Sida 217 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 14:27
av LarsL
Så Collin röker ecologiskt odlade ciggaretter...? Men det är ändå rökförbud på restaurangen.

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 14:30
av Niklas Z
Folk i allmänhet (och antagligen även Collin) verkar få för sig att avgaserna alltid kommer från bränslet och inte själva förbränningsprocessen. Om det vore sant så skulle grön diesel säkert vara bra, men så enkelt är det ju inte.

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 15:04
av Kevork
LarsL skrev:
Så Collin röker ecologiskt odlade ciggaretter...? Men det är ändå rökförbud på restaurangen.
Haha, den får jag nog ta och sno :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 16:33
av Zalman3
frippe skrev:
Remuz skrev:
Zalman3 skrev:
Remuz skrev:
Han är ju ändå rätt underhållande. Och vilken tur att han tankar sin bil med biodiesel, slipper vi ju co2, men resten av all skit som kommer ur avgasröret då?
Det kommer ju ut över 10.000 olika kemiska ämnen ur en avgasbil, de allra flesta är cancerframkallande i varierande utsträckning.
Exakt!
Finns en hel del forskning kring hur biodiesel påverkar människan. Och de pekar alla på att den är lika farlig som oljebaserad diesel.
https://www.prevent.se/arbetsliv/forskn ... or-halsan/
https://www.umu.se/nyheter/fornybara-br ... r_5822710/

Och det pågår ett Formasprojekt som tittar mer på detta.
Så visst, kanske bättre för klimatet, men lika farlig för människan, och det är väl därför som flera vill införa förbud för dieselbilar i innerstäder.
Fantastiskt bra info!
Har letat efter denna info!

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 18:07
av Kevork
Roade mig med att kolla på Collins påstående från Råd & Rön krönikan att det kommer krävas tiotusentals vindkraftverk för att köra elbil i Sverige.

Tibor hade redan gjort jobbet:http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/

Så förenkat om vi enbart skulle använda vindkraft så har vi redan tillräckligt många vindkraftverk idag

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 18:13
av Remuz
Jag tror att antal mil kommer öka när alla går över till elbil dock. Jag har själv ökat mina mil från 1400 till 3200 ungefär och de få av mins vänner som kör på el har ungefär samma beteende (dvs kör nästan dubbelt så mycket).

Jag gissar vilt på att snittet 1200mil kommer blir ett nytt snitt på 1500mil, men det återstår att se.

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 18:38
av Kevork
Ja det är möjligt att antalet mil kommer öka när fler kör elbil, har själv hört om samma beteende hos många andra.

Sen är ju frågan över hur lång tid och när vi börjar se taxi-tjänstet med autonomafordon. Tänker så som det diskuteras via detta klipp från RethinkX. Tror det kan ha stor påverkan i framförallt städer och hur bilägande ser ut i framtiden.

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 19:23
av Jeppe_E
Kevork skrev:
Roade mig med att kolla på Collins påstående från Råd & Rön krönikan att det kommer krävas tiotusentals vindkraftverk för att köra elbil i Sverige.

Tibor hade redan gjort jobbet:http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/

Så förenkat om vi enbart skulle använda vindkraft så har vi redan tillräckligt många vindkraftverk idag

Det råder elbrist i Skåne. Dessutom är priset nästan dubbelt så dyrt, för att bolagen skall kunna exportera elen med så mycket vinst som möjligt (EU-regler som säger att elen får ej kosta mer än vad den gör lokalt i landet)

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 20:03
av Kevork
Jeppe_E skrev:
Kevork skrev:
Roade mig med att kolla på Collins påstående från Råd & Rön krönikan att det kommer krävas tiotusentals vindkraftverk för att köra elbil i Sverige.

Tibor hade redan gjort jobbet:http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/

Så förenkat om vi enbart skulle använda vindkraft så har vi redan tillräckligt många vindkraftverk idag

Det råder elbrist i Skåne. Dessutom är priset nästan dubbelt så dyrt, för att bolagen skall kunna exportera elen med så mycket vinst som möjligt (EU-regler som säger att elen får ej kosta mer än vad den gör lokalt i landet)
Är medveten om den situationen. Därför jag använde ordet förenkat. Bilden är ju betydligt med avancerad (som vanligt!) när man börjar gå in på detaljerna. Vad finns för överföringskapacitet, vilken effektreserv finns, hur är tillgängligheten på kraftverken, hur ser prognosen ut med elkraftgenerering i framtiden vad byggs vad läggs ned osv.

