Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 04 dec 2018 21:24
En uppgradering, nu när man får dela på laddare då många fler kör Tesla, är att stacka fler moduler så bägge laddarna i ett laddpar kan åtnjuta full laddeffekt.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.Henrik Torphammar skrev:Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Geni87 skrev:Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.Henrik Torphammar skrev:Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.Geni87 skrev:Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.Henrik Torphammar skrev:Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.Teslaspolen skrev:Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Okej. Japp, därför behövs kontaktorer.Svenssons skrev:Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.Geni87 skrev:Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.Henrik Torphammar skrev:Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behovGeni87 skrev:Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.HelectriC skrev:Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.Teslaspolen skrev:Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Den kommer antagligen inte låsas fast, lär vara lite längre än vad Model 3 är anpassad för.Teslaspolen skrev:Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.HelectriC skrev:Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.Teslaspolen skrev:Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Kommer med största sannolikhet hända att det blir fel men troligen inte mer än en gång per förare.Teslaspolen skrev:Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?
Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Jag gissar att Model 3 laddport kommer att lysa rött om man sätter in "old school" SuC-kontakt, det bör man väl inte kunna missa så lätt?Teslaspolen skrev:Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?
Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.OfarligTesla skrev:Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.
Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.Jeppe_E skrev:Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.OfarligTesla skrev:Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.
Ja, stora SuC verkar vara vanligare utanför Sverige. Vi har väl typ 16st max i Sverige. Men I det långa loppet så kommer väl alla att konverteras. Det lär säljas betydligt fler Model 3 än S/X i Sverige.OfarligTesla skrev:Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.Jeppe_E skrev:Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.OfarligTesla skrev:Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.
Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren...OfarligTesla skrev:Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.
Japp, gissningsvis för att visa S/X ägare att finns det en annan laddare lämna denna till en 3a. Hade de bara märkt den med "CCS available" hade nog de flesta inte fattat.themax skrev:Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren...OfarligTesla skrev:Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.
De lär ju inte introducera v3 i större skala innan S/X faktiskt kan dra nytta av hastigheten, det blir ju lite som att skjuta sig i foten för försäljningen av de S/X de kan tillverka idag.olza skrev:Jag känner mer och mer att det här med dubbla laddkablar bara är en temporär fix. Detta kan ju inte vara SuC v3 som ska stödja 200-256 kW. Dessutom borde man ju rimligen samtidigt fixa så att bilarna blir självladdande, vilket kräver den tidigare visade "snake arm", eller någon annan lösning.
Vilket borde innebära att SuC v3 är försenad, igen.