Re: Bakåtvända stolar P85D
Postat: 15 jan 2015 13:48
Sen är det förmånsvärdet på bilen som blir lite lägre.
Bara om du gör som en brottsling (alla med tjänstebil) och inte följer skatteverkets regler. Följer du skatteverkets regler ska du räkna upp priset (och förmånsvärdet) på bilen om du efteråt installerar tillbehör som höjer värdet på bilen eller är fast installerat (kommer inte ihåg definitionen riktigt).micha skrev:Sen är det förmånsvärdet på bilen som blir lite lägre.
Ja självklart om man köper den privat har man inget förmånsvärde, det har man ju bara om man får använda bilen och någon annan betalar.micha skrev:Om man köper det privat så går det bra. Annars så stämmer ditt resonemang.
Hur kan man trixa med att lyckats med att köpa sin drömbil? Som du säger när man är i en annan löneliga som många av Teslaägarna harmicha skrev:Håller med. Man får trixa lite med olika saker när man är i en annan löneliga, men ändå lyckats få till det att kunna köpa sig sin drömbil.
Jag har löst det med olika delar.Strandnet skrev:Hur kan man trixa med att lyckats med att köpa sin drömbil? Som du säger när man är i en annan löneliga som många av Teslaägarna harmicha skrev:Håller med. Man får trixa lite med olika saker när man är i en annan löneliga, men ändå lyckats få till det att kunna köpa sig sin drömbil.
Vad får du för månadskostnad på din drömbil? Är din privatägd eller leasing?
Så slutsatsen är att de flesta som äger en Tesla har bilen via leasing, antingen via eget företag eller ett företag som Tesla i sin bilpol. Det blir inte lätt att få äga P85D får nog vänta och köpa den billigare bilen istället. Får fortsätta att drömma. Tack för svaret Micha.micha skrev:Jag har löst det med olika delar.Strandnet skrev:Hur kan man trixa med att lyckats med att köpa sin drömbil? Som du säger när man är i en annan löneliga som många av Teslaägarna harmicha skrev:Håller med. Man får trixa lite med olika saker när man är i en annan löneliga, men ändå lyckats få till det att kunna köpa sig sin drömbil.
Vad får du för månadskostnad på din drömbil? Är din privatägd eller leasing?
Jag har löst det via min firma som jag äger tillsammans med en god vän.
Sen leasing på firman.
Första förhöjda leasingavgiften är en månadslön som jag har sparat så jag klarar mig en månad utan lön.
Sen så tog jag bort de tillbehör jag kan köpa privat så att förmånsvärdet blir så lågt som möjligt. (fälgar, vinge, ljudpaket, luftfjädring, vinterfälgar med däck osv)
Jag åker med skåpbil idag i jobbet, så den sålde vi iom att det var på leasing och ganska dyr, och köpte en billigt som jag kan ha i jobbet för det som blev över, men den kostar inte firman något i månaden förutom de vanliga underhållet och driften.
Sen så dras bilens kostnad på min bruttolön + de sociala avgifterna.
Så min kostnad för att köpa teslan är 5670:- netto i månaden.
Det är vad min prius kostade i snitt med avbetalning, service, försäkring och drivmedel.
Så för företaget blir det inte dyrare och inte för mig heller jämfört med en prius dvs.
Varsi.Strandnet skrev:Så slutsatsen är att de flesta som äger en Tesla har bilen via leasing, antingen via eget företag eller ett företag som Tesla i sin bilpol. Det blir inte lätt att få äga P85D får nog vänta och köpa den billigare bilen istället. Får fortsätta att drömma. Tack för svaret Micha.micha skrev:Jag har löst det med olika delar.Strandnet skrev:Hur kan man trixa med att lyckats med att köpa sin drömbil? Som du säger när man är i en annan löneliga som många av Teslaägarna harmicha skrev:Håller med. Man får trixa lite med olika saker när man är i en annan löneliga, men ändå lyckats få till det att kunna köpa sig sin drömbil.
Vad får du för månadskostnad på din drömbil? Är din privatägd eller leasing?
Jag har löst det via min firma som jag äger tillsammans med en god vän.
Sen leasing på firman.
Första förhöjda leasingavgiften är en månadslön som jag har sparat så jag klarar mig en månad utan lön.
Sen så tog jag bort de tillbehör jag kan köpa privat så att förmånsvärdet blir så lågt som möjligt. (fälgar, vinge, ljudpaket, luftfjädring, vinterfälgar med däck osv)
Jag åker med skåpbil idag i jobbet, så den sålde vi iom att det var på leasing och ganska dyr, och köpte en billigt som jag kan ha i jobbet för det som blev över, men den kostar inte firman något i månaden förutom de vanliga underhållet och driften.
Sen så dras bilens kostnad på min bruttolön + de sociala avgifterna.
Så min kostnad för att köpa teslan är 5670:- netto i månaden.
Det är vad min prius kostade i snitt med avbetalning, service, försäkring och drivmedel.
Så för företaget blir det inte dyrare och inte för mig heller jämfört med en prius dvs.
Köper inte luftfjädringen.Niclas skrev:Micha, jag fattar inte vad du menar att du köper luftfjädring privat??? Fälgar och vinterdäck ok, och eftermonterad tredjeparts ljud etc förstår jag.
