Sida 3 av 4

Re: Italien ToR

Postat: 25 jun 2017 08:52
av nicklasandersson
Jag som tycker min bil är smart



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 25 jun 2017 08:59
av nicklasandersson
Idag skulle vi åka till Sirmione och bada och flanera runt. Dock var det cykeltävling så vägarna var avstängda. Efter ett par rundturer och alternativa vägar gick vi bet på den tredje polisavspärrningen...

Vi gjorde östkusten utmed Gardasjön istället.

Idag kommer vi att åka vidare emot Österrike igen. Jag tror det är tight mellan Affi och Brennerpasset med min S60D, har en alternativ ChaDeMo på g.

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 25 jun 2017 11:52
av nicklasandersson
Invigt NewMotion-kortet idag för laddning. Som en smäck och fyller upp med lite CHaDeMo i Bolzano. Bild

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 25 jun 2017 14:33
av Monark1954
Affi - Brennerpasset verkar lösa sig i slutet av året då en ny SuperCharger kommer norr om Gardasjön i Trento. Men kanske semestern är slut innan dess. ;)
Chademoi i Bolzano fungerar säkert. Verkar även finnas en massa Typ2 alternativ för en upptoppning under en kopp kaffe.

Re: Italien ToR

Postat: 25 jun 2017 16:55
av nicklasandersson
Det hade gått fin-fint utan chademon men ville lugna passagerarna, vi tog 10-12 min och fyllde på lite elektroner i alla fall.

Grymma köer idag. Tog knappt fem timmar från Affi - Brennerpasset, en sträcka på drygt 13 mil.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 25 jun 2017 18:23
av Bjelke
nicklasandersson skrev:
...

Grymma köer idag. Tog knappt fem timmar från Affi - Brennerpasset, en sträcka på drygt 13 mil.
Jäkla turister överallt :lol:

Re: Italien ToR

Postat: 25 jun 2017 21:25
av danni
nicklasandersson skrev:
Det hade gått fin-fint utan chademon men ville lugna passagerarna, vi tog 10-12 min och fyllde på lite elektroner i alla fall.

Grymma köer idag. Tog knappt fem timmar från Affi - Brennerpasset, en sträcka på drygt 13 mil.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Usch, det där gör mig lite orolig inför vår semester. Vi har ju långa sträckor som det är, det sista vi vill är att sitta hela semestern i köer med två småbarn i bilen...

Re: Italien ToR

Postat: 25 jun 2017 21:46
av nicklasandersson
Jag funderar på om det var för att det var söndag Danni? I onsdags var det inga större köer. Alternativet är att åka den äldre vägen, dvs svänga av autostradan.

Ett tips kanske är att inte köra söndag norrut? Var mest tyska bilar som var på väg hem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 26 jun 2017 18:05
av nicklasandersson
Idag har vi kört mot Kitzbühl och varit uppe på alptoppar. De är frikostiga med el här i Österrike tycker jag, det sitter laddstationer lite här och där. Idag fanns det både vid liften (två svenskregistrerade teslor som laddade) och vid badet. Inga kort eller startkoder, bara plugga in type 2-kabeln.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 29 jun 2017 18:11
av nicklasandersson
Nu är vi snart hemma igen. Efter en tur via München och Leipzig på hemvägen. Nyttjade en destination charger (i Leipzig) för första gången.

Jag tycker fortfarande att hela laddnätverket är helt fantastiskt! På väg till Rostock stod vi på ordentligt för att hinna med färjan som gick kl 15. Så vi låg i 160-165 och jag tyckte att bilen fortfarande gick snålt. Klart snålare än i Sverige.

I Tyskland, Österrike och Italien så har vi snittat 176 Wh/km. I Sverige nu på hemvägen 211 Wh/km. Då med klart högre hastigheter på kontinenten.

Just nu i Toftaholm och vi har åkt 410 mil hittills. Landar nog på 430 mil och det har gått fantastiskt bra hela resan. Bra med pauser också efter 2-2,5 timmas körning. Eftersom jag är ensam förare är det lagom men aldrig trött.

Bild

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 29 jun 2017 20:42
av leiflodde
Kul läsning och bilder är aldrig fel. Gillade tipset med CHaDeMo i Bolzano och New Motion som jag totalt missat :o och som vi kanske kommer att använda på turen mellan Kitzbuhel och kusten mot Venedig och som du skriver finns ganska mycket destinationsladdare när man kollar upp. MEN ALLA DESSA OLIKA APPAR :shock:

I år blir det vår långresa nummer 4 och då räknar jag resor som är över 200 mil (inte Lödde-Oslo, Lödde-Sälen, Lödde-Stockholm, Lödde-Hamburg osv) visst är hyfsat långt även för en elbil (Tesla) men är ändå ganska oproblematiskt att åka typ Nord-Syd, lite svårare att åka Öst-Väst med ett fungerande ladda nätverk.

Välkommen hem ;)

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 09:55
av nicklasandersson
Tack för det.

