Anledningen till detta är nog att Tesla nu fått WLTP-siffror för LR AWD med 18" Aero. Tidigare WLTP på 544km var troligtvis med 19". Precis på samma sätt som Performance på 20" har 530km WLTP.
Kan dra en parallell med Audi E-tron där man kan se följande WLTP-ratings för samma E-tron, fast med olika fälgar/extrautrustning:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 jan 2019 14:38
av Jeppe_E
helix skrev:
frippan skrev:
Vi fick lite längre räckvidd nu. 560km på WLTP
Anledningen till detta är nog att Tesla nu fått WLTP-siffror för LR AWD med 18" Aero. Tidigare WLTP på 544km var troligtvis med 19". Precis på samma sätt som Performance på 20" har 530km WLTP.
Kan dra en parallell med Audi E-tron där man kan se följande WLTP-ratings för samma E-tron, fast med olika fälgar/extrautrustning:
e-tron.png
Kanske mer kopplat till vikten?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 00:49
av Breeze
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 01:04
av Martey
Breeze skrev:
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 01:17
av Breeze
Martey skrev:
Breeze skrev:
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
Ingen. Därför undrar jag om S & X ägare får med det....
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 01:51
av Jeppe_E
Breeze skrev:
Martey skrev:
Breeze skrev:
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
Ingen. Därför undrar jag om S & X ägare får med det....
Är det en dealbreaker?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 07:03
av bjelkeman
Jag fick en triangel.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 10:24
av Breeze
Jeppe_E skrev:
Breeze skrev:
Martey skrev:
Breeze skrev:
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
Ingen. Därför undrar jag om S & X ägare får med det....
Är det en dealbreaker?
Nej, bara frågan om man kör runt lagligt....
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 10:31
av ippodrome
Breeze skrev:
Jeppe_E skrev:
Breeze skrev:
Martey skrev:
Breeze skrev:
KOllat på en jäkla massa videor om model 3, men aldrig har jag sett att någon fått med en varningstriangel?
Ska inte det följa med på bilar som säljs i sverige?
Hur många av dem var Europeiska ägare?
Ingen. Därför undrar jag om S & X ägare får med det....
Är det en dealbreaker?
Nej, bara frågan om man kör runt lagligt....
Det lär ju med allra största sannolikhet följa med en triangel.
Om det saknas , vilket känns högst osannolikt, är det ju lätt att lösa på egen hand.
Känns som allas väntan och frustration kanaliseras ut i märkliga tankar och frågor i dessa tider...
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 10:32
av nicklasandersson
Med S och X skickas det med varningstriangel. Gissar att det kommer med 3:an också då det måste finnas.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 11:41
av bylund
Triangel, reflexväst och första hjälpen-material levereras i en och samma kudde/fodral på Model S. Gissar att det är samma på Model 3.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 13:35
av Wilson
Shiiiet!
Det här kommer ju bli sjukt irriterande!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 13:38
av Jeppe_E
Wilson skrev:
Shiiiet!
Det här iommer uu bli sjukt irriterande!
Det där har ju andra ägare redan upptäckt sedan länge. Börjar Björn få ont om uppslag för sina videos?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 13:52
av dhanjel
Jag hade inte sett det innan iaf, galet dålig lösning
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 14:09
av helix
Wilson skrev:
Shiiiet!
Det här kommer ju bli sjukt irriterande!
Så blir resultatet på i princip alla sedaner om man forcerar öppningen som Björn gör i videon. Öppnar man luckan normalt tempo så är detta ett icke-problem. Då rinner vattnet undan successivt och det blir inte överfullt i springan och vattnet rinner åt sidorna istället för ner i bagageluckan.
Det är lite som att säga att min entrédörr hemma är felkonstruerad om det är så att någon knackar på, jag öppnar dörren med full kraft, personen får dörren på sig och skadar sig. Öppnar man däremot dörren normalt/försiktigt går det fint
Edit: Ser dessutom ut som att bakrutan är behandlad med RainX eller något liknande. Då rinner vattnet av med högre hastighet än om man (som 99%) inte har en behandlad bakruta.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 14:20
av Jeppe_E
helix skrev:
Wilson skrev:
Shiiiet!
