Sida 3 av 4

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 apr 2017 19:29
av Mats
Har lånat en Zoe några dagar. ...hm det blir nog ingen Zoe för oss. Kan absolut inte jämföra sig med e-golfen vi hade tidigare gällande körglädje eller kvalitet. Det enda är att 40:an går några mil längre än e-golfen men det är marginellt och utan DC laddning är det irrelevant för det blir inga långresor utan chademo eller CCS. En begagnad egolf skulle vara ett mycket bättre köp för oss.


Och fusk-motorljudet är olidligt. Mycket värre än en bensinmotor. frugan sa att en fläkt eller nått är trasigt på bilen och det var motorljudet hon refererade till.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 05 maj 2017 10:47
av Zalman3
Såg att Renault Zoe Life kostar 324.900 kr. Prutat 10% blir det 292.410kr.
Efter miljöbilsersättning på 40.000kr blir det 252.410kr.
Är det nån här på forumet som köpt en Renault Zoe Life för detta pris?

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 13 maj 2017 15:07
av mati
Nu fick vi låna samma Zoe som vi hade för några månader sedan, som vi ansåg att den drar för mycket el. Bilia har ingen aning vad det är för fel och har bett mig att testa lite mer.
Vi har varit ute och testkört i olika lägen.

Utgångsläge: Varm bil, varmt batteri, 4 mil landsväg, +10 grader, ingen blåst och torr väg.
Konstant fart med farthållaren inställd på 86km/h resulterar i en förbrukning på 1,7kWh/mil, oavsett om eco-läge är på eller av.
Motorväg i konstant 110km/h blir 2, 3kWh/mil.
Lite blandad körning, 70-80-100 väg blev i snitt 1,9kWh/mil, precis som förra gången. Teslan fick vara med som referens och den förbrukade bara 1,8kWh/mil i snitt. Åtminstone den här Zoen förbrukar alltså mer än Teslan vid extremt lugn landsvägskörning, vilket jag anser är totalt orimligt. Eller är den verkligen så elektronhungrig?

Angående laddning blir jag inte alls klok på den. Jag trodde först att den inte kan ladda med mer än 3,5kW, för det gör den inte här hemma i wallboxen. Förra gången jag testade såg det ut som att den inte gör det någon annanstans heller, dvs i 22kW-stolpar. Men nu verkar det snarare som att den laddar med ungefär halva effekten mot vad stolpen kan leverera. Lite konstigt, hade den bara laddat på en eller två faser så borde det blivit 1/3 eller 2/3 av maxeffekten, men inte hälften. Jag fattar ingenting.
Problemet är att ingen på bilia verkar kunna nåt om elbilar. De laddar bara i vägguttaget och ser inte problemet.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 13 maj 2017 22:16
av Bjelke
mati skrev:
Nu fick vi låna samma Zoe som vi hade för några månader sedan, som vi ansåg att den drar för mycket el. Bilia har ingen aning vad det är för fel och har bett mig att testa lite mer.
Vi har varit ute och testkört i olika lägen.

Utgångsläge: Varm bil, varmt batteri, 4 mil landsväg, +10 grader, ingen blåst och torr väg.
Konstant fart med farthållaren inställd på 86km/h resulterar i en förbrukning på 1,7kWh/mil, oavsett om eco-läge är på eller av.
Motorväg i konstant 110km/h blir 2, 3kWh/mil.
Lite blandad körning, 70-80-100 väg blev i snitt 1,9kWh/mil, precis som förra gången. Teslan fick vara med som referens och den förbrukade bara 1,8kWh/mil i snitt. Åtminstone den här Zoen förbrukar alltså mer än Teslan vid extremt lugn landsvägskörning, vilket jag anser är totalt orimligt. Eller är den verkligen så elektronhungrig?

Angående laddning blir jag inte alls klok på den. Jag trodde först att den inte kan ladda med mer än 3,5kW, för det gör den inte här hemma i wallboxen. Förra gången jag testade såg det ut som att den inte gör det någon annanstans heller, dvs i 22kW-stolpar. Men nu verkar det snarare som att den laddar med ungefär halva effekten mot vad stolpen kan leverera. Lite konstigt, hade den bara laddat på en eller två faser så borde det blivit 1/3 eller 2/3 av maxeffekten, men inte hälften. Jag fattar ingenting.
Problemet är att ingen på bilia verkar kunna nåt om elbilar. De laddar bara i vägguttaget och ser inte problemet.
Oroväckande, tänk om det var en kund som kom in med en bil och berättade samma sak lixom :?
Det kan bara inte vara en helt ok bil, nåt stämmer inte lixom...

