Sida 207 av 236

Re: Polestar 2

Postat: 16 jun 2022 08:31
av HelectriC
joel80 skrev:
Maw skrev:
HelectriC skrev:
Maw skrev:
Fick mail idag från Polestar att de förlänger avtalspriset hos Ionity på 3.53 kr/kWh med ytterligare 6 månader! Tack för det Polestar! :D
Känns som det spelar noll roll när man kan använda bonnet och få samma pris.
Låter ju jättebra :)

Kände jag inte till, är det ett kort motsvarande Plugsurfing? Får alla betala 3.5 kr / kWh på Iinity med det utan abbonemang?

Det är 0,35 pund.. Vilket ger 4:27kr/kWh. Så Plugsurfing och 3,53kr/kWh är fortfarande billigare. (Om man inte kör väldigt mycket, man kan "förköpa" 200kWh i månaden för ca 3:50kr/kWh från Bonnet.)

Fördelen är att man inte låser sig för mer än 1 månad. 200kWh är ju inte så mycket under semestern, så kan man avsluta abonnemanget efteråt.

Re: Polestar 2

Postat: 17 jun 2022 07:09
av PeteAstro
Äntligen!

Re: Polestar 2

Postat: 17 jun 2022 10:01
av mikebike
PeteAstro skrev:
Äntligen!
Är inte Performance lägre redan?

Re: Polestar 2

Postat: 17 jun 2022 10:01
av HelectriC
mikebike skrev:
PeteAstro skrev:
Äntligen!
Är inte Performance lägre redan?
Jo, men nu blir den "rätt" höjd, var lite hög innan även med performance.

Re: Polestar 2

Postat: 17 jun 2022 10:25
av Dafro
En annan är för gammal för låg bil. Provkörde E-tron GT i onsdags och det vart gubbstön när jag skulle gå ur…

Re: Polestar 2

Postat: 17 jun 2022 10:36
av dfa
Dafro skrev:
En annan är för gammal för låg bil. Provkörde E-tron GT i onsdags och det vart gubbstön när jag skulle gå ur…
Hahaha
OT för tråden, men jag hade tagit en e-tron GT vilken dag som helst om jag haft råd.
Under tiden motiverar jag mig med att "den är ändå för låg" :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 19 jun 2022 22:24
av anna__
Någon som vet om Polestar erbjuder billån med restvärde?
I deras kalkyl på hemsidan så är det enbart 1-84 månader utan restvärde

Re: Polestar 2

Postat: 20 jun 2022 08:01
av roffe_s
anna__ skrev:
Någon som vet om Polestar erbjuder billån med restvärde?
I deras kalkyl på hemsidan så är det enbart 1-84 månader utan restvärde
Hej - nej, de erbjuder endast operationell leasing. För finansiell leasing med restvärde är det bank eller finansbolag som gäller.

Kolla med Din bank, de flesta erbjuder så kallade "gröna billån" numera. Du sätter oftast själv önskat restvärde (inom rimliga gränser antar jag) och därmed Din månadsavgift. Jag har min via företag och Swedbank, har t ex ett restvärde på 35% efter tre år. Det kostar lite per månad men lär ju bli en trevlig överraskning när bilen ska säljas eller övertas privat, oftast är det dessutom helt okey att fortsätta med samma amortering till dess den nya bilen har anlänt.

Lycka till :)

Re: Polestar 2

Postat: 20 jun 2022 12:53
av MWall
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/

Re: Polestar 2

Postat: 20 jun 2022 13:48
av Maw
MWall skrev:
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Hur i hela världen kan de få fram ett så högt grundpris på Polestar 2 med performance pack som 749 500 kr?? Det ska vara 659 000 vilket gör att den är bonusberättigad även efter 12/7.. :?

Polestaren är alltså ca 160 000 kr billigare än de andra två efter bonusen.

Re: Polestar 2

Postat: 20 jun 2022 15:05
av taliz
Maw skrev:
MWall skrev:
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Hur i hela världen kan de få fram ett så högt grundpris på Polestar 2 med performance pack som 749 500 kr?? Det ska vara 659 000 vilket gör att den är bonusberättigad även efter 12/7.. :?

