Sida 221 av 231
Re: VW I.D
Postat: 30 maj 2022 09:36
av R_Edvinsson
PapaD skrev:Är det ngn som hört om när man kan lämna in bilen för OS 2.4 (och nytt 12 V batteri)? Det verkar dröja, hoppas det blir gjort innan semestern.
Skall hämta upp min imorgon efter reparation av fronten.
Men enligt de som tog emot bilen så har 2.4 backats och inväntar en ”uppdatering/tweak”, de visst inte heller om det fanns batterier hemma för byte ännu.
Lite synd när den ändå stått där ett tag.
Re: VW I.D
Postat: 03 jun 2022 22:24
av loftux
Har lyckats övertala farsgubben att byta till elbil, kör nu en ID.4.
Är på sin första långtur, och har fått massor av sms om hur krångligt det är med alla appar och annat som behövs för att ladda. Men har tagit sig från Rånäs till Östersund.
Ett konkret problem: Vid hotellet finns 3 Tesla laddboxar (äldre modellen), ID.4 vill inte starta laddningen på dem, för Volvon som stod bredvid fungerade, och hotellet säger att andra modeller än Tesla brukar ladda där. Är det ett känt problem med ID.4 och Tesla laddbox?
Föreslog att de skulle testa Reset knappen på boxen, men hjälpte inte.
Re: VW I.D
Postat: 04 jun 2022 00:17
av PapaD
Kan vara tight uttag i bilen.Hänt mig många ggr att laddning inte startar för att jag inte tryckt in kontakten i bott i bilens uttag
Re: VW I.D
Postat: 04 jun 2022 06:20
av HelectriC
Är det verkligen samma inställning på alla boxar? Ofta är ca häften av destinationsladdarna tingade till Tesla och övriga öppna för resten.
Re: VW I.D
Postat: 04 jun 2022 08:23
av loftux
HelectriC skrev:Är det verkligen samma inställning på alla boxar? Ofta är ca häften av destinationsladdarna tingade till Tesla och övriga öppna för resten.
Ja, han har testat alla. Volvo som står bredvid kunde ladda på alla.
Han testade hålla in handsken extra under handskakningen men hjälpte inte.
Boxen och bilen borde ju förhandla om laddström under handskakningen men kan inget om ID4 för att tipsa om annat som kan justeras i bilen. Nu ska de snart vidare, har laddning så de kommer till snabbladdare så blir väl inga fler tester på dessa Tesla-boxar.
Re: VW I.D
Postat: 04 jun 2022 11:04
av simin
Information från VW ang kommande uppdateringar (från facebookgruppen VW ID Drivers club):
Dear all,
As you know, it‘s our goal and stated claim to keep you up to date with the latest developments of the ID. family. This is especially true for the development and the rollout of new ID. software.
With that being said, we are happy to provide you with new information about the ID. software updates.
First things first:
The development of the ID. software 2.4 has been completed. We will inform you about the exact date for when this starts in the workshops later this month.
What happens in the meantime?
To provide you with a smooth experience, we are preparing our workshops throughout Europe for the update. This includes, for example supplying our Volkswagen service partners with the new, improved 12-volt battery, which is a part of this free update.
In parallel, we are finalizing the ID. software 3.0 over-the-air update. This includes, most importantly, ensuring a successful installation of the 3.0 update on vehicles with ID. software 2.4 installed. We are also preparing a website page for each of the updates, which will describe the update process and the content of both updates in more detail.
When can I make an appointment for ID. software 2.4 and the new 12-volt battery?
The standard procedure of the campaign has not changed. You will be invited by your Volkswagen partner to schedule an appointment for the update after the start date has been announced. The update itself will take about one working day. Replacement mobility will be provided.
What happens after the 2.4 update?
After the workshop update has been carried out, the ID. software 3.0 over-the-air update will be gradually made available for all vehicles that have received ID. software 2.4.
We will keep you informed about new developments.
Best regards,
Your Volkswagen ID. Team
Re: VW I.D
Postat: 04 jun 2022 11:40
av Kubi
Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Re: VW I.D
Postat: 04 jun 2022 15:13
av Dodde
Kubi skrev:Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Re: VW I.D
Postat: 04 jun 2022 15:54
av Kubi
Dodde skrev:Kubi skrev:Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Kom bara ett mejl med bokningsbekräftelse, inte fått svar på min fråga vad det gäller ännu.

Re: VW I.D
Postat: 04 jun 2022 19:59
av Dodde
Kubi skrev:Dodde skrev:Kubi skrev:Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Kom bara ett mejl med bokningsbekräftelse, inte fått svar på min fråga vad det gäller ännu.

