Sida 3 av 4
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 jun 2017 22:14
av Gorr
Jag kanske missat något men 11kW har ju varit standard sedan Model S kom ut. Först fanns det möjlighet att beställa med dubbelladdare för 22kW från fabrik eller via eftermontering. Sedan kom 16,5kW som satt i alla nya bilar. Dock var dom strypta till 11kW om man inte uppgraderade via fabrik eller via ota. Nu så är det är en 11kW laddare som är en strypt 16,5 kW i 75 och 75D. Den går inte att uppgradera från fabrik för att förenkla antal modeller konfigurationer. 100 Batteriet får den 16,5 kW som icke strypt.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 jun 2017 22:24
av danni
Gorr skrev:Jag kanske missat något men 11kW har ju varit standard sedan Model S kom ut. Först fanns det möjlighet att beställa med dubbelladdare för 22kW från fabrik eller via eftermontering. Sedan kom 16,5kW som satt i alla nya bilar. Dock var dom strypta till 11kW om man inte uppgraderade via fabrik eller via ota. Nu så är det är en 11kW laddare som är en strypt 16,5 kW i 75 och 75D. Den går inte att uppgradera från fabrik för att förenkla antal modeller konfigurationer. 100 Batteriet får den 16,5 kW som icke strypt.
Ungefär så. Men att 75 och 75D inte skulle gå att uppgradera känns konstigt. Vadå förenkla antalet konfigurationer? Det blir ju knappast något extrajobb i fabriken. Det styrs helt med mjukvara, och att flippa en bit i mjukvara är knappast komplicerat på något vis. Så varför Tesla helt skulle stänga av den möjligheten till extra intäkter... Nej, det måste vara ett misstag. Eller att man medvetet gör så för att differentiera mellan modellerna och göra 100-modellerna mer premium.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 jun 2017 22:57
av Lucidor
Jag trodde jag hade en 11kW laddare eftersom jag snålade och inte kryssade i uppgraderad laddare vid beställningen (den kostade extra). Men när jag laddade med en Typ-2 vid ett hotell i Norge för en vecka sedan så visare skärmen 32A. Ska jag tolka det som att jag har 16,5kW laddare? Bilen är en X100D och jag tänkte att jag hade otur som precis missade när den stora laddaren började ingå med största batteriet. I samband med det så togs även möjligheten bort att uppgradera i efterhand.
Jag blir förresten förvånad när ni säger att 11kW är en mjukvarustrypt 16,5 kW. Jag läste i någon tråd på TMC att de som uppgraderat fått laddaren fysiskt utbytt. Men det kan ju vara ett missförstånd.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 jun 2017 23:02
av chpaulin
Lucidor skrev:Jag trodde jag hade en 11kW laddare eftersom jag snålade och inte kryssade i uppgraderad laddare vid beställningen (den kostade extra). Men när jag laddade med en Typ-2 vid ett hotell i Norge för en vecka sedan så visare skärmen 32A. Ska jag tolka det som att jag har 16,5kW laddare? Bilen är en X100D och jag tänkte att jag hade otur som precis missade när den stora laddaren började ingå med största batteriet. I samband med det så togs även möjligheten bort att uppgradera i efterhand.
Jag blir förresten förvånad när ni säger att 11kW är en mjukvarustrypt 16,5 kW. Jag läste i någon tråd på TMC att de som uppgraderat fått laddaren fysiskt utbytt. Men det kan ju vara ett missförstånd.
Kan det ha varit så att du laddade 32A enfas? "Enkelladdaren" fixar väl detta vad jag vet? Blir 7,3kW
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 jun 2017 23:03
av bylund
Lucidor skrev:Jag trodde jag hade en 11kW laddare eftersom jag snålade och inte kryssade i uppgraderad laddare vid beställningen (den kostade extra). Men när jag laddade med en Typ-2 vid ett hotell i Norge för en vecka sedan så visare skärmen 32A. Ska jag tolka det som att jag har 16,5kW laddare? Bilen är en X100D och jag tänkte att jag hade otur som precis missade när den stora laddaren började ingå med största batteriet. I samband med det så togs även möjligheten bort att uppgradera i efterhand.
