Sida 3 av 7
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 23 feb 2019 10:39
av vigge50
anna__ skrev:12man skrev:Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr?

Finns en lång tråd här där försäkringskostnader diskuteras, flera har redan fått priser.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9331
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 23 feb 2019 10:39
av Svenssons
fth skrev:Svenssons skrev:Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC.
Uppgifterna finns iofs i CoC, men Transportstyrelsen väljer fel siffra, se följande från min bils CoC:
power.png
Siffran som skall användas enligt "Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)" är 27.4, dvs 79kW, men Transportstyrelsen summerar istället motorernas värde under 27.3, dvs 386kW i mitt fall (inte P). Jag tror faktiskt att även min bil inledningsvis också var registrerad med 586kW, men att det ändrades till det något mer korrekta 386kW vid ett senare tillfälle.
/fth
586kW finns inte i CoC. Transportstyrelsen slår samman effekterna för de bägge elmotorerna. De gör dock inte samma sak när det är en hybrid eller annan bil med flera motorer. De gjorde inte heller detta från start men det finns svar på en tjänsteman på Transportstyrelsen gär på forumet och för mig låter det svaret som att man tyckte att under 100 kW för en Tesla Model S var orättvist mot andra bilar så som Audi och BMW. Hittar inte svaret nu.
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 23 feb 2019 10:49
av anna__
vigge50 skrev:anna__ skrev:12man skrev:Volvos BMF106 är reggad med 225kW men det riktiga borde vara 211kW enligt EPA siffror som de väl har direkt från Tesla
Bara jag som är oroad över att försäkringen kommer bli ruskigt dyr?

Finns en lång tråd här där försäkringskostnader diskuteras, flera har redan fått priser.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9331
Yes vet

fick som sagt en rimlig kostnad
På de reg nr ovan , däremot verkar ju transportstyrelsen reg de nya bilarna med betydligt högre kW vilket gör mig orolig..
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 24 feb 2019 07:28
av Dadid
Vet någon hur effekterna och därmed försäkringsnivåerna hanteras utomlands?
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 24 feb 2019 07:51
av Kronberg
Är BMF106 Bakhjulsdriven? Kanske därför den är registrerad med ”halva” effekten?
Dadid skrev:Vet någon hur effekterna och därmed försäkringsnivåerna hanteras utomlands?
Norge verkar ange både effekt per halvtimme samt effekt för motor 1 och 2 separat.
Kod: Markera allt
http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla%20Model%203&mnd=%&year=%&sort=8
Antall motorer
2
Maks effekt per halvtime
65 KW
Motor 1
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
150 KW (204 HK)
Motor 2
Drivstoff
Elektrisk
Motorytelse/effekt
205 KW (279 HK)
Två stycken MR RWD, högst upp på sidan.
5YJ3E1EA6JF003073
5YJ3E1EA0JF005241
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 24 feb 2019 08:11
av Dadid
Gör försäkringsbolagen i Norge andra bedömningar än de svenska i jämförelse med andra mer eller mindre motorstarka bilar tack vare detta?
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 24 feb 2019 08:27
av NEO
Dadid skrev:Gör försäkringsbolagen i Norge andra bedömningar än de svenska i jämförelse med andra mer eller mindre motorstarka bilar tack vare detta?
Kollade för skojs skull då jag har ett norskt personnummer.
En TM3 performance kostar 875kr i månaden, helförsäkring 4000kr självrisk
En TM3 long range kostar exakt samma, 875kr i månaden.
Som jämförelse med X/S:
En TMX P100D 1128kr i månaden
En TMS P100D 1035kr i månaden
Enda skillnaden är at att performance är registrerad med 205 KW (279 HK) effekt i motorn bak, medans long range är registrerad med 190 KW (258 HK) något som alltså försäkringsbolaget inte lägger någon vikt vid.
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 16:45
av Kalle
Inget nytt på den här fronten idag?
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 19:58
av Ante74
Så länge dom Model 3 vi har regnummer på inte har några fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen kan vi bara fortsätta drömma om leverans gissar jag! Står fortfarande inga tekniska data. Vet ej vilken tid dom uppdaterar databaserna dock. På natten kanske?
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 20:07
av anna__
De vin nummer ni fått är de från 2019?
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 20:09
av -JoS
anna__ skrev:De vin nummer ni fått är de från 2019?
Yes

