Sida 3 av 3

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 09:50
av Svenssons
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Sedan tycker jag att man också borde hjälpa till med utbyggnaden av ladd nätverken. Tex så skulle en grej kunna vara att när en man bygger en ny plats för snabbladdning så betalar staten laddare nummer 2. Jämför man med Teslas laddnätverk så är ju t.ex. clever ganska kast för har man otur så har någon precis börjat ladda innan du kommer till laddaren och då får du vänta 30 minuter, om de alltid finns minst 2 laddare så minskas denna risken plus att de i snitt bara blir 15 minuter att vänta. Vi råkade ut för detta ett par gånger under helgen och detta är helt klart en nackdel när man kör elbil och måste ladda.
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 10:22
av joel80
Jag tycker det är märkligt att man inte har fler anslutningar per laddare! Om man kommer till en laddare som är upptagen behöver man ju nu vänta i bilen tills den blir ledig. Om man istället hade en anslutning till kunde man koppla in bilen och få det som är över efter den andra bilen tagit så mkt den kan.. Allt eftersom den börjar bli full-laddad ökar ju då också ens egen laddning och man använder laddaren mer effektivt. (läs: högre vinst för t.ex Clever.)

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 10:23
av chaffis75
Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 10:33
av Svenssons
chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
De med fast Typ2-kabel gör det lite svårare för t.ex. Leaf ja men då ligger inte felet helt hos den som satte upp laddstolpen utan på biltillverkaren. Typ 2 är ju ändå den vanligaste standarden för långsamladdare och sedan är det rätt bekvämt med fast kabel. Har inte full koll på hur många snabbladdare som även har Typ 2 utan fast kabel. Tror inte det är så vanligt. Håller med om att man åtminstonne borde kunna koppla flera snabbladdaruttag till samma laddare även ifall det bara är en som kan ladda åt gången. Det hade underlättat köandet och effektiviteten rätt mycket.

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 10:38
av Bjelke
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
De med fast Typ2-kabel gör det lite svårare för t.ex. Leaf ja men då ligger inte felet helt hos den som satte upp laddstolpen utan på biltillverkaren. Typ 2 är ju ändå den vanligaste standarden för långsamladdare och sedan är det rätt bekvämt med fast kabel. Har inte full koll på hur många snabbladdare som även har Typ 2 utan fast kabel. Tror inte det är så vanligt. Håller med om att man åtminstonne borde kunna koppla flera snabbladdaruttag till samma laddare även ifall det bara är en som kan ladda åt gången. Det hade underlättat köandet och effektiviteten rätt mycket.
Dom som tillverkar laddarna tänker nog "bara" att det ska finnas "alla" uttag och eftersom dom med typ 1 har CHAdeMO oxo så funkar det bra, men lite snålt
tänkt som sagt var. Det borde vara enkelt att lägga till en typ 1 fast kabel oxo på samma laddare...
Finns det någon bil med typ 1 och som inte har CHAdeMO? Leaf:en har väl sålts utan snabbladdning oxo, eller minns jag helt fel?

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 10:53
av chaffis75
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Det går väl dock oftast att ladda 11/16,5/22kW vid de flesta snabbladdarna, t.ex. Clevers, samtidigt som någon annan laddar på snabbladdaren. Optimalt är det dock inte.
Inte om du har en Leaf.
De med fast Typ2-kabel gör det lite svårare för t.ex. Leaf ja men då ligger inte felet helt hos den som satte upp laddstolpen utan på biltillverkaren. Typ 2 är ju ändå den vanligaste standarden för långsamladdare och sedan är det rätt bekvämt med fast kabel. Har inte full koll på hur många snabbladdare som även har Typ 2 utan fast kabel. Tror inte det är så vanligt. Håller med om att man åtminstonne borde kunna koppla flera snabbladdaruttag till samma laddare även ifall det bara är en som kan ladda åt gången. Det hade underlättat köandet och effektiviteten rätt mycket.
En lite kul off topic grej, i Malmö hittade jag i helgen en publik långsam laddare som hade fast sladd, svor över Leafen lite tills jag upptäckte att den fasta sladden var en typ 1 sladd, bara att köra fram bilen och koppla in :D
Trång parkering så en Tesla hade nog inte ens fått plats även om sladden hade passat ;)