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 14 maj 2017 13:57
av mati
Nu har jag testat den där stackars Zoen ännu mer, kört 15 mil landsväg.
Angående laddning kom jag på idén att ladda i en 32A 1-fas laddstolpe för att se om det är fel på en av faserna. Det gick med en fart på ungefär 5,3kW utav drygt 7 möjliga. Här hemma laddar den med knappt 3,5kW trefas i min 7kW laddbox. I 22kW-stolpen jag provade igår gick det med knappt 11kW.
Jag kom fram till följande:
På enfas-stolpen laddar bilen med 75% av maxeffekten, dvs runt 5,3kW. Vid trefasladdning laddar den med ungefär halva maxeffekten. Om man klurar lite på det så kan man dra slutsatsen att laddning sker med 75% på 2 av faserna, vilket råkar bli 50% av maxeffekten vid trefas, den tredje fasen är förmodligen död. Nu ska jag försöka att förklara det för säljfolket. Ähäm, inte lätt.

Räckvidden på den här Zoen har jag konstaterat att den ligger på max 22 mil i vanlig landsvägskörning en vanlig dag i maj som idag. Resan bestod av hälften 70-väg, hälften 100-väg. Jag höll hastighetsgränserna hela tiden.
Bilia-folket själva har kommit fram till ungefär samma sak, ungefär 20 mil på landsväg, inte mycket mer. Bara att de tyckte att det var ganska okej. Det tycker inte jag.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 14 maj 2017 14:51
av blincoln
Men har de bara tillgång till ett exemplar? Det måste ju gå att jämföra, även om de bara har en med mindre batteri.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 14 maj 2017 15:01
av mati
blincoln skrev:
Men har de bara tillgång till ett exemplar? Det måste ju gå att jämföra, även om de bara har en med mindre batteri.
De har bara den här bilen. Jag har faktiskt föreslagit att låna en Zoe hos konkurrenten och testa den för att kunna jämföra. De tyckte det var en bra idé. Det ligger ju helt klart i bilias intresse att få ordning på det här, bara att de inte kan nånting om elbilar. De har inte ens tillgång till trefasladdning i dagsläget. Det är väl planerat, men finns inte på plats än. Hur ska de då kunna reda ut varför bilen inte laddar trefas? Det är helt befängt alltså. Likadant med förbrukningen. Jo, NEDC lovar 40 mil, men det är ju såklart fantasisiffror, då stämmer det nog med 20 mil i verkligheten. De kan ju inte jämföra, hur ska de veta vad som är rätt?

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 16 maj 2017 20:37
av mati
Oavsett så har jag begärt och fått en offert på en Zoe som förmånsbil för sambon. Det blev listpris, dvs 268000 innan supermiljöbilspremie, men inklusive vinterhjul, laddbox (som jag egentligen inte behöver) och typ2-sladd. Det är ganska okej tycker jag. Batterileasing på 1200kr tillkommer.
En Zoe som förmånsbil är ju vansinnigt mycket billigare än en privatägd Mazda CX3. Det blir troligen en Zoe då. ;)

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 16 maj 2017 21:11
av blincoln
Inte Bilias exemplar då va?

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 16 maj 2017 21:30
av mati
blincoln skrev:
Inte Bilias exemplar då va? Bild
Äh, nej.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 16 maj 2017 22:16
av Bjelke
Då kanske ni har bara elbilar snart då :)

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 16 maj 2017 22:38
av apkungen
Det låter ju himla mycket alltså den förbrukningen du uppger. Jag provkörde en zoe i kista från Upplands motor, jag är gärna med och testar båda bilarna sida vid sida, kanske en vända i helgen? Edit: Missade att du bor i Götene, får bli en annan helg iaf ;)

När jag körde till Eskilstuna och tillbaka så drog den 230wh/km på vägen dit och då drog jag på ordentligt, snittade 90 fram till Södertälje och 125 efter Södertälje fram till Eskilstuna.

