Sida 25 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 24 jun 2019 22:33
av iAkita
Laban skrev:
iAkita skrev:
Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
Vi har nog olika åsikter när det gäller hur revolutionerande e-Niro är men vi kanske har samma åsikt om ID.3. Tror den kan röra om i grytan i detta segment, förhoppningsvis till stor del pga prissättningen. Konkurrens är alltid bra för kunden.
Jag menar inte att e-Niro är tekniskt revolutionerande, men det är den första elbil som kombinerar lång räckvidd (längre än SR+, e-Tron och iPace) med ett praktiskt format till ett pris som många faktiskt har råd med. Väldigt många människor/familjer skulle kunna byta ut sin kombi mot e-Niron utan att det skulle behöva innebära några större kompromisser. Det är revolutionerande.

ID3 är intressant för att de kommer tillverka hyfsat många av den och den därför kan få en märkbar påverkan på försäljningen av fossilmotsvarigheter. Annars finns det väl egentligen inget som tyder på att 58 kWh versionen kommer vara billigare, ha större utrymmen, längre räckvidd eller effektivare drivlina än e-Niron. En modernare och mer Europeisk interiör lär den dock få, vilket säkert kommer locka många som föredrar européer framför asiater. Det ska även bli spännande att se laddkurvan. När räckvidden i segmentet nu börjar närma sig 40-50 mil även för bilar under halvmiljonen, så känns det som om skillnader i laddhastighet blir viktigare ett par extra mils räckvidd hit eller dit blir. Om ID3’s laddkurva påminner om e-Trons kommer den spöa e-Niro med hästlängder. Kia har varit väldigt konservativa vad det gäller laddhastighet tycker jag, trots batterivärmare och vätskekylning.

Re: Kia Niro EV

Postat: 24 jun 2019 23:25
av taliz
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
De mest sålda bilen bland privatköpare i Sverige är ju VW Golf, och instegspriset där ligger en bit under 200k.
Det är dit ner vi behöver komma för att det ska bli intressant för privatköpare på riktigt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 07:24
av Laban
iAkita skrev:
Jag menar inte att e-Niro är tekniskt revolutionerande, men det är den första elbil som kombinerar lång räckvidd (längre än SR+, e-Tron och iPace) med ett praktiskt format till ett pris som många faktiskt har råd med. Väldigt många människor/familjer skulle kunna byta ut sin kombi mot e-Niron utan att det skulle behöva innebära några större kompromisser. Det är revolutionerande.
Väldigt många människor skulle nog kunna byta ut kombin mot SR+ också, och gör det antagligen. Vi gick från Outlander PHEV till Model 3, fungerar hur bra som helst. Har man en lite större hund är det kanske värre men alla har ju bevisligen inte det. Laddnätet + laddhastigheten gör enligt min mening SR+ betydligt bättre för långfärd än e-Niro trots kortare räckvidd.
ID3 är intressant för att de kommer tillverka hyfsat många av den och den därför kan få en märkbar påverkan på försäljningen av fossilmotsvarigheter. Annars finns det väl egentligen inget som tyder på att 58 kWh versionen kommer vara billigare, ha större utrymmen, längre räckvidd eller effektivare drivlina än e-Niron. En modernare och mer Europeisk interiör lär den dock få, vilket säkert kommer locka många som föredrar européer framför asiater. Det ska även bli spännande att se laddkurvan. När räckvidden i segmentet nu börjar närma sig 40-50 mil även för bilar under halvmiljonen, så känns det som om skillnader i laddhastighet blir viktigare ett par extra mils räckvidd hit eller dit blir. Om ID3’s laddkurva påminner om e-Trons kommer den spöa e-Niro med
hästlängder. Kia har varit väldigt konservativa vad det gäller laddhastighet tycker jag, trots batterivärmare och vätskekylning.
Det som blir intressant att se här är väl hur lång räckvidd man verkligen behöver i denna klass. 33 mil WLTP är ganska bra för en stadsbil och om det blir €10k mellan 33,42 och 55 mils modellerna så tänker jag mig att de flesta väljer 33 mil. Speciellt om de som du nämner också kan få till en hyfsad laddkurva. 100 kW max är också betydligt bättre än alla nuvarande konkurrenter. e-Niro gick väl upp till ~70 kW i Björn Nylands test.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 07:31
av Laban
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
De mest sålda bilen bland privatköpare i Sverige är ju VW Golf, och instegspriset där ligger en bit under 200k.
Det är dit ner vi behöver komma för att det ska bli intressant för privatköpare på riktigt.
e-Niro kostar 474k om man vill ha LED strålkastare samt parkeringssensorer fram och bak. Att jag skulle välja SR+ alla dagar i veckan istället är kanske givet men jag tror även att marknaden gör det. Det måste till mer konkurrens i detta segment.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 07:38
av joel80
Beror väl på behov. M3 går helt bort för mig p.g.a bagageluckan.
En E-niro skulle funka där.

