Sida 26 av 30

Re: Sono Motors

Postat: 18 feb 2021 20:38
av martinot
Klintan skrev:
I detta fall använde de en BMW i3s teknik med en egen kaross för att jaga beställningar. Hävdade att det var egen utveckling när det egentligen var ett ombyggt fordon.
Sade att bilen kommer om ett och ett halvt år. Det gör de fortfarande, fyra år senare.
Ahh. Alltså lite mer som scam och charlatanism än som en vanlig conceptbil? Då är jag lite mer med på vad ni försöker säga.

Känns som Nikola Motors försöker ta samma idé vidare. :)

Re: Sono Motors

Postat: 18 feb 2021 20:56
av Klintan
Jerker skrev:
Facebookgruppens representant intervjuar ledningen för Sono Motors och provkör den senaste prototypen.

Intressanta detaljer är att de kommer med adaptiv farthållare och att de verkar ha öppnat för att erbjuda ett något större batteri. Men inget sagt i klartext om det. De säger också att inget har förändrats i relationen till NEVS och att folk från NEVS är inkluderade i utvecklingen av Sion. Serieproduktionstart under 2022.

Ingen adaptiv farthållare är aktuellBild

Re: Sono Motors

Postat: 19 feb 2021 07:53
av pingflood
Klintan skrev:
I detta fall använde de en BMW i3s teknik med en egen kaross för att jaga beställningar. Hävdade att det var egen utveckling när det egentligen var ett ombyggt fordon.
Sade att bilen kommer om ett och ett halvt år. Det gör de fortfarande, fyra år senare.
Är detta vår tids Moller Skycar? :D

Re: Sono Motors

Postat: 19 feb 2021 08:30
av Jerker
Jag har följt den här bilens utveckling under flera år och jag tycker nog ändå att det är ett seriöst projekt. Det har drivits av från början tre unga människor, två ingenjörer och en designer, som först byggde om en gammal bil till elbil hemma i den enes föräldrars garage. Med den fick de stor uppmärksamhet och i ett nätforum kommunicerade de med intresserade för att få veta vad en tänkt marknad ville ha ut av bilen. En insamling av kapital gjordes och det ledde fram till nästa prototyp som byggdes i två exemplar på chassit till BMW i3. Företaget har därefter växt successivt, mer pengar har i omgångar samlats in och fler och fler nyckelpersoner med erfarenhet från bilindustrin har knutits till företaget. Avtal har tecknats med underleverantörer och till slut med NEVS att tillverka bilen. Det vi nu ser är två exemplar av den tredje generationens prototyp. Nästa generation, som är tänkt att tillverkas i höst, ska vara som seriebilen och ska användas till krocktester m.m.

Det är fortfarande inte säkert att man ror det hela i hamn och lyckas starta en serietillverkning av bilen, men engagemanget och seriositeten i företaget är det ingen brist på. Man har nog varit lite väl optimistisk vad gäller hur snabbt man skulle kunna få bilen i produktion och det får nog främst skyllas på att de inte haft rätt kompetens i företaget i tidigare skeden av utvecklingen. Det verkar dock som att de skulle kunna få en hyfsad kundbas, särskilt bland dem som vill ha en billig och praktisk bil främst för pendling och kortare körsträckor.

Jag håller inte med i allt om deras prioriteringar. T.ex. anser jag att nyttan av solcellerna är kraftigt begränsad. Den utvecklingskostnaden hade de kunnat lägga på annat och kostnaden i bilen hade kunnat läggas på ett större batteri och/eller fler andra utrustningsdetaljer. Men här drivs de av sitt miljöengagemang: bättre med mindre batteri och solceller. Mossan i luftreningen orkar jag knappt kommentera. Det är ren plakatpolitik för att tillfredsställa värre miljömuppar än jag själv.

Det som lockar mig med den här bilen, och jag önskar verkligen att den kommer i produktion, är bl.a.
* Ett relativt lågt pris. Det lilla batteriet är ju tyvärr en förutsättning för det.
* Ett riktigt rymligt bagageutrymme med en stor rektangulär dörröppning och nästan vertikal bakdel.
* Dragkrok.
* Självservicen.
* 230V 16A schukouttag samt 11 kW typ 2-uttag till att ladda andra bilar med.

