Sida 223 av 226

Re: VW I.D

Postat: 27 jun 2022 21:13
av taliz
juristen skrev:
Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Blivit ljudkänslig? :lol:

Re: VW I.D

Postat: 27 jun 2022 21:47
av taliz
Volkswagen Commercial Vehicles (part of the Volkswagen Group) has halted production of the Volkswagen ID. Buzz model in Hanover, Germany.

The surprising news comes just a few weeks after production started on June 2, 2022. According to media reports from Germany, the company has a problem with batteries.

Hannoversche Allgemeine Zeitung (via Electrive) reports that the company noted quality problems with the batteries for the ID. Buzz. According to the article, there are some faulty cells/modules from a new supplier, which forced the stoppage of production - "for initially one week."

The unofficial info says that battery performance falls short of the target, including voltage drops, which affect range.

The Volkswagen ID. Buzz is reportedly the only model that got the batteries from this particular new undisclosed supplier. There should be no issues with other MEB-based models, as they are equipped with batteries from other manufacturers.
https://insideevs.com/news/594444/volks ... on-halted/

Re: VW I.D

Postat: 27 jun 2022 23:29
av Zalman3
SwedishAdvocate skrev:
+ Halvkombilucka.
– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?

Dragvikt? 8-)

Tycker inte strålkastardesignen är något vidare med det där 'X:et' Annars ser det väl bra ut...

Here are some the of specs and other details VW has shared so far:

It will sit upon the MEB Platform at a length of five meters (16 feet)
Built to be aerodynamic, offering a drag coefficient of 0.23
22″ two-tone wheels integrated flush into their housings
Door handles replaced by illuminated touch surfaces
77 kWh lithium-ion battery pack delivering up to 620 km (385 mi) WLTP range
First deliveries are expected in China in the second half of 2023
https://electrek.co/2022/06/27/volkswag ... n-concept/

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 09:51
av ObscureEconomist
juristen skrev:
Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Borde väl trivas då det är som en tesla då.
Id3 recharge testat till 67 dB i 80 och 69 i 100.
Model 3 2022 landar på 67 respektive 68.

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 10:06
av Mickep
Aero ser riktigt snygg ut. (men påminner det inte om något?)
Bra att de försökt förättra effektiviteten.
Ang den nya batterileverantören för buzz. Har de gått ut med något namn? (tanker for till NorthVolt)

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 10:12
av Fredrik j
ObscureEconomist skrev:
juristen skrev:
Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Borde väl trivas då det är som en tesla då.
Id3 recharge testat till 67 dB i 80 och 69 i 100.
Model 3 2022 landar på 67 respektive 68.
dB är ju inte allt. En rockkonsert och en betongborrmaskin kan ju uppmätas till samma dB-nivå.

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 10:54
av chaffis75
Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
juristen skrev:
Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Borde väl trivas då det är som en tesla då.
Id3 recharge testat till 67 dB i 80 och 69 i 100.
Model 3 2022 landar på 67 respektive 68.
dB är ju inte allt. En rockkonsert och en betongborrmaskin kan ju uppmätas till samma dB-nivå.
Kör en id3 själv men när jag provade en modell y så blir jag förvånad över hur dålig ljudisolering den bilen har, upplevde min id3 enormt tyst när jag lämnade Tesla butiken. m3 är bättre?

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 11:34
av PapaD
chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
juristen skrev:
Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Borde väl trivas då det är som en tesla då.
Id3 recharge testat till 67 dB i 80 och 69 i 100.
Model 3 2022 landar på 67 respektive 68.
dB är ju inte allt. En rockkonsert och en betongborrmaskin kan ju uppmätas till samma dB-nivå.
Kör en id3 själv men när jag provade en modell y så blir jag förvånad över hur dålig ljudisolering den bilen har, upplevde min id3 enormt tyst när jag lämnade Tesla butiken. m3 är bättre?
Svårt med ljud och dB mätning. De allra flesta tycker ID bilarna är tystare än Teslas 3/Y. Och de flesta mätningsar på YT visar typ samma värden på alla bilar. Så jag ifrågasätter mätningarna. Jag vet ju vad jag själv tycker...

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 12:17
av Fredrik j
PapaD skrev:
chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
juristen skrev:
Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Borde väl trivas då det är som en tesla då.
Id3 recharge testat till 67 dB i 80 och 69 i 100.
Model 3 2022 landar på 67 respektive 68.
dB är ju inte allt. En rockkonsert och en betongborrmaskin kan ju uppmätas till samma dB-nivå.
Kör en id3 själv men när jag provade en modell y så blir jag förvånad över hur dålig ljudisolering den bilen har, upplevde min id3 enormt tyst när jag lämnade Tesla butiken. m3 är bättre?
Svårt med ljud och dB mätning. De allra flesta tycker ID bilarna är tystare än Teslas 3/Y. Och de flesta mätningsar på YT visar typ samma värden på alla bilar. Så jag ifrågasätter mätningarna. Jag vet ju vad jag själv tycker...
Db-skalan tar ju inte hänsyn till hur du upplever ljudet. Tex vilken frekvens det handlar om

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 13:06
av chaffis75
Fredrik j skrev:

Db-skalan tar ju inte hänsyn till hur du upplever ljudet. Tex vilken frekvens det handlar om
Precis.. Tror detta är förklaringen till olika upplevelser trots samma dB..

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 13:12
av mikebike
chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:

Db-skalan tar ju inte hänsyn till hur du upplever ljudet. Tex vilken frekvens det handlar om
Precis.. Tror detta är förklaringen till olika upplevelser trots samma dB..
dB(a) skall väl motsvara mänsklig hörsel?

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 13:16
av chaffis75
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:

Db-skalan tar ju inte hänsyn till hur du upplever ljudet. Tex vilken frekvens det handlar om
Precis.. Tror detta är förklaringen till olika upplevelser trots samma dB..
dB(a) skall väl motsvara mänsklig hörsel?
Ok.. Men de är enda förklaringen jag kan hitta, kan ju vara att man hör allt frekvens mässigt men de kan ju ändå vara mer eller mindre irriterade ljud. Tex lyssna högt på sin favorit musik är ju inte så störande som höra en lastbil köra förbi på motorvägen tots att de kanske är samma ljud nivå.

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 15:04
av mikebike
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:

Db-skalan tar ju inte hänsyn till hur du upplever ljudet. Tex vilken frekvens det handlar om
Precis.. Tror detta är förklaringen till olika upplevelser trots samma dB..
dB(a) skall väl motsvara mänsklig hörsel?
Ok.. Men de är enda förklaringen jag kan hitta, kan ju vara att man hör allt frekvens mässigt men de kan ju ändå vara mer eller mindre irriterade ljud. Tex lyssna högt på sin favorit musik är ju inte så störande som höra en lastbil köra förbi på motorvägen tots att de kanske är samma ljud nivå.
Din musik kanske är superstörande för mig. ;)

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 15:14
av ObscureEconomist
chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
juristen skrev:
Vore trevligt om den också hade ljudisolering. ID3 verkade sakna det.
Borde väl trivas då det är som en tesla då.
Id3 recharge testat till 67 dB i 80 och 69 i 100.
Model 3 2022 landar på 67 respektive 68.
dB är ju inte allt. En rockkonsert och en betongborrmaskin kan ju uppmätas till samma dB-nivå.
Kör en id3 själv men när jag provade en modell y så blir jag förvånad över hur dålig ljudisolering den bilen har, upplevde min id3 enormt tyst när jag lämnade Tesla butiken. m3 är bättre?
Model 3 är lite bättre, fortfarande inte alls någon höjdare i ljudisolering tyvärr.

Ganska offtopic men det är ganska underhållande att se att folk för att försvara tesla börjar prata om att dB helt plötsligt inte stämmer istället för att önska att tesla isolerat sina bilar bättre. Det går att göra en hel del för att få teslorna bättre när det kommer till komfort och ljudnivå. Effektivitet och räckvidd är dom redan bäst på så då borde man ju vilja att resten förbättras.