Jag tycker att NewMotions kort plus app i kombination med PlugShare ger tillräckligt gällande laddinfo, förutom SuC, där vi åkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 10:30
av beef
Jag tror många av er har missat Plugsurfing, https://www.plugsurfing.com/ - En app som fungerar ypperligt i Europa.

Beställde Rfid-brickan till min förra Europa-resa. Har förövrigt Fortums, http://www.chargedrive.se , som man klarar sig bra i Sverige och galet bra i Norge med.

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 15:04
av nicklasandersson
Tack beef, har den appen också. Värd att nämnas.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 19:35
av Tjell
beef skrev:
Jag tror många av er har missat Plugsurfing, https://www.plugsurfing.com/ - En app som fungerar ypperligt i Europa.

Beställde Rfid-brickan till min förra Europa-resa. Har förövrigt Fortums, http://www.chargedrive.se , som man klarar sig bra i Sverige och galet bra i Norge med.
Har också skaffat Plugsurfing men inte använt det ännu. Funkar det i alla länder i Europa?


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 19:46
av leiflodde
Tjell skrev:
beef skrev:
Jag tror många av er har missat Plugsurfing, https://www.plugsurfing.com/ - En app som fungerar ypperligt i Europa.

Beställde också Rfid-brickan till min förra Europa-resa. Har förövrigt Fortums, http://www.chargedrive.se , som man klarar sig bra i Sverige och galet bra i Norge med.
Har också skaffat Plugsurfing men inte använt det ännu. Funkar det i alla länder i Europa?


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Beställde plugsurfing Rfid-brickan förra sommaren efter att vi hamnat i ladd nöd i Zadar Kroatien tror att det kosta 100SEK/år men inte använt så ställer samma fråga.

Efter tidigare diskussion beställde jag ett kort från New Motion (som jag helt missat) och klickade i på måndagen och idag fick jag kortet så nu vet ni leveranstiden.

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 22:52
av bylund
Tjell skrev:
Har också skaffat Plugsurfing men inte använt det ännu. Funkar det i alla länder i Europa?
Nej. T ex har de inte någon täckning i Moldavien.

Re: Italien ToR

Postat: 15 jul 2017 23:27
av bylund
Monark1954 skrev:
Affi - Brennerpasset verkar lösa sig i slutet av året då en ny SuperCharger kommer norr om Gardasjön i Trento. Men kanske semestern är slut innan dess. ;)
Chademoi i Bolzano fungerar säkert. Verkar även finnas en massa Typ2 alternativ för en upptoppning under en kopp kaffe.
Verkar som den redan har börjat byggas, enligt https://supercharge.info/

Re: Italien ToR

Postat: 16 jul 2017 09:32
av nicklasandersson
Den kommer ligga perfekt!

Re: Italien ToR

Postat: 20 jul 2017 23:32
av Monark1954
Vår version av resa till Italien eller rättare sagt början av vår resa.

Umeå-Helsingborg. 140 mil.
Jag hade hoppats på utan övernattning men sen start och semestertrafik hindrade. Nådde Arboga med 0%. Ändrade sen A Better Routplaner till 300 kWh/km och 120%. Vi gör med två cyklar stående på ett dragkroksställ. Dra som en släpvagn vid 140 km/h. Efter det har planerna stämt även när vi kunnat nyttja 120%.

http://supercharge-me.de/” har bilder så jag sparar på några.

Helsingborg-Berlin. Ca 50 mil. Vi kör via Danmark, färja från Gedser till Rostock.
Laddplats Köge i Danmark är trevligare och har bättre öppettider än Aslev men Aslev kanske behövs för räckvidd. När solen skiner och allt är öppet fungerar även Aslev.
Färjan kan bli en matpaus.
Laddar i Herzsprung, vårt första truckstopp men inte det sista.
Nattkörning, massor med tung transport i bägge riktningar. Hela vägen blinkade i bland.

Berlin-Munchen. Ca 60 Mil. Sevärdheter i bägge städer gjorde att vi inte kom längre. Vi ville till Österike men nästa gång går nog Rostock-Österike.
Massor med vägarbeten, när all gammal betong är bytt blir nog sträckan fin och går fortare. Andra trådar tror att det kan vara lite mindre trafik än längre västerut.
Laddning:
Blankenfelde söder om Berling. Fin miljö vid ett finare Hotell. Bör medföra WC åtkomst nattetid.
Nempitz vid Leipzig. Truckstopp. AC i restaurang/fik ger mervärde då det hela dagen av 30 grader ute.
Münchberg, vid en spelhall men närmare till truckstop service. Ingen AC i fiket gjorde att vi drog.
Hilpoltstein, vid en spelhall. Liten promenad till truckstop. Vi bara laddade och åkte.
Schweitenkirchen norr Munchen. Bästa laddstället. Truckstopp men med mycket bra service med troligen bar öppettider och mycket bra vägkrogsmat. Ett hungrigt par fyllde magarna så vi skulle orka Munchen.
En reflektion:
Bör gå sträckköra Rostock-Österike i en etapp om man kör mot Berlin men skippar staden och väljer sen väg 9 mot Munchen. Men betongvägen bör vara utbytt så att det är få vägarbeten.

