Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Postat: 11 maj 2024 13:18
"Före 2019" är för mig tom 2018, men du menar kanske tom 2019. Gränsen går dock i början av 2020 nån gång (tillverkade senast 2020-02 tror jag).
https://teslaclubsweden.se/forum/
"Före 2019" är för mig tom 2018, men du menar kanske tom 2019. Gränsen går dock i början av 2020 nån gång (tillverkade senast 2020-02 tror jag).
Jag har funderat på samma sak. Det som är dyrt och slits på en fossilbil tycker jag har en tydlig koppling till miltal som växellåda och motorn. På en elbil är det som kan oroa batteriets skick och där finns det inte en lika tydlig koppling till miltal. Det handlar mer om hur batteriet har skötts.Kenneth1x2 skrev: ↑11 maj 2024 12:15Jag skulle vilja lyfta en fråga som jag funderar en del på.
Jag har letat på forumet men inte hittat någon pågående diskussion så jag öppnar den här.
Jag har precis bytt min Mercedes GLE 350de mot en Modell S long range 2023.
Det jag funderar över är hur man ska se på den tekniska värdeminskningen på en Tesla i förhållande till en bensin/dieselbil (med eller utan hybrid).
Jag är helt införstådd i att det är marknaden som sätter priset på begagnat men min fundering gäller hur man ska se på den tekniska livslängden.
Åtminstone i jämförelse med min GLE hybrid (men även "vanliga diesel/bensinare) så är ju Teslan mekaniskt sett en betydligt enklare konstruktion Vilket innebär att det är betydligt färre mekaniska delar som slits och som kan gå sönder. (Bensin/ dieselmotor, växellåda och alla övriga funktioner som hör till dessa.) Därmed borde ju den tekniska livslängden för Teslan vara längre och teoretisk värdeminskning utifrån det borde ju då också vara väsentligt mindre.
Det faktum att det inte finns några särskilda serviceintervaller på Teslan, för att upprätthålla den tekniska/mekaniska funktionaliteten, det stödjer ju också tesen att Teslans tekniska livslängd borde vara högre än en bensin/ dieselbil.
Det jag vill komma till utifrån detta resonemang är hur man ska se på köpet av en begagnad Tesla.
Traditionellt säger man ju att man ska sälja sin bensin/ dieselbil innan den har gått 10.000 mil för där finns en psykologisk gräns hos köparna.
Utifrån mitt resonemang om teknisk livslängd så vore det intressant att höra er syn på vilken motsvarande gräns man bör ha när man ska köpa en begagnad Tesla.
När i miltal eller kanske ålder ska man börja bli försiktig ?(alltså på motsvarande sätt som 10.000 mil ses som en tumregel för en bensin/ dieselbil.)
Självklart den från 2018. Men ännu bättre är att köpa en Raven från slutet av 2019 för bara något mer.Chipsgeneralen skrev: ↑20 maj 2024 11:48Tja, har liten huvudvärk.
Vi ska precis byta från en skoda Superb till Tesla..beslutet har tagits, vi går på El.
Och då är min fråga. Två exakt likadana bilar en från mitten av 2018 och en från februari 2019 Model S 100D
Men typ allt utom FSD tror jag. De har intel, ej uppgraderad CCS.
Den från 2018 står det att premium connectivity ingår.
Jag har båda bilarna på 390 000:-
MS100D 2018 har gått 8300 mil
MS100D 2019 har gått 11953 mil.
Den från 2019 får ny vindruta och bakruta.
Men, frågan är, viken hade ni valt?
Ska jag verkligen bry mig såhär mycket?
Legato skrev: ↑20 maj 2024 11:50Självklart den från 2018. Men ännu bättre är att köpa en Raven från slutet av 2019 för bara något mer.Chipsgeneralen skrev: ↑20 maj 2024 11:48Tja, har liten huvudvärk.
Vi ska precis byta från en skoda Superb till Tesla..beslutet har tagits, vi går på El.