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 16:22
av SwedishAdvocate
ObscureEconomist skrev:
Model 3 är lite bättre, fortfarande inte alls någon höjdare i ljudisolering tyvärr.

Ganska offtopic men det är ganska underhållande att se att folk för att försvara tesla börjar prata om att dB helt plötsligt inte stämmer istället för att önska att tesla isolerat sina bilar bättre. /...
Det beror väl på vad man jämför med...

Jämfört med t.ex. Volvo V70, förra gen. V60, förra Passat kombi (gasdriven), eller förra VW Golf Kombi (gasdriven) så tycker inte jag det är någon märkbar skillnad. Och då jämför jag med en LR AWD från mars 2019 på både våta och torra sommarvägar i södra Sverige.

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 20:19
av chaffis75
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:

Db-skalan tar ju inte hänsyn till hur du upplever ljudet. Tex vilken frekvens det handlar om
Precis.. Tror detta är förklaringen till olika upplevelser trots samma dB..
dB(a) skall väl motsvara mänsklig hörsel?
Ok.. Men de är enda förklaringen jag kan hitta, kan ju vara att man hör allt frekvens mässigt men de kan ju ändå vara mer eller mindre irriterade ljud. Tex lyssna högt på sin favorit musik är ju inte så störande som höra en lastbil köra förbi på motorvägen tots att de kanske är samma ljud nivå.
Din musik kanske är superstörande för mig. ;)
Nu skrev jag ju sin musik, men jo de kan ju absolut vara ett problem :D

Re: VW I.D

Postat: 28 jun 2022 21:25
av Bjelke
Mickep skrev:
Aero ser riktigt snygg ut. (men påminner det inte om något?)
Bra att de försökt förättra effektiviteten.
Ang den nya batterileverantören för buzz. Har de gått ut med något namn? (tanker for till NorthVolt)
Ja jag tänkte också direkt på Northvolt, ingen info alls om det?

Re: VW I.D

Postat: 10 jul 2022 11:49
av Zalman3
VW har problem i USA.
Varför har ID4 försäljningen minskat 4 kvartal på raken?
Screenshot_20220710-113958_YouTube.jpg

Re: VW I.D

Postat: 10 jul 2022 14:02
av Raptor
Zalman3 skrev:
VW har problem i USA.
Varför har ID4 försäljningen minskat 4 kvartal på raken?
Screenshot_20220710-113958_YouTube.jpg
Bara I USA?

Re: VW I.D

Postat: 10 jul 2022 14:09
av Kubi
Zalman3 skrev:
VW har problem i USA.
Varför har ID4 försäljningen minskat 4 kvartal på raken?
Screenshot_20220710-113958_YouTube.jpg
För att ID.3 spektaklet upprepar sig i USA, med att dom inte vill uppdatera USA bilarna och stoppar allt.
https://www.vwidtalk.com/threads/anyone ... date.6432/

Leverans har börjat igen + USA fabriken har börjat jobba.

Re: VW I.D

Postat: 25 jul 2022 21:04
av PapaD
2.4 har börjat rulla ut. Blir skönt att få timer som fungerar (jag har timpristariff och vill ladda på natten).

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2022 18:32
av PapaD
Tjoho, o nu fick jag också 2.4! :) Premiär med timerladdning i natt.

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2022 18:39
av chaffis75
PapaD skrev:
Tjoho, o nu fick jag också 2.4! :) Premiär med timerladdning i natt.
Då hoppas vi de funkar.. Jag har inte provat, kör alltid smart laddning med Easee och tibber..

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2022 18:39
av modelg
Timerfixen kommer väl i 3.0?

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2022 18:43
av chaffis75
modelg skrev:
Timerfixen kommer väl i 3.0?
Bra fråga.. Helt ärligt så låter de rimligt.. De sägs ju att 2.4 bara var uppdatering av ecu i högvolts batteriet för att den skulle bli ota konpatibel.. Sen fick man högre toppeffekt på köpte samtidigt.