Sida 3 av 3

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 10:45
av Verdi
Remuz skrev:
Svårt att säga tycker jag

Min första X januari 2017 hade i princip inga fel.
Min andra X juni 2017 hade så mycket fel att man bara blev less
Min tredje X september 2018 har haft en del småfel men inga stora grejer egentligen. Gul skärmkant, lite lister, frunklås osv

Gemensamt för alla X jag haft är dock skakande framvagn när man trycker på gaspedalen... sjukt störigt att få tipset att inte gasa så hårt när man köpt en bil som ska göra 0-100 på 3s :(

Det där med slitna drivaxlar finns även på en del Model S, även om Model X är mycket mer drabbade.

Jag skulle faktiskt rent generellt säga att det verkar vara mer fel på Model X än på Model S. De där falcon wings-dörrarna är inte helt problemfria heller verkar det som?

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 10:50
av Verdi
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 11:05
av taliz
Verdi skrev:
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Var du lika petig med BMW då? Gick du igenom dom med lupp likt med Tesla?
Tror många inte noterar småsaker hos andra märken, särskilt inte om de har bra rykte. Då bara förväntar man sig att allt är bra.
Sen hör man rykten om kvalitetsproblem hos Tesla, och då skall det nagelfaras till tusen.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 11:15
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Var du lika petig med BMW då? Gick du igenom dom med lupp likt med Tesla?
Tror många inte noterar småsaker hos andra märken, särskilt inte om de har bra rykte. Då bara förväntar man sig att allt är bra.
Sen hör man rykten om kvalitetsproblem hos Tesla, och då skall det nagelfaras till tusen.
Jag skulle absolut ha märkt veck i förarstolen, parkeringssensorer som slutar fungera, gnisslande dörrhandtag osv.

Det jag hade på mina BMW var att en drog rätt mycket olja. Men den var då 5 år gammal och hade gått ~10 tusen mil. Det gick också en säkring på den. Men det är ju inget fel direkt. Jag hade även lite knarr i inredningen på en som de fick fixa. Tror de limmade på dörrsidan lite bättre. Ja, och så var det nån ventil på REX:en på min i3:a som fick nåt fel. Och så är damaskerna på stötdämparna på den trasiga. Så visst, några saker har det varit.

Jag är petig. Tro mig. På den enda Volvo jag haft (XC70 Classic) så pekade framlyktorna rakt ner i marken först. Det fick åtgärdas. Sen var det två återkallelser för mjukvarubuggar. En som kunde göra att bränslemätaren visade för mycket i tanken och den andra var att motorn när som helst kunde stänga av sig själv i 1-2 sekunder. (Mindre roligt om det sker under omkörning t ex)

Fast värst var mina Audisar i forntiden. Kamremsbrott, turbohaveri, käkade lampor som en hetsätande matmissbrukare, stolsvärmen brände hål i förarsätet osv osv osv. Skitbilar. I alla fall då. Och pappas Mercedes från 1998 rostade upp och hade tusen olika fel. Jag vet även att BMW haft fel men där har jag väl haft tur.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 11:18
av Jeppe_E
Kan vi inte bara komma överens om att folk som köper Tesla helt plötsligt blir övernitiska när det kommer till dumma fel på bilen. Det är egentligen ägaren det är fel på, Teslas bilar är ju i princip felfria och är det ändå fel på dem, så är det ju inte värre/annorlunda än vilket annat märke som helst.

Jag är dock nöjd med att jag fått en i princip felfri bil i Teslas lotteri (som förvisso har högre vinstchans än postkodslotteriet).

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 11:24
av GreenMachine
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Var du lika petig med BMW då? Gick du igenom dom med lupp likt med Tesla?
Tror många inte noterar småsaker hos andra märken, särskilt inte om de har bra rykte. Då bara förväntar man sig att allt är bra.
Sen hör man rykten om kvalitetsproblem hos Tesla, och då skall det nagelfaras till tusen.
Jag skulle absolut ha märkt veck i förarstolen, parkeringssensorer som slutar fungera, gnisslande dörrhandtag osv.

