Sida 255 av 420
Artikel i media
Postat: 16 aug 2019 12:26
av taliz
dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Varför skulle det vara problem att få över den "outbildade massan"?
De skaffade tv, internet, köpte smartphones.... de kommer köpa elbilar också.
Re: Artikel i media
Postat: 16 aug 2019 12:57
av Verdi
dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Re: Artikel i media
Postat: 16 aug 2019 14:14
av dd88
Verdi skrev:dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Re: Artikel i media
Postat: 16 aug 2019 14:23
av Verdi
dd88 skrev:Verdi skrev:dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Inte sagt det heller. Egentligen vet jag inte om jag vill att det blir en norm. Trivs så bra utan köer när jag ska ladda.
Jag tror dock att 2-10% går fortare än 1-2%. Och 10-30% går lika snabbt. Och sen är det "tipping point"-dags. Kommer bara smälla till. Men när? Ingen aning. Men säg 2-3 år för varje "steg". Det blir 6-9 år alltså. Nån gång mellan 2025 och 2030. Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Re: Artikel i media
Postat: 16 aug 2019 15:48
av Geni87
Verdi skrev:dd88 skrev:Verdi skrev:dd88 skrev:Entusiasterna kommer bara existera i periferin, det är väl den stora "outbildade massan" som kommer vara det stora problemet att få över. Finns så sjukt mycket problem i världen som gemene man är medveten om, men sen så antingen skiter man i det (pga kultur, tradition eller vad det nu kan vara) eller vägrar se det. Kanske är fördomsfull men deras svagaste länk lär vara plånboken, de lär dock försöka hålla ut så långt det bara går.
Jag ser det som en snöbollseffekt. Ju fler elbilar det finns desto fler får åka med, hyra, låna. Motståndet bryts ner snabbare och snabbare.
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Inte sagt det heller. Egentligen vet jag inte om jag vill att det blir en norm. Trivs så bra utan köer när jag ska ladda.
Jag tror dock att 2-10% går fortare än 1-2%. Och 10-30% går lika snabbt. Och sen är det "tipping point"-dags. Kommer bara smälla till. Men när? Ingen aning. Men säg 2-3 år för varje "steg". Det blir 6-9 år alltså. Nån gång mellan 2025 och 2030. Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Håller med, 15% 2030 känns inte alls troligt, det kommer gå fortare än så. Volvo säger ju 50% BEV 2025 globalt för dem, det ligger nog närmare sanningen. Självklart med lokala avvikelser både upp och ner som andra redan har påpekat.
Re: Artikel i media
Postat: 16 aug 2019 15:57
av Bjorn
Verdi skrev:Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Jag också.
Kastar mig in i leken med ett par felbedömningar
Om vi antar att andelen sålda BEV ungefär följer en S-kurva 0 -100% enligt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Logistisk_funktion
Det i sig kan absolut vara en felbedömning eftersom bilköpsbeteendet kan ändras mer än vi anar på 5 år.
Idag har vi i Sverige c:a 4 % andel sålda elbilar så det är lite för tidigt att kunna pricka in S-kurvan så där jätte noga. 2023 så kommer det troligen att vara lätt att passa in kurvan.
S-kurvetabellerna nedan ger att Sverige ligger 2-3 år före hela Europa och 3-5 år efter Norge.
Jag har svårt att tro att det går så snabbt som i exempel 2, men exempel 1 kan nog å andra sidan överskridas.
Källa för andel = kvot mellan Elbilsstistik / Bil Sweden. Inga andra hänsyn tagna än rent matematiska.
Exempel 1 långsam takt anpassad ungefär till verklig ökning av försäljning mellan 2014 och 2019
Det är mycket större ökning senate året, men det kan ju vara en "störning" som beror på introduktionen av Model 3 (alltså att ökningen tillfälligt varit större pga. uppdämt behov.)
