https://www.sydsvenskan.se/2018-12-04/e ... -elbristen
Eon bjuder in politiker till krismöte om elbristen
Kraftbolaget Eon vill sprida kunskap om Skånes hotande elbrist. Därför bjuder bolaget nu in kommuner, politiker och lokala energibolag till krismöte.
– Läget är kritiskt. Det behöver många få veta, säger Eons presschef Johan Aspegren.
Barsebäck utgör fortfarande en knutpunkt för strömförsörjningen i Skåne. Men ledningarna från de stora elcentralerna in till städerna riskerar att skapa en svår effektbrist.
Ju längre söderut man kommer i Sverige desto värre är effektbristen i elnätet.
– Vi har ett begränsat antal ledningar i stamnätet i Skåne. Svenska kraftnät lovar att ordna situationen till 2027, men det är jättelångt till dess, säger Johan Aspegren.
Enligt Eon behöver ansvariga politiker och tjänstemän i de skånska kommunerna mer information om bristerna. Annars kommer det kanske som en överraskning om de får veta att planerade klimatsatsningar inte kan genomföras.
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring). Men det är inte säkert att elbolaget godtar höjningen.
Det är i Skånes större städer som elförbrukningen ökar mest. Hushållen blir fler och allt mer energislukande. Det är besvärligt i en tid när Eon inte hunnit bygga ut Skånes elnät – från de stora elcentralerna i Arrie, Asarum, Barsebäck, Mörarp, Sege och Söderåsen in till de stora städerna.
En rad storsatsningar kräver mer effekt och kan i teorin äventyra Skånes energiförsörjning:
• I Helsingborg har Scandlines tagit en ny laddningsstation i drift för HH-färjorna som kräver en maxeffekt på 10 MW, lika mycket som behövs i ett helt samhälle som Hjärup, Rydebäck eller Ödåkra. I sommar elektrifieras bussflottan, något som på sikt kräver ett ökat effektbehov på 2-3 MW.
• I Lund kräver spårvägen en ökad effekt på 2-3 MW, men de stora energislukarna är forskningsanläggningarna ESS och Max IV. Max IV kräver vid full drift ett effektuttag på 18 MW, motsvarande tio procent av Lunds stads effektbehov. ESS kräver en effekt på 40 MW, vilket motsvarar 25 procent av Lunds behov.
– Får vi förfrågningar om ännu en forskningsanläggning i Lund är risken stor att vi måste säga nej, säger Mattias Brage, pressansvarig på Kraftringen.
• I Malmö ger elektrifieringen av stadens bussflotta en kraftigt ökad elförbrukning. Laddstolparna för linje 7 kräver en effekt på 300 kW. När satsningen tiofaldigats är effektbehovet 3,0 MW.
• Även i Landskrona, Trelleborg och Ystad elektrifieras bussarna med ett totalt effektbehov på 2-3 MW.
• Trafikverket efterfrågar en kraftigt ökad effekt till en ständigt ökande tågtrafik i Skåne. Behovet är 12 MW, något som Eon behöver ett halvår för att lösa.
– Vi har haft en lång diskussion. Vi kan inte ge Trafikverket höjd effekt på en gång. Vi låter dem successivt tagga upp effektuttaget, säger Johan Aspegren.
Skånes järnvägsnät lider redan av elbrist. Maxeffekten är för låg.
– Vi har haft flera tillfällen då vi kört med halv dragkraft och långsammare acceleration för att det inte finns tillräckligt med ström, säger Skånetrafikens chef Linus Eriksson.
Mitt i allt detta står Svenska kraftnät med en färdig transformatorstation i Lyby utanför Hurva. Stationen ska leverera ström med en effekt på 1200 MW till Skånes elnät, men fungerar inte.
Svenska kraftnät är förteget om orsakerna. Det finns uppgifter om att dubbelledningen från Nässjö till Hurva blir överhettad därför att kablarna lagts för tätt, att elutrustningen i Lyby fyllts på med fel sorts transformatorolja och att Svenska kraftnät på felaktiga grunder ratade ABB som leverantör till förmån för franska GE Grid (tidigare Alstom).
Svenska kraftnät förnekar att detta är huvudorsaker till förseningen. Den officiella förklaringen är "leveransproblem".
Under tiden växer oron bland Skånes stora elanvändare, inte minst Skånetrafiken.
– Vi är en stor konsument av el och behöver grön el i stor omfattning till bussar och tåg. Vi är oroliga över att Skåne inte prioriteras och att det blir elbrist, säger Linus Eriksson.
– Ska Skåne kunna växa miljömässigt hållbart måste vi ha god tillgång till grön el. Och som tågoperatör behöver vi el i peaktid. Våra resenärer kan inte resa på natten, säger han.