Det jag hade på mina BMW var att en drog rätt mycket olja. Men den var då 5 år gammal och hade gått ~10 tusen mil. Det gick också en säkring på den. Men det är ju inget fel direkt. Jag hade även lite knarr i inredningen på en som de fick fixa. Tror de limmade på dörrsidan lite bättre. Ja, och så var det nån ventil på REX:en på min i3:a som fick nåt fel. Och så är damaskerna på stötdämparna på den trasiga. Så visst, några saker har det varit.

Jag är petig. Tro mig. På den enda Volvo jag haft (XC70 Classic) så pekade framlyktorna rakt ner i marken först. Det fick åtgärdas. Sen var det två återkallelser för mjukvarubuggar. En som kunde göra att bränslemätaren visade för mycket i tanken och den andra var att motorn när som helst kunde stänga av sig själv i 1-2 sekunder. (Mindre roligt om det sker under omkörning t ex)

Fast värst var mina Audisar i forntiden. Kamremsbrott, turbohaveri, käkade lampor som en hetsätande matmissbrukare, stolsvärmen brände hål i förarsätet osv osv osv. Skitbilar. I alla fall då. Och pappas Mercedes från 1998 rostade upp och hade tusen olika fel. Jag vet även att BMW haft fel men där har jag väl haft tur.
Passa dig! Nu kommer Taliz att för 886 gången ta upp sin superkassa Volvo som hade 8 miljoner fel osv . :lol: :lol:

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 11:58
av Credde
Jag skulle mena, att många kanske blir besvikna/irriterade på småfel som kanske känns elementära att ha koll på för andra biltillverkare - och det speciellt om man betalar 1 miljon eller mer för sin Tesla (S +X) då är förväntningarna kanske ganska höga på att bilen är lite bättre skruvat ihop. Det finns såklart måndags exemplar inom alla tillverkare men om, man ser på statistikerna så verkar Tesla att falla ut åt fel hål (nu är det ju även så för många amerikanska bilar och inte bara Tesla). Är dock säker på att de lär sig och bättrar på kvaliteten hela tiden.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 18:29
av [JM]
Och om serviceorganisationen hade funkat och fixade dessa småsaker så skulle folk nog vara mer avslappnade i sin syn på "kvaliteten".
Jag visste när jag köpte bilen att jag inte kunde förvänta mig samma karosseripassning som andra bilar för samma pris men jag får ju helt andra saker istället. Som jag värderar högre. Som blir kvalitet för mig.
När saker däremot går sönder så ska det ju kunna fixas på rimlig tid och med rimlig insats. Gör det inte det så sjunker ju helhetssynen på kvalitén i varumärket.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 20:18
av JGur
Min X skramlar något fruktansvärt. Ska be dem kolla om ett par veckor när den ska in för ett annat ärende.

Kör man på kullersten eller en ojämn väg så låter den som en gammal stadsbuss med myntfack. Sjukt störigt.

Åkte en Nissan Leaf. Rena drömmen på samma gator som jag brukar köra...

