Sida 3 av 4

Re: Italien ToR

Postat: 29 jun 2017 20:42
av leiflodde
Kul läsning och bilder är aldrig fel. Gillade tipset med CHaDeMo i Bolzano och New Motion som jag totalt missat :o och som vi kanske kommer att använda på turen mellan Kitzbuhel och kusten mot Venedig och som du skriver finns ganska mycket destinationsladdare när man kollar upp. MEN ALLA DESSA OLIKA APPAR :shock:

I år blir det vår långresa nummer 4 och då räknar jag resor som är över 200 mil (inte Lödde-Oslo, Lödde-Sälen, Lödde-Stockholm, Lödde-Hamburg osv) visst är hyfsat långt även för en elbil (Tesla) men är ändå ganska oproblematiskt att åka typ Nord-Syd, lite svårare att åka Öst-Väst med ett fungerande ladda nätverk.

Välkommen hem ;)

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 09:55
av nicklasandersson
Tack för det.

Jag tycker att NewMotions kort plus app i kombination med PlugShare ger tillräckligt gällande laddinfo, förutom SuC, där vi åkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 10:30
av beef
Jag tror många av er har missat Plugsurfing, https://www.plugsurfing.com/ - En app som fungerar ypperligt i Europa.

Beställde Rfid-brickan till min förra Europa-resa. Har förövrigt Fortums, http://www.chargedrive.se , som man klarar sig bra i Sverige och galet bra i Norge med.

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 15:04
av nicklasandersson
Tack beef, har den appen också. Värd att nämnas.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 19:35
av Tjell
beef skrev:
Jag tror många av er har missat Plugsurfing, https://www.plugsurfing.com/ - En app som fungerar ypperligt i Europa.

Beställde Rfid-brickan till min förra Europa-resa. Har förövrigt Fortums, http://www.chargedrive.se , som man klarar sig bra i Sverige och galet bra i Norge med.
Har också skaffat Plugsurfing men inte använt det ännu. Funkar det i alla länder i Europa?


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 19:46
av leiflodde
Tjell skrev:
beef skrev:
Jag tror många av er har missat Plugsurfing, https://www.plugsurfing.com/ - En app som fungerar ypperligt i Europa.

Beställde också Rfid-brickan till min förra Europa-resa. Har förövrigt Fortums, http://www.chargedrive.se , som man klarar sig bra i Sverige och galet bra i Norge med.
Har också skaffat Plugsurfing men inte använt det ännu. Funkar det i alla länder i Europa?


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Beställde plugsurfing Rfid-brickan förra sommaren efter att vi hamnat i ladd nöd i Zadar Kroatien tror att det kosta 100SEK/år men inte använt så ställer samma fråga.

Efter tidigare diskussion beställde jag ett kort från New Motion (som jag helt missat) och klickade i på måndagen och idag fick jag kortet så nu vet ni leveranstiden.

Re: Italien ToR

Postat: 30 jun 2017 22:52
av bylund
Tjell skrev:
Har också skaffat Plugsurfing men inte använt det ännu. Funkar det i alla länder i Europa?
Nej. T ex har de inte någon täckning i Moldavien.

Re: Italien ToR

Postat: 15 jul 2017 23:27
av bylund
Monark1954 skrev:
Affi - Brennerpasset verkar lösa sig i slutet av året då en ny SuperCharger kommer norr om Gardasjön i Trento. Men kanske semestern är slut innan dess. ;)
Chademoi i Bolzano fungerar säkert. Verkar även finnas en massa Typ2 alternativ för en upptoppning under en kopp kaffe.
Verkar som den redan har börjat byggas, enligt https://supercharge.info/

Re: Italien ToR

Postat: 16 jul 2017 09:32
av nicklasandersson
Den kommer ligga perfekt!

Re: Italien ToR

Postat: 20 jul 2017 23:32
av Monark1954
Vår version av resa till Italien eller rättare sagt början av vår resa.

Umeå-Helsingborg. 140 mil.
Jag hade hoppats på utan övernattning men sen start och semestertrafik hindrade. Nådde Arboga med 0%. Ändrade sen A Better Routplaner till 300 kWh/km och 120%. Vi gör med två cyklar stående på ett dragkroksställ. Dra som en släpvagn vid 140 km/h. Efter det har planerna stämt även när vi kunnat nyttja 120%.

http://supercharge-me.de/” har bilder så jag sparar på några.

