Sida 209 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2018 12:17
av Geni87
Biltillverkarna och batteritillverkarna verkar även försöka knyta upp andra mer vettiga leverantörer av kobolt. Läste att Sydkoreanska SK Innovation har skrivit ett avtal med ett Australiensiskt gruvföretag som kommer leverera kobolt och nickel från en av sina gruvor i Queensland till SK:s cellfabrik i Ungern (som ska förse ett antal Tyska tillverkare med batterier).

https://www.australianmining.com.au/new ... nnovation/

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2018 15:45
av nek0

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2018 15:49
av nek0

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2018 16:16
av Geni87
nek0 skrev:
Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:

"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."

700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil. :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2018 18:46
av Bjelke
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:

"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."

700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil. :lol:
Det är riktigt grymma batterier asså :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2018 18:56
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:

"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."

700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil. :lol:
Det är inte lätt det där med siffror :lol: :lol: :lol:


Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2018 19:51
av nek0
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:

"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."

700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil. :lol:
Det är inte lätt det där med siffror :lol: :lol: :lol:


Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2018 20:35
av JFAH
ELcykel?

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 07:15
av mati
Jeppe_E skrev:
Det är inte lätt det där med siffror :lol: :lol: :lol:

Hahaha. Nu förstår jag varför alla tror att de har vunnit valet. Svårt när man inte vet vad siffrorna betyder.

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 08:08
av Geni87
mati skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är inte lätt det där med siffror :lol: :lol: :lol:

Hahaha. Nu förstår jag varför alla tror att de har vunnit valet. Svårt när man inte vet vad siffrorna betyder.
https://youtu.be/tthnogDdRkI ;)

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 08:20
av mati
facepalm.jpg

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 08:39
av Verdi
Geni87 skrev:
mati skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är inte lätt det där med siffror :lol: :lol: :lol:

Hahaha. Nu förstår jag varför alla tror att de har vunnit valet. Svårt när man inte vet vad siffrorna betyder.
https://youtu.be/tthnogDdRkI ;)

Snart dags för fyra nya år med den killen... :( :?

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 09:12
av wilfried
https://www.sydsvenskan.se/2018-12-04/e ... -elbristen

Eon bjuder in politiker till krismöte om elbristen

Kraftbolaget Eon vill sprida kunskap om Skånes hotande elbrist. Därför bjuder bolaget nu in kommuner, politiker och lokala energibolag till krismöte.

– Läget är kritiskt. Det behöver många få veta, säger Eons presschef Johan Aspegren.

Barsebäck utgör fortfarande en knutpunkt för strömförsörjningen i Skåne. Men ledningarna från de stora elcentralerna in till städerna riskerar att skapa en svår effektbrist.

Ju längre söderut man kommer i Sverige desto värre är effektbristen i elnätet.

– Vi har ett begränsat antal ledningar i stamnätet i Skåne. Svenska kraftnät lovar att ordna situationen till 2027, men det är jättelångt till dess, säger Johan Aspegren.

Enligt Eon behöver ansvariga politiker och tjänstemän i de skånska kommunerna mer information om bristerna. Annars kommer det kanske som en överraskning om de får veta att planerade klimatsatsningar inte kan genomföras.

Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring). Men det är inte säkert att elbolaget godtar höjningen.

Det är i Skånes större städer som elförbrukningen ökar mest. Hushållen blir fler och allt mer energislukande. Det är besvärligt i en tid när Eon inte hunnit bygga ut Skånes elnät – från de stora elcentralerna i Arrie, Asarum, Barsebäck, Mörarp, Sege och Söderåsen in till de stora städerna.

En rad storsatsningar kräver mer effekt och kan i teorin äventyra Skånes energiförsörjning:

• I Helsingborg har Scandlines tagit en ny laddningsstation i drift för HH-färjorna som kräver en maxeffekt på 10 MW, lika mycket som behövs i ett helt samhälle som Hjärup, Rydebäck eller Ödåkra. I sommar elektrifieras bussflottan, något som på sikt kräver ett ökat effektbehov på 2-3 MW.

• I Lund kräver spårvägen en ökad effekt på 2-3 MW, men de stora energislukarna är forskningsanläggningarna ESS och Max IV. Max IV kräver vid full drift ett effektuttag på 18 MW, motsvarande tio procent av Lunds stads effektbehov. ESS kräver en effekt på 40 MW, vilket motsvarar 25 procent av Lunds behov.

– Får vi förfrågningar om ännu en forskningsanläggning i Lund är risken stor att vi måste säga nej, säger Mattias Brage, pressansvarig på Kraftringen.

• I Malmö ger elektrifieringen av stadens bussflotta en kraftigt ökad elförbrukning. Laddstolparna för linje 7 kräver en effekt på 300 kW. När satsningen tiofaldigats är effektbehovet 3,0 MW.

• Även i Landskrona, Trelleborg och Ystad elektrifieras bussarna med ett totalt effektbehov på 2-3 MW.

• Trafikverket efterfrågar en kraftigt ökad effekt till en ständigt ökande tågtrafik i Skåne. Behovet är 12 MW, något som Eon behöver ett halvår för att lösa.

– Vi har haft en lång diskussion. Vi kan inte ge Trafikverket höjd effekt på en gång. Vi låter dem successivt tagga upp effektuttaget, säger Johan Aspegren.

Skånes järnvägsnät lider redan av elbrist. Maxeffekten är för låg.

– Vi har haft flera tillfällen då vi kört med halv dragkraft och långsammare acceleration för att det inte finns tillräckligt med ström, säger Skånetrafikens chef Linus Eriksson.