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 20:12
av Jeppe_E
anna__ skrev:De vin nummer ni fått är de från 2019?
Ja, Jan 2019. Fordonet som jag kollar på registrerades in den 13 feb. Fattas fortfarande en hel del uppgifter.
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 20:13
av anna__
Jeppe_E skrev:anna__ skrev:De vin nummer ni fått är de från 2019?
Ja, Jan 2019. Fordonet som jag kollar på registrerades in den 13 feb. Fattas fortfarande en hel del uppgifter.
Undrar om de skickat över lagerbilar också, dvs om man beställer nu tex att de redan är på G eftersom lev står i Mars redan
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 20:14
av Niklaslagesson
Är här ingen som känner någon som känner någon annan som har en snäll granne som faktiskt jobbar med detta på Transportstyrelsen?....
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 21:12
av Jeppe_E
Niklaslagesson skrev:Är här ingen som känner någon som känner någon annan som har en snäll granne som faktiskt jobbar med detta på Transportstyrelsen?....
Det är en konspiration från fossilbilslobbisterna. Kan riktigt höra hur det mumlas i korridorerna på transportstyrelsen, "de där miljömupparna ska fan inte få sina bilar"

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 21:20
av anna__
Jeppe_E skrev:Niklaslagesson skrev:Är här ingen som känner någon som känner någon annan som har en snäll gran som faktiskt jobbar med detta på Transportstyrelsen?....
Det är en konspiration från fossilbilslobbisterna. Kan riktigt höra hur det mumlas i korridorerna på transportstyrelsen, "de där miljömupparna ska fan inte få sina bilar"


dagens skratt
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 21:27
av Monark1954
Volvo XC40 som ren elbil lär vara under tillverkning.
Den kanske hinner få regnummer före Model 3?
Visst är Volvo svenskt?
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 21:54
av jonasperh
Nån på Model 3 Sverige FB gruppen som har kontaktat transportstyrelsen.. Märkligt att en sån här grej ska försena leveranserna när man väntat i 3 år

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 21:57
av NEO
Så Tesla har delat ut felaktiga CoC fr.om 2019 inför lanseringen av TM3? Det har jag svårt att köpa när de haft bilar med giltiga CoCn med rät uppgifter sedan 08/2013 i norden

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 22:02
av OfarligTesla
Är väl genierna på Transportstyrelsen som fått för sig något nytt, kanske att Tesla skall fylla i vilken mindre stad i Indien de skall lagra fysiska kopior på reg-plåtarna i?
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 22:06
av Jeppe_E
MDurante skrev:Så Tesla har delat ut felaktiga CoC fr.om 2019 inför lanseringen av TM3? Det har jag svårt att köpa när de haft bilar med giltiga CoCn med rät uppgifter sedan 08/2013 i norden

Du vet om att det inte är samma CoC för Model 3 va? Det finns ju egenskaper hos Model 3 som inte finns på MS/MX. Även om transportstyrelsen inte verkar vara de vassaste knivarna i lådan, så undrar jag ändå om inte Tesla har ett finger med i spelet när det gäller att få rätsida på det.
Själv så väntar jag på att stormen skall bedarra

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 22:12
av NEO
Jeppe_E skrev:MDurante skrev:Så Tesla har delat ut felaktiga CoC fr.om 2019 inför lanseringen av TM3? Det har jag svårt att köpa när de haft bilar med giltiga CoCn med rät uppgifter sedan 08/2013 i norden

Du vet om att det inte är samma CoC för Model 3 va? Det finns ju egenskaper hos Model 3 som inte finns på MS/MX. Även om transportstyrelsen inte verkar vara de vassaste knivarna i lådan, så undrar jag ändå om inte Tesla har ett finger med i spelet när det gäller att få rätsida på det.
Själv så väntar jag på att stormen skall bedarra

Jag är ganska införstådd av hur specifikt ett CoC ska vara. Mottog mitt från Tesla senast förra veckan.
Jag kan omöjligen förstå hur TS tycker CoCn är inkompletta när det registrerades 114st TM3 idag i Norge med samma CoC ...
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 22:15
av Jeppe_E
MDurante skrev:Jeppe_E skrev:MDurante skrev:Så Tesla har delat ut felaktiga CoC fr.om 2019 inför lanseringen av TM3? Det har jag svårt att köpa när de haft bilar med giltiga CoCn med rät uppgifter sedan 08/2013 i norden

