Jag hävdar att det inte alls slår så hårt. Rör sig om en minskning på ca 3,75% (~75 miljarder av ca 2000 miljarder totalt https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... per-skatt/) av statens intäkter om ALLA bilar skulle gå på el. Nu är det väl typ 1% av bilarna som gör det. Så en minskning av intäkterna på 0,0375% får de väl klara av ändå? Det här går ju relativt långsamt och det tar många år innan det blir kännbart. Samtidigt så ökar ju andra skatteintäkter om folk får mer i plånboken. Man kanske köper mer tjänster som skapar mer jobb? Eller varor med moms? Fast den effekten vägrar ju sossarna erkänna. Laffer-kurvan är rent nys. 100% skatt ska det vara! Helst mer a la Pomperipossa.
Nej, den här tankefiguren att elbilar skapar ett stort hål i statens finanser är typisk FUD som sprids av fossilsidan. Folk kan inte bedöma storleken på summor som är på andra nivåer än deras privatekonomi. Om nåt kostar 10 miljoner så går de i taket och tror att det är en ENORM summa även för staten.
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 15:20
av Jerker
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
Fick en drös bilder från en tidningen teknikensvärld som testade I-pace mot en Tesla. Kan man hitta denna digitalt eller måste man vänta?
Jag hävdar att det inte alls slår så hårt. Rör sig om en minskning på ca 3,75% (~75 miljarder av ca 2000 miljarder totalt https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... per-skatt/) av statens intäkter om ALLA bilar skulle gå på el. Nu är det väl typ 1% av bilarna som gör det. Så en minskning av intäkterna på 0,0375% får de väl klara av ändå? Det här går ju relativt långsamt och det tar många år innan det blir kännbart. Samtidigt så ökar ju andra skatteintäkter om folk får mer i plånboken. Man kanske köper mer tjänster som skapar mer jobb? Eller varor med moms? Fast den effekten vägrar ju sossarna erkänna. Laffer-kurvan är rent nys. 100% skatt ska det vara! Helst mer a la Pomperipossa.
Nej, den här tankefiguren att elbilar skapar ett stort hål i statens finanser är typisk FUD som sprids av fossilsidan. Folk kan inte bedöma storleken på summor som är på andra nivåer än deras privatekonomi. Om nåt kostar 10 miljoner så går de i taket och tror att det är en ENORM summa även för staten.
Jag blir ytters irriterad av dessa påståenden, elbilarna är ungefär lika mycket beskattade (förutom vägtrafikskatten).
energiskatt el =33,1 öre/kwh, energiskatt på diesel miljöklass 1 är 2,34/liter (1 liter är≈10kwh, alltså 23 öre energiskatt ).
Att köra elbil är egentligen en energibesparning, ska man straffbeskattas för det?
Med samma logik bör man straffbeskattas för att man använder ledlampor (100-200 lumen/watt) mot vanliga glödlampor (15 lumen/watt).
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 16:37
av Pontus
Jeppe_E skrev:
Pontus skrev:
Fick en drös bilder från en tidningen teknikensvärld som testade I-pace mot en Tesla. Kan man hitta denna digitalt eller måste man vänta?
Det blev väl samma slutsats som vanligt? i-Pace har "sjukt" hög förbrukning och når inte alls uppgiven körsträcka. Tidningen skall vara ute, nr 8.
Bilderna hade så dålig kvalitet att de inte gick att läsa, därför frågan om en digital version.
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 18:28
av LarsL
mickeisol skrev:
Jag blir ytters irriterad av dessa påståenden, elbilarna är ungefär lika mycket beskattade (förutom vägtrafikskatten).
energiskatt el =33,1 öre/kwh, energiskatt på diesel miljöklass 1 är 2,34/liter (1 liter är≈10kwh, alltså 23 öre energiskatt ).
Att köra elbil är egentligen en energibesparning, ska man straffbeskattas för det?