Mitt i allt detta står Svenska kraftnät med en färdig transformatorstation i Lyby utanför Hurva. Stationen ska leverera ström med en effekt på 1200 MW till Skånes elnät, men fungerar inte.

Svenska kraftnät är förteget om orsakerna. Det finns uppgifter om att dubbelledningen från Nässjö till Hurva blir överhettad därför att kablarna lagts för tätt, att elutrustningen i Lyby fyllts på med fel sorts transformatorolja och att Svenska kraftnät på felaktiga grunder ratade ABB som leverantör till förmån för franska GE Grid (tidigare Alstom).

Svenska kraftnät förnekar att detta är huvudorsaker till förseningen. Den officiella förklaringen är "leveransproblem".

Under tiden växer oron bland Skånes stora elanvändare, inte minst Skånetrafiken.

– Vi är en stor konsument av el och behöver grön el i stor omfattning till bussar och tåg. Vi är oroliga över att Skåne inte prioriteras och att det blir elbrist, säger Linus Eriksson.

– Ska Skåne kunna växa miljömässigt hållbart måste vi ha god tillgång till grön el. Och som tågoperatör behöver vi el i peaktid. Våra resenärer kan inte resa på natten, säger han.

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 09:39
av 12man
Vad bra att Eon köpte Sydkraft och slutade med nätinvesteringar, så att de kan börja framföra massa problem nu,

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 10:08
av fth
wilfried skrev:
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).
Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln... :roll:

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 10:33
av ovelundkvist
Dock? Finns det något som inte stinker lobbying i egenintresse i artikeln?

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 10:46
av ellerstrom
fth skrev:
wilfried skrev:
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).
Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln... :roll:

/fth
Exakt, det är helt fel. Vem vill nöja sig med futtiga ~50kW till laddningen hemma? Jag måste minst ha dubbla SuC på ~140kW styck för att kunna ha elbil. Det vet ju alla... ;) :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 10:52
av evilirish
fth skrev:
wilfried skrev:
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).
Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln... :roll:

/fth
Precis, vilket överkvalificerat skitsnack! Risken är ju överhängande att politiker med noll och ingen kunskap alls går på den här smörjan. Är det någon här månne som kan närvara vid dylika tillställningar och kan rätta till iaf denna lögnen?

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 11:25
av Teslaspolen
ellerstrom skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).
Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln... :roll:

/fth
Exakt, det är helt fel. Vem vill nöja sig med futtiga ~50kW till laddningen hemma? Jag måste minst ha dubbla SuC på ~140kW styck för att kunna ha elbil. Det vet ju alla... ;) :lol:
Nej det är ju helt fel. Alla vet ju att alla klarar sig på 2,2/3,7 kW eftersom de kloka asiaterna inte ser något behov av tillåta våra tre faser att användas, för någon, oavsett behov eller inte.


;)

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 11:31
av ellerstrom
Teslaspolen skrev:
ellerstrom skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).
Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln... :roll:

/fth
Exakt, det är helt fel. Vem vill nöja sig med futtiga ~50kW till laddningen hemma? Jag måste minst ha dubbla SuC på ~140kW styck för att kunna ha elbil. Det vet ju alla... ;) :lol:
Nej det är ju helt fel. Alla vet ju att alla klarar sig på 2,2/3,7 kW eftersom de kloka asiaterna inte ser något behov av tillåta våra tre faser att användas, för någon, oavsett behov eller inte.


;)
Haha, nåt i denna stil var mitt andra alternativ till skämt faktiskt! :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 16:00
av Jeppe_E
fth skrev:
wilfried skrev:
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).
Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln... :roll:

/fth
Euh... Tänk er uppsäkringskostnaden för 63A :lol: :lol: :lol:

Kostar ju en tusenlapp per år bara att gå från 16 -> 20A

Men det är ju dessutom fel. Max effektuttag på 63A är 44kW. Lite märkligt skriven, då blå säkring är 20A - 14kW, men sedan nämner hen 63kW (ska vara 63A - 44kW) om man pratar om kopparfärgad säkring. Dessutom måste man ju även byta kablar och säkringar internt om man vill plocka ut 22kW typ :)

"Hej, jag vill byta ut huvudsäkringarna till 63A"
"Okej, det blir 5000 kr/år"

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 16:24
av gellerstam
Jeppe_E skrev:

"Hej, jag vill byta ut huvudsäkringarna till 63A"
"Okej, det blir 5000 kr/år"
Falu Energi och vatten tar 1330kr/månad för 63A -> 15960kr i fast avgift

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 18:48
av lobbin
Ja, allt över 25A brukar vara tokdyrt. Speciellt eftersom man oftast behöver bättre matning till fastigheten.

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 19:07
av Geni87
LG:s cellfabrik i Polen ska öka den årliga kapaciteten från 10 GWh till 70 GWh inom 2-3 år. Det blir en rätt rejäl fabrik det...

Fabriken i Polen levererar/ska leverera celler till bland annat Daimler, Jaguar, Renault, Volkswagen Group och Volvo. Det måste vara ett av de bästa bevis man kan få för att tillverkarna planerar för rätt rejäla volymer?

https://insideevs.com/lg-chem-to-increa ... in-poland/

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2018 19:51
av mati
Jeppe_E skrev:
Kostar ju en tusenlapp per år bara att gå från 16 -> 20A
Så billigt?! Jag får hosta upp 300kr/månad för detta. Och då har jag ändå bara säkrat upp för att solcellerna inte ska knäcka huvudsäkringen mitt på sommarn.
Men det är iofs samma banditer som tar 1,10kr/minut för typ2-laddning här i centrum. Götene elförening. :evil: