Sida 206 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 17 apr 2022 12:23
av roffe_s
leiflodde skrev:
En fråga till P2 ägarna finns det något forum han kan kolla på likt denna kunskapsbank?
På ansiktsboken finns också några informativa grupper som förtjänar ett omnämnande, typ https://www.facebook.com/groups/polesta ... ?ref=share
https://www.facebook.com/groups/officia ... ?ref=share
Öppen grupp med lite mer smågnabb från ägare av andra fabrikat ;) https://www.facebook.com/groups/polesta ... ?ref=share

I det officiella forumet skriver Thomas I ibland och det finns en del duktiga tekniker med också. Samma med ägargruppen, gott om kompetent folk där också.

Lycka till!

Re: Polestar 2

Postat: 27 apr 2022 23:04
av martinot
Björn Nyland testar en kraftigt förbättrad Volvo som fått bättre räckvidd än tidigare modeller. Laddar dessutom riktigt snabbt. Tom. snabbare än syskonet Polestar 2.

Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge



Re: Polestar 2

Postat: 28 apr 2022 00:09
av joel80
martinot skrev:
Björn Nyland testar en kraftigt förbättrad Volvo som fått bättre räckvidd än tidigare modeller. Laddar dessutom riktigt snabbt. Tom. snabbare än syskonet Polestar 2.

Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge


Den laddar snabbare än Standard range Polestar, men med Longrange (78kWh) kommer man upp i 154-155kW som bäst. :)

Re: Polestar 2

Postat: 28 apr 2022 06:58
av Maw
Björn nämner även att Polestar 2 SR fått samma förbättringar som XC40 SR. Den Polestar han jämför med har det gamla och lite mindre batteriet :)

Re: Polestar 2

Postat: 25 maj 2022 00:19
av SwedishAdvocate
Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:
martinot skrev:
Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544

Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?...
.../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.

– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...

Re: Polestar 2

Postat: 25 maj 2022 10:56
av roffe_s
SwedishAdvocate skrev:
Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:
martinot skrev:
Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544

Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?...
.../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.

– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...
Ptjaa, såväl XC40 som Polestar 2 bygger ju på en helt annan plattform än SPA, nämligen CMA och därmed lär korsbefruktningen vara begränsad. Nu har ju P2 funnits ute i drygt 2 år och jag har i alla fall inte lyckats hitta några artiklar eller inlägg som pekar på ökad risk för rostangrepp. Efter två år och 5 000 mil i vår bil är jag faktiskt positivt överraskad då slammer från hjulupphängning, gnirkande i karossen och andra iakttagelser som brukar komma när bilarna rullat ett par år lyser med sin frånvaro. Därför är min personliga uppfattning att bilens intryck av att vara väldesignad och -byggd verkar hålla över tid. Visst kan det hjälpa att plattformen redan använts för produktion innan den elektifierades.

Ägarundersökningar är kanske en något vansklig källa att luta sig emot, olika bilar och olika fabrikat tenderar att attrahera olika kundgrupper med sina preferenser och lojaliteter. De bör nog kompletteras med annan relevant statistik för att fungera som underlag för mer definitiva slutsatser ;) Mina 2p

Re: Polestar 2

Postat: 25 maj 2022 11:03
av Maw
SwedishAdvocate skrev:
Cross-postar följande p.g.a relevans för tråden:
martinot skrev:
Här är nog en av orsakerna till att Volvo får så låga betyg:

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
Från den här tråden: viewtopic.php?f=8&t=29760#p632544

Ovan länkade artikel handlar om en Volvo V90 från nov. 2017. Undrar vad det innebär för rostskyddet på Polestar 2?...
.../ Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.

– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström. /...
Jag vet att du älskar att hitta obskyra källor för att hata på Polestar (och Volvo)... :D

... men en mer relevant källa än Vi Bilägares rostskyddsundersökning av V90 kanske Vi Bilägares rostskyddsundersökning av Polestar 2 kan vara?

https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... -xc40-2021

Re: Polestar 2

Postat: 25 maj 2022 14:40
av SwedishAdvocate
Maw skrev:
Jag vet att du älskar att hitta obskyra källor för att hata på Polestar (och Volvo)... :D

... men en mer relevant källa än Vi Bilägares rostskyddsundersökning av V90 kanske Vi Bilägares rostskyddsundersökning av Polestar 2 kan vara?

