Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland
Postat: 09 mar 2019 13:23
Några finna youtube klipp had varit najs...
Åkte igår kväll från Stockholm till Jönköping... Min S (med 19") drog i snitt 280 wh/km vilket är "rekord" för min del. Extremt mycket motvind samt snöblandat regn känns som förklaringen. Kanske var liknande väder för dig?boreno skrev:När radarn lägger av funkar varken AP eller farthållare.Andr3as skrev:Fungerar ”vanliga” farthållaren eller sa den ifrån med alla hjälpmedel?
Jag jämför framför allt med Model S med 19" och 21" däck. Har kört mycket med båda. Däckljudet är högt i 3an men nu kör jag ju med splitternya 20" vinterdäck så det är inte så konstigt. Allt sammantaget är kupén tystare än i Model S.helix skrev:Det där att den är tystare än S låter såklart positivt, men blev nästan förvånad då det har klagats på däckljud med mera. Jämför du med 21" på S eller vad är referensen? Apropå ljud - hur upplever du stereon jämfört med i Model S?
Också lite nyfiken på vad du tycker om strålkastarna nu när det blir en del mörkerkörning och även ute i skogarna vid Toftaholm?![]()
Stereon är riktigt bra (bilen har premiumljud, vilket våra Model S också har). Inställning i eq är 4.0/2.5/0.0/1.0/0.0. Diskanten är inte lika spikartad som i Model S. Har satt immersive sound på high och lagt balansen strax bakom framsätena.
Strålkastarna är lysande! Mycket bättre helljus än på Model S och X.
Ja, jag är lite förbryllad. 20" med nya vinterdäck och motvind är min preliminära förklaring.Pontus skrev:Konstigt med så hög förbrukning. Jag har kört 3000 mil nu och såg att jag ligger på 162 Wh/km och mycket i motorvägsfart. Kanske vädret och att det är en P?
Nu är jag i Löddeköpinge efter 183km op 100min med 246Wh/km. Men då har jag kanske inte kört helt optimalt
65% av denna sträckan kunde jag köra på AP.
Ja, det var samma. Så då låg jag ca 40Wh/km lägre. Nu känns det lite bättre, tack där!Legato skrev:Åkte igår kväll från Stockholm till Jönköping... Min S (med 19") drog i snitt 280 wh/km vilket är "rekord" för min del. Extremt mycket motvind samt snöblandat regn känns som förklaringen. Kanske var liknande väder för dig?
Precis, och med kortbetalning, i Tyskland!Jerker skrev:Det är ju naturligtvis inbyggt i mjukvaran att det inte ska gå att ladda Musslor! "As designed".
Jag menade bara att det är kul att du ger en extra braboreno skrev:Vilka detaljer vill du ha?Bjelke skrev:Konstigt att radarn lägger av, den sitter väl lika skyddad som på facelift? Är det en "mesigare " typ
på model 3?
I övrigt kul med lite mer detaljerad rapportering
Teslabjörn har väl haft samma problem med flera andra bilar, Kona och iPace tex? Jag hävdar att problemet inte ligger i bilen.fth skrev:I rättvisans namn så ligger sannolikt problemet hos Model 3, inte hos Ionity. Model 3 har ju stora problem att ladda på de flesta ”vanliga” CCS-laddare, det finns massor av filmer om detta, t.ex från Teslabjörn.
Förhoppningsvis är det ”bara” ett mjukvaruproblem som kan åtgärdas snart, men det är iaf inte bara på Ionity-stationer som du kan få problem att ladda.
/fth
Nej, betalningen var ju det enda som fungeradeTiborBlomhall skrev:Kan det vara så att du har Nordea kort och glömt låsa upp den för internetbetalning?
Jo det finns.petterwiktander skrev:Finns inte pin-to-drive?
Nej, det stämmer inte.JonasH skrev:Den saknar väl rangemode eftersom batteriet saknar uppvärmning om jag fattat rätt.
Hur mycket trafik när du kört med MS resp nu? Min erfarenhet av Tyskland är att förbrukningen är avsevärt lägre när man kör ”normalt” med ICE bil och jag vill tro att det beror på att en vältrafikerad Autobahn innebär ett enda stort slipstreamande. Är det däremot lite trafik sticker förbrukningen upp igen.boreno skrev:Lohne-Busdorf, 333km, 181min, 68kWh, 204Wh/km, 110km/h genomsnitt, 130km/h max, 8°C, vindstilla, ingen nederbörd, 20” vinterdäck
Min erfarenhet är att jag gör den sträckan på ca 190Wh/km under samma förutsättningar med min S90D, 21” vinterdäck.
Jag får inte grepp om förbrukningen i den här bilen. Nu ska jag ladda fullt och slipstreama helvetet ur bilen tills blåsan nästan spricker, då ska jag väl lyckas få ned förbrukningen under mina rekord med S:en?!
Jag har för övrigt noterat att bilen saknar range mode.