Ja, det är konstigt att folk går på snacket om vätgas i bil. Bara besiktningskedjan för tryckkärl får det att falla för min del. Idag tror jag det finns en ackrediterad besiktningsfirma i Sverige. Det blir för dyrt och riskabelt att ha en miljon snurrande runt på våra saltvägar. Dessutom är verkningsgraden låg, bränslet kommer alltid vara dyrare än batterilagring och man behöver i alla fall batterier för bil då tekniken inte är lämplig utan hybriddrift. För något som är sämre på alla punkter förutom möjligen att man får tanka, vilket tydligen är vad bilkörningen går ut på...
Re: Artikel i media
Postat: 05 jul 2019 09:27
av Svenssons
PapaD skrev:
Ja, det är konstigt att folk går på snacket om vätgas i bil. Bara besiktningskedjan för tryckkärl får det att falla för min del. Idag tror jag det finns en ackrediterad besiktningsfirma i Sverige. Det blir för dyrt och riskabelt att ha en miljon snurrande runt på våra saltvägar. Dessutom är verkningsgraden låg, bränslet kommer alltid vara dyrare än batterilagring och man behöver i alla fall batterier för bil då tekniken inte är lämplig utan hybriddrift. För något som är sämre på alla punkter förutom möjligen att man får tanka, vilket tydligen är vad bilkörningen går ut på...
Med 250 kW laddning som är pågång och förbrukning på 150 Wh/km, dvs laddhastighet på 1666 km/h, så är vätgasens laddhastighet ingen direkt fördel. På 5 minuter så får du nära 14 mil ny räckvidd.
Vätgastankning vid station krävs till skillnad från elbilsladdning alltid, man kan inte tanka medan man är hemma eller jobba så för att vätgastankningen skulle börja närma sig att vara lika bekymmerfri som dagens avgasbilar krävs fler stationer än dagens bensinstationer (vätgasbil har kortare räckvidd än avgasbilar). 2500 vätgasstationer och en kostnad på 20 miljoner per station skulle kosta 50 miljarder kronor och då är det fortfarande färre än dagens bensinstationer, vätgasstationer som bara kan serva 2-3 bilar per timme och ändå sämre än infrastrukturen för dagens elbilar.
Artikel i media
Postat: 06 jul 2019 10:25
av Blixten
Rätt kul faktiskt...
Re: Artikel i media
Postat: 08 jul 2019 09:37
av Eliard
Nu har det gått en vecka+ sedan Tesla drog till med bästa kvartalet, samt toppresultat i Euroncap, inte ett knyst i kvällsblaskorna Aftonbladet/Expressen... Brukar ju vara så hungriga åt andra hållet
Jag tror inte att Tesla vill ändra kaross, laddning, inredning, motorer och energilagring vid ett tillfälle. Med tiden lär allt ha ändrats men ändringarna kommer antagligen införas i små uppdateringar över längre tid.
Skildring åka från Sthlm - Höllviken Skåne, och tillbaka med tanke på laddning, med en e-Tron
Ner : 10h 21 min, kommer fram 'möra'. Mot normala drygt 6 timmar, UTAN PAUS, haha. Så de åker normalt 64 mil utan att stanna?
Tillbaka: 9h 30, med 30 minuter upptagen laddare.
Nu ska jag inte återge allt i artikeln, men första körningen med batteribil kan vara strul innan laddkort och taggar är registrerade och testade.
Efter första turen underlättar det. ( Tesla ägare får ursäkta detta stenåldersförfarande med ladd abbonemang)
Sen laddas det i testet alltid 85% - 100%, Var det nödvändigt om stoppet kunde vara kortare?
Så det blir mer en beklagan om problemen att åka med BEV och de vanliga 'problemen' är återgivna.
Vänta på laddning: "Vi utforskar Jönköpings industriområde under tiden och hunden får sig en behövlig promenad"
Kanske går åka nån kilometer vidare mot målet och ta nästa laddare då?
Skildring åka från Sthlm - Höllviken Skåne, och tillbaka med tanke på laddning, med en e-Tron
Ner : 10h 21 min, kommer fram 'möra'. Mot normala drygt 6 timmar, UTAN PAUS, haha. Så de åker normalt 64 mil utan att stanna?
Tillbaka: 9h 30, med 30 minuter upptagen laddare.
Nu ska jag inte återge allt i artikeln, men första körningen med batteribil kan vara strul innan laddkort och taggar är registrerade och testade.
Efter första turen underlättar det. ( Tesla ägare får ursäkta detta stenåldersförfarande med ladd abbonemang)
Sen laddas det i testet alltid 85% - 100%, Var det nödvändigt om stoppet kunde vara kortare?
Så det blir mer en beklagan om problemen att åka med BEV och de vanliga 'problemen' är återgivna.
Vänta på laddning: "Vi utforskar Jönköpings industriområde under tiden och hunden får sig en behövlig promenad"
Kanske går åka nån kilometer vidare mot målet och ta nästa laddare då?