Nu försöker jag i och för sig istället vänta in Polestar 2 eller nån av ID-bilarna. Men jag kan absolut se varför vissa väljer andra bilar, även om Teslan har många fördelar.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 08:27
av iAkita
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 09:52
av krivik
Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 10:19
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
Vad är det för ”behov” menar du? Kombi/halvkombi?
Ganska säker på att betydligt fler är intresserade av en Model 3 än eNiro, trots att du inte vill ta med den i jämförelsen.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 10:24
av Zalman3
Tror att Skodas Vision med 45mils räckvidd och 550 liters bagage, kan passa många.
Pris från 30.000pund.
https://ev-database.org/car/1187/Skoda-Vision-IV

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 11:21
av Mickep
Jag tror att model 3 är vad folk vill ha, men e niro är vad folk behöver. (spela "you cant always get what you want" här)
Tyvärr faller model3 bort för högt pris, LR med Awd är ju 6-700, det är helt bort, även SR+ är över gränsen.
Det är under 400 000 som krävs. (om folk vanligtvis köper bilar under 200 000 så tror jag att de kan sträcka sig till 300 000, men det är svårt att motivera den högre kostnaden även med bensin och service inräknat). För företag gäller helt andra regler än privat, men även där finns det gränser att hålla sig inom.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 11:46
av iAkita
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
Vad är det för ”behov” menar du? Kombi/halvkombi?
Ganska säker på att betydligt fler är intresserade av en Model 3 än eNiro, trots att du inte vill ta med den i jämförelsen.
Folk köper kombis, crossovers, MPV’s och SUV:ar av en anledning, och den anledningen är inte att de har bättre prestanda, är snyggare, eller roligare att köra än sedan-modellerna av till exempel BMW, Audi eller Volvo. Din villkorslösa hängivenhet till Tesla ändrar inte det faktum att många barnfamiljer, hundägare (1 av 7 hushåll har hund, sannolikt är andelen ännu högre för folk med möjlighet att ladda hemma) och äldre väljer bilar framförallt utifrån praktiska hänseenden. e-Niron fyller som första elbil med lång räckvidd och överkomligt pris denna nisch, och den är dessutom rolig att köra och har bra prestanda och jämfört med bensin- och dieselalternativen. När det snart fylls på med liknande bilar från andra tillverkare (t.ex Skoda, VW, Peugot) tror jag elbilen kommer slå igenom på riktigt. Det gör inte Model 3 till en sämre bil, så du behöver inte hetsa upp dig. Den är såklart ett toppenval för alla de som överväger en premiumsedan.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 12:23
av Swede1
Mickep skrev:
Jag tror att model 3 är vad folk vill ha, men e niro är vad folk behöver. (spela "you cant always get what you want" här)
Tyvärr faller model3 bort för högt pris, LR med Awd är ju 6-700, det är helt bort, även SR+ är över gränsen.
Det är under 400 000 som krävs. (om folk vanligtvis köper bilar under 200 000 så tror jag att de kan sträcka sig till 300 000, men det är svårt att motivera den högre kostnaden även med bensin och service inräknat). För företag gäller helt andra regler än privat, men även där finns det gränser att hålla sig inom.
Ja, tyvärr kan man inte få Eniro med dragkrok eller app. Så Tesla model 3 har en fördel där om man ska frakta grejer. Naturligtvis är Eniro mer praktisk med normalstor bagagelucka och högt insteg. Kia E soul finns nu också med kommande app, praktisk, högt insteg, kul inredning, bra ljud hk stereo. Dock högt vägbuller och utseendet är väl ovanligt. En B klass bil storlek. Det är helt olika storleks klasser på bilarna. E Niro, E soul, Tesla model 3. E Niro
är en kompaktsuv/cross over. Och Hyundai Kona är ytterligare lite mindre. E Niro har väl hyfsad ljudisolering om jag inte missminner mig = bra långfärdsbil, så du kan ligga i 120 utan att bli trött. Dessutom vingelstyrning och adaptiv farthållare som fungerar bra.