Det här kommer ju bli sjukt irriterande!
Så blir resultatet på i princip alla sedaner om man forcerar öppningen som Björn gör i videon. Öppnar man luckan normalt tempo så är detta ett icke-problem. Då rinner vattnet undan successivt och det blir inte överfullt i springan och vattnet rinner åt sidorna istället för ner i bagageluckan.
Det är lite som att säga att min entrédörr hemma är felkonstruerad om det är så att någon knackar på, jag öppnar dörren med full kraft, personen får dörren på sig och skadar sig. Öppnar man däremot dörren normalt/försiktigt går det fint och ingen skadar sig
Nej, det spelar ingen roll. Vattnet som hamnar på rutan kommer obevekligen att hamna i bagageutrymmet, även om man öppnar den långsamt. Det ÄR en dålig konstruktion. Oavsett hur långsamt du öppnar luckan, så måste vattnet ta vägen någonstans.
Jag hade en S40 tidigare och hade aldrig dessa problemen. Mest för att bakrutan var brantare. Skulle gissa på att gummilisten som sitter i nederkant faktiskt gör saken värre, eftersom vattnet får en liten skidbacke att hoppa i. Kan mycket väl komma en designändring om Tesla blir uppmärksamma på problemet. Det är samma sak som med avrinningslisten vid dörrarna. Öppningen upptill är så långt in på taket att vatten som samlats där, rinner ner i sätet. Det är samma på min XC60. Kanske inte dålig design, utan mer en egenskap hos bilen
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 14:28
av helix
Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Wilson skrev:
Shiiiet!
Det här kommer ju bli sjukt irriterande!
Så blir resultatet på i princip alla sedaner om man forcerar öppningen som Björn gör i videon. Öppnar man luckan normalt tempo så är detta ett icke-problem. Då rinner vattnet undan successivt och det blir inte överfullt i springan och vattnet rinner åt sidorna istället för ner i bagageluckan.
Det är lite som att säga att min entrédörr hemma är felkonstruerad om det är så att någon knackar på, jag öppnar dörren med full kraft, personen får dörren på sig och skadar sig. Öppnar man däremot dörren normalt/försiktigt går det fint och ingen skadar sig
Nej, det spelar ingen roll. Vattnet som hamnar på rutan kommer obevekligen att hamna i bagageutrymmet, även om man öppnar den långsamt. Det ÄR en dålig konstruktion. Oavsett hur långsamt du öppnar luckan, så måste vattnet ta vägen någonstans.
Jag hade en V50 Sedan tidigare och hade aldrig dessa problemen. Mest för att bakrutan var brantare. Skulle gissa på att gummilisten som sitter i nederkant faktiskt gör saken värre, eftersom vattnet får en liten skidbacke att hoppa i. Kan mycket väl komma en designändring om Tesla blir uppmärksamma på problemet. Det är samma sak som med avrinningslisten vid dörrarna. Öppningen upptill är så långt in på taket att vatten som samlats där, rinner ner i sätet. Det är samma på min XC60. Kanske inte dålig design, utan mer en egenskap hos bilen
Den behandlade bakrutan gör det troligtvis värre och avrinningen får inte samma effekt med en obehandlad yta. Håller med om att det inte är en optimal lösning, men hade det varit ett jätteproblem så hade vi nog hört mer om det vid det här laget.
Posta förresten gärna en bild på din V50 Sedan. Vore kul att se den för jag trodde V50 bara fanns som kombi?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 14:34
av Geni87
Wilson skrev:
Shiiiet!
Det här kommer ju bli sjukt irriterande!
Bara jag som tänker på The Wire?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 14:37
av Legato
Geni87 skrev:
Wilson skrev:
Shiiiet!
Det här kommer ju bli sjukt irriterande!
Bara jag som tänker på The Wire?
Bästa serien ever!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 14:46
av Jeppe_E
helix skrev:
Posta förresten gärna en bild på din V50 Sedan. Vore kul att se den för jag trodde V50 bara fanns som kombi?
Shiiieet
Brainfreeze.. S40 naturligtvis.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 jan 2019 14:55
av helix
Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Posta förresten gärna en bild på din V50 Sedan. Vore kul att se den för jag trodde V50 bara fanns som kombi?