Nu har jag ju inte läst artikeln för den är bakom betalvägg men roade mig med att köra sträckan i ABRP, jag förstår att då ingår inga väntetider på laddare men ändå, låter mycket. Sträckkör de normalt detta med fossilbil, 64 mil?
Skildring åka från Sthlm - Höllviken Skåne, och tillbaka med tanke på laddning, med en e-Tron
Ner : 10h 21 min, kommer fram 'möra'. Mot normala drygt 6 timmar, UTAN PAUS, haha. Så de åker normalt 64 mil utan att stanna?
Tillbaka: 9h 30, med 30 minuter upptagen laddare.
Nu ska jag inte återge allt i artikeln, men första körningen med batteribil kan vara strul innan laddkort och taggar är registrerade och testade.
Efter första turen underlättar det. ( Tesla ägare får ursäkta detta stenåldersförfarande med ladd abbonemang)
Sen laddas det i testet alltid 85% - 100%, Var det nödvändigt om stoppet kunde vara kortare?
Så det blir mer en beklagan om problemen att åka med BEV och de vanliga 'problemen' är återgivna.
Vänta på laddning: "Vi utforskar Jönköpings industriområde under tiden och hunden får sig en behövlig promenad"
Kanske går åka nån kilometer vidare mot målet och ta nästa laddare då?
Som det är med journalister, inte planera, bättre artikel om det skiter sig...
Jag har ALLTID genom alla år på långresor kollat var jag har bensinstationer osv, men inte journalister inte...
"Det är 65 mil från Stockholm till Höllviken i Skåne. Vi har med avsikt inte planerat in några laddstopp på förhand eftersom vi vill se om det går att vara spontan i en elbil på samma sätt som i en vanlig bil".
Skildring åka från Sthlm - Höllviken Skåne, och tillbaka med tanke på laddning, med en e-Tron
Ner : 10h 21 min, kommer fram 'möra'. Mot normala drygt 6 timmar, UTAN PAUS, haha. Så de åker normalt 64 mil utan att stanna?
Tillbaka: 9h 30, med 30 minuter upptagen laddare.
Nu ska jag inte återge allt i artikeln, men första körningen med batteribil kan vara strul innan laddkort och taggar är registrerade och testade.
Efter första turen underlättar det. ( Tesla ägare får ursäkta detta stenåldersförfarande med ladd abbonemang)
Sen laddas det i testet alltid 85% - 100%, Var det nödvändigt om stoppet kunde vara kortare?
Så det blir mer en beklagan om problemen att åka med BEV och de vanliga 'problemen' är återgivna.
Vänta på laddning: "Vi utforskar Jönköpings industriområde under tiden och hunden får sig en behövlig promenad"
Kanske går åka nån kilometer vidare mot målet och ta nästa laddare då?
Som det är med journalister, inte planera, bättre artikel om det skiter sig...
Jag har ALLTID genom alla år på långresor kollat var jag har bensinstationer osv, men inte journalister inte...
"Det är 65 mil från Stockholm till Höllviken i Skåne. Vi har med avsikt inte planerat in några laddstopp på förhand eftersom vi vill se om det går att vara spontan i en elbil på samma sätt som i en vanlig bil".
Ja, lallande idioter har iofs alltid funnits, men varför sätta nivån så lågt?
Re: Artikel i media
Postat: 11 jul 2019 11:21
av GreenMachine
Blixten skrev:
Rätt kul faktiskt...
Ha ha hon är rätt kul den där Greta
Re: Artikel i media
Postat: 12 jul 2019 12:16
av HerrNilsson
Intressant om förbränningsmotorer och ICE-fabriker på nedgång...
"Avgörande ögonblick
– Det här är ett avgörande ögonblick för Europas bilindustri. Biltillverkarna investerar 145 miljarder euro i elektrifiering – och batteritillverkningen kommer äntligen till Europa. Framgångar inom det här området är en industriell topprioritering för EU. Vi behöver skicka en tydlig signal till industrin att det inte finns någon återvändo, och komma överens om att fasa ut försäljningen av bensin- och dieselbilar i städer, nationellt såväl som på EU-nivå. Förbränningsmotorns tid går mot sitt slut, säger Lucien Mathieu, analytiker inom transport och mobilitet hos Transport & Environment på deras hemsida." https://www.nyteknik.se/fordon/stor-okn ... as-6964976
Re: Artikel i media
Postat: 19 jul 2019 13:53
av Zalman3
Går BMW i konkurs?
1. BMW 3 seriens försäljning har rasat pga Tesla 3 konkurrerar ut dom.
2. VD för BMW har inte satt fokus på elbilar, får därför sparken.
3. Stordriftsfördelar är viktigt. VWs MEB-elplattform kommer att användas av minst: VW, Audi, Skoda, Seat och Ford, så det blir stora volymer.
4. Tesla växer snabbt och får stora volymer.
5. BMW har inte lierat sig med några andra stora, hur ska de få ner priset på sina elbilar(och få fram elbilar i volymer)?