Önskemål: En E Niro byggd som elbil från grunden med lastutrymme fram, app för värme, dragkrok, fyrhjulsdrift med utmärkt antispinn (bmw) och rejäl markfrigång, välisolerad och med toppstereo för 475 000 kr skulle jag köpa! Kanske tom uppåt 520 000 kr kunde jag betala. Tesla model Y? Vw id crozz?

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 12:30
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
Vad är det för ”behov” menar du? Kombi/halvkombi?
Ganska säker på att betydligt fler är intresserade av en Model 3 än eNiro, trots att du inte vill ta med den i jämförelsen.
Folk köper kombis, crossovers, MPV’s och SUV:ar av en anledning, och den anledningen är inte att de har bättre prestanda, är snyggare, eller roligare att köra än sedan-modellerna av till exempel BMW, Audi eller Volvo. Din villkorslösa hängivenhet till Tesla ändrar inte det faktum att många barnfamiljer, hundägare (1 av 7 hushåll har hund, sannolikt är andelen ännu högre för folk med möjlighet att ladda hemma) och äldre väljer bilar framförallt utifrån praktiska hänseenden. e-Niron fyller som första elbil med lång räckvidd och överkomligt pris denna nisch, och den är dessutom rolig att köra och har bra prestanda och jämfört med bensin- och dieselalternativen. När det snart fylls på med liknande bilar från andra tillverkare (t.ex Skoda, VW, Peugot) tror jag elbilen kommer slå igenom på riktigt. Det gör inte Model 3 till en sämre bil, så du behöver inte hetsa upp dig. Den är såklart ett toppenval för alla de som överväger en premiumsedan.
Såja, såja. Jag tror det är du som hetsar upp dig över att så få är intresserade av Kias bilar.
De må vara praktiska, men det är främst pensionärer som köper billiga mindre asiatiska SUVar. Det lär inte ändras oavsett om de är eldrivna eller avgasbilar.
Många vill faktiskt ha en snygg bil med en image som inte är alltför tråkig.
Titta på Volvo som fått ett enormt uppsving. De bygger nu inte bara praktiska, tråkiga, bilar utan riktigt snygga sådana och imagen har närmat sig tyskarna betydligt.
Tesla ligger ytterligare längre fram, de är av många nu mer eftertraktade än tyskarna.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 13:33
av Laban
Swede1 skrev:
Naturligtvis är Eniro mer praktisk med normalstor bagagelucka och högt insteg.
Beror väl på vad man är ute efter. Jag fick plats med mina 186 cm långa slalomskidor med baksätet (höger sida) nerfällt, två ungar + packning vid en skidresa i april. Har lastat andra längre prylar i den som precis fick plats, hade sannolikt inte fått plats i e-Niro som trots allt är 3+ dm kortare. Man behöver inte sitta klistrad i framrutan med barnstolar bakom förare + passagerare (har testat).