Och då är min fråga. Två exakt likadana bilar en från mitten av 2018 och en från februari 2019 Model S 100D
Men typ allt utom FSD tror jag. De har intel, ej uppgraderad CCS.
Den från 2018 står det att premium connectivity ingår.
Jag har båda bilarna på 390 000:-
MS100D 2018 har gått 8300 mil
MS100D 2019 har gått 11953 mil.
Den från 2019 får ny vindruta och bakruta.
Men, frågan är, viken hade ni valt?
Ska jag verkligen bry mig såhär mycket?
Det har förekommit lite bilder på Model S med dragkrok på forumet de senaste dagarna. De nya Model S som kallas Palladium och som har den uppgraderade interiören kan som jag förstår det utrustas med dragkrok som man får dra lagligt med.Chipsgeneralen skrev: ↑20 maj 2024 11:48Tja, har liten huvudvärk.
Vi ska precis byta från en skoda Superb till Tesla..beslutet har tagits, vi går på El.
Och då är min fråga. Två exakt likadana bilar en från mitten av 2018 och en från februari 2019 Model S 100D [...
Nisse10000 skrev: ↑21 maj 2024 16:00Är ny på detta med Tesla men är det inte lite svajiga priser på Model S på KVD? Nyligen gick en tidigt 75D 2019 med 18500 mil för 211 000:- och nu en 75D med över 25000 mil för 207 000:-
Jag tror faktiskt jag bjöd på den för 207kNisse10000 skrev: ↑21 maj 2024 16:00Är ny på detta med Tesla men är det inte lite svajiga priser på Model S på KVD? Nyligen gick en tidigt 75D 2019 med 18500 mil för 211 000:- och nu en 75D med över 25000 mil för 207 000:-
Grufman bil i Sthlm verkar ju vettiga också. Tror de med kan göra en likn. kontroll som beskrivs ovan. Dock osäker på ifall de även utför reparationer av HV-batterier.Top12 skrev: ↑22 maj 2024 18:48Kör Teslor sedan 2013, 2014, 2015, 2020, 2024 dom äldsta har nu gått 360.000 km utan stora problem eller orimliga kostnader. HV batterierna är original och har i snitt tappat 1% per år.
DU är bytt på ena Model S 2014 efter 35.000 mil, köpte begagnad Drive Unit, som gått 15.000 mil på skroten. Bäst på Tesla reparation förutom SC i södra Sverige är EV Repair Malmö.
Dom lär även reparera HV batterier. Fantastisk service duktig personal och all dokumenteras med bilder och film. Bra priser och snabba jobb.
Men att köpa en begagnad bil oavsett märke är inte lätt. Som alltid kolla antal ägare och körstil ( ej taxi bilar ), så låt någon som EV Repair hissa upp bilen montera ur och mäta HV batteri samt kolla säkringen ( kan vara rostangripen ) kolla umbrellas fukt ventilation. Kolla olja på DU så den inte läcker, packningarna är slut vid 20.000 - 35.000 mil beroende på körstil. [...
Ev center i Ås, strax utanför Östersund:SwedishAdvocate skrev: ↑22 maj 2024 19:13Grufman bil i Sthlm verkar ju vettiga också. Tror dem med kan göra en likn. kontroll som beskrivs ovan. Dock osäker på ifall de även utför reparationer av HV-batterier.Top12 skrev: ↑22 maj 2024 18:48Kör Teslor sedan 2013, 2014, 2015, 2020, 2024 dom äldsta har nu gått 360.000 km utan stora problem eller orimliga kostnader. HV batterierna är original och har i snitt tappat 1% per år.
DU är bytt på ena Model S 2014 efter 35.000 mil, köpte begagnad Drive Unit, som gått 15.000 mil på skroten. Bäst på Tesla reparation förutom SC i södra Sverige är EV Repair Malmö.
Dom lär även reparera HV batterier. Fantastisk service duktig personal och all dokumenteras med bilder och film. Bra priser och snabba jobb.