Finns fler små detaljer som lockar mig, men detta är de främsta.

Jag förhåller mig avvaktande men förväntansfull till den här bilen. Blir den av så ska jag köpa en, blir den inte av så kommer det nog nån annan i sinom tid som har det mesta som denna har. Det finns väl en överhängande risk att nån kines hinner före. Inte med alla praktiska detaljer, men iaf prismässigt.

Jag säger inte säkert att de kommer att lyckas, men jag opponerar mig mot att detta bara skulle vara en bluff, för det är jag rätt säker på att det inte är.

Re: Sono Motors

Postat: 19 feb 2021 10:17
av NiklasTesla
Smartare att göra som Tesla om du skall starta upp ny tillverkning= små volymer till väldigt högt enhetspris varpå du sedan kan ta och skapa en ny produkt med lite högre volym och lite lägre enhetspris osv.

MVH

Re: Sono Motors

Postat: 19 feb 2021 10:25
av martinot
Lätt att konvertera ICE-bilar till elbilar, och i sammanhanget även lätt att bygga prototyper och konceptbilar. Extremt mycket svårare att serieproducera bilar (helt annan skala gällande svårighet, både tekniskt och finansiellt). Många genom historien som underskattat den skillnaden.

Re: Sono Motors

Postat: 19 feb 2021 10:38
av Jerker
martinot skrev:
Lätt att konvertera ICE-bilar till elbilar, och i sammanhanget även lätt att bygga prototyper och konceptbilar. Extremt mycket svårare att serieproducera bilar (helt annan skala gällande svårighet, både tekniskt och finansiellt). Många genom historien som underskattat den skillnaden.
Självklart. Men jag föredrar att sitta still i båten och hoppas istället för att dissa dem långt i förväg.

Re: Sono Motors

Postat: 19 feb 2021 11:40
av martinot
Jerker skrev:
martinot skrev:
Lätt att konvertera ICE-bilar till elbilar, och i sammanhanget även lätt att bygga prototyper och konceptbilar. Extremt mycket svårare att serieproducera bilar (helt annan skala gällande svårighet, både tekniskt och finansiellt). Många genom historien som underskattat den skillnaden.
Självklart. Men jag föredrar att sitta still i båten och hoppas istället för att dissa dem långt i förväg.
Vi får för grundarnas och investerarnas skull hoppas att de inte underskattat den skillnaden (som så många andra före de).

Re: Sono Motors

Postat: 28 feb 2021 20:26
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Jag har följt den här bilens utveckling under flera år och jag tycker nog ändå att det är ett seriöst projekt. Det har drivits av från början tre unga människor, två ingenjörer och en designer, som först byggde om en gammal bil till elbil hemma i den enes föräldrars garage. Med den fick de stor uppmärksamhet och i ett nätforum kommunicerade de med intresserade för att få veta vad en tänkt marknad ville ha ut av bilen. En insamling av kapital gjordes och det ledde fram till nästa prototyp som byggdes i två exemplar på chassit till BMW i3. Företaget har därefter växt successivt, mer pengar har i omgångar samlats in och fler och fler nyckelpersoner med erfarenhet från bilindustrin har knutits till företaget. Avtal har tecknats med underleverantörer och till slut med NEVS att tillverka bilen. Det vi nu ser är två exemplar av den tredje generationens prototyp. Nästa generation, som är tänkt att tillverkas i höst, ska vara som seriebilen och ska användas till krocktester m.m.

Det är fortfarande inte säkert att man ror det hela i hamn och lyckas starta en serietillverkning av bilen, men engagemanget och seriositeten i företaget är det ingen brist på. Man har nog varit lite väl optimistisk vad gäller hur snabbt man skulle kunna få bilen i produktion och det får nog främst skyllas på att de inte haft rätt kompetens i företaget i tidigare skeden av utvecklingen. Det verkar dock som att de skulle kunna få en hyfsad kundbas, särskilt bland dem som vill ha en billig och praktisk bil främst för pendling och kortare körsträckor.