Polestaren är alltså ca 160 000 kr billigare än de andra två efter bonusen.
Det står ju samma pris på alla tre. Bild

Re: Polestar 2

Postat: 20 jun 2022 15:11
av Maw
taliz skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Hur i hela världen kan de få fram ett så högt grundpris på Polestar 2 med performance pack som 749 500 kr?? Det ska vara 659 000 vilket gör att den är bonusberättigad även efter 12/7.. :?

Polestaren är alltså ca 160 000 kr billigare än de andra två efter bonusen.
Det står ju samma pris på alla tre. Bild
Ja, enligt BMWs prislista kosta i4 M50 735 000 kr så det är också fel. Men bara med 15 000 kr. Någon bonus misstänker jag att den inte får?

Re: Polestar 2

Postat: 20 jun 2022 15:43
av anna__
Maw skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Hur i hela världen kan de få fram ett så högt grundpris på Polestar 2 med performance pack som 749 500 kr?? Det ska vara 659 000 vilket gör att den är bonusberättigad även efter 12/7.. :?

Polestaren är alltså ca 160 000 kr billigare än de andra två efter bonusen.
Det står ju samma pris på alla tre. Bild
Ja, enligt BMWs prislista kosta i4 M50 735 000 kr så det är också fel. Men bara med 15 000 kr. Någon bonus misstänker jag att den inte får?
Nep ingen bonus för M50

Re: Polestar 2

Postat: 28 jun 2022 20:58
av Maw
Senaste OTA-uppdateringen, 2.2, kom för wn vecka sedan och innehöll bland annat effektiviseringar som skulle minska energiåtgången. Jag får intrycket att bilen faktiskt går lite snålare. Jag körde idag från Böda till Lessebo-trakten och fick 160 Wh/km då är det ändå en stigning på ca 145 meter. Ingen vind idag och 18-19 grader. Ca 2/3 av vägen är 80, kanske 10% 30-70 resten 100-110, jag höll hastighetsgränserna och det var inte mycket trafik.

Någon mer som hunnit se någon skillnad?

Re: Polestar 2

Postat: 29 jun 2022 09:00
av ObscureEconomist
Maw skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Hur i hela världen kan de få fram ett så högt grundpris på Polestar 2 med performance pack som 749 500 kr?? Det ska vara 659 000 vilket gör att den är bonusberättigad även efter 12/7.. :?

Polestaren är alltså ca 160 000 kr billigare än de andra två efter bonusen.
Det står ju samma pris på alla tre. Bild
Ja, enligt BMWs prislista kosta i4 M50 735 000 kr så det är också fel. Men bara med 15 000 kr. Någon bonus misstänker jag att den inte får?
Uppe på 749 grundpris nu för i4 M50

Re: Polestar 2

Postat: 29 jun 2022 19:44
av Myran
ObscureEconomist skrev:
Uppe på 749 grundpris nu för i4 M50
Ja, de höjde 1:a juni tro jag det var. Min offert gick ut den 1:a, men leasingbolaget var lite sena och beställde först den 3:e och då blev det det nya priset :(

Re: Polestar 2

Postat: 03 jul 2022 15:04
av OfarligTesla
Är det någon som vet varför 2023 Polestar 2 LRDM har högre förbrukning i ABRP än 2022 modellen? Är det någon som kan uttala sig huruvida referensförbrukningen är rimlig på Polestar 2 eller inte i allmänhet?

Re: Polestar 2

Postat: 03 jul 2022 15:25
av Maw
OfarligTesla skrev:
Är det någon som vet varför 2023 Polestar 2 LRDM har högre förbrukning i ABRP än 2022 modellen? Är det någon som kan uttala sig huruvida referensförbrukningen är rimlig på Polestar 2 eller inte i allmänhet?
Jag tycker ABRP brukar stämma hyfsat för min DM LR från 2021 men jag brukar hamna lite under referensförbrukningen på sommaren och över på vintern. De hade inte värmepump när jag köpte min så det kan förklara att jag ligger högt på vintern. Jag har även dubbdäck med högt dubbantal på vintern vilket nog drar lite extra.

2023 borde vara lägre än 2022 eftersom de gått över till mer aerodynamiska fälgar. Det har även kommit ett antal förbättringar av förbrukning via OTA men de hjälper ju även äldre bilar.

