Sida 206 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 20:06
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
Bod skrev:
Auto Motor Sport är imponerade över att Volvo lyckats fördubbla sin produktion på tio år.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-tio-ar/
Säger bara ett ord: Tesla :D

Om jag tillverkar något i 10000 exemplar och säger att jag fördubblat min produktion på 10 år så låter det väl inte lika imponerande som om jag tillverkat 100000 exemplar och fördubblat min produktion. ;)
Nu sålde väl Tesla ca 100 000 bilar förra året och lär sälja drygt det dubbla i år, dvs mer än en fördubbling på ett år. Det intressanta är om Tesla kommer upp i samma antal sålda bilar som Volvo under nästa år eller först år 2020. Jag misstänker att det dröjer till 2020 även ifall det skulle kunna vara möjligt att det sker 2019.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 22:05
av Geni87
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Bod skrev:
Auto Motor Sport är imponerade över att Volvo lyckats fördubbla sin produktion på tio år.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-tio-ar/
Säger bara ett ord: Tesla :D

Om jag tillverkar något i 10000 exemplar och säger att jag fördubblat min produktion på 10 år så låter det väl inte lika imponerande som om jag tillverkat 100000 exemplar och fördubblat min produktion. ;)
Nu sålde väl Tesla ca 100 000 bilar förra året och lär sälja drygt det dubbla i år, dvs mer än en fördubbling på ett år. Det intressanta är om Tesla kommer upp i samma antal sålda bilar som Volvo under nästa år eller först år 2020. Jag misstänker att det dröjer till 2020 även ifall det skulle kunna vara möjligt att det sker 2019.
Ja det ska bli väldigt intressant att se. Roade mig med att plotta lite leveransstatistik med trendlinjer för Volvo och Tesla för att försöka dra någon slutsats och det pekar på att det kommer ske under 2020 på kvartalsbasis. Det är dock knepigt då leveranserna av Model 3 varierar ganska mycket upp och ner från månad till månad (ca 5000 färre i Oktober jämfört med i September t.ex). När Q4-leveranserna är klara har vi lite mer data och bör kunna dra en hyfsad slutsats, eventuellt. :)

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 22:56
av TeslaTissel
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Bod skrev:
Auto Motor Sport är imponerade över att Volvo lyckats fördubbla sin produktion på tio år.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-tio-ar/
Säger bara ett ord: Tesla :D

Om jag tillverkar något i 10000 exemplar och säger att jag fördubblat min produktion på 10 år så låter det väl inte lika imponerande som om jag tillverkat 100000 exemplar och fördubblat min produktion. ;)
Nu sålde väl Tesla ca 100 000 bilar förra året och lär sälja drygt det dubbla i år, dvs mer än en fördubbling på ett år. Det intressanta är om Tesla kommer upp i samma antal sålda bilar som Volvo under nästa år eller först år 2020. Jag misstänker att det dröjer till 2020 även ifall det skulle kunna vara möjligt att det sker 2019.
Ja det ska bli väldigt intressant att se. Roade mig med att plotta lite leveransstatistik med trendlinjer för Volvo och Tesla för att försöka dra någon slutsats och det pekar på att det kommer ske under 2020 på kvartalsbasis. Det är dock knepigt då leveranserna av Model 3 varierar ganska mycket upp och ner från månad till månad (ca 5000 färre i Oktober jämfört med i September t.ex). När Q4-leveranserna är klara har vi lite mer data och bör kunna dra en hyfsad slutsats, eventuellt. :)

Spännande! Får vi ta del av din analys så småningom? ;)

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2018 23:13
av Geni87
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Bod skrev:
Auto Motor Sport är imponerade över att Volvo lyckats fördubbla sin produktion på tio år.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-tio-ar/
Säger bara ett ord: Tesla :D

Om jag tillverkar något i 10000 exemplar och säger att jag fördubblat min produktion på 10 år så låter det väl inte lika imponerande som om jag tillverkat 100000 exemplar och fördubblat min produktion. ;)
Nu sålde väl Tesla ca 100 000 bilar förra året och lär sälja drygt det dubbla i år, dvs mer än en fördubbling på ett år. Det intressanta är om Tesla kommer upp i samma antal sålda bilar som Volvo under nästa år eller först år 2020. Jag misstänker att det dröjer till 2020 även ifall det skulle kunna vara möjligt att det sker 2019.
Ja det ska bli väldigt intressant att se. Roade mig med att plotta lite leveransstatistik med trendlinjer för Volvo och Tesla för att försöka dra någon slutsats och det pekar på att det kommer ske under 2020 på kvartalsbasis. Det är dock knepigt då leveranserna av Model 3 varierar ganska mycket upp och ner från månad till månad (ca 5000 färre i Oktober jämfört med i September t.ex). När Q4-leveranserna är klara har vi lite mer data och bör kunna dra en hyfsad slutsats, eventuellt. :)