Jag håller inte med i allt om deras prioriteringar. T.ex. anser jag att nyttan av solcellerna är kraftigt begränsad. Den utvecklingskostnaden hade de kunnat lägga på annat och kostnaden i bilen hade kunnat läggas på ett större batteri och/eller fler andra utrustningsdetaljer. Men här drivs de av sitt miljöengagemang: bättre med mindre batteri och solceller. Mossan i luftreningen orkar jag knappt kommentera. Det är ren plakatpolitik för att tillfredsställa värre miljömuppar än jag själv.

Det som lockar mig med den här bilen, och jag önskar verkligen att den kommer i produktion, är bl.a.
* Ett relativt lågt pris. Det lilla batteriet är ju tyvärr en förutsättning för det.
* Ett riktigt rymligt bagageutrymme med en stor rektangulär dörröppning och nästan vertikal bakdel.
* Dragkrok.
* Självservicen.
* 230V 16A schukouttag samt 11 kW typ 2-uttag till att ladda andra bilar med.

Finns fler små detaljer som lockar mig, men detta är de främsta.

Jag förhåller mig avvaktande men förväntansfull till den här bilen. Blir den av så ska jag köpa en, blir den inte av så kommer det nog nån annan i sinom tid som har det mesta som denna har. Det finns väl en överhängande risk att nån kines hinner före. Inte med alla praktiska detaljer, men iaf prismässigt.

Jag säger inte säkert att de kommer att lyckas, men jag opponerar mig mot att detta bara skulle vara en bluff, för det är jag rätt säker på att det inte är.
Jag håller helt med dig Jerker och har lite svårt förstå dem som gärna diskvalificerar ett projekt så fort det antyds att den kan komma i produktion, speciellt detta projekt.
Bara för att man har försett den med solceller så betyder ju inte det heller, att det skulle vara en dålig ide.

Har läst flera artiklar i samband med solcellsuveckling som visar tydliga tecken också på att just flexibla solceller kommer att bli mycket effektivare. Inte så konstigt egentligen att det är många som vill tänka sig tanken förse karosser med solceller.

Senast har ett företag lyckats ta fram ett närapå osynligt skikt direkt på glas. Det visade sig att det fungerar och att man får ut än högre effekt av det... Så är det väl inte fel om allt utom framrutan kan täckas.
Ett annat team har lyckats ta fram solceller där man lyckats trycka in ytterligare energigivande lager mellan olika ytskikt så att man trefaldigat möjligheten att få ut ännu mer effekt. På folie-baserad böjbar yta! Skall se om jag hittar den länken?

- Så var inte pessimistiska. Människan har mer än tillräckligt i bakhuvudet för att lösa detta också!

Och jag har på känn att vi nog får se Sono Sion i en produktionslina - nära oss om sisådär ett par år? Eller tidigare?

Re: Sono Motors

Postat: 28 feb 2021 20:37
av martinot
Så länge bilfabrikanterna/upstartsen/"innovatörerna" inte sätter vindsnurror på taket så får man vara helt nöjd! :D

Re: Sono Motors

Postat: 28 feb 2021 20:44
av TeslaTissel
martinot skrev:
Så länge bilfabrikanterna/upstartsen/"innovatörerna" inte sätter vindsnurror på taket så får man vara helt nöjd! :D

Viklet är din kommentar relaterat till?

- Nu hittade jag en av länkarna jag skrev om till Jerker.

Hoppa reklamsnacket till 2:35


Re: Sono Motors

Postat: 28 feb 2021 20:48
av Klintan
martinot skrev:
Så länge bilfabrikanterna/upstartsen/"innovatörerna" inte sätter vindsnurror på taket så får man vara helt nöjd! :D
Det var med i omröstningen över Sion parts for future nyligen, men kom inte upp på topp tio...
https://projects.opennext.eu/+sonomotor ... esults.pdf
Screenshot_20210217-223947~2.png

Re: Sono Motors

Postat: 28 feb 2021 20:51
av TeslaTissel
Klintan skrev:
martinot skrev:
Så länge bilfabrikanterna/upstartsen/"innovatörerna" inte sätter vindsnurror på taket så får man vara helt nöjd! :D
Det var med i omröstningen över Sion parts for future nyligen, men kom inte upp på topp tio...
https://projects.opennext.eu/+sonomotor ... esults.pdf
Screenshot_20210217-223947~2.png

Aha, då fattar jag.
Mer flexibla solceller -

https://en.wikipedia.org/wiki/Flexible_ ... l_research

https://en.wikipedia.org/wiki/Thin-film_solar_cell

https://www.pv-magazine.com/2020/12/11/ ... of-li-ion/

Nackdelar
In order to last 20+ years outdoors exposed to the elements, such solar cells must be finished with a front sheet of a UV-resistant fluoropolymer or thermoplastic olefin rather than the glass used in conventional solar cells, which is comparatively inexpensive (citation needed). Solar cells must be sealed so water and oxygen cannot enter and destroy the cells via oxidative degradation.

