Sida 25 av 38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 19:22
av Thexps
Jag är allt för jämnlikhet mellan män och kvinnor, verkligen! Och det är förmodligen så att förmånsförare oftast är män. Men det är ett problem som grundar sig någon helt annanstans. Det hjälper inte att göra detta till en genusfråga. Dom är ju fullständigt tappade i Miljöpartiet. Jag blir så jävla trött..

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 19:31
av tor-ake
Varför är det ett problem att de flesta tjänstebilsförarna är män?

Att det blivit så är ett utfall av val som fria individer gjort. Om kvinnor skulle välja de utbildningar och yrken som leder till tjänstebil (tjänstemän i privat sektor, samt vissa hantverkaryrken), vilket står dem helt fritt att göra, skulle de i högre grad ha tjänstebil. Men av någon inte helt utredd anledning är det flest män som väljer de yrkena.

Fenomen? Ja. Problem? Inte nödvändigtvis.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 19:49
av mati
Fredrik j skrev:
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Exakt så. Vi har två förmånsbilar. En kör jag själv, den andra kör min sambo. Båda är vi landsbygdsbor, hon är dessutom kvinna med ganska låg inkomst. Hon borde vara älskad av alla miljöpartister. Jag betalar leasingen för båda bilarna via mitt företag, men hon betalar förmånsskatten för sin bil med sin egen lön såklart. Det går bra tack vara att e-Golfen har så lågt förmånsvärde idag.
Men utan denna möjligheten hade hon aldrig haft råd med en fin bil, och framförallt inte en elbil. Och när detta träder ikraft kommer åtminstone min sambo inte ha råd med någon ny förmånsbil efter denna. Jag har kanske mer råd än hon, men det lönar sig inte för mig längre. Vi drabbas alltså båda lika mycket.
Rättvist enligt MP? Hål i huvudet enligt mig.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 20:12
av termosen
tor-ake skrev:
Varför är det ett problem att de flesta tjänstebilsförarna är män?

Att det blivit så är ett utfall av val som fria individer gjort. Om kvinnor skulle välja de utbildningar och yrken som leder till tjänstebil (tjänstemän i privat sektor, samt vissa hantverkaryrken), vilket står dem helt fritt att göra, skulle de i högre grad ha tjänstebil. Men av någon inte helt utredd anledning är det flest män som väljer de yrkena.

Fenomen? Ja. Problem? Inte nödvändigtvis.
Dagens politik handlar ju om jämställdhet i utfallet, inte i möjligheter. Vilket jag tycker är sjukt.

Alltså engelskans begrepp. Equality of outcome vs opportunity.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 20:32
av Pontus
Det är lite som att säga att det är flest män som köper dyra motorbåtar (gissar bara?) nu måste vi höja skatten på dessa så att inte så många köper dessa och då blir skillnaden mellan män och kvinnor mindre :?

En följd fråga blir att nu så försöker dom få fler män att gå från förmånsbil till privatbil eller hur?

Är det idag fler män eller kvinnor som köper privatbil? :o

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 20:39
av Pontus
Hur ska det jämna ut fördelning mellan män och kvinnor bland förarna av förmånsbilar genom att göra det dyrare att köra dessa? Jag tror att det kommer bli en ännu större snedfördelning, pga förargruppen kommer flyttas upp än mer om man jämför med inkomsten.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 20:48
av mati
Pontus skrev:
Det är lite som att säga att det är flest män som köper dyra motorbåtar (gissar bara?) nu måste vi höja skatten på dessa så att inte så många köper dessa och då blir skillnaden mellan män och kvinnor mindre :?

En följd fråga blir att nu så försöker dom få fler män att gå från förmånsbil till privatbil eller hur?