År Beräknad Verklig
2014 0,33% 0,35%
2015 0,55% 0,84%
2016 0,90% 0,74%
2017 1,48% 0,92%
2018 2,41% 1,58%
2019 3,92% 4,00% hittills
2020 6,30%
2021 10%
2022 15%
2023 23%
2024 33%
2025 45%
2026 57%
2027 69%
2028 79%
2029 86%
2030 91%
2031 94%
2032 96%
2033 98%
2034 99%
Exempel 2 snabb takt anpassad ungefär till verklig ökning av försäljning mellan 2018 och 2019
År Beräknad Verklig
2014 0,04% 0,35%
2015 0,09% 0,84%
2016 0,24% 0,74%
2017 0,61% 0,92%
2018 1,55% 1,58%
2019 3,92% 4,00% hittills
2020 9,53%
2021 21%
2022 41%
2023 65%
2024 82%
2025 92%
2026 97%
2027 99%
Re: Artikel i media
Postat: 18 aug 2019 17:18
av frippe
Dagens fångst i digitaltidningen:
http://www.smp.se/vaxjo/vaxjo-man-stal- ... dda-bilen/
Lite kreativt ändå att ladda bilen via lyktstolpen, fast kanske borde frågat innan. Undrar vilken paragraf det hamnar under, stöld eller annan?
Re: Artikel i media
Postat: 18 aug 2019 17:26
av loftux
Re: Artikel i media
Postat: 20 aug 2019 00:46
av joel80
Alltså.. Undra vilka källor "journalisten" använde här...
https://www.va.se/nyheter/2019/08/14/gm ... 8bb708.jpg[/img]
Re: Artikel i media
Postat: 20 aug 2019 07:42
av Teslaspolen
Inkompetenta tillverkare som FCA?

Re: Artikel i media
Postat: 20 aug 2019 08:41
av Svenssons
dd88 skrev:
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Ja, cirka 7 år med dagens utveckling...
Dvs normen kommer då vara att man köper en elbil istället för en avgasbil.
Re: Artikel i media
Postat: 20 aug 2019 08:54
av joel80
Svenssons skrev:dd88 skrev:
Ja definitivt, men med tanke på 2% andel elbilar och hybrider i Europa så är det långt kvar innan det blir norm.
Ja, cirka 7 år med dagens utveckling...
Dvs normen kommer då vara att man köper en elbil istället för en avgasbil.
Och vi ligger ca 2 år före europasnittet.. så runt 2025 i Sverige står elbilar för ca 50% av nybilsförsäljningen om kurvan håller i sig. (Och det inte går lika fort som senaste året där ökningen varit 2-300%.)
Re: Artikel i media
Postat: 20 aug 2019 19:02
av LarsL
Det är alltid en S-kurva aldrig linjärt.
Re: Artikel i media
Postat: 20 aug 2019 20:06
av Svenssons
LarsL skrev:Det är alltid en S-kurva aldrig linjärt.
Jag räknar inte linjärt heller utan att utvecklingen var ca 70% ökning år på år. Det är visserligen ingen sannolik utveckling eftersom det planar ut vid en viss nivå och utvecklingen är inte stabilt på 70%, senaste kvartalet ökade försäljningen mer än kvartalet innan t.ex. Framtiden är lätt att sia om men svår att få korrekt.
Re: Artikel i media
Postat: 21 aug 2019 14:10
av wilfried
Svenska kraftnäts skandalbygge i skånska Lyby försenas än mer. Det statliga affärsverket har satsat 7,3 miljarder på en omriktarstation och en 43 mil lång elförbindelse. Projektet är fyra år försenat. Nu leder slarv med kabelskarvar till ytterligare fjorton månaders förseningar.
...
Under provdrift nu i sommar har Svenska kraftnät upptäckt flera skarvfel på kablarna. Därför kommer nu samtliga kabelskarvar att bytas ut. Det är ett jättearbete som tar med än ett år att färdigställa.
På 570 platser mellan Värnamo och Hurva kommer Svenska kraftnäts entreprenör att gräva sig ner till de kraftiga elkablar som ligger nedgrävda i marken för att byta ut de båda skarvarna på kablarna.
"Effektöverföring på förbindelsen kan ske först efter att samtliga kabelskarvar bytts ut och slutlig provning genomförts, vilket beräknas vara klart hösten 2020", heter det i ett pressmeddelande från Svenska kraftnät.
https://www.sydsvenskan.se/2019-08-21/s ... en-i-skane
Re: Artikel i media
Postat: 21 aug 2019 14:37
av 12man
ej bakom betalvägg
https://www.svk.se/natutveckling/stamna ... tuationen/
va säkert ingen behörig elektriker som skarvat
Re: Artikel i media
Postat: 21 aug 2019 22:39
av Hertsh
Electrek tar upp att VW ställer om hela fabriker till elbilar istället för att göra som Mercedes och Volvo som försöker producera BEV tillsammans med ICE på samma plattform för att kunna hålla introduktionstakten nere, alternativt investeringarna nere eftersom de inte riktigt vågar tro på omställningen.