[En rätt stor bild. Se inlägget ovan.]
1. Jag skulle inte kalla Vi bilägare för en obskyr källa. Och det verkar ju inte du heller göra som länkar till samma källa ovan. Men visst: Jag är skyldig till att inte dubbelkollat plattformen för Polestar 2. Fast samtidigt noterar jag att Polestar 2 med sin plattform fick samma betyg som V90 – dvs. 3/5...

Vill man vara snäll mot Volvo Cars kan man ju hoppas att det blivit något fel på just det här exemplaret av V90 som Vi bilägare har...

2. Jag "älskar" absolut inte att "hata på" Volvo Cars och Polestar. Själv skulle jag naturligtvis absolut inte använda ordet "hata". Det är alldeles för förenklat och endimensionellt.

Men med det sagt så finns det ju tyvärr en anledning till varför jag skrivit om Volvo Cars och Polestar på det här forumet – och den anledningen stavas den aktör som stod för mer än 85% av köpesumman när Geely köpte Volvo Cars av Ford ~2009 (Hint: Det var inte Geely...)

Källor med kommentar:
Använder ett VPN. Och då är följande två artiklar från SvD bakom paywall. Skrev om innehållet i dessa artiklar i ett annat inlägg på det amerikanska forumet för ~9 år sedan. Länkar till det med. Det inlägget har också länkar till artiklarna. De länkarna har fungerat tidigare och alltså inte hamnat vid en betalvägg...

https://www.svd.se/a/e8810e87-12b3-3293 ... fer-abroad
https://www.svd.se/a/027dfcf1-2e3d-3c3e ... fer-abroad
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

3. Som jag även skrev sist vi 'talades vid' om det här... Jag önskar naturligtvis att verkligheten var annorlunda och att det inte var den Kinesiska Diktaturen som stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte... En mycket trevligare kontrafaktisk historieskrivning hade t.ex. varit att svenska staten (precis som den amerikanska staten när det gällde GM) gått in tillsammans med Christian Koenigsegg och tagit över både Volvo Cars och Saab Automobile vid ett lämpligt tillfälle. Förslagsvis för de 55 miljarder SEK de fick in på försäljningen av Vin & Sprit 2008...

Men nu är tyvärr verkligheten vad den är...

Re: Polestar 2

Postat: 25 maj 2022 15:04
av roffe_s
SwedishAdvocate skrev:
…1. Jag skulle inte kalla Vi bilägare för en obskyr källa. Och det verkar ju inte du heller göra som länkar till samma källa ovan. Men visst: Jag är skyldig till att inte dubbelkollat plattformen för Polestar 2. Fast samtidigt noterar jag att Polestar 2 med sin plattform fick samma betyg som V90 – dvs. 3/5...

Vill man vara snäll mot Volvo Cars kan man ju hoppas att det blivit något fel på just det här exemplaret av V90 som Vi bilägare har...

2. Jag "älskar" absolut inte att "hata på" Volvo Cars och Polestar. Själv skulle jag naturligtvis absolut inte använda ordet "hata". Det är alldeles för förenklat och endimensionellt.

Men med det sagt så finns det ju tyvärr en anledning till varför jag skrivit om Volvo Cars och Polestar på det här forumet – och den anledningen stavas den aktör som stod för mer än 85% av köpesumman när Geely köpte Volvo Cars av Ford ~2009 (Hint: Det var inte Geely...)

Källor med kommentar:
Använder ett VPN. Och då är följande två artiklar från SvD bakom paywall. Skrev om innehållet i dessa artiklar i ett annat inlägg på det amerikanska forumet för ~9 år sedan. Länkar till det med. Det inlägget har också länkar till artiklarna. De länkarna har fungerat tidigare och alltså inte hamnat vid en betalvägg...

https://www.svd.se/a/e8810e87-12b3-3293 ... fer-abroad
https://www.svd.se/a/027dfcf1-2e3d-3c3e ... fer-abroad
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

3. Som jag även skrev sist vi 'talades vid' om det här... Jag önskar naturligtvis att verkligheten var annorlunda och att det inte var den Kinesiska Diktaturen som stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte... En mycket trevligare kontrafaktisk historieskrivning hade t.ex. varit att svenska staten (precis som den amerikanska staten när det gällde GM) gått in tillsammans med Christian Koenigsegg och tagit över både Volvo Cars och Saab Automobile vid ett lämpligt tillfälle. Förslagsvis för de 55 miljarder SEK de fick in på försäljningen av Vin & Sprit 2008...

Men nu är tyvärr verkligheten vad den är...
Okey, förstår jag det rätt kopplar Du därför samman egenskaper som t ex rostskydd av ett fordon med bolagens ägarförhållanden? I min värld verkar det lite långsökt och sambandet minst sagt svagt.