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 14:54
av iAkita
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
Vad är det för ”behov” menar du? Kombi/halvkombi?
Ganska säker på att betydligt fler är intresserade av en Model 3 än eNiro, trots att du inte vill ta med den i jämförelsen.
Folk köper kombis, crossovers, MPV’s och SUV:ar av en anledning, och den anledningen är inte att de har bättre prestanda, är snyggare, eller roligare att köra än sedan-modellerna av till exempel BMW, Audi eller Volvo. Din villkorslösa hängivenhet till Tesla ändrar inte det faktum att många barnfamiljer, hundägare (1 av 7 hushåll har hund, sannolikt är andelen ännu högre för folk med möjlighet att ladda hemma) och äldre väljer bilar framförallt utifrån praktiska hänseenden. e-Niron fyller som första elbil med lång räckvidd och överkomligt pris denna nisch, och den är dessutom rolig att köra och har bra prestanda och jämfört med bensin- och dieselalternativen. När det snart fylls på med liknande bilar från andra tillverkare (t.ex Skoda, VW, Peugot) tror jag elbilen kommer slå igenom på riktigt. Det gör inte Model 3 till en sämre bil, så du behöver inte hetsa upp dig. Den är såklart ett toppenval för alla de som överväger en premiumsedan.
Såja, såja. Jag tror det är du som hetsar upp dig över att så få är intresserade av Kias bilar.
De må vara praktiska, men det är främst pensionärer som köper billiga mindre asiatiska SUVar. Det lär inte ändras oavsett om de är eldrivna eller avgasbilar.
Många vill faktiskt ha en snygg bil med en image som inte är alltför tråkig.
Jag trodde mest det var unga män med dålig självkänsla och gubbar med åldersnojja som köpte bil utifrån (vad de uppfattar som) dess image. De flesta som väljer Tesla gör det nog av miljöskäl alternativt för att de är intresserade av tekniken, prestandan och körglädjen. Inte för att de vill ha en bil med en viss image.

Jag hetsar inte upp mig för att e-Niro säljer dåligt, väntetiden är 1-2 år på de flesta marknader. Tvärt om är jag frustrerad att de inte bygger fler av den då väldigt många skulle kunna ersätta sin fossilbil med den, vilket än så länge gör den unik på marknaden. Men snart kommer ID3 med flera som antagligen kommer fylla samma behov, så framtiden ser ändå ljus ut för alla de som vill ersätta sin kombi/crossover med en praktisk elbil med lång räckvidd och överkomligt pris.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 15:09
av iAkita
Swede1 skrev:
Önskemål: En E Niro byggd som elbil från grunden med lastutrymme fram, app för värme, dragkrok, fyrhjulsdrift med utmärkt antispinn (bmw) och rejäl markfrigång, välisolerad och med toppstereo för 475 000 kr skulle jag köpa! Kanske tom uppåt 520 000 kr kunde jag betala. Tesla model Y? Vw id crozz?
Jag tycker det tjatas lite för mycket om det där att elbilar måste vara byggda som en elbil från grunden upp. Om utrymmen, räckvidd och effektiviteten är lika bra eller bättre jämfört med elbilar utan fossilsyskon så spelar det väl ingen roll om den har utvecklats för att kunna husera olika typer av drivlinor? Se bara på Ionic som väl är den effektivaste elbilen på marknaden, eller på e-Niro som även den har en drivlina som är i paritet med Model 3 vad det gäller i effektivitet. Stora utrymmen för klassen har den också och en frunk hade lätt fått plats under huven. Jag jag antar att de avstod av kostnadsskäl, precis som att alla andra goodies du nämner (och de flesta självklart skulle vilja ha) skulle göra bilen mycket dyrare.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 15:10
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
Vad är det för ”behov” menar du? Kombi/halvkombi?
Ganska säker på att betydligt fler är intresserade av en Model 3 än eNiro, trots att du inte vill ta med den i jämförelsen.
Folk köper kombis, crossovers, MPV’s och SUV:ar av en anledning, och den anledningen är inte att de har bättre prestanda, är snyggare, eller roligare att köra än sedan-modellerna av till exempel BMW, Audi eller Volvo. Din villkorslösa hängivenhet till Tesla ändrar inte det faktum att många barnfamiljer, hundägare (1 av 7 hushåll har hund, sannolikt är andelen ännu högre för folk med möjlighet att ladda hemma) och äldre väljer bilar framförallt utifrån praktiska hänseenden. e-Niron fyller som första elbil med lång räckvidd och överkomligt pris denna nisch, och den är dessutom rolig att köra och har bra prestanda och jämfört med bensin- och dieselalternativen. När det snart fylls på med liknande bilar från andra tillverkare (t.ex Skoda, VW, Peugot) tror jag elbilen kommer slå igenom på riktigt. Det gör inte Model 3 till en sämre bil, så du behöver inte hetsa upp dig. Den är såklart ett toppenval för alla de som överväger en premiumsedan.
Såja, såja. Jag tror det är du som hetsar upp dig över att så få är intresserade av Kias bilar.
De må vara praktiska, men det är främst pensionärer som köper billiga mindre asiatiska SUVar. Det lär inte ändras oavsett om de är eldrivna eller avgasbilar.
Många vill faktiskt ha en snygg bil med en image som inte är alltför tråkig.
Jag trodde mest det var unga män med dålig självkänsla och gubbar med åldersnojja som köpte bil utifrån (vad de uppfattar som) dess image. De flesta som väljer Tesla gör det nog av miljöskäl alternativt för att de är intresserade av tekniken, prestandan och körglädjen. Inte för att de vill ha en bil med en viss image.