Intressant. 300k i kapacitet för ID3 redan nästa år.
https://electrek.co/2019/08/21/electric ... on-engine/
Re: Artikel i media
Postat: 21 aug 2019 22:53
av Geni87
Hertsh skrev:Electrek tar upp att VW ställer om hela fabriker till elbilar istället för att göra som Mercedes och Volvo som försöker producera BEV tillsammans med ICE på samma plattform för att kunna hålla introduktionstakten nere, alternativt investeringarna nere eftersom de inte riktigt vågar tro på omställningen.
Intressant. 300k i kapacitet för ID3 redan nästa år.
https://electrek.co/2019/08/21/electric ... on-engine/
VW har dock lite andra möjligheter att ställa om en hel fabrik då de producerar typ 10 miljoner bilar årligen jämfört med Volvo som producerar 600-700k. Torslanda t.ex. står ju för nästan halva Volvos totala produktion. Zwickau står för ~3% av VW:s.

VW bör kunna fördela om volymerna till andra fabriker på ett helt annat sätt än Volvo i och med det. Men oavsett så är det kul att VW konverterar hela fabriker, och Zwickau är ju bara den första.
Re: Artikel i media
Postat: 21 aug 2019 23:33
av Swede1
Jaja, when Volkswagen moves, the whole industry moves!
Kan ni ha ett helt modellprogram med elbilar snart då för varje bilsegment? Inte bara i golfklassen, en modell?
Vw kan det här med massproduktion till låg kostnad och hög kvalitet. Stackars Tesla lär sig ändå sakta. Hoppas de får ordning på service biten.
Re: Artikel i media
Postat: 22 aug 2019 00:19
av joel80
Den här är några månader så kanske delats.. Alltså vilket FUD.
Klart man måste vara öppen för andra tekniker.. Men att låta så självsäker på en teknik som inte är färdig på minst 10 år (enligt honom själv) är galet.
https://www.nyteknik.se/fordon/branslec ... ka-6964007
Re: Artikel i media
Postat: 22 aug 2019 00:31
av Svenssons
joel80 skrev:Den här är några månader så kanske delats.. Alltså vilket FUD.
Klart man måste vara öppen för andra tekniker.. Men att låta så självsäker på en teknik som inte är färdig på minst 10 år (enligt honom själv) är galet.
https://www.nyteknik.se/fordon/branslec ... ka-6964007
Ja, Det blir ju inte mer räckvidd med bränsleceller än batteripack, tvärt om. Den bränslecellsbil med längst räckvidd har kortare räckvidd än Teslas.
Re: Artikel i media
Postat: 22 aug 2019 06:13
av bonath
"Felix Grass, talesperson för teknikföretaget Continental, en stor underleverantör inom bilindustrin"...
Har vi hört det förr?
Re: Artikel i media
Postat: 22 aug 2019 06:52
av Jeppe_E
Den stora frågan är... hur inkompetent kan man egentligen vara?
Ytterligare 14 månaders försening på något som skulle varit i drift för flera år sedan
Re: Artikel i media
Postat: 22 aug 2019 07:25
av LarsL
Svenssons skrev:joel80 skrev:Den här är några månader så kanske delats.. Alltså vilket FUD.
Klart man måste vara öppen för andra tekniker.. Men att låta så självsäker på en teknik som inte är färdig på minst 10 år (enligt honom själv) är galet.
https://www.nyteknik.se/fordon/branslec ... ka-6964007
Ja, Det blir ju inte mer räckvidd med bränsleceller än batteripack, tvärt om. Den bränslecellsbil med längst räckvidd har kortare räckvidd än Teslas.
Och den väger lika mycket.
Re: Artikel i media
Postat: 22 aug 2019 09:00
av StefL
Geni87 skrev:VW bör kunna fördela om volymerna till andra fabriker på ett helt annat sätt än Volvo i och med det. Men oavsett så är det kul att VW konverterar hela fabriker, och Zwickau är ju bara den första.
Med tanke på vilken bilmodell som tillverkades i fabriken i Zwickau fram till 1990 vore det onekligen intressant om Volkswagen tog chansen att haka på retrotrenden med en ny vinkel nu när Beetle lagts ner. En batteridriven stadsbil med plastkaross vore väl något?
https://en.wikipedia.org/wiki/Trabant