Spännande. Kan vara uppdateringen eller inget alls, med VW vet man aldrig.
Re: VW I.D
Postat: 05 jun 2022 08:44
av chaffis75
Dodde skrev:Kubi skrev:Dodde skrev:Kubi skrev:Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Kom bara ett mejl med bokningsbekräftelse, inte fått svar på min fråga vad det gäller ännu.

Spännande. Kan vara uppdateringen eller inget alls, med VW vet man aldrig.
Mmm kanske dags att ringa sin handlare.. Men samtidigt tror jag 2.4 i princip bara är en förberedande uppgradering till 3.0 som är den som adderar funktioner.
Re: VW I.D
Postat: 05 jun 2022 14:05
av krille
chaffis75 skrev:Dodde skrev:Kubi skrev:Dodde skrev:Kubi skrev:Blev inbokad 23/6 av min försäljare, så får vi se om jag då för nya 12v och 2.4.
Blev du uppringd helt apropå?
Kom bara ett mejl med bokningsbekräftelse, inte fått svar på min fråga vad det gäller ännu.

Spännande. Kan vara uppdateringen eller inget alls, med VW vet man aldrig.
Mmm kanske dags att ringa sin handlare.. Men samtidigt tror jag 2.4 i princip bara är en förberedande uppgradering till 3.0 som är den som adderar funktioner.
Så är det ju, nytt 12V-batteri, uppgradering av en del kontrollenheters mjukvara så att de senare kan uppdateras OTA (bl.a. den som begränsar snabbladdning till 100 kW idag) samt andra förberedelser som krävs för att bilen ska ta emot 3.0 OTA.
Re: VW I.D
Postat: 05 jun 2022 14:55
av PapaD
Och 2.4 ska ge fungerande timer för laddning. Hur fan de nu kunnat misslyckas med det i tre versioner...
Re: VW I.D
Postat: 05 jun 2022 16:29
av martinot
Läste någonstans att 3.0-releasen är helt klar för utrullning, men att det är 2.4-releasen (som behövs innan) som inte är helt färdig än.
Re: VW I.D
Postat: 06 jun 2022 01:44
av PapaD
martinot skrev:Läste någonstans att 3.0-releasen är helt klar för utrullning, men att det är 2.4-releasen (som behövs innan) som inte är helt färdig än.
Vilket är helt jääättekonstigt: jag ser youtuber som kör ID5 med 3.1! 3.0 testades redan i mars av Batterylife t.ex. So wtf!? Är det verkligen samma OS vi talar om? Eller är det så att vi som köpte I'st fick en plattform som inte funkar, och att de desperat försöker fixa det samtidigt som de rättat till hårdvaran och alla senare bilar har 3.X som funkar? Dvs det ÄR inte samma mjukvara i bilarna?
Edit: ledsen för trist ton. Bilen är ju inte rutten, och jag är inte så irriterad som det verkar. Nu idag t.ex. är den på road trip Karlskoga-Umeå och funkar klockrent. Laddar som den skall och drog 1.7 kWh/mil upp med hastighet enl skyltar.
Re: VW I.D
Postat: 06 jun 2022 11:13
av martinot
PapaD skrev:martinot skrev:Läste någonstans att 3.0-releasen är helt klar för utrullning, men att det är 2.4-releasen (som behövs innan) som inte är helt färdig än.
Vilket är helt jääättekonstigt: jag ser youtuber som kör ID5 med 3.1! 3.0 testades redan i mars av Batterylife t.ex. So wtf!? Är det verkligen samma OS vi talar om? Eller är det så att vi som köpte I'st fick en plattform som inte funkar, och att de desperat försöker fixa det samtidigt som de rättat till hårdvaran och alla senare bilar har 3.X som funkar? Dvs det ÄR inte samma mjukvara i bilarna?
Edit: ledsen för trist ton. Bilen är ju inte rutten, och jag är inte så irriterad som det verkar. Nu idag t.ex. är den på road trip Karlskoga-Umeå och funkar klockrent. Laddar som den skall och drog 1.7 kWh/mil upp med hastighet enl skyltar.
3.0, och tom. 3.1 som du påpekar, skall vara helt klara och färdigutvecklade som jag förstått det (den 3.1 jag sett var dock mer beta).
Det är 2.4, som krävs för att kunna uppgradera gamla bilar till 3.x, som inte är klart (som jag förstått det). Det är färdigställandet av 2.4 som VW ÅF tydligen väntar på.