Re: Sono Motors

Postat: 15 mar 2021 20:09
av Jerker
Uppdateringar idag. Som ett resultat av pandemin så har man nu justerat tidslinjen för bilen. Under 2022 ska 47 förproduktionsbilar byggas som ska testas och krockas och under första halvåret 2023 kommer volymproduktion igång. Man räknar med att kunna beta av alla 12000+ reservationer under det första året.

Re: Sono Motors

Postat: 15 mar 2021 21:17
av MWall
Jerker skrev:
Uppdateringar idag. Som ett resultat av pandemin så har man nu justerat tidslinjen för bilen. Under 2022 ska 47 förproduktionsbilar byggas som ska testas och krockas och under första halvåret 2023 kommer volymproduktion igång. Man räknar med att kunna beta av alla 12000+ reservationer under det första året.
Håll inte andan...

Re: Sono Motors

Postat: 15 mar 2021 21:28
av PoloPrinsen
Jag hoppas och tror att Sonomotors har kommit förbi någon form av point of return aktigt och blivit lite av to big to fall eller vad det nu kallas.
Att redan gjorda investeringar är såpass omfattande så att om det skulle behövas så skjuter man till mer pengar och räddar företaget istället för att släppa taget och låta Sonomotors konka/misslyckas.

Sen är det på sätt och vis synd att många andra företag som sket i elektrifieringen tills nyligen nu har en oväntad möjlighet att komma ikapp och kanske förbi Sonomotors pga Coronapandemins påverkningar på Sonomotors utvecklingstakt.
Mvh PP.

Re: Sono Motors

Postat: 15 mar 2021 22:14
av Jerker
Det seriösa i företaget och deras ambitioner är det inget fel på. Det hänger helt och hållet på finansieringen. De kommer kanske att kunna muta in en speciell nisch bland kortpendlare i Europa som bor i lägenhet och inte har laddmöjlighet. Vissa av dem kommer inte att behöva sätta sin bil på laddning via en stolpe särskilt ofta, kanske aldrig. Jag har aldrig sett solcellerna som ett köpargument för egen del, men det finns säkert många för vilka dessa är avgörande.

De öppnade ju också för att det kanske blir ett större batteri till en lite högre kostnad, men bara om kunderna själva vill det. Jag tror att det är rätt bra odds för att den sån förändring skulle gå igenom eftersom det är en rätt vanlig fråga där bilen diskuteras.

Sen svarade de på en fråga att visst planerar de för fler modeller senare.

Re: Sono Motors

Postat: 29 mar 2021 18:25
av PoloPrinsen
Nyss kom det infomail om en ny referralkod som gäller april månad ut i år för de som reserverar en Sion elbil från Sonomotors. Så om man bokar en Sion från Sonomotors med en refferalkod så får man nu 125 Euro i rabatt. Finfint!!!!

Jag har en kod så det är helt ok att PMa mig så skickar jag en direktlänk!!
Eller såklart om man hellre vill det så finns det andra TCS forumsmedlemmar som även de bokat sig en Sion och som säkert även de jättegärna ger dig en kod.

Hemsidan:
https://sonomotors.com/

MVH PP.

Re: Sono Motors

Postat: 30 mar 2021 12:26
av martinot
Tveksamt hur mycket denna typen av "rabatter" kommer vara värt i slutändan, men OK, det är kanske en annan diskussion.

Re: Sono Motors

Postat: 24 jun 2021 07:40
av Jerker
Den allmänna utvecklingen av batteriers storlek i bilar har nu accepterats av Sono Motors och man har ökat från 35 kWh till 54 kWh. Dessutom har DC-laddningen ökats från 50 kW till 75 kW. Det finns ännu inga uppgifter om detta kommer att påverka priset på bilen, som nu är satt till €25.500.