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2017 15:05
av Verdi
danni skrev:
Sen kan man ju fråga sig vad det spelar för roll. En elbil är en elbil, och klimateffekten är densamma var den än körs.
Vad det spelar för roll? Ja egentligen inte. Subventionen stannar ju i Sverige på sätt och vis. Den som säljer bilen vidare gör ju förhoppningsvis en vinst. Men risken är att en del av subventionen försvinner utomlands i och med ett lägre pris än annars. Och jag ser helst att svenska skattepengar spenderas på svenskar. (även om den åsikten anses som suspekt i vissa kretsar)

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 16:44
av apkungen
Jag tror inte att bonus/malus kommer att gå plus. Jag tror och hoppas att nu när opel ampera e, ioniq med större batteri och framförallt tesla model 3 kommer så kommer mångt många flera köpa elbilar, vilket kommer att dra en hel del pengar ut "bonus"-delen. De tar nog det säkra före det osäkra och ser till att de ligger på plus. Men jag tror att det kan vara så att de inte tar i tillräckligt.

45kkr kanske inte är så mkt för en model 3 men förhoppningsvis kommer även billigare småbilar mer och mer. Jag ver inte hur det är med smartcar i Sverige men smartforfour är en funktionell småbil som skulle kosta runt 220kkr i Sverige om den kom hit tror jag. Att med en premie sänka det till 175kkr gör att den helt plöttsligt inte blir mkt dyrare än en motsvarande bensinbil! Då kan det börja röra på sig även om bilen bara kommer 12 mil och saknar snabbladdning.

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 20:02
av Leo
Finns "spärrar=begränsningsregler" i förslaget så att inte billiga elbilar ska bli FÖR billigt.

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 20:10
av Bjelke
apkungen skrev:
Jag tror inte att bonus/malus kommer att gå plus. Jag tror och hoppas att nu när opel ampera e, ioniq med större batteri och framförallt tesla model 3 kommer så kommer mångt många flera köpa elbilar, vilket kommer att dra en hel del pengar ut "bonus"-delen. De tar nog det säkra före det osäkra och ser till att de ligger på plus. Men jag tror att det kan vara så att de inte tar i tillräckligt.

45kkr kanske inte är så mkt för en model 3 men förhoppningsvis kommer även billigare småbilar mer och mer. Jag ver inte hur det är med smartcar i Sverige men smartforfour är en funktionell småbil som skulle kosta runt 220kkr i Sverige om den kom hit tror jag. Att med en premie sänka det till 175kkr gör att den helt plöttsligt inte blir mkt dyrare än en motsvarande bensinbil! Då kan det börja röra på sig även om bilen bara kommer 12 mil och saknar snabbladdning.
Ja jag har ju haft en Smart så det skulle jag kunna tänka mig igen :) Nu hade jag ju förvisso en roadster och den kan
man väl bara glömma att den kommer tillbaks och i elutförande (då blir den ju lite lite lite lik en Tesla roadster... eller inte)
Faktum är att jag varit lite sugen på en vanlig smart bara för att den är så jäkla charmig :)
Men som redan nämnts så kanske den inte får fullt bidrag...

Re: Bonus/malus

Postat: 14 sep 2024 07:59
av SwedishAdvocate
Debattartikel i Aftonbladet av Johanna Lakso, vd Power circle, samt Mattias Goldmann, grundare och vd 2030-sekretariatet:
Svenskarna tvingas att välja bort elbilen
Debattörerna: Med en knuff i rätt riktning i budgeten kan försäljningen ta fart igen

[...] Här är tre förslag vi önskar se i höstbudgeten för att ge elbilsförsäljningen en vitamininjektion:

1. Inför delfinansiering av de billigaste elbilarna. En elbilsbonus bör återinföras där stödet är som störst för de billigaste bilarna och minskar ju dyrare bilen blir. Även köpet av begagnade elbilar bör gynnas så att de stannar i Sverige. Det skapar incitament för pressade elbilspriser och möjliggör elbilar för fler. [Min u.] [...

