Sida 213 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 13 dec 2018 21:09
av Jeppe_E
nek0 skrev:Geni87 skrev:TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.

Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här
https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.
Hoppas att du kan svara .
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.
Re: Artikel i media
Postat: 13 dec 2018 22:02
av Geni87
Jeppe_E skrev:nek0 skrev:Geni87 skrev:TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.

Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här
https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.
Hoppas att du kan svara .
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.
Ja precis, även med det stora bidraget (60%?) för investeringen är det i nuläget ingen bra ekonomisk affär med batterilagring för hemmabruk i Sverige. Sen kan det ju finnas andra argument än de rent ekonomiska som gör att folk skaffar lagring ändå.
Om man dock tänker sig ett smart elnät där elbolaget kan utnyttja en del av batteriligringen hemma hos folk för att smeta ut peakar på nätet (och betala för det) skulle det kunna bli en annan femma. De håller på med något sådant i South Australia nu bland annat.
Re: Artikel i media
Postat: 14 dec 2018 05:35
av nek0
Geni87 skrev:Jeppe_E skrev:nek0 skrev:Geni87 skrev:Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.

Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här
https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.
Hoppas att du kan svara .
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.
Ja precis, även med det stora bidraget (60%?) för investeringen är det i nuläget ingen bra ekonomisk affär med batterilagring för hemmabruk i Sverige. Sen kan det ju finnas andra argument än de rent ekonomiska som gör att folk skaffar lagring ändå.
Om man dock tänker sig ett smart elnät där elbolaget kan utnyttja en del av batteriligringen hemma hos folk för att smeta ut peakar på nätet (och betala för det) skulle det kunna bli en annan femma. De håller på med något sådant i South Australia nu bland annat.[/quote]
Tack för svaret Geni87 .
Re: Artikel i media
Postat: 14 dec 2018 07:07
av mati
Batterilagring är kanske inte ekonomiskt lönsamt i Sverige, men det finns tekniska fördelar. Jag funderar faktiskt på det. Bortsett från att jag skulle bli helt oberoende under sommarmånaderna så kan batteriet minska spänningsfall. Vi råkar ut för det rätt ofta. Vår transformator är den sista på linan och vi har utöver det ganska långt till transformatorn. Spänningen ligger ibland under 220V och om då en stor förbrukare kickar igång blir det spänningsfall, ibland så mycket att bilarna slutar ladda. Framförallt Golfen är känslig för det. Men även Teslan skrIker ibland. Ett litet batteri hade löst detta bekymmer.
Re: Artikel i media
Postat: 14 dec 2018 09:00
av Jeppe_E
mati skrev:Batterilagring är kanske inte ekonomiskt lönsamt i Sverige, men det finns tekniska fördelar. Jag funderar faktiskt på det. Bortsett från att jag skulle bli helt oberoende under sommarmånaderna så kan batteriet minska spänningsfall. Vi råkar ut för det rätt ofta. Vår transformator är den sista på linan och vi har utöver det ganska långt till transformatorn. Spänningen ligger ibland under 220V och om då en stor förbrukare kickar igång blir det spänningsfall, ibland så mycket att bilarna slutar ladda. Framförallt Golfen är känslig för det. Men även Teslan skrIker ibland. Ett litet batteri hade löst detta bekymmer.
Yes, reglerna tillåter 207-240V Det är ändå ett ganska stort spann.
Re: Artikel i media
Postat: 14 dec 2018 09:42
av mickeisol
Ja batterilagring kommer att komma både för att hålla elhandel och nätbolag stången.
Vi får se vad som händer med batteripriserna inom en 5 årsperiod.
Men i och med effekttariffer från nätbolagen så kommer batterilagringen att få ytterligare användning, inte bara att lagra solel till natt utan även ta bort effekt toppar för att minska nätavgifter.
Det lär ju inte dröja länge förrän batterierna har kommit ner i rimligt pris även för konsumenter (jämför solceller)
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 07:12
av vigge50
Jag läste eller hörde nyligen att det finns planer på att elkonsumenten ska allt mer bli tvungen att övergå till att betala elen per timme för att minska effekttopparna, var det här jag läste det och i så fall, någon som har en länk?
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 07:48
av Kevork
"40 nya laddplatser för elbilar och laddhybrider i Åre"
http://www.energinyheter.se/20181213/20 ... ider-i-are
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 11:17
av TeslaTissel
vigge50 skrev:Jag läste eller hörde nyligen att det finns planer på att elkonsumenten ska allt mer bli tvungen att övergå till att betala elen per timme för att minska effekttopparna, var det här jag läste det och i så fall, någon som har en länk?
Ja det vore kanon om det gick att hitta.
Under eCar Expo diskuterades avgifter och ev skatter livligt.
Peter Sundfeldt intervjuade under en debatt flera politiker från både Göteborgs kommun och staten.
Där sades de också från Centerns håll att det skulle vara till men för omställningen till förbrännisngfria motorer om avgifter används som en nytt sätt komma åt nya skatteavgifter.
Det skulle lätt döda alltihop.
Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen.
Mycket bra sagt tycker jag.
Massor av data finns här:
http://2030.miljobarometern.se
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 11:37
av Geni87
TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 11:49
av Zalman3
Geni87 skrev:TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...
Väldigt mycket talar för en vägslitageavgift.
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 11:50
av pegs
Geni87 skrev:TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...
En from tanke vore att renare bilar leder till besparingar i samhället som gör att en kompensation av skattebortfallet blir onödig. Mindre avgaser -> lägre sjukvårdskostnader. Självkörande eller mer autonoma bilar -> färre olyckor och därmed besparingar.
Men jag antar att det är lite naivt att hoppas på det
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 11:56
av Geni87
pegs skrev:Geni87 skrev:TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...
En from tanke vore att renare bilar leder till besparingar i samhället som gör att en kompensation av skattebortfallet blir onödig. Mindre avgaser -> lägre sjukvårdskostnader. Självkörande eller mer autonoma bilar -> färre olyckor och därmed besparingar.
Men jag antar att det är lite naivt att hoppas på det
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Absolut, så skulle det kunna bli. Jag har dock ingen aning om besparingarna är tillräckligt stora för att kompensera för de pengarna man får in från vägtrafiken idag. Antar att det går att räkna på även om det nog är lite knöligt.

Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 12:27
av 12man
Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 13:08
av Kevork
Kan tycka att det borde bli en kilometerskatt som är kopplad mot vägslitaget.
Miljöbelastningen tar man betalt för genom skatten på bränslet. Bränsle med hög miljöbelastnig ger hög skatt osv. Så därav behöver kilometerskatten inte ha med delen som är kopplad mot miljöbelastning.
Förhoppningsvis kan ett sånt system ge incitament till lättare fordon som är snålare och använder renare bränslen.
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 14:11
av TeslaTissel
Politiker är Troll?
Risken är att det blir pajkastning igen! Och i forumet.
Det gagnar inte oss att hoppa på den ena eller andra. Politiken borde kopplas bort från miljömålen! De skall inte lägga sig i det det tycker jag. Och om vi åter igen skall skälla ut något så är det inte oss själva!
https://www.bytbil.com/nyheter/forslage ... GvNXwcrxQM
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 14:52
av bylund
Miljömålen är väl i högsta grad politik? Jag ser inte hur man kan koppla bort dem från politiken.
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 15:11
av Soja86
https://www.wired.com/story/elon-musk-t ... gafactory/
lång artikel i Wired om Elon Musks ups and downs. Utifrån det man läst om Tesla och Elon genom åren så tycks den mig ganska trovärdig.
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 15:18
av TeslaTissel
bylund skrev:Miljömålen är väl i högsta grad politik? Jag ser inte hur man kan koppla bort dem från politiken.
Vill vi ha det som i Frankrike då?
Det är faktiskt viktigt vi får politikerna att inte ställa till det i klimatdebatten. De är mer intresserade att slå rekord i antalet kramar i korridorerna och berömma sig själva på konferenser, nå de finaste positionerna istället för att få verklig politik som hjälper klimatet.
Om vi i sin tur klämmer till dem med stekpannor får vi inte heller verkligt sunt förnuft
Beklagar jag hoppar över föregående inlägg.
http://www.gp.se/nyheter/världen/flera- ... 1.11815747
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 16:14
av Geni87
12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så.

Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 16:21
av Jeppe_E
Geni87 skrev:12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så.

Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift

Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 16:30
av Zalman3
Vinsten av att slippa betala runt 30 miljarder, som vi importer olja för(främst från ryssland) ska ju inte hamna i bilisternas fickor
utan till skola vård och omsorg.
Så en elbilsbilist kommer att betala ungeför så mycket per mil som en fossilbilsbilist gör idag.
Problemet för fossilbilsbilisten är att han får betala höga bränsleskatter OCH en vägslitageavgift.
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 16:42
av Verdi
Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så.

Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift

Är så sjukt trött på den här tanken om att elbilar måste beskattas lika hårt som fossilbilar. Varför då? Självklart ska elbilar ha nån slags vägskatt men alla straffskatter som finns på fossilbilar behöver ju inte alls ersättas. Och att införa de i närtid är ju lite korkat. Varför ge stora bidrag med ena handen och ta tillbaka med den andra? Statens önskan med bonus/malus är ju att vi ska välja elbilar. Att straffbeskatta får motsatt effekt. Klart ologiskt.
Har för mig att personbilstrafiken står för 3-4% av de totala skatteintäkterna. Just nu är under 1% av personbilsparken eldriven. Såg nån siffra på 0,2% men det är kanske lite mer nu. Av bilar som säljs nya nu är bara ~1,5% rena elbilar. Alltså, eventuella straffskatter riktade enbart mot elbilar är väldigt långt borta. Elbilars påverkan på statsbudgeten idag är löjeväckande liten.
Att staten skulle vända helt och göra elbilar DYRARE känns otroligt långsökt. Ökade straffskatter på bensin och diesel känns betydligt troligare. Och effektivare. 98,5% av bilarna som säljs går ju fortfarande på fossila bränslen. När andelen fossilbilar är nere på 50% om ca 10-15 år så känns ju fördubblade skatter på fossila bränslen oerhört mycket troligare än att de beskattar elbilar.
Ändå är denna tanke oerhört vanlig bland "pöbeln" på t ex AMS kommentarsfält. Det används nästan som ett tröstande mantra av alla petrol heads där.
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 17:25
av LarsL
Har tagit upp det här många gånger innan men det är ju faktiskt att just vägslitaget är typ 5000kr/bil och år. Sen sliter ju tyngre bilar, alltså då främst lastbilar inte SUV, mer på vägen och bör därför betala mer. Jag gissar därför att skatten en bilist måste betala för vägen bara handlar om några hundralappar egentligen, även om jag också skulle acceptera några tusenlappar.
Kilometerskatt blir nog lite lurigt och har ju redan avskaffats en gång i tiden.
El är ju iprincip omöjligt att beskatta, vem som helst kan ju framställa el varsomhelst skulle bli kaos direkt, speciellt om något ljushuvud kommer på att det bara är elbilselen som ska beskattas.
Men jag tror faktiskt vi kommer se ett läge där bi som land gör stora vinster på att ta bort utsläppen och importen av oljan.
Re: Artikel i media
Postat: 15 dec 2018 17:39
av Jeppe_E
Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så.

Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift

Är så sjukt trött på den här tanken om att elbilar måste beskattas lika hårt som fossilbilar. Varför då? Självklart ska elbilar ha nån slags vägskatt men alla straffskatter som finns på fossilbilar behöver ju inte alls ersättas. Och att införa de i närtid är ju lite korkat. Varför ge stora bidrag med ena handen och ta tillbaka med den andra? Statens önskan med bonus/malus är ju att vi ska välja elbilar. Att straffbeskatta får motsatt effekt. Klart ologiskt.
Har för mig att personbilstrafiken står för 3-4% av de totala skatteintäkterna. Just nu är under 1% av personbilsparken eldriven. Såg nån siffra på 0,2% men det är kanske lite mer nu. Av bilar som säljs nya nu är bara ~1,5% rena elbilar. Alltså, eventuella straffskatter riktade enbart mot elbilar är väldigt långt borta. Elbilars påverkan på statsbudgeten idag är löjeväckande liten.
Att staten skulle vända helt och göra elbilar DYRARE känns otroligt långsökt. Ökade straffskatter på bensin och diesel känns betydligt troligare. Och effektivare. 98,5% av bilarna som säljs går ju fortfarande på fossila bränslen. När andelen fossilbilar är nere på 50% om ca 10-15 år så känns ju fördubblade skatter på fossila bränslen oerhört mycket troligare än att de beskattar elbilar.
Ändå är denna tanke oerhört vanlig bland "pöbeln" på t ex AMS kommentarsfält. Det används nästan som ett tröstande mantra av alla petrol heads där.
Det som inte går ihop i ekvationen är skatteintänkterna från det fossila bränslet. Inget problem de närmsta 10 åren, men sen. De måste på något sätt kompenseras.