Sida 3 av 5

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 30 apr 2016 09:52
av danni
Att straffbeskatta äldre bilar får krångliga fördelningspolitiska följder, och det är inte säkert det ens hjälper att förbättra och förnya bilparken. Och det är inte ens säkert att en snabbare förnyelse är positivt. Vad man vill är att påverka den som ändå ska köpa en ny bil, att köpa en så miljövänlig som möjligt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 30 apr 2016 11:17
av lator
jonasl skrev:
Det borde bli dyrare att köra och billigare att äga.

Nu är det väl inte riktigt så längre, men förut hade jag absolut kunnat jobbpendla i elbil (hade ca 5 mil enkel väg), men eftersom ägandekostnaderna för vår stora bil till stor del ändå var fasta (skatt, försäkring osv) så blev det mer ekonomiskt att köra även jobbpendlingen i den.

Dvs bort med fordonsskatter, bort med subventioner, höj bränsleskatten. Om det nu är koldioxidutsläppen vi ska sänka.

För mig personligen skulle det slå iaf, eftersom den stora tyska fossilbilen suger i sig nån liter milen.
+1 :)

Om myndigheter inte vore förbjudna att göra något enkelt skulle det kunna se ut så här:

-Sänk momsen på rena elbilar till 6%.
-Ta ut en extra skatt/(höjd moms) på bilar som drivs av fossila bränslen med 20% vid nyköp.
-Fordon med ICE-motor som drivs uteslutande av förnybart bränsle samt hybrider ändras inte.
-Ta bort fordonsskatten!
-Lägg en skattehöjning på bränslet som motsvarar fordonsskatt på 2000 kr vid 1500 mil per år. (alltså ca 1,33 kr/liter)

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 30 apr 2016 14:49
av LarsL
Jo ville man göra det enkelt och slippa lita på Vuskwagen siffror så skulle ju malus delen ligga på bränslet inte på vägskatten.

Tycker det är bra att privatpersoner som betalar bilen med skattadepengar får mer än företag som ändå får bilen billigare. Dessutom finns det ju andra förmåner som lägre förmånsvärde för förmånsbilarna.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 01 maj 2016 22:12
av Jerka
Hoppas verkligen det inte blir någon hänsyn tagen till bilens vikt. En smutsig bil blir ju inte renare för att den väger mer. De flesta köper nog en så stor bil de behöver, och om de skulle förmås att köpa en mindre bil pga bonus-malussystemet så är det ju bara bra.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 01 maj 2016 22:57
av joel80
Funderar på om dom tänkt nått på att vi kan ha helt andra utsläpps-siffror för bilar 2018. Det är ju på gång att man ska göra testcyklerna mer verklighetstrogna, vilket kommer att leda till att alla siffror ökar.. En bil som idag officiellt släpper ut 120g/km kommer säkert ligga på 140-150g/km.

Om man inför nuvarande förslag och inte tar hänsyn till nya siffrorna kommer hela systemet att vara kraftigt överfinansierat...

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 01 maj 2016 23:31
av apkungen
Jerka skrev:
Hoppas verkligen det inte blir någon hänsyn tagen till bilens vikt. En smutsig bil blir ju inte renare för att den väger mer. De flesta köper nog en så stor bil de behöver, och om de skulle förmås att köpa en mindre bil pga bonus-malussystemet så är det ju bara bra.
Ja en större bil borde snarare kosta mer då den förmodligen är smutsigare att tillverka.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 01 maj 2016 23:35
av apkungen
Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 00:17
av joel80
apkungen skrev:
Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Beror väl på vad dom måste göra för att få ner den dit.. Kanske är det en dubblering av batteriet.. och då går den nog nära 6 mil skulle jag tro.. De flesta resos som görs (generellt) är betydligt kortare än så. Så snittförbrukningen på en sån skulle kunna bli så pass låg.

Men vi får väl se.. kanske kommer bli rejält svårt att nå dom siffrorna om man inte har väldigt stort batteri och liten motor... om nu NEDC-testet ändras som det har lovats!

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 10:26
av danni
joel80 skrev:
apkungen skrev:
Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Beror väl på vad dom måste göra för att få ner den dit.. Kanske är det en dubblering av batteriet.. och då går den nog nära 6 mil skulle jag tro.. De flesta resos som görs (generellt) är betydligt kortare än så. Så snittförbrukningen på en sån skulle kunna bli så pass låg.