Helsingborg-Berlin. Ca 50 mil. Vi kör via Danmark, färja från Gedser till Rostock.
Laddplats Köge i Danmark är trevligare och har bättre öppettider än Aslev men Aslev kanske behövs för räckvidd. När solen skiner och allt är öppet fungerar även Aslev.
Färjan kan bli en matpaus.
Laddar i Herzsprung, vårt första truckstopp men inte det sista.
Nattkörning, massor med tung transport i bägge riktningar. Hela vägen blinkade i bland.

Berlin-Munchen. Ca 60 Mil. Sevärdheter i bägge städer gjorde att vi inte kom längre. Vi ville till Österike men nästa gång går nog Rostock-Österike.
Massor med vägarbeten, när all gammal betong är bytt blir nog sträckan fin och går fortare. Andra trådar tror att det kan vara lite mindre trafik än längre västerut.
Laddning:
Blankenfelde söder om Berling. Fin miljö vid ett finare Hotell. Bör medföra WC åtkomst nattetid.
Nempitz vid Leipzig. Truckstopp. AC i restaurang/fik ger mervärde då det hela dagen av 30 grader ute.
Münchberg, vid en spelhall men närmare till truckstop service. Ingen AC i fiket gjorde att vi drog.
Hilpoltstein, vid en spelhall. Liten promenad till truckstop. Vi bara laddade och åkte.
Schweitenkirchen norr Munchen. Bästa laddstället. Truckstopp men med mycket bra service med troligen bar öppettider och mycket bra vägkrogsmat. Ett hungrigt par fyllde magarna så vi skulle orka Munchen.
En reflektion:
Bör gå sträckköra Rostock-Österike i en etapp om man kör mot Berlin men skippar staden och väljer sen väg 9 mot Munchen. Men betongvägen bör vara utbytt så att det är få vägarbeten.

Munchen-Innspruck via Garmen Partenkirchen och Lermoos i Österike. Ca 22 mil.
Här har vår sträckkörning slutat och vi upplever i stället. Första gången bokar vi hotell redan 14:00 i stället för som tidigast 23:00.
Mycket vacker sträcka. Hög omsättning på Teslor i Lermoos fyra ställ. Mycket olika service i närheten.
DSC_1515[1].JPG
Nu blir nästa etapp Gardasjön via Brännerpasset.
Konstaterar att alla Destinations laddar hotell ligger i ett lite högre prissegment vid Garda sjön.

Re: Italien ToR

Postat: 20 jul 2017 23:40
av Mats
Lite lägre prisat https://hotel-villamaria.org
Ej tesla charger men ändå Laddning.

Re: Italien ToR

Postat: 20 jul 2017 23:47
av Jonas77
Monark1954 skrev:
Vår version av resa till Italien eller rättare sagt början av vår resa.

Umeå-Helsingborg. 140 mil.
Jag hade hoppats på utan övernattning men sen start och semestertrafik hindrade. Nådde Arboga med 0%. Ändrade sen A Better Routplaner till 300 kWh/km och 120%. Vi gör med två cyklar stående på ett dragkroksställ. Dra som en släpvagn vid 140 km/h. Efter det har planerna stämt även när vi kunnat nyttja 120%.

http://supercharge-me.de/” har bilder så jag sparar på några.

Jag laddade på lermoos idag, ser nästan ut som min bil bredvid din. Trevligt fik med gott kaffe.
Helsingborg-Berlin. Ca 50 mil. Vi kör via Danmark, färja från Gedser till Rostock.
Laddplats Köge i Danmark är trevligare och har bättre öppettider än Aslev men Aslev kanske behövs för räckvidd. När solen skiner och allt är öppet fungerar även Aslev.
Färjan kan bli en matpaus.
Laddar i Herzsprung, vårt första truckstopp men inte det sista.
Nattkörning, massor med tung transport i bägge riktningar. Hela vägen blinkade i bland.

Berlin-Munchen. Ca 60 Mil. Sevärdheter i bägge städer gjorde att vi inte kom längre. Vi ville till Österike men nästa gång går nog Rostock-Österike.
Massor med vägarbeten, när all gammal betong är bytt blir nog sträckan fin och går fortare. Andra trådar tror att det kan vara lite mindre trafik än längre västerut.
Laddning:
Blankenfelde söder om Berling. Fin miljö vid ett finare Hotell. Bör medföra WC åtkomst nattetid.
Nempitz vid Leipzig. Truckstopp. AC i restaurang/fik ger mervärde då det hela dagen av 30 grader ute.
Münchberg, vid en spelhall men närmare till truckstop service. Ingen AC i fiket gjorde att vi drog.
Hilpoltstein, vid en spelhall. Liten promenad till truckstop. Vi bara laddade och åkte.
Schweitenkirchen norr Munchen. Bästa laddstället. Truckstopp men med mycket bra service med troligen bar öppettider och mycket bra vägkrogsmat. Ett hungrigt par fyllde magarna så vi skulle orka Munchen.
En reflektion:
Bör gå sträckköra Rostock-Österike i en etapp om man kör mot Berlin men skippar staden och väljer sen väg 9 mot Munchen. Men betongvägen bör vara utbytt så att det är få vägarbeten.