Är det idag fler män eller kvinnor som köper privatbil? :o
Jag killgissar att det överlag är fler män än kvinnor som köper bilar. Men det har nog mindre med inkomst än med intresse att göra. Det här forumet är ju ett jättebra exempel. Här förekommer i princip alla inkomstklasser, men hur många kvinnor finns här? De är nog ganska lätträknade.
Undrar vad genustalibanerna vill göra åt det? Beskatta bilforum kanske?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 07:12
av mati
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Man slår sig för pannan. Vad är det för amatörer som försöker styra det här landet?!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 07:31
av Banane
mati skrev:
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Man slår sig för pannan. Vad är det för amatörer som försöker styra det här landet?!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/

Miljöpartiet bryr sig mer om jämställdhet, invandring och att bekämpa vita män än de bryr sig om klimatet. Kort sagt, de är ett modernt vänsterparti som tagit till sig alla de här nya teorierna som förpestat universiteten under de senaste decennierna. Och så undrar de varför de inte lyfter i opinionen när Greta har så många följare på nätet.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 08:11
av mati
Banane skrev:
mati skrev:
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Man slår sig för pannan. Vad är det för amatörer som försöker styra det här landet?!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/

Miljöpartiet bryr sig mer om jämställdhet, invandring och att bekämpa vita män än de bryr sig om klimatet. Kort sagt, de är ett modernt vänsterparti som tagit till sig alla de här nya teorierna som förpestat universiteten under de senaste decennierna. Och så undrar de varför de inte lyfter i opinionen när Greta har så många följare på nätet.
Fast detta tramset verkar ju få stöd från alla januari-partier. Antingen så har MP extremt stort inflytande så att de kan påverka alla andra, eller så är de nötter hela bunten. Eller både och.
Jag fattar verkligen inte hur en skruvad ideologi kan få så hög prioritet att man till och med struntar i att göra konsekvensanalyser. Och att man inte ens drar sig för att erkänna det.
Hur går det till rent praktiskt att fatta beslut utan att fundera över konsekvenserna? Det är väl så dagisbarn gör antar jag. Men vuxna människor? Allvarligt talat alltså.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 09:50
av Banane
mati skrev:
Banane skrev:
mati skrev:
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Man slår sig för pannan. Vad är det för amatörer som försöker styra det här landet?!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/

Miljöpartiet bryr sig mer om jämställdhet, invandring och att bekämpa vita män än de bryr sig om klimatet. Kort sagt, de är ett modernt vänsterparti som tagit till sig alla de här nya teorierna som förpestat universiteten under de senaste decennierna. Och så undrar de varför de inte lyfter i opinionen när Greta har så många följare på nätet.
Fast detta tramset verkar ju få stöd från alla januari-partier. Antingen så har MP extremt stort inflytande så att de kan påverka alla andra, eller så är de nötter hela bunten. Eller både och.
Jag fattar verkligen inte hur en skruvad ideologi kan få så hög prioritet att man till och med struntar i att göra konsekvensanalyser. Och att man inte ens drar sig för att erkänna det.
Hur går det till rent praktiskt att fatta beslut utan att fundera över konsekvenserna? Det är väl så dagisbarn gör antar jag. Men vuxna människor? Allvarligt talat alltså.
Vi ska väl inte fördjupa oss i detta men rent generellt så handlar det nog om SD och sossarnas makthunger.

Väldigt enkelt beskrivet: SD har splittrat alliansen och drivit C och L i famnen på S. Dock behöver de även stöd av Mp för att behålla makten vilket ger Mp oproportionerligt stort inflytande då de vet att S går med på nästan vad som helst för att få behålla regeringsmakten.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 10:07
av Gustafsson
Förslaget om nya tjänstebilsregler har ju inte gått igenom än. Reglerna kan mycket väl mjukas upp efter remissrundan som väl nu är på G.
Tror att evt negativa effekter på miljöomställningen kan skapa debatt.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 10:15
av slugger75
Gustafsson skrev:
Förslaget om nya tjänstebilsregler har ju inte gått igenom än. Reglerna kan mycket väl mjukas upp efter remissrundan som väl nu är på G.
Tror att evt negativa effekter på miljöomställningen kan skapa debatt.
Det som (väl) redan har beslutats är att subventionen för laddbara bilar som funnits länge, tas bort vid årsskiftet.

Det innebär att alla som har en förmånsbil blir av med rabatten, och det blir flera tusen dyrare per år för oss. Detta gäller inte bara nya, utan även befintliga förmånsbilar.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 11:14
av martinot
mati skrev:
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Man slår sig för pannan. Vad är det för amatörer som försöker styra det här landet?!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet.

Sedan är hon självklart inte ensam, utan har ett gäng politiker till som stöttar.

Varför försöker de sig inte ens på att göra någon enda form av konsekvensanalys?

Förmodligen för att det är tråkigt, och trist att behöva sitta med uträkningar, ekonomiska analyser och även miljömässiga analyser. För mycket matte och tänkande som krävs.

