Sida 23 av 95
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 03 apr 2017 21:23
av Bjelke
mati skrev:Jerker skrev:mati skrev:Jerker skrev:
Synd, bara, att det inte är högre effekt på stolpen!
Det är ju 22kW på ett av uttagen iaf.
Jaha? Det såg ut som en sån med bara schuko i.
Nej, så illa är det inte. Det är bara att jag inte fotade hela stolpen. Den är på 22kW och kôstar inget
Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 05:47
av mati
Bjelke skrev:
Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av

Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 05:52
av mans71
mati skrev:Bjelke skrev:
Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av

Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.

Är det stor skillnad i praktiken? Trodde skillnaden mellan 22/16 bara gjorde någon mil/timme eller så?
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 06:02
av mati
mans71 skrev:mati skrev:Bjelke skrev:
Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av

Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.

Är det stor skillnad i praktiken? Trodde skillnaden mellan 22/16 bara gjorde någon mil/timme eller så?
Skillnaden är 8 mil per timme istället för 10. Jag märker det tydligt. Den hinner inte ladda färdigt under tiden som man t.ex. är på Ica och handlar. Det gjorde den förra. Det har naturligtvis egentligen ingen betydelse för mig i praktiken, men man retar sig lite på det ändå.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 06:23
av Bjelke
mati skrev:mans71 skrev:mati skrev:Bjelke skrev:
Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av

Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.

Är det stor skillnad i praktiken? Trodde skillnaden mellan 22/16 bara gjorde någon mil/timme eller så?
Skillnaden är 8 mil per timme istället för 10. Jag märker det tydligt. Den hinner inte ladda färdigt under tiden som man t.ex. är på Ica och handlar. Det gjorde den förra. Det har naturligtvis egentligen ingen betydelse för mig i praktiken, men man retar sig lite på det ändå.
Katastrof! Sälj skiten!

;P
Du skulle behållit den gamla hehe
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 06:24
av Bjelke
22kW är btw helt perfekt för en fulladdning under ett biobesök (i Gävle tex) om man har som jag 10 mil till en "riktig" bio

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 06:56
av mati
Bjelke skrev:
Katastrof! Sälj skiten!

;P
Du skulle behållit den gamla hehe
Nja, så illa är det inte.

Men jag ska åka till min morfar i Tyskland om en månad. Jag kan inte ladda hemma hos honom, och där han bor finns bara en enda 22kW-stolpe några kilometer bort och det är flera mil till närmsta och enda Chademo som oftast är upptagen. Jag får alltså åka in till stan och ladda bilen där medan jag står och väntar (allt är stängt på söndagar *gäsp*). Då vill man att det går fort. Jag skulle behöva ladda drygt 20 mil, skillnaden blir alltså nästan en halvtimme jämfört med tidigare. Segt.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 16:56
av HelectriC
mati skrev:Bjelke skrev:
Katastrof! Sälj skiten!

;P
Du skulle behållit den gamla hehe
Nja, så illa är det inte.

Men jag ska åka till min morfar i Tyskland om en månad. Jag kan inte ladda hemma hos honom, och där han bor finns bara en enda 22kW-stolpe några kilometer bort och det är flera mil till närmsta och enda Chademo som oftast är upptagen. Jag får alltså åka in till stan och ladda bilen där medan jag står och väntar (allt är stängt på söndagar *gäsp*). Då vill man att det går fort. Jag skulle behöva ladda drygt 20 mil, skillnaden blir alltså nästan en halvtimme jämfört med tidigare. Segt.
Finns det ingen granne eller nåt som kan låna ut ett vanligt uttag? Tyskar brukar vara ganska intresserade av elbilar när dom kommer nära inpå. Förklarar man hur lite ström som faktiskt behövs och ger dom en liten euro, så borde det ju ordna sig?
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 18:40
av mati
HelectriC skrev:
Finns det ingen granne eller nåt som kan låna ut ett vanligt uttag? Tyskar brukar vara ganska intresserade av elbilar när dom kommer nära inpå. Förklarar man hur lite ström som faktiskt behövs och ger dom en liten euro, så borde det ju ordna sig?
Nej, han bor i ett sånt där område med bara hyreshus och så. Inga grannar på det viset.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 18:41
av HelectriC
mati skrev:HelectriC skrev:
Finns det ingen granne eller nåt som kan låna ut ett vanligt uttag? Tyskar brukar vara ganska intresserade av elbilar när dom kommer nära inpå. Förklarar man hur lite ström som faktiskt behövs och ger dom en liten euro, så borde det ju ordna sig?
Nej, han bor i ett sånt där område med bara hyreshus och så. Inga grannar på det viset.
I see...det gör laddningen lite svårare ja

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 21:59
av joel80
Men det måste väl hända saker i Tyskland också.. Kanske kommit upp nya laddare sen sist du var där?

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 22:13
av Lessmog
joel80 skrev:Men det måste väl hända saker i Tyskland också.. Kanske kommit upp nya laddare sen sist du var där?

Bra idé! Kolla om det finns nån aufladung.jetzt eller så ?