Munchen-Innspruck via Garmen Partenkirchen och Lermoos i Österike. Ca 22 mil.
Här har vår sträckkörning slutat och vi upplever i stället. Första gången bokar vi hotell redan 14:00 i stället för som tidigast 23:00.
Mycket vacker sträcka. Hög omsättning på Teslor i Lermoos fyra ställ. Mycket olika service i närheten.
DSC_1515[1].JPG
Nu blir nästa etapp Gardasjön via Brännerpasset.
Konstaterar att alla Destinations laddar hotell ligger i ett lite högre prissegment vid Garda sjön.

Re: Italien ToR

Postat: 21 jul 2017 07:33
av nicklasandersson
Kul att läsa, trevlig resa!

Re: Italien ToR

Postat: 21 jul 2017 12:37
av Monark1954
Nu när vi laddar i Brännerpasset i Italien har vi kört lika långt i Sverige som utanför Sverige.
DSC_1549.JPG

Re: Italien ToR

Postat: 21 jul 2017 21:23
av krabbe
Hur mycket är forbrukningen med cykelhållare.

Vi körte till Gardasöen från Skurup. 170 mil (färge Rödby - putgarden ) övernattningen i Thiersee.

Cruisede med typisk 120-230. (X 90D) Snitt 226wh

Träffade en Normann i dk föra vecka, dom hade kört hem fran Italien med cykelhållare i en x (100D) 140-145 på Autobahn. Snitt 272

Är nyfiken på forbrukningen då vi gärna vil ha med cykler nästa gången. Men inte om forbrukningen blir for stor

Re: Italien ToR

Postat: 22 jul 2017 09:30
av Monark1954
Vi har nu kört 450 mil med två cyklar på cykelhållare.
Medelförbrukning 286 Wh/km
Av dessa 450 mil är ca 250 i Sverige.
Utan cykelhållare räknat på 344 mil var medelförbrukningen 254 Wh/km.
Allt med 20" sommardäck.

OBS medelförbrukning.
När det trafiken tillåter att vi kör 120% och dock med max 140 km/h blir ju förbrukningen högre.
Våra första 100 mil i Sverige med cykelhållare räckte inte 270 Wh/km i A Better Routplaner.
Ändrade till 300 Wh/km och 120% då fanns alltid marginal.
I dag kom jag på att vi borde sänka siffran Max Speed till det vi valt, 140 km/h. Då kommer beräkningen stämma ännu bättre du vi inte kör 120% på 130 km/h nere i Europa.

En av cyklarna är en fullstor damcykel med fast inskruvad cykelkorg. En gissning är att med två mountin bikes med sänkt sadel och styra skulle sänka förbrukningen något.
Ett alternativ på långresor beroende på cykelbehov är att lägga två fällbara Biltema cyklar inne i bilen om man bara är två. Biltemas fällbara med många växlar är riktigt bra för utflykter och ärenden upp till några få mil.

Re: Italien ToR

Postat: 22 jul 2017 15:24
av Monark1954
Gardasjön.
Nu förstår vi varför många vill åka hit. Helt magist i Norra delen. Ni måste prova vägen lägst sjön. Lura GPS:en genom att välja små orter längs sjön.
DSC_1582.JPG

Re: Italien ToR

Postat: 22 jul 2017 15:32
av Monark1954
Affi Supercharger.
Teslas GPS missar fotad väg.
Åker man från vägen längs sjön upp till Affi får man en flera mil omväg längs vägen A22.
DSC_1595.JPG
Även i Italien kan en ruttplan ge överraskningar. Kul men smal, fick höja bilen.
DSC_1593.JPG

Re: Italien ToR

Postat: 22 jul 2017 18:29
av danni
Japp, vägen runt sjön är otrolig. Särskilt nordvästra sidan. Och områdena runt Riva del Garda, jösses. Vi pratar om att åka tillbaks nästa år.

Apropå de där småvägarna så hade navigatorn en kul sak för sig i Bardolino. Den trodde alla supersmala pyttevägar som Teslan knappt fick plats på var 90-vägar, därför valde den hela tiden dem före de breda, fina 50-vägarna...