Just batteristorleken har varit något som har varit starkt kritiserat och de presumtiva kunderna har länge bett om att åtminstone kunna få välja till ett större batteri. Men man har dels länge hävdat att man för en sådan här bil, främst tänkt som pendlarbil, inte behöver mer än 35 kWh, dels att solcellerna i praktiken ger bilen en längre körsträcka än enbart de 35 kWh i batteriet.

Det blir LiFePo-batterier (helt utan kobolt).

https://sonomotors.com/en/sion/battery/

Re: Sono Motors

Postat: 24 jun 2021 13:07
av Jerker
Priset är oförändrat, enligt Sono Motors.

Re: Sono Motors

Postat: 24 jun 2021 16:51
av Oscar2
Jag hade för mig att de ville bygga bara en version av bilen (35kwh) i någon (gammal) Q&A vid frågan om option för större batteri. De tyckte att 35kwh var nog enligt deras forskning och större batteri kostar mer och miljö bla bla.
Det är bra att de bestämde sig för att erbjuda ett större batteri som standard (och snabbare laddning), isåfall så anser jag att de är mer konkurrenskraftigare om den kommer ut 2022 med samma pris. Annars var ju 35kwh(brutto/netto?) och 50kw sååååå 2017.

Väldigt praktiskt/boxig bil, men en minus är att de har ingen radar eller någon filassistans/säkerhet, bara farthållare. Skulle vara najs om de erbjöd någon Advanced/tech model. Hoppas också att deras hårdvara och mjukvara är bra och inte seg lik som MG ZS EV. Men jag tror att det kommer vara deras svaga sida om de snålar på sånt. Så länge det funkar, är stabilt, laggar inte för mycket så att blir galen så skulle jag kunna acceptera det.

Re: Sono Motors

Postat: 30 jun 2021 21:50
av Jerker
En livesändning ikväll med Q&A gav lite mer detaljer om den kommande bilen. Tidslinjen står fast med tillverkning av förseriebilar och tester under 2022 och tillverkning och leveranser från början av 2023.

I september kommer man att låsa alla detaljer i konstruktionen och man kommer då att komma med mer info. Man ha ju ökat batterikapaciteten från 35 kWh till 54 kWh och laddeffekten från max 50 till 75 kW. Vikten ökar och man har också ökat längden på bilen med ett 20-tal centimeter. Därför ökar också konsumtionen. Räckvidden ökar med 22%.

Den tidigare dragvikten på 750 kg kommer att utvärderas och i september får vi veta vad man kommit fram till. Den kommer troligen att bli högre. Man kommer att implementera fler säkerhetsdetaljer, helt enkelt eftersom lagen kommer att kräva det. Autobroms m.m. blir ju tvingande på nya bilar. Trots det större batteriet och fler säkerhetsfunktioner så kommer priset att vara kvar på 25.500 euro inkl. tysk moms, dvs c:a SEK 271.875 inkl svensk moms och 203.906 efter 67.968 (25%) i miljöbilspremie (dagens eurokurs). Frakt från Trollhättan tillkommer. Fördel för oss svenskar.

Bilen kan ta emot laddning från solcellerna under körning. Den kommer att ha både förvärmning och förkylning av kupén samt batterivärmning som tar energin direkt från nätet när bilen är inkopplad. Enpedalskörning. De kommer att erbjuda en bidirektionell laddbox. Deras målsättning är att solcellerna knappt alls ska synas och de är i princip där redan idag.

Det var det jag kommer på just nu. Nån annan som såg livestreamen kan komplettera och livestreamen kommer säkert att läggas ut senare.

Re: Sono Motors

Postat: 31 jul 2021 20:36
av TeslaTissel
⚡Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021

Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Nu är den rejält förfinad och vi får en massa detaljer i klippet.

Det går att få klippet översatt, se längst ned i tidslinjen


Re: Sono Motors

Postat: 31 jul 2021 21:22
av martinot
TeslaTissel skrev:
⚡Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021

Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Var det BMW i3:an (som de klätt om, som jag förstått det)?