Själv försöker jag argumentera för eller emot när det gäller sakerna var för sig. När det gäller t ex finish, byggkvalitet, elektriska funktioner, strålkastare och lackkvalitet levererar P2 enligt mina relativt höga förväntningar.

När det gäller ägarfrågor skulle även jag förvisso föredra att vinsten från verksamheten hamnade i svenska fickor. Å andra sidan sysselsätter Volvo och Polestar betydligt fler personer på svensk mark och tillför därmed mer skatteintäkter till staten än något annat bilfabrikat jag känner till på marknaden. Den kompetensen försvinner inte om än varumärket skulle försvinna och det argumentet äger väl också en viss relevans i sammanhanget, eller hur? Världen är sällan svart eller vit utan målas med en oändlig mängd gråskalor, i alla fall i min bok…

Re: Polestar 2

Postat: 25 maj 2022 16:07
av martinot
roffe_s skrev:
Ptjaa, såväl XC40 som Polestar 2 bygger ju på en helt annan plattform än SPA, nämligen CMA och därmed lär korsbefruktningen vara begränsad. Nu har ju P2 funnits ute i drygt 2 år och jag har i alla fall inte lyckats hitta några artiklar eller inlägg som pekar på ökad risk för rostangrepp. Efter två år och 5 000 mil i vår bil är jag faktiskt positivt överraskad
Stilla frågan mitt i alla kontroverser av olika bilplattformar och bilmodeller; skulle vi inte kunna kalla Polestar 2 för PS2?

När du skriver P2 ovan, och även diskuterar plattformar som SPA och CMA, så tänker jag ju på P2-plattformen från Volvo Cars (som ligger till grund för gamla XC90 och V70N).

Så kan man låta P2 fortsätta benämna just Volvo-plattformen, så kan man kalla Polestar 2 för PS2 för att särskilja och undvika missförstånd.

Re: Polestar 2

Postat: 25 maj 2022 18:22
av aero
roffe_s skrev:
När det gäller ägarfrågor skulle även jag förvisso föredra att vinsten från verksamheten hamnade i svenska fickor. Å andra sidan sysselsätter Volvo och Polestar betydligt fler personer på svensk mark och tillför därmed mer skatteintäkter till staten än något annat bilfabrikat jag känner till på marknaden. Den kompetensen försvinner inte om än varumärket skulle försvinna och det argumentet äger väl också en viss relevans i sammanhanget, eller hur? Världen är sällan svart eller vit utan målas med en oändlig mängd gråskalor, i alla fall i min bok…
Så tänker jag ofta när jag handlar oavsett produkt, finns inte så många helt svenskägda tillverkningsbolag kvar men kan man bidra till att jobb och utvecklingsmöjligheter lever kvar i Sverige så kan beslutet avgöras på det. Alltså när det står och väger i val mellan hyfsat jämbördiga saker, är inte så patriotisk att "made in sweden" uppväger att resten är undermåligt..

Re: Polestar 2

Postat: 01 jun 2022 09:38
av Zalman3
Polestar referral programme focuses on customer recognition.
https://media.polestar.com/global/en/me ... ses/652854

Re: Polestar 2

Postat: 01 jun 2022 11:58
av Mickep
För oss snåla som inte kommer åt artikeln vilka betyg fick de andra bilarna? (så det finns något att jämföra med)

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2022 14:39
av HelectriC
denna verkar ju kul. Nerlackad och allt. Ser ut som den är lättare att justera dämparna på. Krypa under bilen blev liksom aldrig aktuelt för mig.
https://www.polestar.com/no/news/polest ... ition-270/

Re: Polestar 2

Postat: 02 jun 2022 16:06
av Nect
HelectriC skrev:
denna verkar ju kul. Nerlackad och allt. Ser ut som den är lättare att justera dämparna på. Krypa under bilen blev liksom aldrig aktuelt för mig.
https://www.polestar.com/no/news/polest ... ition-270/
Den där såg ju riktigt fin ut!

Re: Polestar 2

Postat: 03 jun 2022 12:46
av MrRun
Till alperna med elbil: https://www.freeride.se/elbil-till-alpe ... mmarbilen/
Att sitta i en elbil med över 400 hästkrafter (ca 2 000 000 fjällämmlar) med en så kallad dual engine, där varje hjulpar drivs av en egen motor, är det närmaste Nirvana mina två medförare kan komma.