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 20:07
av joel80
Använder man elbilar på rätt sätt och vid rätt tid (laddningen alltså) bör inte ens det vara problem i Skåne. Problemet är väl mest vid peak hours som jag förstått det?
Att ladda elbil på natten bör inte leta till problem.. Och man borde ju verkligen kolla på batterilagring på ställen där man börjar få problem.
:)

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 20:25
av Jeppe_E
joel80 skrev:
Använder man elbilar på rätt sätt och vid rätt tid (laddningen alltså) bör inte ens det vara problem i Skåne. Problemet är väl mest vid peak hours som jag förstått det?
Att ladda elbil på natten bör inte leta till problem.. Och man borde ju verkligen kolla på batterilagring på ställen där man börjar få problem.
:)

Jo, problemet ligger i att länken är kraftigt försenad. Det råder elöverskott i Norrland. Jag menade mer att ju högre elförbrukning vi får, totalt sett så kommer priserna att öka. I en inte alltför avlägsen tid, där flertalet kör elbilar och alla laddar på nätterna så blir det ju peak hour 24h om dygnet ;)

Nu är det ju förmånligare att sälja elen än att lagra den, annars hade jag lätt investerat i en PW eller två. Fyller upp den under dagen med solenergi för att ladda batteriet med 12kWh på natten.

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2019 20:38
av LarsL
Det är ju bra om det är behov av el hela dygnet runt för då utnyttjas ju överföringsledningarna maximalt hela tiden. Det gör att det finns mer pengar till att bygga fler ledningar och fler kraftkällor.

Re: Artikel i media

Postat: 07 jan 2019 18:49
av joel80
Har man inte maximalt uttag hela tiden. (vilket man inte har för då blir det strömavbrott varenda gång det är en minusgrad o folk ska laga mat) kan man ju faktiskt öka kapacitet lokalt rätt bra med lite batterilagring. Dels kan man kapa topparna, dels har man mer toppeffekt när det verkligen skulle behövas.

Re: Artikel i media

Postat: 07 jan 2019 20:49
av joel80
Snart får vi läsa om elbilen som orsakade garagebrand! Självklart elbilens fel...

Bild

Re: Artikel i media

Postat: 07 jan 2019 21:13
av Svenssons
joel80 skrev:
Snart får vi läsa om elbilen som orsakade garagebrand! Självklart elbilens fel...

Bild
Plockad från Elfel?

IP-klass och dragavlastning verkar inte vara viktiga saker...

Re: Artikel i media

Postat: 07 jan 2019 21:23
av joel80
Svenssons skrev:
Plockad från Elfel?

IP-klass och dragavlastning verkar inte vara viktiga saker...
Osäker.. Kompis skickade.. men han kan säkert fått den därifrån.

Tycker den är fantastisk! :)

Re: Artikel i media

Postat: 07 jan 2019 21:34
av Svenssons
joel80 skrev:
Svenssons skrev:
Plockad från Elfel?

IP-klass och dragavlastning verkar inte vara viktiga saker...
Osäker.. Kompis skickade.. men han kan säkert fått den därifrån.

Tycker den är fantastisk! :)
Hittade den på elfel nu...

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2019 17:59
av TeslaTissel
Reportage och klipp från Sveriges Radio. Idag:

"Elbilen och jakten på metallerna"

Runt om i landet protesterar miljöaktivister mot planer på brytning av batterimetaller, som kobolt och vanadin, och sällsynta jordartsmetaller.
Samtidigt är metallerna nödvändiga beståndsdelar i batterier till elbilar och annan teknik som är avgörande för klimatomställningen.
Reportage av Erik Jerdén och samtal med Arne Müller, prisbelönt journalist och författare som skrivit en bok på temat som heter "Elbilen och jakten på metallerna" som kommer ut i januari.

Vad tycker ni om Arne Müllers kommentarer?
Har han rätt och är det ELBILENS fel??

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7127574

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7127574

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2019 18:54
av Zalman3
Givetvis ska företagen ha ett producentansvar oavsett var brytning sker av metaller.
Det som jag tycker är lite märkligt i debatten är att det inte pratas om de 1,2 miljoner människor som idag skadas
av brytning av bly.
I princip alla fossilbilar har bly batterier och det är väldigt lite debatt om blybrytningens skadeverkningar.