På hemvägen regnade det en del och jag körde runt 100 i snitt som max och sen lite långsammare genom stan och tillbaka till Upplands motor, då drog den 175wh/km.

På landsväg, försiktig körning, borde den enligt min känsla dra 140wh/km vid bra förhållanden.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 17 maj 2017 20:32
av mati
Du körde väl på vintern dessutom, eller? Det borde ju påverka förbrukningen negativt också. Vi körde i mitten på maj, visserligen är det ingen varm vår i år, men Teslan går ju på sommarförbrukning nu. Jag har inga som helst problem att komma under 1,5kWh/mil med lite lagom lätt högerfot. Jag anser att Zoen borde gå att köra snålare än en Tesla.
Jag har idag försökt att få tag i en annan Zoe för att kunna jämföra. Det är ju ingen snack om saken att just denna bil inte är frisk iom att den inte laddar ordentligt heller. Ansvarig mekaniker hos bilia i Skövde - den enda som påstås ha elbilskompetens - är måttligt ointresserad. Han gör ingenting.
Men det finns inga andra Zoes att låna här omkring. Det verkar finnas en till, hos en annan återförsäljare, men den är långtidsupptagen av en kund som har den som lånebil. Det är bedrövligt. Tack och lov har en granne till oss blivit frälst och har skaffat en Zoe. Hon får den förhoppningsvis snart. Då kan jag kanske testa den.
Lite OT: jag pratade med en annan granne idag som ville provköra min bil. Han har beslutat att skaffa en Model S. Han vet bara inte vilken färg. Han kör Dogde Ram idag och kan inte längre försvara det för sig själv. Yes! Det händer saker på vischan. Rena rama elbilsrushen. Det måste ju ändå betyda att man kan påverka folk. :)

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 17 maj 2017 21:57
av iAkita
mati skrev:
Du körde väl på vintern dessutom, eller? Det borde ju påverka förbrukningen negativt också. Vi körde i mitten på maj, visserligen är det ingen varm vår i år, men Teslan går ju på sommarförbrukning nu. Jag har inga som helst problem att komma under 1,5kWh/mil med lite lagom lätt högerfot. Jag anser att Zoen borde gå att köra snålare än en Tesla.
Jag har idag försökt att få tag i en annan Zoe för att kunna jämföra. Det är ju ingen snack om saken att just denna bil inte är frisk iom att den inte laddar ordentligt heller. Ansvarig mekaniker hos bilia i Skövde - den enda som påstås ha elbilskompetens - är måttligt ointresserad. Han gör ingenting.
Men det finns inga andra Zoes att låna här omkring. Det verkar finnas en till, hos en annan återförsäljare, men den är långtidsupptagen av en kund som har den som lånebil. Det är bedrövligt. Tack och lov har en granne till oss blivit frälst och har skaffat en Zoe. Hon får den förhoppningsvis snart. Då kan jag kanske testa den.
Lite OT: jag pratade med en annan granne idag som ville provköra min bil. Han har beslutat att skaffa en Model S. Han vet bara inte vilken färg. Han kör Dogde Ram idag och kan inte längre försvara det för sig själv. Yes! Det händer saker på vischan. Rena rama elbilsrushen. Det måste ju ändå betyda att man kan påverka folk. :)
Jag kör ca 7-8 mil om dagen med min Zoe (med 23.3 kWh batteriet). Jag nollställde förbrukningen igår morse, och när jag nu gick ut och kollade så hade jag förbrukat 22 kWh på 16.5 mil sedan dess. Mest landsväg i 70-80 km/h, men ca 20% har varit i 100-110 km/h och ca 10% av sträckan i stadstrafik. Det har i och för sig varit varmare än 10 grader och jag har använt ECO-läget förutom på 100vägarna, men det är vad du borde kunna förvänta dig. Förbrukningen ökar dock markant vid vintertemperaturer, mer än för andra elbilar har jag fått för mig.