Mycket roligare, och mindre ansträngande, att bara "köra på känsla" och tyckande/gissande när man fattar politiska beslut.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 11:47
av Limbster
martinot skrev:
mati skrev:
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Man slår sig för pannan. Vad är det för amatörer som försöker styra det här landet?!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet.

Sedan är hon självklart inte ensam, utan har ett gäng politiker till som stöttar.

Varför försöker de sig inte ens på att göra någon enda form av konsekvensanalys?

Förmodligen för att det är tråkigt, och trist att behöva sitta med uträkningar, ekonomiska analyser och även miljömässiga analyser. För mycket matte och tänkande som krävs.

Mycket roligare, och mindre ansträngande, att bara "köra på känsla" och tyckande/gissande när man fattar politiska beslut.
Tycker det är riktigt skönt när en politiker utan omsvep erkänner saker de missat, så tummen upp för Karolina Skog. Vad jag förstått har huvudsyftet varit att mindre törstiga fossilbilar ska säljas vilket är bra. Och handen på hjärtat kan jag tycka att det är lite orättvist att jag kan betala cirka 4000 kr i månaden med oskattade pengar från mitt företag för att köra en ny bil. Om sakerna går igenom blir det väl cirka 5000 kr nästa år.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 11:57
av mati
Limbster skrev:
Tycker det är riktigt skönt när en politiker utan omsvep erkänner saker de missat, så tummen upp för Karolina Skog.
Jag uppfattar det inte som att hon anser att de har missat nånting. Och kan man verkligen missa att göra en konsekvensanalys? Hur ska detta se ut och vilket arbetssätt har man då? När man höjer en skatt med 25% och "glömmer" att fundera vilka konsekvenser detta kan ha, vet jag verkligen inte vad jag ska säga.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 12:00
av martinot
Limbster skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Man slår sig för pannan. Vad är det för amatörer som försöker styra det här landet?!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet.

Sedan är hon självklart inte ensam, utan har ett gäng politiker till som stöttar.

Varför försöker de sig inte ens på att göra någon enda form av konsekvensanalys?

Förmodligen för att det är tråkigt, och trist att behöva sitta med uträkningar, ekonomiska analyser och även miljömässiga analyser. För mycket matte och tänkande som krävs.

Mycket roligare, och mindre ansträngande, att bara "köra på känsla" och tyckande/gissande när man fattar politiska beslut.
Tycker det är riktigt skönt när en politiker utan omsvep erkänner saker de missat, så tummen upp för Karolina Skog.
Är inte så säker på att hon hade vunnit på att ljuga för journalister här. Hade kunnat slå tillbaka på hennes karriär och avsluta den i förtid (hade ju lätt framkommit om det inte stämde om hon hade valt att påstå felaktigt att de hade gjort en konsekvensanalys).

Lite som när en som skolkat dyker upp på skolan till slut, och erkänner att man inte varit närvarande. Kanske "hedervärt", men vad hade varit alternativet när det gäller något så uppenbart fel?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 12:07
av Banane
Limbster skrev:

Tycker det är riktigt skönt när en politiker utan omsvep erkänner saker de missat, så tummen upp för Karolina Skog. Vad jag förstått har huvudsyftet varit att mindre törstiga fossilbilar ska säljas vilket är bra. Och handen på hjärtat kan jag tycka att det är lite orättvist att jag kan betala cirka 4000 kr i månaden med oskattade pengar från mitt företag för att köra en ny bil. Om sakerna går igenom blir det väl cirka 5000 kr nästa år.
Är inte konsekvenserna själva anledningen till regel- och lagändringar? Varför gör man ändringar om man inte tagit reda på vad det får för konsekvenser? Handlar det bara om att skicka signaler för Mp?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 13:53
av ChristerSjo
mati skrev:
Banane skrev:
mati skrev:
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Man slår sig för pannan. Vad är det för amatörer som försöker styra det här landet?!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/

