Sida 3 av 3

Re: Hypermiling

Postat: 19 sep 2016 10:16
av MSO
danni skrev:
Jag vet inte dina exakta adresser men jag chansade på adresser som ligger i ungefär rätt område och ger ungefär rätt sträcka. Säg att jag matar in från Liljebergsgatan i Borås till Frölunda Torg, så är det 73,8 km och ska enligt Google Maps ta 49 minuter att köra om det inte är någon trafik. Det ger alltså en snitthastighet på den sträckan på strax över 90 km/h. Sen är det ju sällan helt fritt från trafik så lite lägre hastighet kanske man slutar på ändå. Men återigen, sett till snitthastigheten tycker jag fortfarande inte din förbrukning verkar anmärkningsvärt låg.
Google Maps säger som sagt 56 min utan trafik för min resväg (via Borås centrum). Navigatorn sa 57 min.
Du har en poäng. Mer försök krävs. Just den här gången var planen att försöka köra "enligt plan", dvs navigator och energiförbrukning, men med tillägg av pulse and glide. Sen då kolla SOC-kurvan mot beräknad SOC-kurva. En sak är tydlig iaf. Och det är att jag har kört den sträcka många gånger och aldrig upplevt så stor offset mellan beräknad och verklig förbrukning. Å andra sidan kan man möjligen lura sig själv, och helt enkelt sänka medelhastigheten. Det kändes dock inte så. På motorvägen gick det inte långsammare än vanligt. Peakarna var högre, dalarna lägre, men medelhastigheten ungefär som jag brukar köra.

Sen slipstreamade jag en aning på E6 och Söderled pga vilket kan ha varit en störning.

Om jag får tillfälle ska jag logga den rena motorvägssträckan så att medelhastigheten blir tydligare. Då skulle jag dock köra precis likadant som den här gången. Bara få det "på papper" så att säga.

Re: Hypermiling

Postat: 19 sep 2016 10:56
av danni
Hade jag inte haft så förbenat ont om tid hade jag föreslagit att vi skulle samköra rutten en gång, den ena prick på hastighetsbegränsningen och den andra med pulse-and-glide, och försökt anlända samtidigt :)

Re: Hypermiling

Postat: 20 sep 2016 14:22
av Gustafsson
Efter dagens artikel av Tibor där han visade en effektivitetskurva för Nissan Leaf undrar man ju hur den ser ut för Teslan. Jag tror också att det kan skilja lite beroende på vilken bakre motor man har, den normalt högre förbrukningen på bilar med "stora motorn" borde ju bero på sämre verkningsgrad, så där kanske det finns mer att spara på PoG teknik. Før detta talar väl också att elförbrukningen på åtminstone min 70D inte påverkas speciellt av range-mode (vilken ju gör att bilen driver med främre motorn) nu på sommaren där rangemode inte kan spara på så mycket annat, medan jag fått för mig att det betyder mer på P-modellerna som ju har samma främre motor men den stora bak...
Det var ju med en stor motor som von Bahr sparade förvånansvärt mycket...
/70D

Re: Hypermiling

Postat: 20 sep 2016 15:18
av AGCF
Om man vill slå ett räckviddsrekord med en Tesla är det pulse and glide som gäller? Eller konstant körning i 35 km/h? Rekordet är 885 km

Re: Hypermiling

Postat: 20 sep 2016 15:20
av gellerstam
AGCF skrev:
Om man vill slå ett räckviddsrekord med en Tesla är det pulse and glide som gäller? Eller konstant körning i 35 km/h? Rekordet är 885 km

Så P&G mellan 30-50 km/h i en P100D Så har man bra chans att sno titeln. :-)

Re: Hypermiling

Postat: 20 sep 2016 15:32
av AGCF
gellerstam skrev:
AGCF skrev:
Om man vill slå ett räckviddsrekord med en Tesla är det pulse and glide som gäller? Eller konstant körning i 35 km/h? Rekordet är 885 km

Så P&G mellan 30-50 km/h i en P100D Så har man bra chans att sno titeln. :-)
Det ska då ske i över 22 timmar sträckkörning. Går det att mekanisera gaspådraget med en servo och en dator som styr tidsintervallet? AP går den att ställa på 20? Volvos testbana i hällered? :) :)

Re: Hypermiling

Postat: 20 sep 2016 16:59
av Jerker
Testade idag på väg hem från jobbet med min Zoe. Det är 20 km och lite kuperat men knappast nån höjdskillnad i slutändan. Min räckviddsberäknare anpassar sig efter min körstil och jag har inte nollställt den på länge och då brukar den stämma rätt bra med den verkliga avverkade sträckan. Med Pulse an Glide fick jag 7 km rabatt! Alltså 35%! Inte illa!

Re: Hypermiling

Postat: 20 sep 2016 19:32
av Bjelke
AGCF skrev:
gellerstam skrev:
AGCF skrev:
Om man vill slå ett räckviddsrekord med en Tesla är det pulse and glide som gäller? Eller konstant körning i 35 km/h? Rekordet är 885 km

Så P&G mellan 30-50 km/h i en P100D Så har man bra chans att sno titeln. :-)
Det ska då ske i över 22 timmar sträckkörning. Går det att mekanisera gaspådraget med en servo och en dator som styr tidsintervallet? AP går den att ställa på 20? Volvos testbana i hällered? :) :)
Le Mans 24-timmars kanske? :lol:

Re: Hypermiling

Postat: 20 sep 2016 19:48
av LarsL
Bjelke skrev:
Le Mans 24-timmars kanske? :lol:
Hmm, intressant hur långt kan man köra på 24 timmar?

Re: Hypermiling

Postat: 20 sep 2016 20:14
av AGCF
Han som har rekordet körde i 22 timmar. Jobbigt med blåsan känner jag

Re: Hypermiling

Postat: 11 jan 2017 13:48
av okjhum
Jerker skrev:
Leo skrev:
Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr :lol:
Ah! :D Jag har nog hört det, nu när du påminner mig!

Vem ringer Elon?
Jag har faktiskt mejlat honom/Tesla via min representant i Göteborg, som lovade vidarebefordra.