Spännande! Får vi ta del av din analys så småningom? ;)
Haha! Som sagt, inget avancerat och med minst en stor osäkerhetsfaktor, främst gällande hur Teslas leveranser kommer utvecklas under de kommande månaderna. Postar jag min plott här så kommer jag bli sågad, med rätta kanske. ;) Teslas leveranser kommer inte kunna dubblas från Q3 till Q4 som de gjordes från Q2 till Q3, första månaden i Q4 var som sagt sämre än sista månaden i Q3. Men siffrorna för Q4 i år och Q1 nästa år blir mycket intressanta och med dem bör man kunna se trenden lite bättre. Mycket hänger ju också på när M3 SR kommer igång, och i vilken takt de kommer kunna leverera då. :)

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 03:42
av Svenssons
En snabb huvudräkning kan ju göras under vissa antaganden. Model 3s leveranssiffror är väl det stora frågetecknet.

Om vi antar ett snitt på 10k i veckan under hela 2019 så får vi 520k Model 3. Om vi sedan lägger till 80k Model S/X så landar vi på totalt 600k för Tesla under 2019. Vad Volvos siffra för 2019 kan tänkas bli har jag ingen koll på. Drygt 570k var väl siffran för 2017.

Tesla kommer inte kunna leverera ett snitt på 10k Model 3 per vecka i början av året. Frågan är hur mycket över 10k de kan leverera i slutet av året.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 06:51
av Geni87
Svenssons skrev:
En snabb huvudräkning kan ju göras under vissa antaganden. Model 3s leveranssiffror är väl det stora frågetecknet.

Om vi antar ett snitt på 10k i veckan under hela 2019 så får vi 520k Model 3. Om vi sedan lägger till 80k Model S/X så landar vi på totalt 600k för Tesla under 2019. Vad Volvos siffra för 2019 kan tänkas bli har jag ingen koll på. Drygt 570k var väl siffran för 2017.

Tesla kommer inte kunna leverera ett snitt på 10k Model 3 per vecka i början av året. Frågan är hur mycket över 10k de kan leverera i slutet av året.
Om Volvo fortsätter med samma ökningstakt som de har gjort i år bör de hamna på runt 740 000 bilar 2019, Om den siffran stämmer blir det väldigt svårt för Tesla att köra om under 2019.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 07:18
av Bjelke
Är det uteslutet att dom tom kan komma igång med model Y redan nästa år?
Även om dom (mot förmodan) skulle det så blir det inga volymer såklart...

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 07:33
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
Är det uteslutet att dom tom kan komma igång med model Y redan nästa år?
Även om dom (mot förmodan) skulle det så blir det inga volymer såklart...
Hur lång tid tog trean från lansering till första bilen var ute? ;)

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 07:39
av Bjelke
Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Är det uteslutet att dom tom kan komma igång med model Y redan nästa år?
Även om dom (mot förmodan) skulle det så blir det inga volymer såklart...
Hur lång tid tog trean från lansering till första bilen var ute? ;)
Frågan är om dom ligger i samma fas när dom visar upp Y, han har ju hintat om att designen redan är klar och då har dom väl redan dragit igång maskineriet tror jag iaf :)
Tesla har ju gått lite från att gå ut med för mycket för tidigt, till att göra precis tvärtom, och chockat världen rejält, jag tänker tex på att man visar upp roadstern som
helt körklar prototyp när man eg "bara" skulle visa upp Semin, och dessutom lyckades hålla det hemligt, men även andra saker som visningen av model 3 i Europa som
även den hölls hemlig in i det sista. osv...
Började dom att rigga upp tillverkningen av model Y redan för några månader sedan så skulle den mycket väl kunna börja levereras i slutet av nästa år :)