Re: Polestar 2

Postat: 03 jun 2022 12:48
av MWall
MrRun skrev:
Till alperna med elbil: https://www.freeride.se/elbil-till-alpe ... mmarbilen/
Att sitta i en elbil med över 400 hästkrafter (ca 2 000 000 fjällämmlar) med en så kallad dual engine, där varje hjulpar drivs av en egen motor, är det närmaste Nirvana mina två medförare kan komma.
Det där ville jag göra med min Model S i vintras men jag fick inget gehör hos mina kompisar. :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 03 jun 2022 21:35
av Legato
Det här var lockande på riktigt! Lyckas dock inte hitta någon som helst info om hur man kan beställa...

https://www.polestar.com/global/polesta ... ition-270/

Re: Polestar 2

Postat: 03 jun 2022 21:43
av Nect
Legato skrev:
Det här var lockande på riktigt! Lyckas dock inte hitta någon som helst info om hur man kan beställa...

https://www.polestar.com/global/polesta ... ition-270/
Gå in på den svenska sidan så kan du anmäla ditt intresse till att vilja köpa den. Endast 270st kommer byggas så det lär väl bli huggsexa om bilarna :lol:

Från pris 859 000:-

Anmälde intresse själv igår :D

Re: Polestar 2

Postat: 03 jun 2022 21:56
av Legato
Nect skrev:
Legato skrev:
Det här var lockande på riktigt! Lyckas dock inte hitta någon som helst info om hur man kan beställa...

https://www.polestar.com/global/polesta ... ition-270/
Gå in på den svenska sidan så kan du anmäla ditt intresse till att vilja köpa den. Endast 270st kommer byggas så det lär väl bli huggsexa om bilarna :lol:

Från pris 859 000:-

Anmälde intresse själv igår :D
Skumt, den kom inte upp första ggn jag var inne men nu kom det upp. Tack! Men ja, känns inte som så stor chans att få köpa.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jun 2022 16:17
av Maw
Fick mail idag från Polestar att de förlänger avtalspriset hos Ionity på 3.53 kr/kWh med ytterligare 6 månader! Tack för det Polestar! :D

Re: Polestar 2

Postat: 15 jun 2022 17:08
av HelectriC
Maw skrev:
Fick mail idag från Polestar att de förlänger avtalspriset hos Ionity på 3.53 kr/kWh med ytterligare 6 månader! Tack för det Polestar! :D
Känns som det spelar noll roll när man kan använda bonnet och få samma pris.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jun 2022 17:14
av Maw
HelectriC skrev:
Maw skrev:
Fick mail idag från Polestar att de förlänger avtalspriset hos Ionity på 3.53 kr/kWh med ytterligare 6 månader! Tack för det Polestar! :D
Känns som det spelar noll roll när man kan använda bonnet och få samma pris.
Låter ju jättebra :)

Kände jag inte till, är det ett kort motsvarande Plugsurfing? Får alla betala 3.5 kr / kWh på Iinity med det utan abbonemang?

Re: Polestar 2

Postat: 15 jun 2022 21:34
av HelectriC
Maw skrev:
HelectriC skrev:
Maw skrev:
Fick mail idag från Polestar att de förlänger avtalspriset hos Ionity på 3.53 kr/kWh med ytterligare 6 månader! Tack för det Polestar! :D
Känns som det spelar noll roll när man kan använda bonnet och få samma pris.
Låter ju jättebra :)

Kände jag inte till, är det ett kort motsvarande Plugsurfing? Får alla betala 3.5 kr / kWh på Iinity med det utan abbonemang?
Jepp samma pris. Är en app. Om du lägger in min kod (RXXGQQ) så får vi båda 15 pund att ladda för. :)

Re: Polestar 2

Postat: 15 jun 2022 23:19
av joel80
Maw skrev:
HelectriC skrev:
Maw skrev:
Fick mail idag från Polestar att de förlänger avtalspriset hos Ionity på 3.53 kr/kWh med ytterligare 6 månader! Tack för det Polestar! :D
Känns som det spelar noll roll när man kan använda bonnet och få samma pris.
Låter ju jättebra :)

Kände jag inte till, är det ett kort motsvarande Plugsurfing? Får alla betala 3.5 kr / kWh på Iinity med det utan abbonemang?

Det är 0,35 pund.. Vilket ger 4:27kr/kWh. Så Plugsurfing och 3,53kr/kWh är fortfarande billigare. (Om man inte kör väldigt mycket, man kan "förköpa" 200kWh i månaden för ca 3:50kr/kWh från Bonnet.)