"Lead is a heavy metal that occurs naturally in the earth’s crust, and it is mined for use in a variety of materials including paint, ceramics glaze, batteries, and pipes. Lead also commonly exists in ore containing other frequently mined materials, such as iron, copper, silver, and zinc. Thus, there are many different mining operations worldwide that could potentially be responsible for releasing lead into the environment.
Miners in regions that lack environmental, health, and safety standards are often ill-equipped for their work, and some do not wear gloves, or even shoes while handling material that may contain toxins. Some mines are built in very close proximity to villages and towns, and children may play on the waste rock or tailings. To date, Blacksmith has identified 36 sites where lead contamination from mining poses a serious health risk to over 1.2 million people, with populations in Africa and South America being the most impacted."

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2019 20:38
av Smutt
Zalman3 skrev:
Givetvis ska företagen ha ett producentansvar oavsett var brytning sker av metaller.
Det som jag tycker är lite märkligt i debatten är att det inte pratas om de 1,2 miljoner människor som idag skadas
av brytning av bly.
I princip alla fossilbilar har bly batterier och det är väldigt lite debatt om blybrytningens skadeverkningar.

"Lead is a heavy metal that occurs naturally in the earth’s crust, and it is mined for use in a variety of materials including paint, ceramics glaze, batteries, and pipes. Lead also commonly exists in ore containing other frequently mined materials, such as iron, copper, silver, and zinc. Thus, there are many different mining operations worldwide that could potentially be responsible for releasing lead into the environment.
Miners in regions that lack environmental, health, and safety standards are often ill-equipped for their work, and some do not wear gloves, or even shoes while handling material that may contain toxins. Some mines are built in very close proximity to villages and towns, and children may play on the waste rock or tailings. To date, Blacksmith has identified 36 sites where lead contamination from mining poses a serious health risk to over 1.2 million people, with populations in Africa and South America being the most impacted."
Fast vi har ju också ett blybatteri :(

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2019 20:56
av joel80
Bra att man bryr sig men det är lite stört att ingen i västvärlden brytt sig om all kobolt och metaller som gått till våra mobiler och bärbara datorer innan.. vilket fortfarande väl står för en klar majoritet av kobolt-användandet. :/

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2019 20:59
av evilirish
Det är inte ofta jag ser folk diskutera sällsynta jordartsmetaller, men när jag gör det handlar det bara om batteriet till elbilar..

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2019 21:00
av Geni87
joel80 skrev:
Bra att man bryr sig men det är lite stört att ingen i västvärlden brytt sig om all kobolt och metaller som gått till våra mobiler och bärbara datorer innan.. vilket fortfarande väl står för en klar majoritet av kobolt-användandet. :/
Vi kände helt enkelt inte till hur det kan se ut vid brytningen i Kongo innan, batterier har ju fått ett helt annat fokus (både positivt och negativt) sen gemene man blev intresserad av elbilar och laddhybrider. Mycket av förädlingen av kobolten sker i Kina, de Kinesiska bolagen kanske har mörkat det vad vet jag? Bra att det är känt nu iaf!

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2019 22:34
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
Givetvis ska företagen ha ett producentansvar oavsett var brytning sker av metaller.
Det som jag tycker är lite märkligt i debatten är att det inte pratas om de 1,2 miljoner människor som idag skadas
av brytning av bly.
I princip alla fossilbilar har bly batterier och det är väldigt lite debatt om blybrytningens skadeverkningar.

"Lead is a heavy metal that occurs naturally in the earth’s crust, and it is mined for use in a variety of materials including paint, ceramics glaze, batteries, and pipes. Lead also commonly exists in ore containing other frequently mined materials, such as iron, copper, silver, and zinc. Thus, there are many different mining operations worldwide that could potentially be responsible for releasing lead into the environment.
Miners in regions that lack environmental, health, and safety standards are often ill-equipped for their work, and some do not wear gloves, or even shoes while handling material that may contain toxins. Some mines are built in very close proximity to villages and towns, and children may play on the waste rock or tailings. To date, Blacksmith has identified 36 sites where lead contamination from mining poses a serious health risk to over 1.2 million people, with populations in Africa and South America being the most impacted."

Ja det är märkligt att ingen pratar om det, istället är det elbilen som är skadedjuret i mångas ögon.

Det var just därför jag tog upp inslaget i Sveriges Radio.

"Elbilen och jakten på metallerna"
Vad tycker ni om Arne Müllers kommentarer?
Har han rätt och är det ELBILENS fel??

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7127574

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7127574

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2019 22:46
av helix
Nu är det klart att E.ON och Clever samarbetar och ska bygga ett nätverk med snabbladdare. 2-6 laddare per station, 150kW (möjliga att uppgradera till 350kW).

Låter som snarlika ambitioner som Ionity. The more the merrier :)

https://jyllands-posten.dk/?fbclid=IwAR ... 642;finans