Men vi får väl se.. kanske kommer bli rejält svårt att nå dom siffrorna om man inte har väldigt stort batteri och liten motor... om nu NEDC-testet ändras som det har lovats!
Sen är ju siffran för just XC90 T8 redan idag extremt polerad. NEDC-siffrorna har sällan nåt med verkligheten att göra, men just XC90 T8 tar priset. Det är absurt. Så risken finns ju att det helt enkelt blir mer av den sortens "polering" som vi får se när man sätter upp såna här hårda och viktiga gränser.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 12:03
av Nicke Nyfiken
danni skrev:
joel80 skrev:
apkungen skrev:
Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Beror väl på vad dom måste göra för att få ner den dit.. Kanske är det en dubblering av batteriet.. och då går den nog nära 6 mil skulle jag tro.. De flesta resos som görs (generellt) är betydligt kortare än så. Så snittförbrukningen på en sån skulle kunna bli så pass låg.

Men vi får väl se.. kanske kommer bli rejält svårt att nå dom siffrorna om man inte har väldigt stort batteri och liten motor... om nu NEDC-testet ändras som det har lovats!
Sen är ju siffran för just XC90 T8 redan idag extremt polerad. NEDC-siffrorna har sällan nåt med verkligheten att göra, men just XC90 T8 tar priset. Det är absurt. Så risken finns ju att det helt enkelt blir mer av den sortens "polering" som vi får se när man sätter upp såna här hårda och viktiga gränser.
Man ska inte heller underskatta Volvos inflytande i detta. (Dom är väl den tyngsta remissinstansen i frågan enligt regeringens sätt att se på saken) Historiskt sett har i princip alla gränser i Sverige som kan påverka försäljningssiffrorna, justerats efter vad Volvo mäktat med att prestera. Det gäller såväl miljö som tjänstebilsreglerna. Och det kommer sannolikt inte att bli annorlunda denna gången.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 13:09
av danni
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
joel80 skrev:
apkungen skrev:
Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Beror väl på vad dom måste göra för att få ner den dit.. Kanske är det en dubblering av batteriet.. och då går den nog nära 6 mil skulle jag tro.. De flesta resos som görs (generellt) är betydligt kortare än så. Så snittförbrukningen på en sån skulle kunna bli så pass låg.

Men vi får väl se.. kanske kommer bli rejält svårt att nå dom siffrorna om man inte har väldigt stort batteri och liten motor... om nu NEDC-testet ändras som det har lovats!
Sen är ju siffran för just XC90 T8 redan idag extremt polerad. NEDC-siffrorna har sällan nåt med verkligheten att göra, men just XC90 T8 tar priset. Det är absurt. Så risken finns ju att det helt enkelt blir mer av den sortens "polering" som vi får se när man sätter upp såna här hårda och viktiga gränser.
Man ska inte heller underskatta Volvos inflytande i detta. (Dom är väl den tyngsta remissinstansen i frågan enligt regeringens sätt att se på saken) Historiskt sett har i princip alla gränser i Sverige som kan påverka försäljningssiffrorna, justerats efter vad Volvo mäktat med att prestera. Det gäller såväl miljö som tjänstebilsreglerna. Och det kommer sannolikt inte att bli annorlunda denna gången.
Oh ja. Det kommer ju hela tiden fram bevis för vilket inflytande de har. Den här kom ju för bara ett par dagar sen: http://www.svd.se/volvo-uppges-motverka ... appssystem

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 17:07
av Jerker
danni skrev:
Oh ja. Det kommer ju hela tiden fram bevis för vilket inflytande de har. Den här kom ju för bara ett par dagar sen: http://www.svd.se/volvo-uppges-motverka ... appssystem
Ja, de hotar väl med att arbetstillfällen kommer att gå förlorade, och det vågar ingen regering att ta på sig ansvaret för. Men att de skulle undvika det genom att ställa om till elbilstillverkning är det ingen som talar om. De skulle säkert kunna förhandla sig till att staten gick in och sponsrade bygget av en batterifabrik, men vill man inte, så vill man inte... (Ja, jag vet, det skulle inte gå för EU, men på nåt sätt borde de kunna mygla till sig statligt stöd.)