Miljöpartiet bryr sig mer om jämställdhet, invandring och att bekämpa vita män än de bryr sig om klimatet. Kort sagt, de är ett modernt vänsterparti som tagit till sig alla de här nya teorierna som förpestat universiteten under de senaste decennierna. Och så undrar de varför de inte lyfter i opinionen när Greta har så många följare på nätet.
Fast detta tramset verkar ju få stöd från alla januari-partier. Antingen så har MP extremt stort inflytande så att de kan påverka alla andra, eller så är de nötter hela bunten. Eller både och.
Jag fattar verkligen inte hur en skruvad ideologi kan få så hög prioritet att man till och med struntar i att göra konsekvensanalyser. Och att man inte ens drar sig för att erkänna det.
Hur går det till rent praktiskt att fatta beslut utan att fundera över konsekvenserna? Det är väl så dagisbarn gör antar jag. Men vuxna människor? Allvarligt talat alltså.
Som Einstein sa: ”Endast två saker är oändliga. Universum och mänsklig dumhet – och vad gäller universum är jag är inte säker.”

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 14:04
av Limbster
Banane skrev:
Limbster skrev:

Tycker det är riktigt skönt när en politiker utan omsvep erkänner saker de missat, så tummen upp för Karolina Skog. Vad jag förstått har huvudsyftet varit att mindre törstiga fossilbilar ska säljas vilket är bra. Och handen på hjärtat kan jag tycka att det är lite orättvist att jag kan betala cirka 4000 kr i månaden med oskattade pengar från mitt företag för att köra en ny bil. Om sakerna går igenom blir det väl cirka 5000 kr nästa år.
Är inte konsekvenserna själva anledningen till regel- och lagändringar? Varför gör man ändringar om man inte tagit reda på vad det får för konsekvenser? Handlar det bara om att skicka signaler för Mp?
Fast huvudtanken är utjämna så det blir mer likvärdigt privat/företag och minska försäljningen av törstiga fossiler. Det är väl den analysen som detta förslag vilar på? Skillnaden mellan att köpa billiga och dyra elbilar kommer oxå att bli större. En gissning är att om de gör en ordentlig analys för elbilarna kommer vi nog få det som många andra europeiska länder med ett maxpris för subventioner och skatterabatter. För miljön är det verkligen inte bra att de flesta tillverkare valt att gå in i premium segment, detta borde politikerna reagera mot.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 14:08
av Limbster
ChristerSjo skrev:
mati skrev:
Banane skrev:
mati skrev:
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Man slår sig för pannan. Vad är det för amatörer som försöker styra det här landet?!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/

Miljöpartiet bryr sig mer om jämställdhet, invandring och att bekämpa vita män än de bryr sig om klimatet. Kort sagt, de är ett modernt vänsterparti som tagit till sig alla de här nya teorierna som förpestat universiteten under de senaste decennierna. Och så undrar de varför de inte lyfter i opinionen när Greta har så många följare på nätet.
Fast detta tramset verkar ju få stöd från alla januari-partier. Antingen så har MP extremt stort inflytande så att de kan påverka alla andra, eller så är de nötter hela bunten. Eller både och.
Jag fattar verkligen inte hur en skruvad ideologi kan få så hög prioritet att man till och med struntar i att göra konsekvensanalyser. Och att man inte ens drar sig för att erkänna det.
Hur går det till rent praktiskt att fatta beslut utan att fundera över konsekvenserna? Det är väl så dagisbarn gör antar jag. Men vuxna människor? Allvarligt talat alltså.
Som Einstein sa: ”Endast två saker är oändliga. Universum och mänsklig dumhet – och vad gäller universum är jag är inte säker.”
Eller så är det så att vi sitter i vårt bubbla Tesla forum och har svårt att se att världen kan vara på något annat sätt :D

Om något missat det så är det fortfarande väldigt fördelaktigt att ha en elbil på firman med det nya förslaget även om det inte är lika bra som innan :D

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 14:25
av ChristerSjo
Limbster skrev:
För miljön är det verkligen inte bra att de flesta tillverkare valt att gå in i premium segment, detta borde politikerna reagera mot.
Antar att det är bättre marginal på dyrare bilar därav så börjar man med dessa när det fortfarande är små volymer.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 14:59
av Banane
Limbster skrev:
Banane skrev:
Limbster skrev:

