Re: Artikel i media
Postat: 02 jan 2019 09:39
På våra skattepengar!!!12man skrev:Collin på svt tv nu, hela kitet, barnarbete i kongo, kina, väldigt mycket förnybart i dieseln...
På våra skattepengar!!!12man skrev:Collin på svt tv nu, hela kitet, barnarbete i kongo, kina, väldigt mycket förnybart i dieseln...
letade upp hela inslaget var kanske lite mer nyanserat än det verkade först, damen från bilsweden är övertygande...LarsL skrev:På våra skattepengar!!!12man skrev:Collin på svt tv nu, hela kitet, barnarbete i kongo, kina, väldigt mycket förnybart i dieseln...
Dubbdäck har han ju helt klart, han har ju orerat för hur värdelösa dubbfria däck är i åratal, och hur man nästan kan köra på sommardäck istället.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
OfarligTesla skrev:Dubbdäck har han ju helt klart, han har ju orerat för hur värdelösa dubbfria däck är i åratal, och hur man nästan kan köra på sommardäck istället.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
Men, han verkar ju helt borta i kartongen!!?12man skrev:letade upp hela inslaget var kanske lite mer nyanserat än det verkade först, damen från bilsweden är övertygande...LarsL skrev:På våra skattepengar!!!12man skrev:Collin på svt tv nu, hela kitet, barnarbete i kongo, kina, väldigt mycket förnybart i dieseln...
c:a 2.21 in https://www.svtplay.se/video/20313662/m ... ?info=visa
Nej det är ju lite hyckleri, och Collin är som sagt en dåre.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.
Geni87 skrev:Nej det är ju lite hyckleri, och Collin är som sagt en dåre.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.Å andra sidan är det aldrig bra att relativisera, en dålig sak blir inte bra bara för att det redan finns andra dåliga saker. Fordonsbatterier står för ca 10-15% av koboltanvändningen sist jag såg en siffra, men andelen ökar snabbt. Jag tycker att det är jättebra att de här problemen har kommit upp till ytan, det kommer inte stoppa elbilarnas frammarsch. Det som nu sker är att alla seriösa företag som använder batterier, tvingas se över sina leverantörsled ända ner till vilken gruva som bryter råmaterialen. Samtidigt som alla jobbar för att minska andelen kobolt i batterierna.
Hårdare krav kommer att ställas och i slutändan kommer det förhoppningsvis göra världen till en lite bättre plats. Faktum är ju att när det här med Kongo blev känt kunde i princip ingen biltillverkare svara på vart all kobolt i deras batterier kom från, nu tvingas de ta mer kontroll.
Håller med, att Collin uttalar sig i frågan gör det knappast enklare att förstå problematiken.TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Nej det är ju lite hyckleri, och Collin är som sagt en dåre.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.Å andra sidan är det aldrig bra att relativisera, en dålig sak blir inte bra bara för att det redan finns andra dåliga saker. Fordonsbatterier står för ca 10-15% av koboltanvändningen sist jag såg en siffra, men andelen ökar snabbt. Jag tycker att det är jättebra att de här problemen har kommit upp till ytan, det kommer inte stoppa elbilarnas frammarsch. Det som nu sker är att alla seriösa företag som använder batterier, tvingas se över sina leverantörsled ända ner till vilken gruva som bryter råmaterialen. Samtidigt som alla jobbar för att minska andelen kobolt i batterierna.
Hårdare krav kommer att ställas och i slutändan kommer det förhoppningsvis göra världen till en lite bättre plats. Faktum är ju att när det här med Kongo blev känt kunde i princip ingen biltillverkare svara på vart all kobolt i deras batterier kom från, nu tvingas de ta mer kontroll.
Bra "Geni87"! Men av inslaget får man intrycket att elbilar skulle vara negativt och precis som du skriver så är materialfrågan väldigt viktig. Men det är tråkigt att Collin verkar blanda ihop korten och på det här sättet svamla kring frågan. Det gör det inte lättare för folk förstå.
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.Geni87 skrev:Nej det är ju lite hyckleri, och Collin är som sagt en dåre.Pertan skrev:Undrar varför barnen i Kongo är så viktiga nu när elbilarna kommer mer å mer. Det mesta av kobolten går väl till andra saker än batterier till bilar?
Undrar om Collin har en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller kör på dubbdäck.Å andra sidan är det aldrig bra att relativisera, en dålig sak blir inte bra bara för att det redan finns andra dåliga saker. Fordonsbatterier står för ca 10-15% av koboltanvändningen sist jag såg en siffra, men andelen ökar snabbt. Jag tycker att det är jättebra att de här problemen har kommit upp till ytan, det kommer inte stoppa elbilarnas frammarsch. Det som nu sker är att alla seriösa företag som använder batterier, tvingas se över sina leverantörsled ända ner till vilken gruva som bryter råmaterialen. Samtidigt som alla jobbar för att minska andelen kobolt i batterierna.