Munchen-Innspruck via Garmen Partenkirchen och Lermoos i Österike. Ca 22 mil.
Här har vår sträckkörning slutat och vi upplever i stället. Första gången bokar vi hotell redan 14:00 i stället för som tidigast 23:00.
Mycket vacker sträcka. Hög omsättning på Teslor i Lermoos fyra ställ. Mycket olika service i närheten.
DSC_1515[1].JPG
Nu blir nästa etapp Gardasjön via Brännerpasset.
Konstaterar att alla Destinations laddar hotell ligger i ett lite högre prissegment vid Garda sjön.

Re: Italien ToR

Postat: 20 jul 2017 23:40
av Mats
Lite lägre prisat https://hotel-villamaria.org
Ej tesla charger men ändå Laddning.

Re: Italien ToR

Postat: 20 jul 2017 23:47
av Jonas77
Monark1954 skrev:
Vår version av resa till Italien eller rättare sagt början av vår resa.

Umeå-Helsingborg. 140 mil.
Jag hade hoppats på utan övernattning men sen start och semestertrafik hindrade. Nådde Arboga med 0%. Ändrade sen A Better Routplaner till 300 kWh/km och 120%. Vi gör med två cyklar stående på ett dragkroksställ. Dra som en släpvagn vid 140 km/h. Efter det har planerna stämt även när vi kunnat nyttja 120%.

http://supercharge-me.de/” har bilder så jag sparar på några.

Jag laddade på lermoos idag, ser nästan ut som min bil bredvid din. Trevligt fik med gott kaffe.
Helsingborg-Berlin. Ca 50 mil. Vi kör via Danmark, färja från Gedser till Rostock.
Laddplats Köge i Danmark är trevligare och har bättre öppettider än Aslev men Aslev kanske behövs för räckvidd. När solen skiner och allt är öppet fungerar även Aslev.
Färjan kan bli en matpaus.
Laddar i Herzsprung, vårt första truckstopp men inte det sista.
Nattkörning, massor med tung transport i bägge riktningar. Hela vägen blinkade i bland.

Berlin-Munchen. Ca 60 Mil. Sevärdheter i bägge städer gjorde att vi inte kom längre. Vi ville till Österike men nästa gång går nog Rostock-Österike.
Massor med vägarbeten, när all gammal betong är bytt blir nog sträckan fin och går fortare. Andra trådar tror att det kan vara lite mindre trafik än längre västerut.
Laddning:
Blankenfelde söder om Berling. Fin miljö vid ett finare Hotell. Bör medföra WC åtkomst nattetid.
Nempitz vid Leipzig. Truckstopp. AC i restaurang/fik ger mervärde då det hela dagen av 30 grader ute.
Münchberg, vid en spelhall men närmare till truckstop service. Ingen AC i fiket gjorde att vi drog.
Hilpoltstein, vid en spelhall. Liten promenad till truckstop. Vi bara laddade och åkte.
Schweitenkirchen norr Munchen. Bästa laddstället. Truckstopp men med mycket bra service med troligen bar öppettider och mycket bra vägkrogsmat. Ett hungrigt par fyllde magarna så vi skulle orka Munchen.
En reflektion:
Bör gå sträckköra Rostock-Österike i en etapp om man kör mot Berlin men skippar staden och väljer sen väg 9 mot Munchen. Men betongvägen bör vara utbytt så att det är få vägarbeten.

Munchen-Innspruck via Garmen Partenkirchen och Lermoos i Österike. Ca 22 mil.
Här har vår sträckkörning slutat och vi upplever i stället. Första gången bokar vi hotell redan 14:00 i stället för som tidigast 23:00.
Mycket vacker sträcka. Hög omsättning på Teslor i Lermoos fyra ställ. Mycket olika service i närheten.
DSC_1515[1].JPG
Nu blir nästa etapp Gardasjön via Brännerpasset.
Konstaterar att alla Destinations laddar hotell ligger i ett lite högre prissegment vid Garda sjön.

Re: Italien ToR

Postat: 21 jul 2017 07:33
av nicklasandersson
Kul att läsa, trevlig resa!

Re: Italien ToR

Postat: 21 jul 2017 12:37
av Monark1954
Nu när vi laddar i Brännerpasset i Italien har vi kört lika långt i Sverige som utanför Sverige.
DSC_1549.JPG

Re: Italien ToR

Postat: 21 jul 2017 21:23
av krabbe
Hur mycket är forbrukningen med cykelhållare.

Vi körte till Gardasöen från Skurup. 170 mil (färge Rödby - putgarden ) övernattningen i Thiersee.

Cruisede med typisk 120-230. (X 90D) Snitt 226wh

Träffade en Normann i dk föra vecka, dom hade kört hem fran Italien med cykelhållare i en x (100D) 140-145 på Autobahn. Snitt 272

Är nyfiken på forbrukningen då vi gärna vil ha med cykler nästa gången. Men inte om forbrukningen blir for stor