Jag blir förresten förvånad när ni säger att 11kW är en mjukvarustrypt 16,5 kW. Jag läste i någon tråd på TMC att de som uppgraderat fått laddaren fysiskt utbytt. Men det kan ju vara ett missförstånd.
Om det var 32 A trefas, men i Norge är 32 A enfas rätt vanligt.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 jun 2017 23:20
av rightnow
Sjukt dåligt ifall det bara är ett nytt policybeslut att den inte går att uppgradera.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 jun 2017 23:34
av Lucidor
Jag behöver hitta ett 22kW Typ 2 för att testa vilken laddare jag egentligen har. Enligt uppladdning.nu ska det finnas två i Sollentuna centrum. Men 16,5 kW blir ju 24A 3-fas, är inte det lite udda?
Skickat från min XT1650 via Tapatalk
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 jun 2017 23:40
av Svenssons
Lucidor skrev:Jag behöver hitta ett 22kW Typ 2 för att testa vilken laddare jag egentligen har. Enligt uppladdning.nu ska det finnas två i Sollentuna centrum. Men 16,5 kW blir ju 24A 3-fas, är inte det lite udda?
Visst är 24A rätt udda men det är valet som Tesla gjort för den uppgraderade laddaren. På Model X är detta den enda laddaren som finns (och kan vara mjukvarulåst till 16A) och det finns ingen plats för dubbelladdare. Kommer inte ihåg när Tesla valde att byta ut möjligheten med enkelladdare/dubbelladdare på Model S men den infon finns garanterat på detta forum eller bland medlemmarna.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 jun 2017 23:41
av ovelundkvist
Har du enkelladdare eller en strypt ny laddare blir det max 3x16A. Har du dubbelladdare blir det 3x32A. Har du den nya laddaren mjukvaruuppdaterad så blir det 3x24A.
Den nya laddaren kom samtidigt som faceliften.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 21 jun 2017 10:11
av danni
Lucidor skrev:Jag trodde jag hade en 11kW laddare eftersom jag snålade och inte kryssade i uppgraderad laddare vid beställningen (den kostade extra). Men när jag laddade med en Typ-2 vid ett hotell i Norge för en vecka sedan så visare skärmen 32A. Ska jag tolka det som att jag har 16,5kW laddare? Bilen är en X100D och jag tänkte att jag hade otur som precis missade när den stora laddaren började ingå med största batteriet. I samband med det så togs även möjligheten bort att uppgradera i efterhand.
Jag blir förresten förvånad när ni säger att 11kW är en mjukvarustrypt 16,5 kW. Jag läste i någon tråd på TMC att de som uppgraderat fått laddaren fysiskt utbytt. Men det kan ju vara ett missförstånd.
Som andra säger tror jag det kan ha varit enfas 32 A. Har du nya laddaren så ska du inte ens kunna få trefas 32 A nämligen. Förr satt det en laddare i som klarade 11 kW och man kunde uppgradera genom att få en till laddare installerad - då blev det 22 kW och då var det ett fysiskt ingrepp eftersom man behövde en till laddare. Men numera sitter det en enda mjukvarustrypt laddare på 16,5 kW max och det finns ingen möjlighet att installera en till.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 21 jun 2017 11:19
av Niclas
Man kan enkelt se vilken laddare man har om man trycker på laddikonen. Om det står max 16A är det 11kw, om det står 24A är det 16,5kw. Om det står 32A är det 22kw dubbelladdare (försvann på facelift)
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 22 jun 2017 20:46
av mati
Niclas skrev:Man kan enkelt se vilken laddare man har om man trycker på laddikonen. Om det står max 16A är det 11kw, om det står 24A är det 16,5kw. Om det står 32A är det 22kw dubbelladdare (försvann på facelift)
Det finns ett litet men i detta sammanhanget. Gamla (2014?) bilar med dubbelladdare kan vara mjukvarustrypta till 24A. De har kunnat ladda med 32A trefas i början men efter några incidenter med brinnande bilar har dubbelladdaren strypts för att förhindra överhettning. Min förra bil var en sådan. Jag köpte den begagnad och då kunde den inte ladda med 22kW, vilket jag reklamerade. Jag visste inget om denna strypning.