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jQO ... rt-elbilen

Re: Bonus/malus

Postat: 14 sep 2024 10:04
av TeslaLeo
SwedishAdvocate skrev: 14 sep 2024 07:59
Debattartikel i Aftonbladet av Johanna Lakso, vd Power circle, samt Mattias Goldmann, grundare och vd 2030-sekretariatet:
Svenskarna tvingas att välja bort elbilen
Debattörerna: Med en knuff i rätt riktning i budgeten kan försäljningen ta fart igen

[...] Här är tre förslag vi önskar se i höstbudgeten för att ge elbilsförsäljningen en vitamininjektion:

1. Inför delfinansiering av de billigaste elbilarna. En elbilsbonus bör återinföras där stödet är som störst för de billigaste bilarna och minskar ju dyrare bilen blir. Även köpet av begagnade elbilar bör gynnas så att de stannar i Sverige. Det skapar incitament för pressade elbilspriser och möjliggör elbilar för fler. [Min u.] [...

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jQO ... rt-elbilen
Bra. Nuvarande petro-populistiska politik ⛽️ som bedrivs av Regeringen är vansinnig 😫.

Göra det billigare att elda 🔥 fossilt bränsle ⛽️ år 2024 i Sverige. Galet!

Re: Bonus/malus

Postat: 14 sep 2024 10:21
av Fredrik j
TeslaLeo skrev: 14 sep 2024 10:04
SwedishAdvocate skrev: 14 sep 2024 07:59
Debattartikel i Aftonbladet av Johanna Lakso, vd Power circle, samt Mattias Goldmann, grundare och vd 2030-sekretariatet:
Svenskarna tvingas att välja bort elbilen
Debattörerna: Med en knuff i rätt riktning i budgeten kan försäljningen ta fart igen

[...] Här är tre förslag vi önskar se i höstbudgeten för att ge elbilsförsäljningen en vitamininjektion:

1. Inför delfinansiering av de billigaste elbilarna. En elbilsbonus bör återinföras där stödet är som störst för de billigaste bilarna och minskar ju dyrare bilen blir. Även köpet av begagnade elbilar bör gynnas så att de stannar i Sverige. Det skapar incitament för pressade elbilspriser och möjliggör elbilar för fler. [Min u.] [...

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jQO ... rt-elbilen
Bra. Nuvarande petro-populistiska politik ⛽️ som bedrivs av Regeringen är vansinnig 😫.

Göra det billigare att elda 🔥 fossilt bränsle ⛽️ år 2024 i Sverige. Galet!
Vad är det som tvingar svenskar att välja bort elbil menar dom? Att det finns många som inte vill är jag med på men var ligger tvånget?

Re: Bonus/malus

Postat: 14 sep 2024 10:37
av TeslaLeo
Jag skulle tro, utifrån att läsa artikeln, att det är ekonomin de menar.

Och det är ju så - ekonomin styr. Dyrare att elda fossilt bränsle = fler som väljer elbil.

Re: Bonus/malus

Postat: 14 sep 2024 10:43
av Franz
TeslaLeo skrev: 14 sep 2024 10:37
Jag skulle tro, utifrån att läsa artikeln, att det är ekonomin de menar.

Och det är ju så - ekonomin styr. Dyrare att elda fossilt bränsle = fler som väljer elbil.
Dyrare att köra fossilt => Fler elbilar
För dyrt att köra fossilt => Folk blir arga och nya beslut tvingas fram som gör det billigare än tidigare att köra fossilt => Färre elbilar

Re: Bonus/malus

Postat: 15 sep 2024 00:03
av TeslaLeo
Franz skrev: 14 sep 2024 10:43
TeslaLeo skrev: 14 sep 2024 10:37
Jag skulle tro, utifrån att läsa artikeln, att det är ekonomin de menar.

Och det är ju så - ekonomin styr. Dyrare att elda fossilt bränsle = fler som väljer elbil.
Dyrare att köra fossilt => Fler elbilar
För dyrt att köra fossilt => Folk blir arga och nya beslut tvingas fram som gör det billigare än tidigare att köra fossilt => Färre elbilar
Jag säger inte emot dig. Gemene fossil-man är tyvärr ganska korkad. Se bara på nuvarande populistiska politik ;)

Fantastisk site förresten. Använder den nästan dagligen. Tack.