Sida 22 av 64
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 17:39
av Pontus
Det var ett lågt förmånsvärde på model S måste jag säga, rejält mycket lägre än på min gamla S85D trots bättre utrustning nu.
Ser att en ny model S skulle kosta mig ca 6000 kr/mån efter skatt och lägre tjänstepensionsinbetalning inkl försäkring. Mindre än vad 3an kostar mig att ha privat
Leasingavgiften som står på Teslas hemsida säger dock inget om miljöbilspremien, tillfaller den mitt företag eller leasingbolaget (redan inräknad i priset)? Det finns ju massor av trådar för leasing också, vilken passar bäst för denna fråga?
Det känns som Tars-sjukan börjar ta mig

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 18:17
av Bjorn
Det är rejält subventionerad USD - SEK kurs nu.
I nedanstående så har jag ändå inte tagit med VSG
Mod 3 LR
Sek inkl moms 559080
Sek exkl moms 447264
Sek exkl tull 10% 402538
USD exkl allt 47990
USD inkl delvery 49190
Kurs 8,18
Mod S LR
Sek inkl moms 946080
Sek exkl moms 756864
Sek exkl tull 4,5% 722805
USD exkl allt 79990
USD inkl delvery 81190
Kurs 8,90
Mod X LR
Sek inkl moms 1039080
Sek exkl moms 831264
Sek exkl tull 4,5% 793857
USD exkl allt 84990
USD inkl delvery 86190
Kurs 9,21
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 18:30
av Wilson
Bjorn skrev:Det är rejält subventionerad USD - SEK kurs nu.
I nedanstående så har jag ändå inte tagit med VSG
Mod 3 LR
Sek inkl moms 559080
Sek exkl moms 447264
Sek exkl tull 10% 402538
USD exkl allt 47990
USD inkl delvery 49190
Kurs 8,18
Mod S LR
Sek inkl moms 946080
Sek exkl moms 756864
Sek exkl tull 4,5% 722805
USD exkl allt 79990
USD inkl delvery 81190
Kurs 8,90
Mod X LR
Sek inkl moms 1039080
Sek exkl moms 831264
Sek exkl tull 4,5% 793857
USD exkl allt 84990
USD inkl delvery 86190
Kurs 9,21
För att inte tala om Performance. I USA kostar den $8000 extra med tull och moms blir det $11000! Och för detta betalar vi 40000SEK. Jag har sagt det förr, men det tål att upprepas. Performance är ett kap!
Edit: priserna gäller Model 3, men även S/X-uppgraderingen är prisvärd jämfört med USA
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 19:02
av Bjorn
Wilson skrev:
För att inte tala om Performance. I USA kostar den $8000 extra med tull och moms blir det $11000! Och för detta betalar vi 40000SEK. Jag har sagt det förr, men det tål att upprepas. Performance är ett kap!
Edit: priserna gäller Model 3, men även S/X-uppgraderingen är prisvärd jämfört med USA
Det är bara förmånsvärde som ställer till det. Hade jag köpt privat så hade det
blivit en P inte blivit nån alls.

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 19:10
av Legato
granlundii skrev:Intressant att det ser så annorlunda ut i Norge:
Model 3: 2766
Model S: 108
Model X: 318
Där har alltså Model S nästan slutat sälja pga. Model 3, medan S säljer ganska bra i Sverige. Undrar varför?
Tror en stor faktor är att Model S är så otroligt vanlig i Norge. X finns det fortfarande betydligt färre av. Även E-tron har ju sålt väldigt bra initialt i Norge. Tror det är många som tycker det är tråkigt att ha det "alla andra har". Föstår dem, hade tyckt det var rätt trist att köra Volvo V70 också, även OM det hade varit en bra elbil

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 19:47
av Andreasson
I september registrerades det fler Tesla Model 3 (716) än BMW 3-serie (301), Audi A4 (144) och MB C-klass (203) tillsammans...
Intressant!

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 19:49
av Verdi
Legato skrev:granlundii skrev:Intressant att det ser så annorlunda ut i Norge:
Model 3: 2766
Model S: 108
Model X: 318
Där har alltså Model S nästan slutat sälja pga. Model 3, medan S säljer ganska bra i Sverige. Undrar varför?
Tror en stor faktor är att Model S är så otroligt vanlig i Norge. X finns det fortfarande betydligt färre av. Även E-tron har ju sålt väldigt bra initialt i Norge. Tror det är många som tycker det är tråkigt att ha det "alla andra har". Föstår dem, hade tyckt det var rätt trist att köra Volvo V70 också, även OM det hade varit en bra elbil

Vanlighet har ju aldrig stoppat bilar som V70 just.

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 20:17
av nek0
Andreasson skrev:I september registrerades det fler Tesla Model 3 (716) än BMW 3-serie (301), Audi A4 (144) och MB C-klass (203) tillsammans...
Intressant!

