Sida 3 av 32

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 dec 2018 21:24
av kontakten2
En uppgradering, nu när man får dela på laddare då många fler kör Tesla, är att stacka fler moduler så bägge laddarna i ett laddpar kan åtnjuta full laddeffekt.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 19:06
av HerrNilsson

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 19:38
av Geni87
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 19:42
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov


Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 20:11
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 21:07
av TeslaTissel
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.

Aha, den där lade jag upp igår tror jag?
Det är så mycket nu att jag inte minns knappt var jag så det först!

Visst är det elegant, påminner om en JukeBox!!
Skärmavbild 2018-12-12 kl. 21.08.07.png

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:22
av Teslaspolen
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:28
av Svenssons
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.
Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:31
av HelectriC
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:32
av Geni87
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.
Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.
Okej. Japp, därför behövs kontaktorer. :)

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:41
av Teslaspolen
HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:43
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.
Den kommer antagligen inte låsas fast, lär vara lite längre än vad Model 3 är anpassad för.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:48
av Teslaspolen
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 22:59
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Kommer med största sannolikhet hända att det blir fel men troligen inte mer än en gång per förare.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 12 dec 2018 23:23
av fth
Teslaspolen skrev:
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Jag gissar att Model 3 laddport kommer att lysa rött om man sätter in "old school" SuC-kontakt, det bör man väl inte kunna missa så lätt?

/fth

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 08:59
av OfarligTesla
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.


Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:03
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:06
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:12
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.
Ja, stora SuC verkar vara vanligare utanför Sverige. Vi har väl typ 16st max i Sverige. Men I det långa loppet så kommer väl alla att konverteras. Det lär säljas betydligt fler Model 3 än S/X i Sverige.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:32
av themax
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren... :-D

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:34
av OfarligTesla
themax skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren... :-D
Japp, gissningsvis för att visa S/X ägare att finns det en annan laddare lämna denna till en 3a. Hade de bara märkt den med "CCS available" hade nog de flesta inte fattat.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 10:27
av Henrik Torphammar
Så, Ionity får inte upp farten i sina laddare pga vattenkylda kablar saknas i många fall. Tesla har ju inte vattenkylt. Kan dom ändå tänkas kunna komma upp i fart med CCS 2.0 pga korta grövre kablar tro? Några 350kW lär vi inte få se givetvis men mer än 120kW? Eller är vi fast på CCS 1.0?

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 10:40
av Gustafsson
Om bilarna klarar att hålla 120 kW under längre tid än tidigare, så skulle jag hävda att det är bra nog så länge. 70 mil i timmen är inte fy skam. Så jag själv ser inte något stort problem med att SuC bara klarar 120 kW. Går det väsentligt fortare än så hinner man knappt gå på muggen.
Redan känns det ibland lite stressigt att få i sig lunch + nödvändiga besök...Fast jag gillar inte att jäkta i mig mat å besök på ”stället” å andra sidan.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:26
av olza
Jag känner mer och mer att det här med dubbla laddkablar bara är en temporär fix. Detta kan ju inte vara SuC v3 som ska stödja 200-256 kW. Dessutom borde man ju rimligen samtidigt fixa så att bilarna blir självladdande, vilket kräver den tidigare visade "snake arm", eller någon annan lösning.

Vilket borde innebära att SuC v3 är försenad, igen.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:30
av OfarligTesla
olza skrev:
Jag känner mer och mer att det här med dubbla laddkablar bara är en temporär fix. Detta kan ju inte vara SuC v3 som ska stödja 200-256 kW. Dessutom borde man ju rimligen samtidigt fixa så att bilarna blir självladdande, vilket kräver den tidigare visade "snake arm", eller någon annan lösning.

Vilket borde innebära att SuC v3 är försenad, igen.
De lär ju inte introducera v3 i större skala innan S/X faktiskt kan dra nytta av hastigheten, det blir ju lite som att skjuta sig i foten för försäljningen av de S/X de kan tillverka idag.