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 02:42
av PhR34k
Jag tror verkligen inte att det är Tesla ägare som har blivit nitiska. Jag har ägt väldigt många olika märken utav bilar men främst tyska och japanska.
De felen jag ser på min X har jag aldrig sett på en annan bilmodell.
Inte en dörrlinje som går perfekt. Antingen är det dörren som behövs justeras eller så är det chromelisten som sitter fel. Har ett skrammel som låter som glas mot metal som jag ännu inte lokaliserat.
Men jag gillar min MX ändå.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 06:49
av mati
Det är väl ganska logiskt att man har mindre överseende med fel på en dyr Tesla jämfört med en billig Dacia för 100k eller så. Ju mer man betalar desto högre är förväntningarna, oavsett vilken produkt det handlar om. Är det så konstigt? Är man nitisk bara för att man vill att den dyraste grejen man någonsin har köpt ska vara hyfsat fri från fel? Knappast. Det är i mina ögon en självklarhet.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 07:09
av LarsL
mati skrev:
Det är väl ganska logiskt att man har mindre överseende med fel på en dyr Tesla jämfört med en billig Dacia för 100k eller så. Ju mer man betalar desto högre är förväntningarna, oavsett vilken produkt det handlar om. Är det så konstigt? Är man nitisk bara för att man vill att den dyraste grejen man någonsin har köpt ska vara hyfsat fri från fel? Knappast. Det är i mina ögon en självklarhet.
Det beror på vad man tror sig ha betalat för. Men nej det är inte så konstigt att folk tror att de köpt något ledsamma kvalité som en Mercedes, BMW eller Audi då den kostar lika mycket. Fast jag inser att när jag köper en elbil och att det är därför den är dyr. Min Leaf kostade 370 kkr och den var i kvalitetskänsla på samma nivå som en Micra för 100kkr. Min Model 3 kostar ungefär som en Mercedes E-klass men jag förväntar mig inte att den ska ha samma kvalité.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 07:11
av BrooklynS
Hallå, Tesla byggs i USA. Det går inte att jämföra med en bil byggd i Japan eller ens Tyskland.
För att vara byggd i USA håller den extremt jämn och hög kvalitet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 07:19
av mati
Ja, det väl så. Jag har ju tidigare slängt ur mig den ganska provokativa frågan vad en Tesla skulle få kosta om den hade haft en konventionell drivlina. Vilket pris hade varit rimligt? Ungefär som en Corvette eller en Camaro? Eller mindre? Jag vet inte.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 08:14
av BrooklynS
Prisnivån är betingad av vad kunderna kan och vill betala, inte så mycket av konkurrensen... eftersom den inte funnits förrän nu egentligen.

Jag är helt säker på att Tesla snäpper upp sammansättningen alt köper färdig fabrik i Europa/Asien när konkurrensen hårdnar.

Än så länge har de kunder som gladeligen pröjsar 66.000 för FSD-luftslott istället för ljudisolering, rostskydd och dragkrok.

Sammantaget är de fortfarande först i rejset och upplevs ändå prisvärda, särskilt M3LR med tanke på pris, räckvidd, laddhastighet och användbarhet även vintertid. Etron hade kunnat konkurrera om den kostat 400.000 mindre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 08:51
av kikat
mati skrev:
Det är väl ganska logiskt att man har mindre överseende med fel på en dyr Tesla jämfört med en billig Dacia för 100k eller så. Ju mer man betalar desto högre är förväntningarna, oavsett vilken produkt det handlar om. Är det så konstigt? Är man nitisk bara för att man vill att den dyraste grejen man någonsin har köpt ska vara hyfsat fri från fel? Knappast. Det är i mina ögon en självklarhet.
Handlar inte riktigt om förväntningar på pris. Köper man en ny bil bör den inte ha mikrorepor, bucklor, färg som saknas, lister som lossnar, vatten som läcker in, delar som sitter snett, skruvar som saknas, skitiga handavtryck, glapp lite här och där, oavsett om det är en Dacia för 100k eller en Tesla för 500k. En ny bil ska vara ny och inte se ut som en 5 år begagnad tycker jag.
Är ju inte kvalitén på delarna som är problemet utan det är monteringpersonalens slarv som förstör delarna. En väldigt enkel åtgärd som förmodligen skulle öka kvalitén radikalt är att delarna de monterar har skyddsplast på sig under hela monteringsprocessen.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 09:08
av Bjorn
mati skrev:
Ja, det väl så. Jag har ju tidigare slängt ur mig den ganska provokativa frågan vad en Tesla skulle få kosta om den hade haft en konventionell drivlina. Vilket pris hade varit rimligt? Ungefär som en Corvette eller en Camaro? Eller mindre? Jag vet inte.
Om man tittar på förmånsgrundande pris så tycker skatteverket att eldrivlinan värderas alltså till 483.500 i model S LR och 292.400 i model 3 LR.
så en model S LR motsvarar en avgasbil för 448.500 och en model 3 LR motsvarar 392600.