Jag hetsar inte upp mig för att e-Niro säljer dåligt, väntetiden är 1-2 år på de flesta marknader. Tvärt om är jag frustrerad att de inte bygger fler av den då väldigt många skulle kunna ersätta sin fossilbil med den, vilket än så länge gör den unik på marknaden. Men snart kommer ID3 med flera som antagligen kommer fylla samma behov, så framtiden ser ändå ljus ut för alla de som vill ersätta sin kombi/crossover med en praktisk elbil med lång räckvidd och överkomligt pris.
Med din logik borde väldigt få överhuvudtaget handla märkesgrejer. Om du tänker efter märker du nog att det snarare är tvärtom. De som inte bryr sig är främst de marginaliserade.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 15:11
av Swede1
Folk köper kombis, crossovers, MPV’s och SUV:ar av en anledning, och den anledningen är inte att de har bättre prestanda, är snyggare, eller roligare att köra än sedan-modellerna av till exempel BMW, Audi eller Volvo. Din villkorslösa hängivenhet till Tesla ändrar inte det faktum att många barnfamiljer, hundägare (1 av 7 hushåll har hund, sannolikt är andelen ännu högre för folk med möjlighet att ladda hemma) och äldre väljer bilar framförallt utifrån praktiska hänseenden. e-Niron fyller som första elbil med lång räckvidd och överkomligt pris denna nisch, och den är dessutom rolig att köra och har bra prestanda och jämfört med bensin- och dieselalternativen. När det snart fylls på med liknande bilar från andra tillverkare (t.ex Skoda, VW, Peugot) tror jag elbilen kommer slå igenom på riktigt. Det gör inte Model 3 till en sämre bil, så du behöver inte hetsa upp dig. Den är såklart ett toppenval för alla de som överväger en premiumsedan.[/quote]

Såja, såja. Jag tror det är du som hetsar upp dig över att så få är intresserade av Kias bilar.
De må vara praktiska, men det är främst pensionärer som köper billiga mindre asiatiska SUVar. Det lär inte ändras oavsett om de är eldrivna eller avgasbilar.
Många vill faktiskt ha en snygg bil med en image som inte är alltför tråkig.[/quote]

Jag trodde mest det var unga män med dålig självkänsla och gubbar med åldersnojja som köpte bil utifrån (vad de uppfattar som) dess image. De flesta som väljer Tesla gör det nog av miljöskäl alternativt för att de är intresserade av tekniken, prestandan och körglädjen. Inte för att de vill ha en bil med en viss image.

Jag hetsar inte upp mig för att e-Niro säljer dåligt, väntetiden är 1-2 år på de flesta marknader. Tvärt om är jag frustrerad att de inte bygger fler av den då väldigt många skulle kunna ersätta sin fossilbil med den, vilket än så länge gör den unik på marknaden. Men snart kommer ID3 med flera som antagligen kommer fylla samma behov, så framtiden ser ändå ljus ut för alla de som vill ersätta sin kombi/crossover med en praktisk elbil med lång räckvidd och överkomligt pris.[/quote]