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 07:46
av Jeppe_E
Det handlar nog mer om vad de övriga tillverkarna kommer ut med. Just nu ligger ju Teslas fokus på att mätta Europa/Kina på TM3. Detta kommer att ta merparten av deras kapacitet under 2019. Jag tror faktiskt inte att vi ser Y i Sverige fören 2021.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 08:23
av vigge50
Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Är det uteslutet att dom tom kan komma igång med model Y redan nästa år?
Även om dom (mot förmodan) skulle det så blir det inga volymer såklart...
Hur lång tid tog trean från lansering till första bilen var ute? ;)
Frågan är om dom ligger i samma fas när dom visar upp Y, han har ju hintat om att designen redan är klar och då har dom väl redan dragit igång maskineriet tror jag iaf :)
Tesla har ju gått lite från att gå ut med för mycket för tidigt, till att göra precis tvärtom, och chockat världen rejält, jag tänker tex på att man visar upp roadstern som
helt körklar prototyp när man eg "bara" skulle visa upp Semin, och dessutom lyckades hålla det hemligt, men även andra saker som visningen av model 3 i Europa som
även den hölls hemlig in i det sista. osv...
Började dom att rigga upp tillverkningen av model Y redan för några månader sedan så skulle den mycket väl kunna börja levereras i slutet av nästa år :)
Problemet med det är väll att Tesla först måste fixa en ny fabrik innan de kan börja bygga monteringslinan för Model Y? Jag vet att Gigafactory 3 är på gång i Kina men kommer den verkligen kunna leverera bilar redan nästa år?

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 08:31
av Leo
GM kanske har någon fabrik de vill sälja? Där finns säker också lokalpolitiker som är beredd att stötta för att säkra framtida arbetstillfällen...

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 08:34
av Geni87
Leo skrev:
GM kanske har någon fabrik de vill sälja? Där finns säker också lokalpolitiker som är beredd att stötta för att säkra framtida arbetstillfällen...
Det logiska är ju om det först byggs en fabrik i Kina och en i Europa innan en ytterligare fabrik i USA, men goda möjligheter pga andras misär kan ju komma fram så man vet aldrig. :)

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 08:44
av Jerker
Leo skrev:
GM kanske har någon fabrik de vill sälja? Där finns säker också lokalpolitiker som är beredd att stötta för att säkra framtida arbetstillfällen...
https://electrek.co/2018/11/27/tesla-bu ... m-factory/

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 09:51
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Leo skrev:
GM kanske har någon fabrik de vill sälja? Där finns säker också lokalpolitiker som är beredd att stötta för att säkra framtida arbetstillfällen...
https://electrek.co/2018/11/27/tesla-bu ... m-factory/

Bra, det står en massa intressant i kommentarerna också under artikeln.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 14:17
av TeslaTissel
Fulkampanj i går i F+!? Och på nätet.

De påstår att elnätet kollapsar när som helst!

Syftet är förmodligen att hålla elpriset upp så länge det går?

Nu larmar energijättarna för att kapacitetsbristen är akut i elnäten, visar fPlus granskning? -
På flera orter har man tvingats säga nej till stora etableringar. Industrimeckat Västerås tvingas stoppa industriinvesteringar och enligt uppgift till fPlus har en stor spårsatsning i en svensk tillväxtregion lagts på is.

*Rapporten "Trångt i elnäten - ett hinder för omställning och tillväxt?" är beställd av organisationen Energiföretagen.

https://www.fplus.se/akut-elbrist-stopp ... x7c3-jqj8s

https://www.energiforetagen.se/pressrum ... -tillvaxt/

https://omni.se/kallare-vader-driver-up ... d/a/6nJAxr

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 14:25
av Geni87
Det ligger ju en hel del sanning i mycket av det som står.

T.ex. "Om inte elnäten hänger med i den samhällsutveckling vi ser idag så hotas både omställningen och tillväxten i Sverige." - Det är ju helt sant, speciellt om vi lägger ner kärnkraftverken här i söder

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 14:59
av TeslaTissel
Geni87 skrev:
Det ligger ju en hel del sanning i mycket av det som står.

T.ex. "Om inte elnäten hänger med i den samhällsutveckling vi ser idag så hotas både omställningen och tillväxten i Sverige." - Det är ju helt sant, speciellt om vi lägger ner kärnkraftverken här i söder
Vi SVERIGE har beslutat att kärnkraften INTE SKALL vara kvar-
Precis som Tyskland

Det var inte det det handlar om, det är elpriserna de vill hålla uppe och att elsystemet inte skall påverkas allt för mycket av enskilda med solcells-anläggningar. Bland annnat.
Jag försökte ju nämna det i första inlägget.

De har inte fört den debatten i andra media bara genom F+ - vad jag jag kan förstå i varje fall.

Möjligen är det fel tråd? Kanske skall lyfta det i Övrigt/Miljö??

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 15:31
av Verdi
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Det ligger ju en hel del sanning i mycket av det som står.