Så Camaro är väl rimligt att jämföra med. Corvette är ju nästan lika dyr som en Tesla.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 10:12
av Leo
Brukar säga att det är som på en Cadillac. ;)

Toppen för att vara USA, men fortfarande en Jänkare på något sätt.

Då brukar förväntningarna på hur vissa detaljer är monterade osv hamna på ”rätt nivå”. Så kan man istället fokusera på annat som är bra med Tesla.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 10:34
av LarsL
mati skrev:
Ja, det väl så. Jag har ju tidigare slängt ur mig den ganska provokativa frågan vad en Tesla skulle få kosta om den hade haft en konventionell drivlina. Vilket pris hade varit rimligt? Ungefär som en Corvette eller en Camaro? Eller mindre? Jag vet inte.
För mig hade Model 3 varit i nivå med en Ford Mondeo.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 11:00
av mati
kikat skrev:
mati skrev:
Det är väl ganska logiskt att man har mindre överseende med fel på en dyr Tesla jämfört med en billig Dacia för 100k eller så. Ju mer man betalar desto högre är förväntningarna, oavsett vilken produkt det handlar om. Är det så konstigt? Är man nitisk bara för att man vill att den dyraste grejen man någonsin har köpt ska vara hyfsat fri från fel? Knappast. Det är i mina ögon en självklarhet.
Handlar inte riktigt om förväntningar på pris. Köper man en ny bil bör den inte ha mikrorepor, bucklor, färg som saknas, lister som lossnar, vatten som läcker in, delar som sitter snett, skruvar som saknas, skitiga handavtryck, glapp lite här och där, oavsett om det är en Dacia för 100k eller en Tesla för 500k. En ny bil ska vara ny och inte se ut som en 5 år begagnad tycker jag.
Är ju inte kvalitén på delarna som är problemet utan det är monteringpersonalens slarv som förstör delarna. En väldigt enkel åtgärd som förmodligen skulle öka kvalitén radikalt är att delarna de monterar har skyddsplast på sig under hela monteringsprocessen.
Det är väl lite både och tycker jag. De bristerna du beskriver är aldrig acceptabla för vilken bil som helst, oavsett pris. Det håller jag absolut med om. Men toleransnivån är ändå något högre för en billigare bil än för en dyr. Jag stör mig kanske mindre på skrammel och lite sneda paneler när jag vet att jag köpte en billig budget-produkt. Då brukar man säga att man får det man betalar för. Men en Tesla är en riktigt dyr bil, en bil som är så dyr att det verkligen svider i plånboken och som gör att många som kör Tesla måste avstå från nånting annat för att ha råd med den. Så är det i alla fall för mig. Jag får sträcka min budget till det yttersta för att ha råd med en så pass dyr bil. Då vill jag helst inte att den upplevs som kvalitativt mycket sämre än de billigare bilarna jag har haft tidigare. Eldrift, fine, men det är ändå inte värt det i mina ögon. Nu har jag ju bytt märke på grund av detta. Min e-tron var bara marginellt billigare än min tidigare Model S, den svider alltså tyvärr precis lika mycket i plånboken. Men jag har åtminstone inte hela tiden känslan av att kvalitén inte håller måttet. Om den är verkligen värd sitt pris låter jag vara osagt, men för min del är det ett steg i rätt riktning i alla fall.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 19:15
av Anders1
Finns det någon email för garantiärenden, om man vill bifoga bilder och liknande?

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 29 aug 2019 21:00
av M455E
Jag har blivit kastad mellan delivery emailen och servicebokningen. Servicebokningen saknar tyvärr möjlighet att bifoga bilder.
Min rekommendation är att både skicka bilder till delivery-adressen och boka servicetid.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 02 sep 2019 23:04
av TeslaXCE
Måste säga att jag var sjukt nervös inför upphämtningen idag efter att ha läst i tråden och även hört några bekanta vad dom varit med om men jag hade inga anmärkningar med undantag för någon smutsfläck.
Tyvärr hann jag bara med ca 10mil idag men har nog aldrig upplevt sådan lycka snabbt vid något annat bilköp som denna :)