Sida 21 av 231

Re: VW I.D

Postat: 02 maj 2019 15:13
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.

Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil. :)
Hade jag påstått något annat menar du?

Re: VW I.D

Postat: 02 maj 2019 17:25
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.

Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil. :)
Hade jag påstått något annat menar du?
Nej? Men läser du hela diskussionen förstår du nog.

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2019 08:13
av Zalman3
"Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/

Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2019 08:50
av chaffis75
Zalman3 skrev:
"Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/

Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.

Ja de är en tråkig utveckling att man måste förboka bilar, de var väl tesla som kom på denna idé.

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2019 09:33
av Laban
chaffis75 skrev:
De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.
Sant. Möjligtvis lite värre i VW's fall dock eftersom de har en helt annan växlingskurs på e-Golf jämför med deras fossilbilar.

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2019 17:45
av Zalman3
Onsdagen 8 maj öppnas förbokningen av Volkswagen ID. på utvalda platser runtom i världen.
I Sverige firar vi detta lite extra och vi vill gärna se dig här!
Förutom att höra mer om ID.-modellerna direkt från våra produktchefer så kommer du såklart kunna
förboka din bil direkt på plats. Eller skryta lite extra om du redan hunnit förboka en bil tidigare på dagen från din egen smartphone.
Vi bjuder även på en hållbar mingelmeny av Richard Söderberg, utvalda drycker och musik.
Var: Volkswagen Showroom, Hamngatan, Norrmalmstorg

När: 8 maj kl 18:00-21:00

Välkommen!

Teamet på Volkswagen

https://online.volkswagen.se/pb/rsvp/id/8maj

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 07:30
av Zalman3
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Gissningsvis blir det 550km modellen med största batteriet.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 08:04
av Jerka
Det Model 3-fiaskot (vad gäller bokningarna, bilen är ju en succé) har lärt oss är väl mest att det inte är någon idé att förhandsboka. De lanserar ändå de dyraste varianterna först och dem är det så få som har råd med att man kan köpa dem direkt ändå. Sen när instegsmodellen väl kommer är det inte säkert att man har någon nytta av sin reservation.

Kalla mig gammaldags men jag föredrar att lägga en beställning när det finns ett pris, en specifikation och en bil man kan provköra. Före dess finns det ingen anledning att låna ut mina pengar till en biltillverkare.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 08:06
av Jerker
Zalman3 skrev:
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!

Inte.

Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 08:30
av Svenssons
Jerka skrev:
Det Model 3-fiaskot (vad gäller bokningarna, bilen är ju en succé) har lärt oss är väl mest att det inte är någon idé att förhandsboka. De lanserar ändå de dyraste varianterna först och dem är det så få som har råd med att man kan köpa dem direkt ändå. Sen när instegsmodellen väl kommer är det inte säkert att man har någon nytta av sin reservation.
Jag var på inga sätt förvånad. Model 3 var ju inte första bilen från Tesla som gick att reservera där reservation inte betydde mycket. Model 3 följde egentligen samma scenario som Model X. Jag nämnde att det skulle max skilja 1-2 månader mellan en som reserverat bilen på första dagen och en som reserverade någon månad innan lansering. Tesla säljer inte elbilar för att vara snälla utan för att tjäna pengar. Inget konstigt med det, det hade varit konstigt om de sålde bilar för att vara snälla.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 09:32
av LarsL
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!

Inte.

Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?” :( Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 09:43
av chaffis75
LarsL skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!

Inte.

Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?” :( Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
Jo drag på elbil är en riktigt tråkig historia. Denna bilen hade passat mina föräldrar perfekt men ja de behöver krok speciellt då bilen är lite mindre. Ja har man stuga så behövs krok till släpet.
Kan ju också säga att de inte är beredda att gå upp i storlek på batteriet för de behöver inte så stort batteri och då är ju kroken extremt dyr kan man säga.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 10:30
av Hertsh
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.

Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.

Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 10:37
av Stevvee
Hertsh skrev:
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.

Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.

Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Dragkrok har alltid varit högt värderat hos bilköpare i Sverige, så jag förstår. Det klassas som en ”frihet”

Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 12:01
av HelectriC
LarsL skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!

Inte.

Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?” :( Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
Och när ”problemet” dragkrok är löst så kommer samma personer på nåt annat. ”Jasså, finns det ingen dieselvärmare i elbilen? Nej tack då väntar jag tills det kommer!”

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 12:13
av Hertsh
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 12:37
av taliz
Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 14:19
av Klintan
taliz skrev:
Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 16:31
av Elof
Bor man i villa vill man väl ha minst en bil med krok? Ett jävla meck att köra bort ett lass löv till tippen annars.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 17:32
av taliz
Klintan skrev:
taliz skrev:
Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 17:35
av taliz
Elof skrev:
Bor man i villa vill man väl ha minst en bil med krok? Ett jävla meck att köra bort ett lass löv till tippen annars.
Köra till tippen med löv?! Slöseri.
Kompostera, lägg på grönsaksland, klipp sönder med gräsklipparen eller whatever.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 18:58
av chaffis75
taliz skrev:
Klintan skrev:
taliz skrev:
Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Ja men skillnaden är att du kan idag inte sätta en krok på modell 3 lagligt.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 19:02
av Elof
taliz skrev:
Elof skrev:
Bor man i villa vill man väl ha minst en bil med krok? Ett jävla meck att köra bort ett lass löv till tippen annars.
Köra till tippen med löv?! Slöseri.
Kompostera, lägg på grönsaksland, klipp sönder med gräsklipparen eller whatever.
Att jag inte tänkt på det! Nu har jag inget behov av dragkrok längre. Tack!

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 19:03
av chaffis75
Hertsh skrev:
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.

Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.

Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Skulle kunna säga exakt samma sak om att 0-100 tiden och hur viktig denna är i jämförelse med andra elbilar och hur mycket detta är värt för många här.
Jag tycker alla borde ha bättre förståelse för alla vi alla har olika behov och önskemål. Jag köper att vissa tycker de är viktigt med en bra 0-100 tid men för mig så är jag mer än nöjd när man är runt 7 sekunder efter de är de inte värt extra pengar för mig men såklart inget jag heller tackar nej till om de ändå igår. Samma sak antar jag många kanske känner med krok eller typgodkänd bil för krok.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2019 19:04
av Klintan
taliz skrev:
Klintan skrev:
taliz skrev:
Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Det är kanske lika enkelt på en Model 3, men på Volvo är det godkänt. Det är skillnad. Vore bra med ett generellt typgodkännande på någon vettig elbil.