I augusti var det 148 st Model 3,BMW 3-serie 333st .
En månad betyder ingenting.
januari-september 2019
2774st Tesla Model 3
2873st BMW 3-serie
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 20:18
av Verdi
nek0 skrev:Andreasson skrev:I september registrerades det fler Tesla Model 3 (716) än BMW 3-serie (301), Audi A4 (144) och MB C-klass (203) tillsammans...
Intressant!

I augusti var det 148 st Model 3,BMW 3-serie 333st .
En månad betyder ingenting.
januari-september 2019
2774st Tesla Model 3
2873st BMW 3-serie
Model 3 har väl inte levererats hela året?
Man bör nog räkna Model 3 kvartalsvis. Sista månaden i varje kvartal blir ju bra men de andra två månaderna ligger klart lägre.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 20:24
av nek0
Verdi skrev:nek0 skrev:Andreasson skrev:I september registrerades det fler Tesla Model 3 (716) än BMW 3-serie (301), Audi A4 (144) och MB C-klass (203) tillsammans...
Intressant!

I augusti var det 148 st Model 3,BMW 3-serie 333st .
En månad betyder ingenting.
januari-september 2019
2774st Tesla Model 3
2873st BMW 3-serie
Model 3 har väl inte levererats hela året?
Man bör nog räkna Model 3 kvartalsvis. Sista månaden i varje kvartal blir ju bra men de andra två månaderna ligger klart lägre.
Jo jag vet det men man kan inte jämföra bara en månad .BMW bytte väl modell och det borde påverka försäljningen.
Att avgasbilarna tappar är väl inget konstigt . Det är mer konstigt att Zoe och Leaf inte säljer bättre
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 22:39
av Fredrik j
Nya 3-serie kombi har ju precis presenterats. Vi kan väl anta att många av bilarna som registrerats i september är demobilar.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 22:44
av KnightRider
Pontus skrev:Det var ett lågt förmånsvärde på model S måste jag säga, rejält mycket lägre än på min gamla S85D trots bättre utrustning nu.
Ser att en ny model S skulle kosta mig ca 6000 kr/mån efter skatt och lägre tjänstepensionsinbetalning inkl försäkring. Mindre än vad 3an kostar mig att ha privat
Leasingavgiften som står på Teslas hemsida säger dock inget om miljöbilspremien, tillfaller den mitt företag eller leasingbolaget (redan inräknad i priset)? Det finns ju massor av trådar för leasing också, vilken passar bäst för denna fråga?
Det känns som Tars-sjukan börjar ta mig

