
Tack ni andra som bidrog så jag slapp klippa och klistra.

Ändå lite intressant hur vissa har en förmåga att alltid vägra tro på sådan här information.
Om man sagt "Tesla har lägst antal olyckor" så skulle Teslafansen inte begärt fram underlag eller klagat på källan. Men när det är negativa nyheter då är det himla petigt.

Jag har för vana att faktiskt försöka vara sanningsenlig så gott jag kan och jag baserade självklart mitt svar på det som framkommit inom området.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 05 apr 2024 19:23
av slugger75
Xanthopteryx skrev: 05 apr 2024 18:35
Tack ni andra som bidrog så jag slapp klippa och klistra.

Ändå lite intressant hur vissa har en förmåga att alltid vägra tro på sådan här information.
Om man sagt "Tesla har lägst antal olyckor" så skulle Teslafansen inte begärt fram underlag eller klagat på källan. Men när det är negativa nyheter då är det himla petigt.

Jag har för vana att faktiskt försöka vara sanningsenlig så gott jag kan och jag baserade självklart mitt svar på det som framkommit inom området.
Ja det blir lite patetiskt när vissa inte tar till sig av fakta för att resultatet är ”fel”.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 06 apr 2024 09:28
av Sportbilsentusiasten
taliz skrev: 03 apr 2024 08:22
Sportbilsentusiasten skrev: 03 apr 2024 07:16
taliz skrev: 03 apr 2024 07:07
Är brist på reservdelar hos många tyvärr.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.
Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.
Tyskarna är inte bättre. En på forumet här hade sin Mercedes på verkstad i 9 månader i väntan på reservdelar.
Vilken modell och vilken del?
Mina bilar är tämligen vanliga…

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 06 apr 2024 09:47
av taliz
Sportbilsentusiasten skrev: 06 apr 2024 09:28
taliz skrev: 03 apr 2024 08:22
Sportbilsentusiasten skrev: 03 apr 2024 07:16
taliz skrev: 03 apr 2024 07:07
Är brist på reservdelar hos många tyvärr.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.
Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.
Tyskarna är inte bättre. En på forumet här hade sin Mercedes på verkstad i 9 månader i väntan på reservdelar.
Vilken modell och vilken del?
Mina bilar är tämligen vanliga…
S-klass vill jag minnas.
Min Renault är också vanlig.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 06 apr 2024 11:38
av Tellus
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
backe skrev: 05 apr 2024 13:32
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30
Xanthopteryx skrev: 04 apr 2024 18:48


Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.
https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 06 apr 2024 12:36
av spacecoin
Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
backe skrev: 05 apr 2024 13:32
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30


Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.
https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 06 apr 2024 13:27
av Tellus
spacecoin skrev: 06 apr 2024 12:36
Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?
Mindre skador anmäls nog ej om man inte har gärningspersonen eller reg nummer på bild.
Brukar vara hög självrisk också om man inte ser vem som gjort det.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 06 apr 2024 16:00
av spacecoin
Tellus skrev: 06 apr 2024 13:27
spacecoin skrev: 06 apr 2024 12:36
Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41


Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?
Mindre skador anmäls nog ej om man inte har gärningspersonen eller reg nummer på bild.
Brukar vara hög självrisk också om man inte ser vem som gjort det.
Jag tror att det är försumbart.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 06 apr 2024 16:06
av backe
Tellus skrev: 06 apr 2024 13:27
spacecoin skrev: 06 apr 2024 12:36
Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41


Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?
Mindre skador anmäls nog ej om man inte har gärningspersonen eller reg nummer på bild.
Brukar vara hög självrisk också om man inte ser vem som gjort det.
Problemet med sentry som jag ser det är att varje gång jag är på affären eller liknande så har jag så många alerts så det går inte att kolla igenom, så skulle det inte vara en större skada som jag ser direkt så kollar jag inte. Jag har upptäckt två mindre grejer på bilen i efterhand och då vet jag inte ens var jag ska börja leta i filmerna.
Skulle jag dock komma och det är något större som hänt så skulle jag kolla, men då skulle jag såklart rapportera oavsett bevis eller inte.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 08 apr 2024 10:08
av Bjelke
Tellus skrev: 06 apr 2024 13:27
spacecoin skrev: 06 apr 2024 12:36
Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41


Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?
Mindre skador anmäls nog ej om man inte har gärningspersonen eller reg nummer på bild.
Brukar vara hög självrisk också om man inte ser vem som gjort det.
Ja det blir väl oftast vagnskada det går på :(
Så en skrapad front/bakdel där det räcker med omlackering kan mycket väl
löna sig att ta utanför försäkringen.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 08 apr 2024 22:25
av anarkisten
Även fast diskussionen har gått en hel annan riktning tänkte jag skriva en uppdatering här. Jag skapade ett service ärende i appen och efter lite chat med service fick jag åka in till Tesla i Segeltorp och hämta en Stötfångare idag! Märklig att verkstaden hade väntat så länge på Teslas lager i Nederländerna att skicka Stötfångaren till dem medan detta har funnits i Stockholm lagret!

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 16 apr 2024 10:32
av linx
Jag hade läst 25§ i konsumenttjänstlagen om jag var du.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 26 apr 2024 07:50
av Jaegaern
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
backe skrev: 05 apr 2024 13:32
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30
Xanthopteryx skrev: 04 apr 2024 18:48


Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.
https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Okej, där ser man.

Undrar om det ser annorlunda ut i Europa än i USA.