T.ex. "Om inte elnäten hänger med i den samhällsutveckling vi ser idag så hotas både omställningen och tillväxten i Sverige." - Det är ju helt sant, speciellt om vi lägger ner kärnkraftverken här i söder
Vi SVERIGE har beslutat att kärnkraften INTE SKALL vara kvar-
Precis som Tyskland

Det var inte det det handlar om, det är elpriserna de vill hålla uppe och att elsystemet inte skall påverkas allt för mycket av enskilda med solcells-anläggningar. Bland annnat.
Jag försökte ju nämna det i första inlägget.

De har inte fört den debatten i andra media bara genom F+ - vad jag jag kan förstå i varje fall.

Möjligen är det fel tråd? Kanske skall lyfta det i Övrigt/Miljö??

De solceller som finns i Sverige påverkar inte elpriset ett enda dugg är jag rädd. Det är större saker än så som styr. Såg nån från Vattenfall som mer eller mindre sa att det är elpriserna i Tyskland som direkt och indirekt sätter nivån på svenska elpriser och att inhemsk produktion och efterfrågan har förvånansvärt lite med priset att göra.

För övrigt råkar jag veta att man planerar att köra kvarvarande reaktorer på Forsmark och Ringhals till åtminstone 2040.

Så här säger VD och koncernchef Magnus Hall.
– Förutsättningarna finns nu för planerad långtidsdrift av fem reaktorer. De är mycket väl underhålla, moderna och rustade för att bidra till Vattenfalls produktion in på 2040-talet. De ger ett avgörande bidrag till vår fossilfria framtid, säger Magnus Hall.
– Ett ofta återkommande missförstånd är att Vattenfall endast ska satsa på ett område, till exempel förnybart. Men här är det viktigt att skilja på underhålls- och nyinvesteringar, befintlig produktion och kommande samt nya affärsområden. Vi växer inom förnybart över tid men samtidigt investerar vi tungt inom både vatten- och kärnkraft som båda är otroligt viktiga för Vattenfalls framtid, säger Magnus Hall.

Sen är det klart att det kan hända saker som ändrar den politiska viljan innan dess. Men som planen ligger nu så är inte en total nedläggning på bordet än på flera decennier.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 16:47
av Geni87
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Det ligger ju en hel del sanning i mycket av det som står.

T.ex. "Om inte elnäten hänger med i den samhällsutveckling vi ser idag så hotas både omställningen och tillväxten i Sverige." - Det är ju helt sant, speciellt om vi lägger ner kärnkraftverken här i söder
Vi SVERIGE har beslutat att kärnkraften INTE SKALL vara kvar-
Precis som Tyskland

Det var inte det det handlar om, det är elpriserna de vill hålla uppe och att elsystemet inte skall påverkas allt för mycket av enskilda med solcells-anläggningar. Bland annnat.
Jag försökte ju nämna det i första inlägget.

De har inte fört den debatten i andra media bara genom F+ - vad jag jag kan förstå i varje fall.

Möjligen är det fel tråd? Kanske skall lyfta det i Övrigt/Miljö??
Håller inte riktigt med dig där, nu läste jag inte alla dina länkar men i den första pratar man om att det finns kapacitetsbrister inom effektöverföringen inom landet. Vilket är helt sant, speciellt på lokal nivå i vissa delar av landet. De tar bland annat upp exemplet om att Northvolt fick skrota planen på att förlägga sin fabrik i Västerås just pga bristen i effektöverföring norrifrån. Bristen i effektöverföring norrifrån blir ännu mer påtaglig om stora producenter av el (läs kärnkraft) i söder läggs ner.

Elpriserna är för övrigt låga i Sverige sett ur ett globalt perspektiv, men visst, de skulle väl kunna vara ännu lägre.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 18:19
av Niklas Z
Nätbolagen gör goda vinster, så det borde inte saknas pengar till att förbättra kapaciteten i nätet.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 18:45
av LarsL
Men motivet saknas eftersom om de förstärker nätet så sjunker priserna.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 18:53
av ovelundkvist
Låter som ett förstatligande av näten skulle lösa problemet mer effektivt.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 19:32
av Remuz
ovelundkvist skrev:
Låter som ett förstatligande av näten skulle lösa problemet mer effektivt.
Jag är i det mesta ganska nyliberal, men är det något en stat ska ta ansvar för så det infrastruktur. Vägar, elnät, fiber osv ska ägas kollektivt eftersom infrastrukturella investeringar ger vinster på extremt lång sikt och är samhällsbärande. Det är omöjligt att göra affär av ett parallellt elnät och privata krafter kan bara bara verka på en konkurrensutsatt marknad.

Re: Artikel i media

Postat: 28 nov 2018 19:35
av LarsL
Håller med om att elnätet till stor del ska ägas av ett statligt företag.