Med samma logik bör man straffbeskattas för att man använder ledlampor (100-200 lumen/watt) mot vanliga glödlampor (15 lumen/watt).
Jo, ett klassiskt FUD som brukar användas som sista utväg för att försvara sin avgasbil är ju att politikerna kommer skatta bort elbilar också. Men som du visar så är skatten redan lika stor på el som för bensin och effektivitet ska ju inte beskattas.
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 19:02
av Jeppe_E
Pontus skrev:
Jeppe_E skrev:
Pontus skrev:
Fick en drös bilder från en tidningen teknikensvärld som testade I-pace mot en Tesla. Kan man hitta denna digitalt eller måste man vänta?
Det blev väl samma slutsats som vanligt? i-Pace har "sjukt" hög förbrukning och når inte alls uppgiven körsträcka. Tidningen skall vara ute, nr 8.
Bilderna hade så dålig kvalitet att de inte gick att läsa, därför frågan om en digital version.
Förlåt, du är ju over there Svårt att knata in på pressbyrån
Re: Artikel i media
Postat: 12 nov 2018 22:48
av joel80
mickeisol skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Är det dags beskatta elfordon nu eller?
Skiftet till eldrivna bilar slår mot statens finanser
Jag hävdar att det inte alls slår så hårt. Rör sig om en minskning på ca 3,75% (~75 miljarder av ca 2000 miljarder totalt https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... per-skatt/) av statens intäkter om ALLA bilar skulle gå på el. Nu är det väl typ 1% av bilarna som gör det. Så en minskning av intäkterna på 0,0375% får de väl klara av ändå? Det här går ju relativt långsamt och det tar många år innan det blir kännbart. Samtidigt så ökar ju andra skatteintäkter om folk får mer i plånboken. Man kanske köper mer tjänster som skapar mer jobb? Eller varor med moms? Fast den effekten vägrar ju sossarna erkänna. Laffer-kurvan är rent nys. 100% skatt ska det vara! Helst mer a la Pomperipossa.
Nej, den här tankefiguren att elbilar skapar ett stort hål i statens finanser är typisk FUD som sprids av fossilsidan. Folk kan inte bedöma storleken på summor som är på andra nivåer än deras privatekonomi. Om nåt kostar 10 miljoner så går de i taket och tror att det är en ENORM summa även för staten.
Jag blir ytters irriterad av dessa påståenden, elbilarna är ungefär lika mycket beskattade (förutom vägtrafikskatten).
energiskatt el =33,1 öre/kwh, energiskatt på diesel miljöklass 1 är 2,34/liter (1 liter är≈10kwh, alltså 23 öre energiskatt ).
Att köra elbil är egentligen en energibesparning, ska man straffbeskattas för det?
Med samma logik bör man straffbeskattas för att man använder ledlampor (100-200 lumen/watt) mot vanliga glödlampor (15 lumen/watt).
Att dessutom behålla en stor del av pengarna för drivmedel inom landet bör också ge positiva effekter på statens finanser, istället som det är nu skicka miljarder varje månad till Ryssland, Norge, etc.
Behålls pengarna inom landet leder det till fler jobb för de som levererar strömmen, det i sin tur ger med pengar till statskassan inte bara i form av inkomstskatt utan även ökad konsumtion, som i sin tur också kan leda till fler jobb...
Att behålla pengar inom landet måste vara det absolut bästa för statens finanser, skulle inte bli förvånad om det är en plusaffär.
Räkna sen till besparingar på sjukvård i form av bättre luft i städer.
Re: Artikel i media
Postat: 13 nov 2018 18:27
av bullen
Fast så ökar ju arbetslösheten bland sjukvårdspersonal, eller not
Har inte gjort någon källkritik så normal skopa salt rekommenderas
Ungefär samma miljömål som vi men något sämre när det gäller att minska Co2 till 2030 35%
Re: Artikel i media
Postat: 15 nov 2018 10:10
av 12man
Så tänker man på BMW HQ
Inte alltför svår tyska
Atem = andedräkt
Rauben = rån
Zu = för
Re: Artikel i media
Postat: 15 nov 2018 10:17
av TiborBlomhall
Fick ändå googleöversätta.