Du vet om att det inte är samma CoC för Model 3 va? Det finns ju egenskaper hos Model 3 som inte finns på MS/MX. Även om transportstyrelsen inte verkar vara de vassaste knivarna i lådan, så undrar jag ändå om inte Tesla har ett finger med i spelet när det gäller att få rätsida på det.
Själv så väntar jag på att stormen skall bedarra

Jag är ganska införstådd av hur specifikt ett CoC ska vara. Mottog mitt från Tesla senast förra veckan.
Jag kan omöjligen förstå hur TS tycker CoCn är inkompletta när det registrerades 114st TM3 idag i Norge med samma CoC ...
Det är inte s a m m a CoC...
https://www.bytbil.com/nyheter/transpor ... kand-15776
"Bilarna är ännu inte godkända i Sverige. Tesla har missat att fylla i alla uppgifter i bilarnas CoC-intyg till Transportstyrelsen, kan BytBil avslöja. – Vilka uppgifter som ska finnas med på detta intyg är styrt genom lagkrav, säger Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen."
Lite mer som tyder på att allt är inte mjukost hos Tesla:
"Tesla jobbar nu febrilt för att kunna lösa problemen och har kontakt med myndigheten. När det kommer vara löst kan Transportstyrelsen inte bekräfta. Enligt Maria Lantz ska det dock vara löst och problemet ska ha berott på ett systemfel."
Sen:
"Efter att ha läst artikeln vill Teslas informationschef Maria Lantz tillägga följande:
– Model 3 är godkänd i alla länder i Europa inklusive Sverige. Homologeringen ger ett EU-godkännande och Model 3 har levererats i flera länder. Därmed är den godkänd även i Sverige."
Nä, uppenbarligen inte.
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 22:19
av jan_b
Förstår inte hur man kan tro att det är Transportstyrelsen som är problemet i det här fallet. Att Tesla Sverige lyckats skicka in korrekta underlag tidigare bevisar väl ingenting? Behövs bara att en person i organisationen slutat och som av en händelse söker de personal med exakt den kompetensen. Annonsen var uppe på forumet redan i slutet på förra året. Precis alla mail och sms som Tesla skickat mig ang leveransstatus har varit felaktiga. De personer jag pratat med på Tesla har låtit som de kom direkt från gymnasiet, en "leveransspecialist" och två personer angående Wall Charger. Ingen har kunnat svara på något egentligen. Jag tycker precis allt pekar på att Tesla Sverige har (försökt) skala upp organisationen alldeles för sent. En gissning är att man är bakbundna av storebror i Kalifornien. TS borde handlägga nya modeller flera gånger i veckan. Tesla Sverige någon gång vart/vartannat år? Dont drink the kool aid...
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Postat: 25 feb 2019 22:21
av NEO
Jeppe_E skrev:MDurante skrev:Jeppe_E skrev:MDurante skrev:Så Tesla har delat ut felaktiga CoC fr.om 2019 inför lanseringen av TM3? Det har jag svårt att köpa när de haft bilar med giltiga CoCn med rät uppgifter sedan 08/2013 i norden

Du vet om att det inte är samma CoC för Model 3 va? Det finns ju egenskaper hos Model 3 som inte finns på MS/MX. Även om transportstyrelsen inte verkar vara de vassaste knivarna i lådan, så undrar jag ändå om inte Tesla har ett finger med i spelet när det gäller att få rätsida på det.
Själv så väntar jag på att stormen skall bedarra

Jag är ganska införstådd av hur specifikt ett CoC ska vara. Mottog mitt från Tesla senast förra veckan.
Jag kan omöjligen förstå hur TS tycker CoCn är inkompletta när det registrerades 114st TM3 idag i Norge med samma CoC ...
Det är inte s a m m a CoC...
https://www.bytbil.com/nyheter/transpor ... kand-15776
"Bilarna är ännu inte godkända i Sverige. Tesla har missat att fylla i alla uppgifter i bilarnas CoC-intyg till Transportstyrelsen, kan BytBil avslöja. – Vilka uppgifter som ska finnas med på detta intyg är styrt genom lagkrav, säger Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen."
Det var samma CoC på en TMS/TMX för hela EU, det enda som ändrades i CoCt är bilens VIN. Allså ett CoC för LR och ett för P, varför skulle just Sverige få ett annat CoC än resterande EU/EES?