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 17:55
av bjelkeman
Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 19:45
av apkungen
bjelkeman skrev:
Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Fast så här håller alla biltillverkare på typ..

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 19:47
av apkungen
Oavsett om den skulle gå 6mil på el gillar jag inte tanken på att en suv med 320hk bensinmotor som drar 1l milen ska få miljöbilsavdrag. Inte så länge elmotorn är på typ 80hk där bensinmotorn går igång så fort man accar lite fler åker snabbt eller det är kallt ute.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 21:36
av bjelkeman
apkungen skrev:
bjelkeman skrev:
Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Fast så här håller alla biltillverkare på typ..
Jo visst. Vilket är varför nästa bil blir en Tesla.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 21:42
av mans71
bjelkeman skrev:
apkungen skrev:
bjelkeman skrev:
Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Fast så här håller alla biltillverkare på typ..
Jo visst. Vilket är varför nästa bil blir en Tesla.
+1

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 21:54
av joel80
danni skrev:
Oh ja. Det kommer ju hela tiden fram bevis för vilket inflytande de har. Den här kom ju för bara ett par dagar sen: http://www.svd.se/volvo-uppges-motverka ... appssystem

Fy faan... Jävla idioti, att dom inte fattar att dom måste vara en del av förändringen, inte motarbeta den. :cry:

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2016 23:00
av Nicke Nyfiken
apkungen skrev:
Oavsett om den skulle gå 6mil på el gillar jag inte tanken på att en suv med 320hk bensinmotor som drar 1l milen ska få miljöbilsavdrag. Inte så länge elmotorn är på typ 80hk där bensinmotorn går igång så fort man accar lite fler åker snabbt eller det är kallt ute.
Ja de flesta som köper en XC90 T8 kommer inte att fisköra korta sträckor sakta i stan, och ladda stup i kvarten. Sådana bilar skaffar främst de som ofta kör hyggligt långa sträckor och således i högre hastigheter. Och då kommer den helt orealistiska körcykelberäkningen för laddhybrider att bli ännu mer verklighetsfrånvänd. En sådan bil är inget annat än Greenwashing för att få skattefördelar. Det är extremt få miljömedvetna människor som kommer att åka omkring i en XC90 T8.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 maj 2016 08:11
av joel80
Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 maj 2016 10:47
av Nicke Nyfiken
joel80 skrev:
Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
Visst finns den sortens människor också och jag hoppas du har rätt. Men jag tror snarare att miljömedvetna människor som funderar på att skaffa en Volvo laddhybrid gör precis som du. Dvs köper en lite mer realistisk modell, som med en hygglig arbetsinsats går att köra på batteridrift relativt stor del av användandet.

Men majoriteten av de som väljer att köpa den största, starkaste och fläskigaste bilen i hela modellprogrammet bryr sig inte ett skit om miljön och kommer därför inte att ladda den så ofta, men ser gärna att bilen har "fina siffror på pappret" för att döva samvetet lite. Om bilen dessutom har fått någon sorts miljöpremie så är det fritt fram att gasa så mycket det går. -Jag kör ju miljöbil. :twisted:

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 maj 2016 11:18
av apkungen
Jag har en kollega som har köpt en xc90, fd vdn. Han säger att han kör många korta sträckor och laddar varje dag på jobbet. Snittförbr har ändå varit 0.6l/mil. Drar mer än pappas ford focus liksom

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 maj 2016 13:07
av drakbane
KISS :o

År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)

voilà ! Case closed.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 maj 2016 14:51
av mati
apkungen skrev:
Jag har en kollega som har köpt en xc90, fd vdn. Han säger att han kör många korta sträckor och laddar varje dag på jobbet. Snittförbr har ändå varit 0.6l/mil. Drar mer än pappas ford focus liksom
Jo, men på papperet gör den inte det, och det är tyvärr det enda som räknas. Jag har en kollega som kör en Cheva nånting V8 som drar över 1 liter milen. Den räknas också som miljöbil eftersom det går att tanka etanol i den. Vilket han aldrig gör såklart. Helt fullständigt galet, men så är det tyvärr.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 maj 2016 15:05
av olza
drakbane skrev:
KISS :o

År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)

voilà ! Case closed.
Exakt vad Miljöpartiet lyckats få igenom. Men det blev 2%.