Re: VW I.D
Postat: 06 jun 2022 12:17
av R_Edvinsson
martinot skrev:PapaD skrev:martinot skrev:Läste någonstans att 3.0-releasen är helt klar för utrullning, men att det är 2.4-releasen (som behövs innan) som inte är helt färdig än.
Vilket är helt jääättekonstigt: jag ser youtuber som kör ID5 med 3.1! 3.0 testades redan i mars av Batterylife t.ex. So wtf!? Är det verkligen samma OS vi talar om? Eller är det så att vi som köpte I'st fick en plattform som inte funkar, och att de desperat försöker fixa det samtidigt som de rättat till hårdvaran och alla senare bilar har 3.X som funkar? Dvs det ÄR inte samma mjukvara i bilarna?
Edit: ledsen för trist ton. Bilen är ju inte rutten, och jag är inte så irriterad som det verkar. Nu idag t.ex. är den på road trip Karlskoga-Umeå och funkar klockrent. Laddar som den skall och drog 1.7 kWh/mil upp med hastighet enl skyltar.
3.0, och tom. 3.1 som du påpekar, skall vara helt klara och färdigutvecklade som jag förstått det (den 3.1 jag sett var dock mer beta).
Det är 2.4, som krävs för att kunna uppgradera gamla bilar till 3.x, som inte är klart (som jag förstått det). Det är färdigställandet av 2.4 som VW ÅF tydligen väntar på.
De gick ut förra veckan med att 2.4 nu är klar för att slussas ut.
Som jag fattat det flashar de om minst en av boxarna vid 2.4 och detta kan inte ske via OTA.
Men förstår verkligen inte varför inte även 3.0 laddas in när bilen ändå står på verkstan.
Min bil står föresten kvar i kista, skadan verkar reparerad men de behövde bilen två dagar till.
Får se om de haft den som betaprojekt.

Re: VW I.D
Postat: 06 jun 2022 12:19
av R_Edvinsson
PapaD skrev:martinot skrev:Läste någonstans att 3.0-releasen är helt klar för utrullning, men att det är 2.4-releasen (som behövs innan) som inte är helt färdig än.
Vilket är helt jääättekonstigt: jag ser youtuber som kör ID5 med 3.1! 3.0 testades redan i mars av Batterylife t.ex. So wtf!? Är det verkligen samma OS vi talar om? Eller är det så att vi som köpte I'st fick en plattform som inte funkar, och att de desperat försöker fixa det samtidigt som de rättat till hårdvaran och alla senare bilar har 3.X som funkar? Dvs det ÄR inte samma mjukvara i bilarna?
Edit: ledsen för trist ton. Bilen är ju inte rutten, och jag är inte så irriterad som det verkar. Nu idag t.ex. är den på road trip Karlskoga-Umeå och funkar klockrent. Laddar som den skall och drog 1.7 kWh/mil upp med hastighet enl skyltar.
Kan nästan garantera att det inte är identiska databoxar i de bilar som släpps med 3.0 idag som de vi har i våra snart 1.5år gamla bilar.
Fanns en anledning till att de började slussa bilar med 3.0 efter ett specifikt datum, och skulle vara mycket förvånad om inte det var pga en uppdatering av hårdvara.
Re: VW I.D
Postat: 09 jun 2022 17:15
av Gamsurn
Börjar misstänka att handlaren väntar att jag ska avboka bilen jag beställde 9 sep 2021, eftersom priserna gått upp 80,000kr för samma utrustningspaket.
Jag fick min för 609,000kr med dragkrok, assistanspaket, adaptiva dämpare, komfortpaketet, och tonade rutor.
Hur länge har ni väntat på er id4 gtx? Vad är rimligt?
Re: VW I.D
Postat: 09 jun 2022 23:28
av GustavE
Vad anger han för beräknat leveransdatum i nuläget då?
Har beställt en likadan nyligen och datumen för beräknad leverans har hoppat lite fram och tillbaka.
Re: VW I.D
Postat: 10 jun 2022 15:50
av Zalman3
Volkswagen erbjuder en extra, billigare fyrhjulsdriven version för ID.4.
Volkswagen utökar produktportföljen för den helelektriska ID.4 med ytterligare en fyrhjulsdriven version: ID.4 Pro 4MOTION. Modellen baserad på ID.4 Pro Performance har en systemeffekt på 195 kW / 265 hk och erbjuder - typisk fyrhjulsdrift - mer grepp i vått, snö och löst underlag. Hittills fanns bara den sportiga toppmodellen ID.4 GTX 4MOTION som fyrhjulsdriven version. Förhandsförsäljningen av den nya extra fyrhjulsdrivna versionen har redan börjat, priserna i Tyskland börjar på 49 020 euro och ligger därför drygt 4 000 euro under toppmodellen med förkortningen GTX.
https://www.elektroauto-news.net/2022/v ... rsion-id-4
Re: VW I.D
Postat: 15 jun 2022 21:06
av lem
Hej!