Miljöbilspremien tillfaller leasingbolaget som sänker månadskostnaden från det tillfället. Så man kan räkna med 2000 kr lägre månadskostnad (inkl moms).
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 okt 2019 22:55
av HenrikC
Det är helt fantastiska siffror egentligen. I princip lika många Tesla model S som Mercedes C-klass, en bil som kom senare och är minst en klass under Teslan.
Att Nissan Leaf säljer dåligt beror på en enda faktor: För högt pris. Med samma privatleasingerbjudanden som man hade på första generationen (från 2495 kr/mån) skulle man kunna prångla ut hur många som helst. Renault Zoe har precis haft generationsväxling vilket nog påverkar försäljningen.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 nov 2019 20:37
av Credde
Oktober månads leveransstatistik:
Tesla model 3: 49 styck
Tesla model S: 15 styck
Tesla model X: 21 styck
Nissan Leaf: 141 styck
Renault Zoe: 128 styck
Audi E-Tron: 78 styck
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 nov 2019 22:00
av Zalman3
Credde skrev:Oktober månads leveransstatistik:
Tesla model 3: 49 styck
Tesla model S: 15 styck
Tesla model X: 21 styck
Nissan Leaf: 141 styck
Renault Zoe: 128 styck
Audi E-Tron: 78 styck
Säljs knappt några elbilar Q4.
Nu ska alla fossilbilar bort innan 31 december!
Jag tror på +30% laddbara bilar i januari 2020!
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 nov 2019 22:07
av chpaulin
Zalman3 skrev:Credde skrev:Oktober månads leveransstatistik:
Tesla model 3: 49 styck
Tesla model S: 15 styck
Tesla model X: 21 styck
Nissan Leaf: 141 styck
Renault Zoe: 128 styck
Audi E-Tron: 78 styck
Säljs knappt några elbilar Q4.
Nu ska alla fossilbilar bort innan 31 december!
Jag tror på +30% laddbara bilar i januari 2020!
Har det inte snarare att göra med att Tesla pushade ut alla bilar de kunde under Q3 för bra siffror och Europas är på båt eller kommer i december för Q4?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 nov 2019 22:11
av Fredrik j
Zalman3 skrev:Credde skrev:Oktober månads leveransstatistik:
Tesla model 3: 49 styck
Tesla model S: 15 styck
Tesla model X: 21 styck
Nissan Leaf: 141 styck
Renault Zoe: 128 styck
Audi E-Tron: 78 styck
Säljs knappt några elbilar Q4.
Nu ska alla fossilbilar bort innan 31 december!
Jag tror på +30% laddbara bilar i januari 2020!
Tror vi inte Tesla försöker krama ur sig själv inför årsskiftet för att uppfylla marknadens förväntningar?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 nov 2019 22:16
av Legato
Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:Credde skrev:Oktober månads leveransstatistik:
Tesla model 3: 49 styck
Tesla model S: 15 styck
Tesla model X: 21 styck
Nissan Leaf: 141 styck
Renault Zoe: 128 styck
Audi E-Tron: 78 styck
Säljs knappt några elbilar Q4.
Nu ska alla fossilbilar bort innan 31 december!
Jag tror på +30% laddbara bilar i januari 2020!
Tror vi inte Tesla försöker krama ur sig själv inför årsskiftet för att uppfylla marknadens förväntningar?
Japp. December kommer bli helt galet. Undrar hur många SR+ som kommer säljas i december i Norge, jag tror det blir nya rekord.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 nov 2019 07:13
av mickeisol
Legato skrev:Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:Credde skrev:Oktober månads leveransstatistik:
Tesla model 3: 49 styck
Tesla model S: 15 styck
Tesla model X: 21 styck
Nissan Leaf: 141 styck
Renault Zoe: 128 styck
Audi E-Tron: 78 styck
Säljs knappt några elbilar Q4.
Nu ska alla fossilbilar bort innan 31 december!
Jag tror på +30% laddbara bilar i januari 2020!
Tror vi inte Tesla försöker krama ur sig själv inför årsskiftet för att uppfylla marknadens förväntningar?
Japp. December kommer bli helt galet. Undrar hur många SR+ som kommer säljas i december i Norge, jag tror det blir nya rekord.
Nu i december är väl sista månaden som USA har skattereduktion på tesla ($1250 tror jag), kan tänka mig att tesla prioriterar USA hårt detta kvartal.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 nov 2019 10:19
av Verdi
Är det bara jag som störs av att elbilar bara verkar säljas om de subventioneras? Hur länge ska det behöva vara så?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 nov 2019 10:31
av loftux
Verdi skrev:Är det bara jag som störs av att elbilar bara verkar säljas om de subventioneras? Hur länge ska det behöva vara så?
Så länge det finns subventioner. Det kan fungera initialt för att skapa marknad men snedvriden köpmönstret. Tex om det "tar slut för året" med subventioner så skjuter man upp köpet. Eller köper något annat.
Så jag tycker de bör avvecklas med för konsumenterna förutsägbart. Meddela att det sänks med 20 tkr per år. Då skyndar sig fler köpa nu och de som säljer får marknadsanpassa sina priser.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 nov 2019 10:32
av mickeisol
Verdi skrev:Är det bara jag som störs av att elbilar bara verkar säljas om de subventioneras? Hur länge ska det behöva vara så?
Ett tag till kan jag tro, ända tills det börjar bli så pass bra utbud att det börjar bli en riktig konkurrens mellan biltillverkarna med elbilarna.
Nu är det ju brist på elbilar (är det några elbilar osålda tro), och då är väl motivationen att priskonkurrera ganska låg
.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 nov 2019 10:42
av Fredrik j
Jag har också funderat på varför en elbil alltid behöver vara billigare, om inte i inköp så i TCO, för att sälja bra.
Det behöver lockas med låga driftskostnader , högt andrahandsvärde etc.
Varför verkar det inte finnas någon betalningsvilja för elbilegenskaper?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 nov 2019 10:56
av Zalman3
Fredrik j skrev:Jag har också funderat på varför en elbil alltid behöver vara billigare, om inte i inköp så i TCO, för att sälja bra.
Det behöver lockas med låga driftskostnader , högt andrahandsvärde etc.
Varför verkar det inte finnas någon betalningsvilja för elbilegenskaper?
Kan ju lida av "vill inte byta syndromet".
Känner en säljare av industriprodukter.
Han säger att om han ska kunna komma in som ny leverantör till industrin, så måste hans produkt vara lika bra eller bättre, och minst 30% billigare.
Är den bara 20% billigare, då orkar inte företaget med att byta leverantör med allt vad det innebär.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 nov 2019 11:00
av Verdi
loftux skrev:Verdi skrev:Är det bara jag som störs av att elbilar bara verkar säljas om de subventioneras? Hur länge ska det behöva vara så?
Så länge det finns subventioner. Det kan fungera initialt för att skapa marknad men snedvriden köpmönstret. Tex om det "tar slut för året" med subventioner så skjuter man upp köpet. Eller köper något annat.
Så jag tycker de bör avvecklas med för konsumenterna förutsägbart. Meddela att det sänks med 20 tkr per år. Då skyndar sig fler köpa nu och de som säljer får marknadsanpassa sina priser.
Nej det är inte Sverige jag tänker på specifikt. Utan det faktum att elbilar säljer så otroligt bra i Norge där de är kraftigt subventionerade men inte i t ex Italien. Och nu när Norge tar bort en del fördelar så verkar försäljningen kraschlanda. Plus att en majoritet FORTFARANDE väljer fossilbilar trots att de är så sjukt mycket dyrare där.