Tycker Tesla har blivit oerhört hajpade, typ Apple, så de kan ta ett premium pris bara därför, Tesla gör inga billiga bilar och inga långsamma bilar. Klart det är status att ha en Tesla. Dessutom visar du dig teknikintresserad och miljömedveten. Grymt laddat varumärke skulle jag säga, med en smart nerd som ikonisk visionär ledare. Exceptionellt i bilvärlden och hela världen. Elon mfl har lyckats ladda Tesla med oerhört mycket känslor, och folk köper till slut med känsla, det vet alla marknadsförare. Bara att skicka ut en Tesla i rymden, va? Så smart, varje gång du sätter dig i din Tesla kan du känna sig som Starman och bilen kan ta dig vart du vill, frihet, t o m ut i jjjjjyyymden. Köper du en Tesla så driver du förändring, inget annat märke är i närheten. BMW snack om att leda utvecklingen var länge sedan man hörde får en BMW försäljare, pffft.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 17:43
av Laban
Swede1 skrev:
Tycker Tesla har blivit oerhört hajpade, typ Apple, så de kan ta ett premium pris bara därför, Tesla gör inga billiga bilar och inga långsamma bilar. Klart det är status att ha en Tesla. Dessutom visar du dig teknikintresserad och miljömedveten.
Premiumpris i förhållande till vad ?

Man kan argumentera för att en Kia e-Soul för 463k är betydligt mer premium pris jämfört med en Model 3 SR+ med tanke på vad man faktiskt får. Samma med e-Niro för 475k. Nu tänker jag på relativt till närmsta fossilbil modellmässigt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 18:52
av para
Har haft min e-Niro sedan i februari och är egentligen jättenöjd med den.
Det är en Kia och jag kommer nästan 40mil motorväg på el! Fantastiskt.
Den känns så vanlig att man nästan glömmer bort att det är en elbil förutom att den går som en raket om man gasar på (inte jämfört med tesla såklart).
Sköna säten, bra utrymmen och all utrustning man behöver. Drag och app hade såklart varit bra men inte avgörande för mig.

MEN,, idag beställde jag en 3a, LR AWD. Tack vare att Teslan nu kan köpas med drag kan jag sälja andrabilen och då räkna hem affären hyfsat. :D :D

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 19:03
av Laban
iAkita skrev:
Jag tycker det tjatas lite för mycket om det där att elbilar måste vara byggda som en elbil från grunden upp. Om utrymmen, räckvidd och effektiviteten är lika bra eller bättre jämfört med elbilar utan fossilsyskon så spelar det väl ingen roll om den har utvecklats för att kunna husera olika typer av drivlinor?
Det är precis samma motorer samt batteri så drivlinemässigt lär det inte bli någon skillnad. Skillnaden är väl främst utrymmesmässigt. Designar man chassit enbart för eldrift så kan man flytta fram föraren och få mer utrymme invändigt. Precis som Model 3 och kommande ID.3. Jag förväntar mig alltså att ID.3 kommer att ha mer utrymme invändigt jämfört med motsvarande fossilbil. Det är också precis vad VW hävdar att ID.3 ger, mer benutrymme i baksätet i förhållande till Golf trots samma storlek utvändigt. Eller potentiellt större bagageutrymme om man kan flytta fram baksätet vid behov. Dock osäker på om det går i ID.3. Enligt presentationen är det främst baksätet som påverkas, 15:47 in ser man en animering:



Ska man lyckas med detta med ett chassi som även ska kunna husera en förbränningsmotor så måste man offra krocksäkerheten. Vi kan också se lite märkliga konstruktioner på bilar som inte är från grunden elbil, ex EQC's ramkonstruktion fram:

Bild

Svårt att få in en frunk där. Se på Rivians gigantiska frunk. 333 liter. Utgår man från en F150 så lär det blir mer som EQC enligt bilden ovan. Dvs ingen frunk.