Hårdare krav kommer att ställas och i slutändan kommer det förhoppningsvis göra världen till en lite bättre plats. Faktum är ju att när det här med Kongo blev känt kunde i princip ingen biltillverkare svara på vart all kobolt i deras batterier kom från, nu tvingas de ta mer kontroll.
Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Solid State betyder inte per automatik att det är utan kobolt och särskilt inte litium. I dag höjs solid state lite till skyarna men jag tror att det mer beror på att man inte vet så mycket om vad för material som kommer användas i massproducerade solid state-batterier. Jag tror att det kommer vara samma utmaningar för solid state som för dagens litiumjonbatterier när det kommer till materialval och ursprung av dessa råvaror. Nu är dock inte råvaruproblemet något större bekymmer för batterier och det är inte som den oinformerade okunnige Collin så att det är vanligt med sällsynta jordartsmetaller i dagens batterier eller att dessa batterier inte går att återvinna.Jeppe_E skrev:Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Solid State Batterier. Lite dyra just nu bara.
Stämmer. Solid State verkar dock ha bättre förutsättningar för att få till ett säkert och högpresterande batteri utan kobolt jämfört med batterier med flytande elektrolyt.Svenssons skrev:Solid State betyder inte per automatik att det är utan kobolt och särskilt inte litium. I dag höjs solid state lite till skyarna men jag tror att det mer beror på att man inte vet så mycket om vad för material som kommer användas i massproducerade solid state-batterier. Jag tror att det kommer vara samma utmaningar för solid state som för dagens litiumjonbatterier när det kommer till materialval och ursprung av dessa råvaror. Nu är dock inte råvaruproblemet något större bekymmer för batterier och det är inte som den oinformerade okunnige Collin så att det är vanligt med sällsynta jordartsmetaller i dagens batterier eller att dessa batterier inte går att återvinna.Jeppe_E skrev:Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Solid State Batterier. Lite dyra just nu bara.
Leaf har inte Kobolt i sina batterier.Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Nu kanske de har den kollen, men när det här uppdagades hade de definitivt inte det. Leverantörsleden kan vara extremt långa med väldigt många mellanhänder, det krävs en stor insats för att kunna följa hela kedjan.LarsL skrev:Inga seriösa företag köper väl metall från Kongos barnarbetesgruvor, så pass bra koll på son supply-Chain har de väl. Så att säga att alla elbilar är byggda på barnarbete är bara fake-news från oljelobbister och deras anhängare.
...eller alla t-shirts är inte dåliga bara för att några tillverkas av barn.
Leaf hade inte tidigare men när de gick upp i 40 kWh batterier så bytte de kemi till samma som flera andra tillverkare använder som inkluderar kobolt tyvärr.LarsL skrev:Leaf har inte Kobolt i sina batterier.Pertan skrev:
Tycker också att detta är bra att det kommit fram och att det kan bli bättre. Hoppas dom kommer fram med batterier utan kobolt väldigt snart så man slipper höra om det där hela tiden.
Edit: men du kanske menade Tesla med ”dom”.
Bra, tyvärr låst artikel, går inte att ha hur många prenumerationer som helst helt enkelt.Geni87 skrev:En artikel om Epirocs (avknoppat från Atlas Copco) gruvmaskiner, riktigt rolig läsning och kanske framförallt att de har vågat satsa på Northvolts batterilösningar och använder motorer och invertrar från ABB!
https://www.nyteknik.se/premium/har-tas ... on-6943623
Det kommer ju ut över 10.000 olika kemiska ämnen ur en avgasbil, de allra flesta är cancerframkallande i varierande utsträckning.Remuz skrev:Han är ju ändå rätt underhållande. Och vilken tur att han tankar sin bil med biodiesel, slipper vi ju co2, men resten av all skit som kommer ur avgasröret då?
Exakt!Zalman3 skrev:Det kommer ju ut över 10.000 olika kemiska ämnen ur en avgasbil, de allra flesta är cancerframkallande i varierande utsträckning.Remuz skrev:Han är ju ändå rätt underhållande. Och vilken tur att han tankar sin bil med biodiesel, slipper vi ju co2, men resten av all skit som kommer ur avgasröret då?
Finns en hel del forskning kring hur biodiesel påverkar människan. Och de pekar alla på att den är lika farlig som oljebaserad diesel.Remuz skrev:Exakt!Zalman3 skrev:Det kommer ju ut över 10.000 olika kemiska ämnen ur en avgasbil, de allra flesta är cancerframkallande i varierande utsträckning.Remuz skrev:Han är ju ändå rätt underhållande. Och vilken tur att han tankar sin bil med biodiesel, slipper vi ju co2, men resten av all skit som kommer ur avgasröret då?