WLTP har väl gått upp något? Åtminstone jämfört med 2020/2021 så förbrukningen borde vara lite lägre nu än tidigare

Re: Polestar 2

Postat: 03 jul 2022 15:31
av joel80
OfarligTesla skrev:
Är det någon som vet varför 2023 Polestar 2 LRDM har högre förbrukning i ABRP än 2022 modellen? Är det någon som kan uttala sig huruvida referensförbrukningen är rimlig på Polestar 2 eller inte i allmänhet?
Jag klarar mig på ca 20kWh/100km nu om jag kör resor med huvudsakligen motorväg. Klarade Stockholm - Gävle på 18,8 förra veckan trots 120-125km/h större delen av tiden, men hade lite medvind då också som sänkte förbrukningen lite extra.

Man kan väl säga att sommartid och lite blandad väg kan man klara 400km utan några problem. Endast motorväg skulle jag säga ca 350-360km.

Vintertid har jag som sämst varit uppe på förbrukning som motsvarar 270-280km räckvidd, men det var absolut sämst förhållanden. Svinkallt, snö, motvind.
Normalt har jag kring 300km räckvidd motorväg vintertid. (ca 2,5kWh/100km)

Att den har högre förbrukning i ABRP kanske bara är p.g.a bristande data...
Mjukvaran har förbättrats även i min som nu är drygt 1 år, så förbrukningen minskat något från förra året.

Re: Polestar 2

Postat: 03 jul 2022 16:08
av OfarligTesla
Maw skrev:
Jag tycker ABRP brukar stämma hyfsat för min DM LR från 2021 men jag brukar hamna lite under referensförbrukningen på sommaren och över på vintern. De hade inte värmepump när jag köpte min så det kan förklara att jag ligger högt på vintern. Jag har även dubbdäck med högt dubbantal på vintern vilket nog drar lite extra.

2023 borde vara lägre än 2022 eftersom de gått över till mer aerodynamiska fälgar. Det har även kommit ett antal förbättringar av förbrukning via OTA men de hjälper ju även äldre bilar.

WLTP har väl gått upp något? Åtminstone jämfört med 2020/2021 så förbrukningen borde vara lite lägre nu än tidigare
Ja, dubbdäck gör nog rätt stor skillnad och värmepump gör nog lite det också.

Och ja jag tycker ju att 2023 bör vara lägre eftersom de själva hävdar det och jag tycker mig komma ihåg att referensförbrukningen har legat still på ABRP trots de förbättringar via OTA som kommit. Så då borde den visa rätt mycket fel vid det här laget tycker jag?
joel80 skrev:

Jag klarar mig på ca 20kWh/100km nu om jag kör resor med huvudsakligen motorväg. Klarade Stockholm - Gävle på 18,8 förra veckan trots 120-125km/h större delen av tiden, men hade lite medvind då också som sänkte förbrukningen lite extra.

Man kan väl säga att sommartid och lite blandad väg kan man klara 400km utan några problem. Endast motorväg skulle jag säga ca 350-360km.

Vintertid har jag som sämst varit uppe på förbrukning som motsvarar 270-280km räckvidd, men det var absolut sämst förhållanden. Svinkallt, snö, motvind.
Normalt har jag kring 300km räckvidd motorväg vintertid. (ca 2,5kWh/100km)

Att den har högre förbrukning i ABRP kanske bara är p.g.a bristande data...
Mjukvaran har förbättrats även i min som nu är drygt 1 år, så förbrukningen minskat något från förra året.
Toppen, ja det låter som en vettigare förbrukning i var fall. De absolut längsta etapperna på vintern brukar bli dryga 20 mil för mig så med en räckvidd på 30 mil klarar man sig med att ladda till 80% och ha 10% extra marginal, i vinterväglag kör jag som folk också så det är normal hastighet. Sommaren är väl en annan femma då jag oftast kör rätt fort (skylt+25), men gissar på att man nog kan räkna med åtminstone 300 km då också.

Försöker ta steget från att bara tänka på specs som räckvidd och laddhastighet för att bredda vyerna och kunna satsa på andra bilar än Tesla, har velat ha en Polestar 2 sedan jag såg den första gången men tyvärr brukar jag inte vara en person som värderar design och sådant högt nog för att köpa en bil på de premisserna. Men ABRP ger lite väl dyster stämning tycker jag när de säger att en 2023 modell skall ha 2,26 kWh/100 km som referensförbrukning i 110 km/h så toppen om det i var fall är lite bättre, även om man såklart alltid vill ha mer.