Re: Kia Niro EV

Postat: 25 jun 2019 22:03
av Swede1
Swede1 skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att model 3 är vad folk vill ha, men e niro är vad folk behöver. (spela "you cant always get what you want" här)
Tyvärr faller model3 bort för högt pris, LR med Awd är ju 6-700, det är helt bort, även SR+ är över gränsen.
Det är under 400 000 som krävs. (om folk vanligtvis köper bilar under 200 000 så tror jag att de kan sträcka sig till 300 000, men det är svårt att motivera den högre kostnaden även med bensin och service inräknat). För företag gäller helt andra regler än privat, men även där finns det gränser att hålla sig inom.
Ja, tyvärr kan man inte få Eniro med dragkrok eller app. Så Tesla model 3 har en fördel där om man ska frakta grejer. Naturligtvis är Eniro mer praktisk med normalstor bagagelucka och högt insteg. Kia E soul finns nu också med kommande app, praktisk, högt insteg, kul inredning, bra ljud hk stereo. Dock högt vägbuller och utseendet är väl ovanligt. En B klass bil storlek. Det är helt olika storleks klasser på bilarna. E Niro, E soul, Tesla model 3. E Niro
är en kompaktsuv/cross over. Och Hyundai Kona är ytterligare lite mindre. E Niro har väl hyfsad ljudisolering om jag inte missminner mig = bra långfärdsbil, så du kan ligga i 120 utan att bli trött. Dessutom vingelstyrning och adaptiv farthållare som fungerar bra.

Önskemål: En E Niro byggd som elbil från grunden med lastutrymme fram, app för värme, dragkrok, fyrhjulsdrift med utmärkt antispinn (bmw) och rejäl markfrigång, välisolerad och med toppstereo för 475 000 kr skulle jag köpa! Kanske tom uppåt 520 000 kr kunde jag betala. Tesla model Y? Vw id crozz?
Upptäckte att det redan finns en bil som uppfyller mina önskemål...

Audi E tron 55, tyst kupé, utmärkt stereo, höjbar till 21 cm markfrigång, dragkrok, app värme, pris från 885 000 kr..... bra antispinn. Typ 400 000 kr för mycket bara....

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 jun 2019 14:22
av mykie
krivik skrev:
Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.
Håller med till 100%
Har precis beställt en E-Niro som nästa tjänstebil (9 månaders leveranstid). Valde bort Plus p.g.a. dåligt bilavtal där vi i princip betalar bilen själv med nettolöneavdrag på 1,2% av bilens pris upp till 8-PBB.
Allting över 8-PBB får vi betala 2,6% på!
Så det fick bli Advance utan det extra som Plus ger. Vi har 20% rabatt på nettolöneavdraget på bilar med noll-C02 ustsläpp, så min månadskostnad kommer bli 3.600 kr.

Jag har nu en AUDI A4 och tittade från början på att byta till en PHEV (Passat GTE eller Kia Optima PHEV). Men desto mer jag läste och undersökte så kände jag att jag vill köra 100% på el.
Kontrollerade hur mycket långresor m.m. jag gör och kom fram till att jag bör klara 99% av mitt resande utan problem.
Vid provkörning släpade jag med mig 2 stora resväskor samt 1 kabinväska och barnvagn för att testa bagageutrymmet och kom fram till att det bör täcka mina vardagliga behov.
Dom få gånger jag behöver dragkrok så kan jag lösa det med att bytlåna bil med en granne eller kollega (har använt dragkrok 3 gånger dom senaste 7 åren).
App hade varit trevligt, men det var inte avgörande.

Bland dom märken vi har att välja mellan (Volvo, VW, AUDI, BMW, Skoda samt Kia) så var E-Niro den enda EV just nu som passade mina behov.

Det som jag mest av allt skulle vilja ha på E-Niro är en 3-Fas ombordladdare.
Bagage-Eniro.jpg

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 jul 2019 10:45
av Zalman3
EDIT:
Hyundai Kona börjar tillverkas i Europa, så leveranstiderna kan minskas.

The plans were reported in Business Korea, revealing that Hyundai not only wants to produce hybrid versions of the Tucson in the Czech Republic but also 46,000 units of the Kona Electric in the coming year – almost as many as will be produced this year in Ulsan, South Korea (48,000).

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 jul 2019 11:30
av taliz
Zalman3 skrev:
Kia skryter om att de vill bli Sveriges mest sålda bil.

Därför börjar de tillverka e-Niro i Europa, så leveranstiderna kan minskas.

The plans were reported in Business Korea, revealing that Hyundai not only wants to produce hybrid versions of the Tucson in the Czech Republic but also 46,000 units of the Kona Electric in the coming year – almost as many as will be produced this year in Ulsan, South Korea (48,000).
Står ju Kona i den engelska texten?