SC bytte då några kablar eller nånting och så togs mjukvarustrypningen bort.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 22 jun 2017 22:12
av bylund
mati skrev:Niclas skrev:Man kan enkelt se vilken laddare man har om man trycker på laddikonen. Om det står max 16A är det 11kw, om det står 24A är det 16,5kw. Om det står 32A är det 22kw dubbelladdare (försvann på facelift)
Det finns ett litet men i detta sammanhanget. Gamla (2014?) bilar med dubbelladdare kan vara mjukvarustrypta till 24A. De har kunnat ladda med 32A trefas i början men efter några incidenter med brinnande bilar har dubbelladdaren strypts för att förhindra överhettning. Min förra bil var en sådan. Jag köpte den begagnad och då kunde den inte ladda med 22kW, vilket jag reklamerade. Jag visste inget om denna strypning.
SC bytte då några kablar eller nånting och så togs mjukvarustrypningen bort.
26 A då väl? Eller 13 A utan dubbelladdare på dessa bilar.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 23 jun 2017 07:56
av mati
bylund skrev:mati skrev:Niclas skrev:Man kan enkelt se vilken laddare man har om man trycker på laddikonen. Om det står max 16A är det 11kw, om det står 24A är det 16,5kw. Om det står 32A är det 22kw dubbelladdare (försvann på facelift)
Det finns ett litet men i detta sammanhanget. Gamla (2014?) bilar med dubbelladdare kan vara mjukvarustrypta till 24A. De har kunnat ladda med 32A trefas i början men efter några incidenter med brinnande bilar har dubbelladdaren strypts för att förhindra överhettning. Min förra bil var en sådan. Jag köpte den begagnad och då kunde den inte ladda med 22kW, vilket jag reklamerade. Jag visste inget om denna strypning.
SC bytte då några kablar eller nånting och så togs mjukvarustrypningen bort.
26 A då väl? Eller 13 A utan dubbelladdare på dessa bilar.
Stämmer. My bad.

Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 17 aug 2017 18:13
av jstesla
Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 17 aug 2017 18:23
av ICEGrinder
jstesla skrev:Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Vad kostade det?
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 17 aug 2017 18:27
av HelectriC
jstesla skrev:Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Men MONTERADE dom verkligen in något för att få 16,5? Är det inte alltid samma laddare i bilarna, men som på standard är strypt till 11 om man inte köpt till 16,5? Hade för mig att det bara handlar om en mjukvarustrypning på yngre bilar. Självklart annorlunda på äldre bilar där det faktiskt var 1 eller 2 fysiska laddare i bilen.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 17 aug 2017 18:31
av jstesla
HelectriC skrev:jstesla skrev:Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Men MONTERADE dom verkligen in något för att få 16,5? Är det inte alltid samma laddare i bilarna, men som på standard är strypt till 11 om man inte köpt till 16,5? Hade för mig att det bara handlar om en mjukvarustrypning på yngre bilar. Självklart annorlunda på äldre bilar där det faktiskt var 1 eller 2 fysiska laddare i bilen.
Det kostade 16500kr ex moms.
Och dom sa att dom behövde bilen för att göra det och antog att dom då behövde göra något fysiskt, dock blev jag förvånad när den var klar på minde en 20 min.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 17 aug 2017 18:33
av vigge50
jstesla skrev:Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Dubbelladdare passar inte Model S med face lift vilket Tesla borde ha berättat
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 17 aug 2017 21:38
av bullen
Be dom avaktivera och ge tillbaka pengarna. Dom har ju inte levererat det du beställt
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 18 aug 2017 00:35
av ovelundkvist
Till Model S facelift finns endast mjukvaruuppdatering till 16,5 kw.
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 aug 2017 17:46
av e5m1r
ovelundkvist skrev:Till Model S facelift finns endast mjukvaruuppdatering till 16,5 kw.
Och till vissa inte ens det ( enligt tesla )
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 aug 2017 18:30
av ovelundkvist
Va? Går det inte att uppdatera alla facelift till 16,5kW?!?
Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 aug 2017 19:04
av e5m1r
ovelundkvist skrev:Va? Går det inte att uppdatera alla facelift till 16,5kW?!?
Det är nån på forumet som fått från tesla att hans laddare inte går att uppdatera

Re: Uppgraderad laddare eller inte
Postat: 20 aug 2017 19:57
av Remuz
Min går inte att uppgradera (model X från april). Tror dock inte på det