Hur är det för övrigt med kraftbegränsning vid låg SoC (turtle mode), är det mycket sådant över 5%? Brukar gå rätt lågt när jag kör så hade varit trevligt om det inte är allt för jobbigt att köra bilen vid 5-10%.

Re: Polestar 2

Postat: 03 jul 2022 20:49
av joel80
Över 5% är det inte så farligt.
När den går ner på 4% börjar det bli kännbart. Då kan man inte längre hålla 120km/h utan den begränsar effekten ganska rejält.

Jag har bilat ner till Köln och tillbaka. Autobahn med snittfart på 170km/h mellan två laddare drog ca 60-65% på 17 mil. Maxade 210km/h där det gick men du vet kanske hur det brukar vara. Svårt att hålla hastigheten uppe på Autobahn. :D

Det var bra väder och inte speciellt kallt (oktober).

Re: Polestar 2

Postat: 03 jul 2022 22:09
av OfarligTesla
joel80 skrev:
Över 5% är det inte så farligt.
När den går ner på 4% börjar det bli kännbart. Då kan man inte längre hålla 120km/h utan den begränsar effekten ganska rejält.

Jag har bilat ner till Köln och tillbaka. Autobahn med snittfart på 170km/h mellan två laddare drog ca 60-65% på 17 mil. Maxade 210km/h där det gick men du vet kanske hur det brukar vara. Svårt att hålla hastigheten uppe på Autobahn. :D

Det var bra väder och inte speciellt kallt (oktober).
Ja det låter ju riktigt bra med att dra 65% i de hastigheterna, och ja det brukar bli lite jojo på Autobahn. Låter som jag i var fall kan säga att verkligheten ser bättre ut än ABRP och det kan jag säkert leva med.

Hur fungerar phone key? Kan man lita på den tillräckligt för att inte ha annan nyckel med sig? Frun undrar också ifall man kan se musiken och navigation på mittskärmen samtidigt, som i se vilken låt det är osv.

Re: Polestar 2

Postat: 03 jul 2022 23:19
av lawe
OfarligTesla skrev:
Hur fungerar phone key? Kan man lita på den tillräckligt för att inte ha annan nyckel med sig? Frun undrar också ifall man kan se musiken och navigation på mittskärmen samtidigt, som i se vilken låt det är osv.
Phone-as-key använder jag bara sporadiskt och har den normalt inaktiverad i telefonen eftersom jag helst inte vill åka iväg utan nyckel av misstag. Jag vill alltid ha den större fobben med mig (som har ett fysiskt nyckelblad). När det gäller låtinfo så har du tyvärr ingen sån info ifall du kör GM på stora skärmen. Det finns heller ingen låtinfo på förardisplayen. Men ni kanske kör med iPhone och kan ha nytta av Carplay som kom i den senaste OTA:n,

Re: Polestar 2

Postat: 04 jul 2022 12:39
av OfarligTesla
lawe skrev:
Phone-as-key använder jag bara sporadiskt och har den normalt inaktiverad i telefonen eftersom jag helst inte vill åka iväg utan nyckel av misstag. Jag vill alltid ha den större fobben med mig (som har ett fysiskt nyckelblad). När det gäller låtinfo så har du tyvärr ingen sån info ifall du kör GM på stora skärmen. Det finns heller ingen låtinfo på förardisplayen. Men ni kanske kör med iPhone och kan ha nytta av Carplay som kom i den senaste OTA:n,
Okej, har vant mig vid att inte bära bilnyckel med mig så hade varit trevligt om man kunde lita på funktionen tillräckligt för att använda den fullt ut.

Re: Polestar 2

Postat: 04 jul 2022 15:27
av Eldatur
Är lite intresserad utav Polestar 2 men har en fråga, har noll erfarenhet av elbilar så får ursäkta ifall det är en dum fråga. Tillhör Polestar något laddnätverk? Vad jag hört så gör den inte det och den är därför dyrare att ladda när man är ute på vägen?