Tycker det är riktigt skönt när en politiker utan omsvep erkänner saker de missat, så tummen upp för Karolina Skog. Vad jag förstått har huvudsyftet varit att mindre törstiga fossilbilar ska säljas vilket är bra. Och handen på hjärtat kan jag tycka att det är lite orättvist att jag kan betala cirka 4000 kr i månaden med oskattade pengar från mitt företag för att köra en ny bil. Om sakerna går igenom blir det väl cirka 5000 kr nästa år.
Är inte konsekvenserna själva anledningen till regel- och lagändringar? Varför gör man ändringar om man inte tagit reda på vad det får för konsekvenser? Handlar det bara om att skicka signaler för Mp?
Fast huvudtanken är utjämna så det blir mer likvärdigt privat/företag och minska försäljningen av törstiga fossiler. Det är väl den analysen som detta förslag vilar på? Skillnaden mellan att köpa billiga och dyra elbilar kommer oxå att bli större. En gissning är att om de gör en ordentlig analys för elbilarna kommer vi nog få det som många andra europeiska länder med ett maxpris för subventioner och skatterabatter. För miljön är det verkligen inte bra att de flesta tillverkare valt att gå in i premium segment, detta borde politikerna reagera mot.

Det är jättesvårt att göra vinst på elbilar som det ser ut. Hade det varit en given kassako så tror jag inte de etablerade tillverkarna varit så nödbedda. Då hade de byggt elbilar i miljoner exemplar sen flera år.

Blir svårt att tvinga biltillverkare att bygga elbilar med förlust samtidigt som de får ohyggliga straffskatter på de bilar som de kan bygga med vinst. Till sist har vi inga biltillverkare kvar. Men vem vill ha en sådan framtid? Ja, förutom Mp då.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 15:48
av martinot
Limbster skrev:
ChristerSjo skrev:
mati skrev:
Banane skrev:
Miljöpartiet bryr sig mer om jämställdhet, invandring och att bekämpa vita män än de bryr sig om klimatet. Kort sagt, de är ett modernt vänsterparti som tagit till sig alla de här nya teorierna som förpestat universiteten under de senaste decennierna. Och så undrar de varför de inte lyfter i opinionen när Greta har så många följare på nätet.
Fast detta tramset verkar ju få stöd från alla januari-partier. Antingen så har MP extremt stort inflytande så att de kan påverka alla andra, eller så är de nötter hela bunten. Eller både och.
Jag fattar verkligen inte hur en skruvad ideologi kan få så hög prioritet att man till och med struntar i att göra konsekvensanalyser. Och att man inte ens drar sig för att erkänna det.
Hur går det till rent praktiskt att fatta beslut utan att fundera över konsekvenserna? Det är väl så dagisbarn gör antar jag. Men vuxna människor? Allvarligt talat alltså.
Som Einstein sa: ”Endast två saker är oändliga. Universum och mänsklig dumhet – och vad gäller universum är jag är inte säker.”
Eller så är det så att vi sitter i vårt bubbla Tesla forum och har svårt att se att världen kan vara på något annat sätt :D
Jo, vi elbilister är säkert en liten egen bubbla i samhället. Det kan jag hålla med om. Men det är fler än oss som reagerat på det inkonsekventa tänkandet och besluten hos både regeringen och MP.

Många som skrivit artiklar om det de senaste veckorna, men här är en av de mest seriösa och ingående analyserna och sammanfattning av förändringarna:

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/

Kan rekommendera dig att läsa artikeln om du vill sätta dig in lite i konsekvenserna och besluten (om du orkar läsa hela). Mycket välskriven och bra objektiv sammanfattning.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 06 nov 2020 16:25
av Banane
Limbster skrev:
Eller så är det så att vi sitter i vårt bubbla Tesla forum och har svårt att se att världen kan vara på något annat sätt :D

Om något missat det så är det fortfarande väldigt fördelaktigt att ha en elbil på firman med det nya förslaget även om det inte är lika bra som innan :D

Det är klart det är en bubbla. Men om det är några som vet hur det är att leva med elbil så är det vi.

Att det fortsatt är relativt sett fördelaktigt med ny elbil framför ny fossilbil är sant. Dock är det väldigt få som får lön i relativa pengar. Vi har absoluta inkomster och en absolut kostnadsökning leder ofelbart till en mindre efterfrågan på dyra bilar, inklusive elbilar som tenderar att vara just dyra. Det är i princip en naturlag. Det är illavarslande att ansvariga politiker inte ens funderat på vad deras förslag får för konsekvenser. Vilka fler beslut tar de utan konsekvensanalys?