Sen låter din månadsavgift väldigt lågt med tanke på att du beställt en P85D? Leasingavgiften måste väl ligga på en sisådär 20 kkr i månaden, sen drar du av soc avgift och räknar med ca 50% marginalskatt, hamnar runt 9kkr men sen måste du lägga på förmånsvärdet vilket borde bli minst 3 kkr netto, totalt borde ett sånt upplägg hamna på tot netto 12000 kr, och du säger att du hamnar på 5700kr??? Du måste isf ha ett mkt högt restvärde eller leasa på flera år? Kan du ge fler detaljer?
5670:- gör mig nyfiken, hur ser uträkningen ut då? Förmånsvärdet är minst 7.600 kr/mån vilket borde vara 3.800 kr/mån netto. Vilket ger företaget en kostnad på ca 2.300 kr/mån på förmånsvärdet => 700 kr/mån netto (avdragen sociala avgifter, semesterpengar och lite extra).micha skrev:Jag har löst det med olika delar.
Jag har löst det via min firma som jag äger tillsammans med en god vän.
Sen leasing på firman.
Första förhöjda leasingavgiften är en månadslön som jag har sparat så jag klarar mig en månad utan lön.
Sen så tog jag bort de tillbehör jag kan köpa privat så att förmånsvärdet blir så lågt som möjligt. (fälgar, vinge, ljudpaket, luftfjädring, vinterfälgar med däck osv)
Jag åker med skåpbil idag i jobbet, så den sålde vi iom att det var på leasing och ganska dyr, och köpte en billigt som jag kan ha i jobbet för det som blev över, men den kostar inte firman något i månaden förutom de vanliga underhållet och driften.
Sen så dras bilens kostnad på min bruttolön + de sociala avgifterna.
Så min kostnad för att köpa teslan är 5670:- netto i månaden.
Det är vad min prius kostade i snitt med avbetalning, service, försäkring och drivmedel.
Så för företaget blir det inte dyrare och inte för mig heller jämfört med en prius dvs.
Vill ogärna gå i på vad jag tjänar. Men du har en del av uträkningen ovan. =)Pontus skrev:5670:- gör mig nyfiken, hur ser uträkningen ut då? Förmånsvärdet är minst 7.600 kr/mån vilket borde vara 3.800 kr/mån netto. Vilket ger företaget en kostnad på ca 2.300 kr/mån på förmånsvärdet => 700 kr/mån netto (avdragen sociala avgifter, semesterpengar och lite extra).micha skrev:Jag har löst det med olika delar.
Jag har löst det via min firma som jag äger tillsammans med en god vän.
Sen leasing på firman.
Första förhöjda leasingavgiften är en månadslön som jag har sparat så jag klarar mig en månad utan lön.
Sen så tog jag bort de tillbehör jag kan köpa privat så att förmånsvärdet blir så lågt som möjligt. (fälgar, vinge, ljudpaket, luftfjädring, vinterfälgar med däck osv)
Jag åker med skåpbil idag i jobbet, så den sålde vi iom att det var på leasing och ganska dyr, och köpte en billigt som jag kan ha i jobbet för det som blev över, men den kostar inte firman något i månaden förutom de vanliga underhållet och driften.
Sen så dras bilens kostnad på min bruttolön + de sociala avgifterna.
Så min kostnad för att köpa teslan är 5670:- netto i månaden.
Det är vad min prius kostade i snitt med avbetalning, service, försäkring och drivmedel.
Så för företaget blir det inte dyrare och inte för mig heller jämfört med en prius dvs.
Det ger 1.200 kr/mån netto som ska räcka till leasingen. Räknar man baklänges så blir det 3.600 kr/mån i leasing avgift och då går ändå 500 kr/mån till försäkringen. 37.000 kr/år för en bil som kostar över miljonen???
Antingen har jag räknat fel eller så har du hittat ett väldigt bra leasingbolag.
Jag är väldigt nyfiken på hur du får ihop detta?
Kände att luftfjädring är något som kommer att strula, och att jag har inga problem med att bilen är stötig.Niclas skrev:Micha, köper du en P85D med standardfjädring? Spännande, jag har std fjäder på min P85 och tyckte den var klart bättre än luftfjädring.
Fattar fortfarande inte din uträkning, det spelar ju ingen roll vad du tjänar, man kan ju inte ha mer än 57% marginalskatt, och du kan ju inte dra av din bilkostnad en gång till efter att du leasar den och betalar med bruttolönekostnad? Ett sådant upplägg har jag aldrig hört talas om.
Självklart kommer den att sänkas till "rätt höjd". =)Niclas skrev:Lite OT, men enda nackdelen med std fjädring är att man måste sänka bilen, den är alldeles för hög. Det var ju iof ganska lätt att sänka den. Dessutom är ju low på luftfjädringen högre nu än tidigare, vilket bli för högt för att vara snyggt.
Har inte forskat hur det är på teslan, men det är som vanligt som de flesta bilar skulle jag gissa. Byta fjädrarna, eller byta coilovers.Niclas skrev:Std fjädring var definitivt inte mer stötig än det gamla pluspaketet. Men std fjäder på en P85D innehåller ju ännu styvare hjulupphängnibg så det vet jag inte hur det kommer att vara.
Hur hade du tänkt gå tillväga vid sänkningen?
Hm, tack för infon.Niclas skrev:Finns tyvärr inga andra fjädrar till Tesla. Coilovers blir stötigt som bara den. Jag fräste ut nya spår på dämparkroppen där fjäderkoppen sitter, 30 mm under de gamla. Men resultatet beror ju på vad du har för dämpare och de är andra dämpare på P85D.