Innan du testar vidare och bestämmer dig för om det blir en Zoe eller inte kan jag rekommendera dig att ladda ner CanZe för att lära dig mer om bilen, se om det kanske är några dåliga celler i batteriet i bilen du testar, eller för att få bättre koll på laddningshastighet mm: http://canze.fisch.lu/

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 05:57
av mati
Tack för tipset med CanZe. Det ska jag kolla upp. :)

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 06:12
av Bjelke
Finns det ngn liknande app som funkar på Leaf (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 06:14
av mati
Bjelke skrev:
Finns det ngn liknande app som funkar på Leaf (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)
Den borde heta CanLf då. ;)

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 06:16
av Klintan
Bjelke skrev:
Finns det ngn liknande app som funkar på Leaf (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)
LeafSpy finns för Android åtminstone.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 06:18
av Bjelke
Klintan skrev:
Bjelke skrev:
Finns det ngn liknande app som funkar på Leaf (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)
LeafSpy finns för Android åtminstone.
Aha, tack för tipset, måste testas! :)

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 08:26
av apkungen
Aa körde på vintern. Runt nollan och typ natt.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 08:42
av mati
apkungen skrev:
Aa körde på vintern. Runt nollan och typ natt.
Okej, och det borde ju innebära att det inte var direkt jätteoptimala förhållanden.
Är det rimligt att anta att en Zoes förbrukning ökar med runt 30% vintertid? För en Tesla är det ungefär 20-30% enligt min erfarenhet. Det jag är ute efter är en uppskattning för hur mycket marginal som finns när sambon kör 15 mil till och från jobbet. Om en Zoe kommer 25 mil på sommaren så borde den väl klara 15 mil på vintern. Men det är kanske för optimistiskt räknat?
Jag tycker ju att det borde vara möjligt att köra 25 mil (dvs en förbrukning på 1,6kWh/mil) om man håller sig mellan 70-100km/h. Det är ju inga problem att klara det men en Model S, även utan att extrem snålkörning.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 08:56
av Jerker
mati skrev:
apkungen skrev:
Aa körde på vintern. Runt nollan och typ natt.
Okej, och det borde ju innebära att det inte var direkt jätteoptimala förhållanden.
Är det rimligt att anta att en Zoes förbrukning ökar med runt 30% vintertid? För en Tesla är det ungefär 20-30% enligt min erfarenhet. Det jag är ute efter är en uppskattning för hur mycket marginal som finns när sambon kör 15 mil till och från jobbet. Om en Zoe kommer 25 mil på sommaren så borde den väl klara 15 mil på vintern. Men det är kanske för optimistiskt räknat?
Jag tycker ju att det borde vara möjligt att köra 25 mil (dvs en förbrukning på 1,6kWh/mil) om man håller sig mellan 70-100km/h. Det är ju inga problem att klara det men en Model S, även utan att extrem snålkörning.
Det beror på hur man definierar "vintertid". Den vinter som gick var inte särskilt kall. För det mesta låg det runt nollan ±5˚. Då är nog minskningen runt 30%. Men om det är -10 eller lägre är räckvidden bara 50%. Det beror mest på att man startar med så kalla batterier. Gör man en långresa så ökar räckvidden med att batterierna värms upp, så detta slår hårdast på korta körningar.

Angående uppvärmning av batterierna: Hemmaladdning med låg effekt har ingen inverkan på batteritemperaturen. Man måste ladda med 22 kW för att det ska hända nåt eller köra bilen i motorvägsfart.

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 10:19
av mati
Det var en intressant uppgift. Jag laddar Teslan hemma med 7kW i wallboxen och då värms batterierna upp tillräckligt för att hålla förbrukningen på en acceptabel nivå. Om det inte fungerar för Zoen så blir det problematiskt.
Å andra sidan har problemet kanske löst sig ändå, eftersom det ser ut som att sambon eventuellt kan byta tjänsteställe så hennes arbetsväg minskar från idag 15 mil t o r till enbart 10 mil. Då blir det plötsligt jättelätt att klara sig. :)

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 11:25
av gellerstam
Finns det ngn liknande app som funkar på e-up (eller tom samma app?) ?
Vore ju sweet å kunna kolla upp batteriet på den lixom :)

Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video

Postat: 18 maj 2017 11:49
av Jerker
mati skrev:
Det var en intressant uppgift. Jag laddar Teslan hemma med 7kW i wallboxen och då värms batterierna upp tillräckligt för att hålla förbrukningen på en acceptabel nivå. Om det inte fungerar för Zoen så blir det problematiskt.
Men har inte Teslan uppvärmning av batterierna när man laddar? Zoens batterier är ju luftkylda och man kan alltså inte förvärma dem.