Jag står och väljer mellan ID4 gtx 4wd och kommer precis med en rykande färsk offert!
Säljsren påpekar skadeglatt att MY inte klarar 700 gränsen. Priserna:
610 bil
12 drag
18 assist
22 dubb
-50 i bonus
Intressant att det kommer en snikmodell 4wd, det berättade inte säljaren! Jag vill ner i pris, det är en bruksbil jag behöver. Teslan har fått köra både ved och vildsvin…
Jag blir galen på deras djävla infotainmentsystem-system annars känns det som en rejäl bil! Head up var bra men det vet jag inte om jag får med. Autopilot AP1 fungerar utmärkt i Teslan och jag skulle vilja ha minst adaptiv farthållning men det har jag inte klart för mig om detta är tillval.
Men ETT ÅRS levtid gjorde jag tappade sugen ordentligt!! Hur långt tid tar det att få en MY?
Re: VW I.D
Postat: 15 jun 2022 21:49
av lloydfabege
lem skrev:Hej!
Jag står och väljer mellan ID4 gtx 4wd och kommer precis med en rykande färsk offert!
Säljsren påpekar skadeglatt att MY inte klarar 700 gränsen. Priserna:
610 bil
12 drag
18 assist
22 dubb
-50 i bonus
Intressant att det kommer en snikmodell 4wd, det berättade inte säljaren! Jag vill ner i pris, det är en bruksbil jag behöver. Teslan har fått köra både ved och vildsvin…
Jag blir galen på deras djävla infotainmentsystem-system annars känns det som en rejäl bil! Head up var bra men det vet jag inte om jag får med. Autopilot AP1 fungerar utmärkt i Teslan och jag skulle vilja ha minst adaptiv farthållning men det har jag inte klart för mig om detta är tillval.
Men ETT ÅRS levtid gjorde jag tappade sugen ordentligt!! Hur långt tid tar det att få en MY?
Jag har en ID4 Pro, utan några spännande tillval egentligen (dragkrok

). Har adaptiv farthållning så utgår från att det är standard. Har inte jättemycket att jämföra med men jag tycker den adaptiva farthållningen fungerar riktigt bra, på motorväg har jag inga synpunkter alls, i stadsmiljö och 70-vägar tycker jag ibland den bromsar in lite väl mycket när framförvarande bil svänger av vägen när man närmar sig den och när den väl försvunnit från ens egna körbana. Travel assist är tillval, dvs att den håller bilen i filen, annars är lane assist standard där bilen justerar och varnar lite grann.
Re: VW I.D
Postat: 15 jun 2022 23:20
av PapaD
lem skrev:Hej!
Jag står och väljer mellan ID4 gtx 4wd och kommer precis med en rykande färsk offert!
Säljsren påpekar skadeglatt att MY inte klarar 700 gränsen. Priserna:
610 bil
12 drag
18 assist
22 dubb
-50 i bonus
Intressant att det kommer en snikmodell 4wd, det berättade inte säljaren! Jag vill ner i pris, det är en bruksbil jag behöver. Teslan har fått köra både ved och vildsvin…
Jag blir galen på deras djävla infotainmentsystem-system annars känns det som en rejäl bil! Head up var bra men det vet jag inte om jag får med. Autopilot AP1 fungerar utmärkt i Teslan och jag skulle vilja ha minst adaptiv farthållning men det har jag inte klart för mig om detta är tillval.
Men ETT ÅRS levtid gjorde jag tappade sugen ordentligt!! Hur långt tid tar det att få en MY?
Assist är Travel assist (motsv autopilot typ) och jag tror det nu ingår autoparkering i det. Vem som nu vill ha den idiotfunktionen ..
Mer värt är matrisljus, det skulle jag välja före allt. Och drag förstås. Sedan skulle jag noga välja 18" för det är otroligt mycket billigare däck än 20".
Re: VW I.D
Postat: 16 jun 2022 00:54
av GustavE
Bra nyhet om man väntar på en ID.
Är det någon som fått nya besked om kortare leveranstid än i tidigare besked?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... for-fullt/
Volkswagen meddelar att man har återgått till treskiftproduktion på fabriken i Zwickau där man tillverkar elbilar...
Tillverkningen förväntas att uppgå till 1 300 bilar per dag...
sedan 29 mars har man tillverkat i genomsnitt 900 bilar per dag i två skift.