"Byggd för att stjäla andan"
Ja, det är ju rätt - fast inte på det viset de hoppas vi ska tänka
Re: Artikel i media
Postat: 15 nov 2018 15:35
av mati
"Hisnande" på svenska. På engelska blir det "breathtaking", alltså samma som på tyska. Det blir kanske tydligare för den som inte förstår tyska.
Men de har ju formulerat det så att det blir totalt fel innebörd. Det verkar inte BMW bry sig om. Man kan ju undra hur de resonerar.
Re: Artikel i media
Postat: 17 nov 2018 12:50
av LarsL
En person död i protester mot höga bränslekostnader i Frankrike, när det är så enkelt att lösa
Den tyska batteritillverkaren Varta planerar för masstillverkning av litiumjonbatterier till elbilar. Varta har tecknat ett samarbetsavtal med forskningsinstitutet Fraunhofer. Syftet är att skapa ett tekniskt försprång till asiatiska konkurrenter, enligt Vartas vd Herbert Schein.
Tyska staten har öronmärkt en miljard euro, motsvarande tio miljarder kronor, för att stötta tyska företag som utvecklar batterier till elfordon. Tanken är att minska de negativa effekterna för den stora tyska bilindustrin i övergången från förbränningsmotorer till elmotorer.
Varta, BASF och Fords tyska dotterbolag Ford-Werke finns bland de företag som för diskussioner med den tyska regeringen om att skapa allianser för lokal produktion av battericeller, enligt Reuters källor.
Vartas planer innebär att konkurrensen hårdnar för den svenska batteritillverkaren Northvolt som bygger en fabrik för utveckling av litiumjonbatterier i Västerås och planerar för en stor batterifabrik i Skellefteå.
Re: Artikel i media
Postat: 19 nov 2018 22:01
av Geni87
Härligt, hoppas att det börjar röra på sig lite nu. Intressant att läsa att även Tyska BASF är med, de levererar ju redan delar/material till batterier.
Re: Artikel i media
Postat: 22 nov 2018 19:02
av TeslaTissel
Black friday-hysterin får kritik – ”redan på lånad tid”
Kritiken mot black friday växer. Konsumtionen har en stor negativ klimatpåverkan menar Nordeas hållbarhetschef Sasja Beslik.
Om alla black friday-shoppande svenskar köper en jacka så motsvarar det vad ett värmekraftverk släpper ut under ett år, enligt en uträkning från Nordea.
Konsumtionen under black friday väntas slå rekord. Postnord spår att en fjärdel av svenskarna ska handla under rean och att de spenderar i rundatal 6,5 miljarder kronor.
Enligt Nordea spär denna konsumtion på ett redan ohållbart beteende, sett till den klimatpåverkan som köp av nya varor ger.
– Vi överkonsumerar. Varje ny månad sedan april konsumerar svenskarna över sin budget för året, säger Sajsa Beslik chef för hållbara finanser på Nordea.
Konsumtionen under black friday väntas slå rekord. Postnord spår att en fjärdel av svenskarna ska handla under rean och att de spenderar i rundatal 6,5 miljarder kronor.
Enligt Nordea spär denna konsumtion på ett redan ohållbart beteende, sett till den klimatpåverkan som köp av nya varor ger.
– Vi överkonsumerar. Varje ny månad sedan april konsumerar svenskarna över sin budget för året, säger Sajsa Beslik chef för hållbara finanser på Nordea.
Och den här är värsta på länge finns det sådana argument att ta på allvar?
Debatt Jag satt med några till åren komna lantbrukare. En sa: ”De där klimatförändringarna, var finns de?”.
Bra fråga. Inget levande väsen kan uppfatta något så litet som en grad på 100 år.