Re: Italien ToR

Postat: 26 jul 2017 16:41
av Monark1954
Efter Gardasjön.
Vi är på väg mot de unika mycket gamla fiskebyar vid medelhavet mellan Piza och Genova. Cinque Terra. Några från 1100 talet.
Vi laddar efter Affi även i Modena. (Campogalliano var tillfälligt stängd)
Läser man råden så bör man lämna bilen och åka tåg mellan byarna. Men det går visst åka bil. Vi börjar dock i Levato norr om Chinque Terra.
För att klara laddningen får vi åka mot Piza och ladda på Forte dei Marmi för att sen kunna åka till Varazze efter Chinque Terra. Forte dei Marmi, ett superställe att ladda, första stället vi noterar 110 kW.
Det går åka tåg och båt mellan fiskebyarna. Båda sätten rekommenderas om man har mer än en dag på sig.
Efter bilderna kommer en liten energiförbrukningshistoria.
Levanto. Gamla stan, vi bor i gula huset.
DSC_1619.JPG
Bild 1635. Chinque Terra. Vi bodde även i Monterosso. Vackrast av de vackra var Manarola.
DSC_1635.JPG
Bild 1660. Manarola.
DSC_1660.JPG
Fortsättning följer.

Re: Italien ToR

Postat: 26 jul 2017 16:46
av Monark1954
Manarola från båt. Bilden förklarar även att en hel del kWh förbrukas vid bilkörning.
DSC_1669.JPG
Planerat laddade vi för att efter fiskebyarna nå Varazze väster Genova. Men när vi efter ett par hotellbyten då 5 km medför flera hundra meter stigning och + 30 grader ute så är vi nere på 20% när vi skall lämna sista hotellet. Med max 70 km/h skulle vi kanske kunna åka tillbaka till Forte dei Marmi. Vi når ingen typ av laddare i rätt riktning. Ställer in farthållaren på 30 km/h och kör den hastigheten när det går, ibland är det för fort. Upp och ner i serpentinvägar, vilken fantastisk upplevelse.
Ute på huvudvägen slipstrimar vi en lastbil med skruvad farthållaren till 92 km/h. Många krypomkörningar av de som kör 89 km/h. Når fram med god marginal.
Från havet till motorvägen kortaste vägen för att nå SC. 30 km/h var oftast helt lagom. Bitvis låg vi på plus i laddning.
DSC_1683.JPG
SC Forte dei Marmi till SC Varazze som är beskrivet som vackert går helt utan problem längs huvudväg E80. Men vi har några mil kvar.
Om inte pågående skogsbränder hindras oss kör vi vidare in i Frankrike en bra bit längs medelhavet.

Re: Italien ToR

Postat: 30 jul 2017 01:09
av Monark1954
Alperna slutar i Medelhavet är en nyhet för oss. Flera gånger har vi nu fått energi problem efter att ha avvikit från huvudvägen och slingrat oss mer till kustorter. Var nära att hoppa över Monaco men hittade en Chademo mitt i stan. Omöjligt hitta en parkering men att gratisladda 1 timme, äta glass och se alla häftiga bilar var en upplevelse. Kör gärna lite fel dit, vi hamnade på världens läckraste serpentinvägar med små murar som vägmärken.
DSC_1727.JPG
PS. Glöm inte ta några extra timmar och kryp i 30 längs havet och massor av turistorter och gamla byggnader DS.

Re: Italien ToR

Postat: 30 jul 2017 01:24
av Monark1954
Vägval till Italiens alpkust.
Ner körde vi Berlin, München, Brännerpasset.
Nu har vi efter Nice kört Rhone dalen och svängt mot Paris.
Nöjer man sig med 140-150 km/h som max föredrar vi starkt Frankrike före Tyskland. Ingen fri fart till Paris, inga högfartsdårar som dyker upp utan förvaring. Att längs vår väg i Frankrike vid var SC få besöka en hotellreception med AC på en vacker plats står i stark kontrast med många tyska truckstopp.
Sen för att få uppleva Österrike, Brännerpasset och Garda sjön får man väl stå ut med en massa truckstopp först.
Är lite ovan dock med 12 vägskorsningar utan rondell och filmarkering i Paris. Får öva mer i morgon.
DSC_1785.JPG

Re: Italien ToR

Postat: 30 jul 2017 16:53
av nicklasandersson
Visst finns det många fina vägar! Just kustvägen mellan Monte Carlo - Nice är magnifik.

Re: Italien ToR

Postat: 30 jul 2017 17:57
av Mats
nicklasandersson skrev:
Visst finns det många fina vägar! Just kustvägen mellan Monte Carlo - Nice är magnifik. Bild
+1 på den!