Men att köpa en begagnad bil oavsett märke är inte lätt. Som alltid kolla antal ägare och körstil ( ej taxi bilar ), så låt någon som EV Repair hissa upp bilen montera ur och mäta HV batteri samt kolla säkringen ( kan vara rostangripen ) kolla umbrellas fukt ventilation. Kolla olja på DU så den inte läcker, packningarna är slut vid 20.000 - 35.000 mil beroende på körstil. [...
Tror det finns en bra fristående elbilsverkstad som är duktiga på Tesla även i Östersundstrakten, men nu kommer jag inte ihåg deras firmanamn.
Gissar vidare att det kan finnas en del bra verkstäder i Norge ifall man bor nära norska gränsen.
Den finaste Tesla jag haft i relation till ålder/mil är en X jag har nu som rullat som taxi i 30.000 mil... Inte ett märke på någon fälg. Lack i nära nyskick (varit folierad som taxi).Top12 skrev: ↑22 maj 2024 18:48Kör Teslor sedan 2013, 2014, 2015, 2020, 2024 dom äldsta har nu gått 360.000 km utan stora problem eller orimliga kostnader. HV batterierna är original och har i snitt tappat 1% per år.
DU är bytt på ena Model S 2014 efter 35.000 mil, köpte begagnad Drive Unit, som gått 15.000 mil på skroten. Bäst på Tesla reparation förutom SC i södra Sverige är EV Repair Malmö.
Dom lär även reparera HV batterier. Fantastisk service duktig personal och all dokumenteras med bilder och film. Bra priser och snabba jobb.
Men att köpa en begagnad bil oavsett märke är inte lätt. Som alltid kolla antal ägare och körstil ( ej taxi bilar ), så låt någon som EV Repair hissa upp bilen montera ur och mäta HV batteri samt kolla säkringen ( kan vara rostangripen ) kolla umbrellas fukt ventilation. Kolla olja på DU så den inte läcker, packningarna är slut vid 20.000 - 35.000 mil beroende på körstil.
Resten är som vilken bil som helst både i konstruktion och kostnad, länkarmar, bromsar, osv.
Dinsdale skrev: ↑23 maj 2024 06:57Det här var en intressant annons https://www.blocket.se/annons/1001263314 . Bilen har fula repor på stänkskärmen framför framhjulet strax ovanför parkeringssensorn som man ser på bild 6, men men på bild 5 har man gjort ett riktigt taffligt försök till att photoshoppa bort reporna så de inte ska synas.
Vi slog till på en 100D 2018. Den hade gått 8400 mil.elnice87 skrev: ↑23 maj 2024 18:21Ni som är gamla i gejmet vad gäller teslor och
I synnerhet model s? Vad slår man till på ! Något, enligt er, riktigt Nice ute på marknaden ? Tänker mig typ årgång 19-21. Kör en mach e i dagsläget och
Tycker model s är den finaste av teslor. Men räds dyra reparationer/dåligt exemplar. Hur höga försäkringspremier är normalt för helförsäkring ?
Totalt missat att gamla S Performance har blivit väldigt prisvärd.teslaponken skrev: ↑24 maj 2024 11:53Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR![]()
Nect skrev: ↑24 maj 2024 12:54Totalt missat att gamla S Performance har blivit väldigt prisvärd.teslaponken skrev: ↑24 maj 2024 11:53Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR![]()
Sant. Är väl samma syndrom som E-tron. Då bilarna var dyr i inköp så blir raset i kr brutalt på 3-år.
För det priset får man ju en ny Highland Performance.teslaponken skrev: ↑24 maj 2024 11:53Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR![]()
Teslaponken anser att M3 och MY är för fotbollsmorsor, enligt tidigare utsagor.taliz skrev: ↑24 maj 2024 13:05För det priset får man ju en ny Highland Performance.teslaponken skrev: ↑24 maj 2024 11:53Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR![]()
Lika bekväm men mkt roligare att köra.
Samt man slipper skitdyr försäkring och troligen massa dyra reparationer.