6. Tesla sänker priset på sina modeller snabbare än BMW. Idag kostar en Tesla 3 P ca 710.000kr minus 60.000kr i stöd, netto 650.000kr.
En BMW M4 aut, kostar 783.900kr. Den gör 0-100 på 4,1s. Tesla 3 P gör 0-100 på 3,4s.
BMW M4 är 134.000kr dyrare och 0,7s långsammare.
Tesla skulle om de vill kunna sänka priset på 3P ytterligare med 100.000kr, och röra om i marknaden totalt.
Det skulle få stora konsekvenser, fossilbilarna måste sänka priset på sina motsvarande bilar(vilket är jättedåligt eftersom en stor del av vinsten görs på dessa bilar). Problemet är bara, sänker man priset på dessa bilar med många hk, då måste priset på bilar med mindre hk också sänkas.
Vilket får gigantiska konsekvenser.
Tesla Secret China Bankrupts Bmw (2019)555
Re: Artikel i media
Postat: 19 jul 2019 18:37
av nek0
Zalman3 skrev:
Går BMW i konkurs?
1. BMW 3 seriens försäljning har rasat pga Tesla 3 konkurrerar ut dom.
2. VD för BMW har inte satt fokus på elbilar, får därför sparken.
3. Stordriftsfördelar är viktigt. VWs MEB-elplattform kommer att användas av minst: VW, Audi, Skoda, Seat och Ford, så det blir stora volymer.
4. Tesla växer snabbt och får stora volymer.
5. BMW har inte lierat sig med några andra stora, hur ska de få ner priset på sina elbilar(och få fram elbilar i volymer)?
6. Tesla sänker priset på sina modeller snabbare än BMW. Idag kostar en Tesla 3 P ca 710.000kr minus 60.000kr i stöd, netto 650.000kr.
En BMW M4 aut, kostar 783.900kr. Den gör 0-100 på 4,1s. Tesla 3 P gör 0-100 på 3,4s.
BMW M4 är 134.000kr dyrare och 0,7s långsammare.
Tesla skulle om de vill kunna sänka priset på 3P ytterligare med 100.000kr, och röra om i marknaden totalt.
Det skulle få stora konsekvenser, fossilbilarna måste sänka priset på sina motsvarande bilar(vilket är jättedåligt eftersom en stor del av vinsten görs på dessa bilar). Problemet är bara, sänker man priset på dessa bilar med många hk, då måste priset på bilar med mindre hk också sänkas.
Vilket får gigantiska konsekvenser.
Tesla Secret China Bankrupts Bmw (2019)555
Det är väl klart att BMW går i konkurs.
BMW 4-serie F32 2014 - 2017 191 bil sålde de i Sverige. Om BMW inte säljer 63 st M4 per år i Sverige, då går de i konkurs eller hur?
Jobbar du på Aftonbladet? Dina rubriker påminner mycket om rubrikerna i Aftonbladet och Expressen.
Skynda att fynda innan det blir ännu dyrare att köra smutsig fossilbil.
Re: Artikel i media
Postat: 19 jul 2019 19:17
av Surfaren
Zalman3 skrev:
6. Tesla sänker priset på sina modeller snabbare än BMW. Idag kostar en Tesla 3 P ca 710.000kr minus 60.000kr i stöd, netto 650.000kr.
En BMW M4 aut, kostar 783.900kr. Den gör 0-100 på 4,1s. Tesla 3 P gör 0-100 på 3,4s.
BMW M4 är 134.000kr dyrare och 0,7s långsammare.
Först pratar du om volymer, och sedan jämför du BMW M4 med Model 3 Performance. Är dessa två bilar representativa för de stora volymerna? Säkerligen har BMW fina marginaler på sina M-bilar, men det är väl inte i denna prisgrupp de säljer de stora mängderna med bilar?
Om BMW går i konkurs så är det troligen inte för att den stora massan slutar köpa M4 (vilket den stora massan aldrig gjort från början).
Re: Artikel i media
Postat: 19 jul 2019 20:08
av dd88
Kollar man Q2 YoY på 3-serien i Sverige så ser det säkert ut som om BMW går i konkurs vilket dag som helst.
Men jämför man bara siffror utan att ha någon bakgrund så missar man att en ny generation nyligen har lanserats, vilket innebär att bara enstaka motorer kan beställas och att touringen (som står för en stor del av försäljningen) kommer först i höst. Jämför man då detta med förra årets siffror som slog de flesta rekord pga införandet av malus i juli förra året så börjar man nog se en del av helheten.
Re: Artikel i media
Postat: 20 jul 2019 12:08
av frippe
I dagens DN (papperstidningen hittar den inte på nätet) finns en liten genomgång av faktisk bränsleförbrukning jämfört med uppmätt. Som Teknikens värld låtit utföra.
Finns en hel del bilar som inte kommer i närheten av siffror tillverkaren uppgett.
T.ex. Audi A6 ska dra 0,45 men drar enligt deras mätning 0,62. Även Volvo v90 och Mercedes E-klass har samma differens.
Med tanke på klagandet på elbilars angivna räckvidd.