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 04 apr 2017 22:22
av joel80
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 05 apr 2017 06:06
av mati
Nej, det finns
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Det är tyvärr inte alls samma utbyggnadstakt som i Sverige. Och den där 22kW-laddaren som jag pratar om är faktiskt ganska ny. För ett år sedan fanns bara ett hamsterhjul med 3,6kW som jag dessutom inte fick igång. Jag fick vänta till nästa arbetsdag och be nån från kommunen att hjälpa mig. Kul.
Problemet är dessutom inte tillgång till laddare i sig, utan tillgång till laddare som fungerar för Tesla. Det finns över 30 CCS-laddare i stan några mil bort, men bara tre av dem har en ChaDeMo också. Utav dem är bara en på 50kW och är därför gärna upptagen, de andra två är på ynka 20kW (!) och står dessutom på privat mark. En CCS-adapter hade varit guld värt för mig.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 05 apr 2017 06:38
av HelectriC
mati skrev:Nej, det finns
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Det är tyvärr inte alls samma utbyggnadstakt som i Sverige. Och den där 22kW-laddaren som jag pratar om är faktiskt ganska ny. För ett år sedan fanns bara ett hamsterhjul med 3,6kW som jag dessutom inte fick igång. Jag fick vänta till nästa arbetsdag och be nån från kommunen att hjälpa mig. Kul.
Problemet är dessutom inte tillgång till laddare i sig, utan tillgång till laddare som fungerar för Tesla. Det finns över 30 CCS-laddare i stan några mil bort, men bara tre av dem har en ChaDeMo också. Utav dem är bara en på 50kW och är därför gärna upptagen, de andra två är på ynka 20kW (!) och står dessutom på privat mark. En CCS-adapter hade varit guld värt för mig.
Ingen Nissanhandlare? Dom brukar ibland ha laddstolpe.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 05 apr 2017 06:41
av mati
HelectriC skrev:
Ingen Nissanhandlare? Dom brukar ibland ha laddstolpe.
Vet faktiskt inte. Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett en Leaf i Tyskland heller.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 05 apr 2017 06:43
av HelectriC
mati skrev:HelectriC skrev:
Ingen Nissanhandlare? Dom brukar ibland ha laddstolpe.
Vet faktiskt inte. Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett en Leaf i Tyskland heller.
Det skulle iofs kunna vara positivt. När dom har så få elbilar så blir dom lyriska så snart dom ser en elbil oavsett märke. Att någon använder deras fina laddstolpe kan vara tillräckligt även om det råkar vara en Tesla

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 08 apr 2017 16:38
av bylund
Inte bara icead utan även phevad. Medan jag hängde här blev dock platsen bredvid, som inte är en destinationsladdarplats ledig, så jag tog den. En vit Model X körde precis förgäves förbi.
Detta är Täby centrum.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 08 apr 2017 19:13
av Tars
bylund skrev:Inte bara icead utan även phevad. Medan jag hängde här blev dock platsen bredvid, som inte är en destinationsladdarplats ledig, så jag tog den. En vit Model X körde precis förgäves förbi.
Detta är Täby centrum.
IMG_0224.JPG
Problemet här är att de ligger för nära entrén och att folk är så extremt arroganta att även om man påtalar detta så blir man ifrågasatt om man är polis eller någon annan sorts myndighetsperson.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 08 apr 2017 20:14
av chaffis75
Tars skrev:bylund skrev:Inte bara icead utan även phevad. Medan jag hängde här blev dock platsen bredvid, som inte är en destinationsladdarplats ledig, så jag tog den. En vit Model X körde precis förgäves förbi.
Detta är Täby centrum.
IMG_0224.JPG
Problemet här är att de ligger för nära entrén och att folk är så extremt arroganta att även om man påtalar detta så blir man ifrågasatt om man är polis eller någon annan sorts myndighetsperson.
Placeringen av el uttagen är viktigt, de ska helst inte vara den naturliga förstavalet för då försvinner platserna lätt. I triangeln köpcenter i Malmö har man en tex bra placering tycker jag, inte för nära ingången och på slutet av en "slinga" där man inte väljer helt naturligt att köra.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 09 apr 2017 12:57
av Gastrogate
Jobbig när laddstationen är placerad vid en sportanläggning där parkeringen blir ganska full vid aktiviteter.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 09 apr 2017 13:58
av Lophornis
Gastrogate skrev:Jobbig när laddstationen är placerad vid en sportanläggning där parkeringen blir ganska full vid aktiviteter.
IMG_4013.JPG
IMG_4012.JPG
Förfarande fossil ägare som inte tänker. Sedan ser det ut som skyltningen inte är den bästa. Det ska vara parkering förbud på dessa platser.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 09 apr 2017 15:31
av bylund
Med undantaget för laddande bilar då... denna är ju tyvärr skyltad som allmän parkering.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 09 apr 2017 19:31
av Bjelke
Man blir sååå imponerad av folks respekt...
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 10 apr 2017 08:54
av Pontus
Man undrar bara när handeln med fejkade laddkablar kommer igång, eftersom det finns handel med fejkade handikappstillstånd?