Sida 256 av 420

Artikel i media

Postat: 22 aug 2019 12:36
av taliz
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... adegorelse

Måste va dålig lack på alla dom bilarna? Det är ju bara Tesla som inte tål stenar har jag läst här.

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2019 12:39
av taliz
Jeppe_E skrev:
Den stora frågan är... hur inkompetent kan man egentligen vara?

Ytterligare 14 månaders försening på något som skulle varit i drift för flera år sedan
image.jpg
Det mest fascinerande där var väl att leverantören, ABB, nyligen haft samma problem i en annan leverans.
Ändå lyckades de övertyga SVK att de inte skulle drabbas.
Man får hoppas SVK åtminstone låter ABB betala. Men det blir nog som vanligt skattebetalarnas problem....

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2019 21:06
av Geni87
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Den stora frågan är... hur inkompetent kan man egentligen vara?

Ytterligare 14 månaders försening på något som skulle varit i drift för flera år sedan
image.jpg
Det mest fascinerande där var väl att leverantören, ABB, nyligen haft samma problem i en annan leverans.
Ändå lyckades de övertyga SVK att de inte skulle drabbas.
Man får hoppas SVK åtminstone låter ABB betala. Men det blir nog som vanligt skattebetalarnas problem....
GE har ju orsakat majoriteten av förseningarna. Har de betalat något?

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2019 12:44
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Den stora frågan är... hur inkompetent kan man egentligen vara?

Ytterligare 14 månaders försening på något som skulle varit i drift för flera år sedan
image.jpg
Det mest fascinerande där var väl att leverantören, ABB, nyligen haft samma problem i en annan leverans.
Ändå lyckades de övertyga SVK att de inte skulle drabbas.
Man får hoppas SVK åtminstone låter ABB betala. Men det blir nog som vanligt skattebetalarnas problem....
GE har ju orsakat majoriteten av förseningarna. Har de betalat något?
Du menar att GE är underleverantörer till ABB? Så kan det såklart vara. Jag läste någonstans att ABB haft samma problem med skarvarna i en annan länk, NortBalt eller vad den nu hette, och sen övertygat SVK om att samma problem INTE skulle uppträda här. Men det gjorde det...

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2019 19:31
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Den stora frågan är... hur inkompetent kan man egentligen vara?

Ytterligare 14 månaders försening på något som skulle varit i drift för flera år sedan
image.jpg
Det mest fascinerande där var väl att leverantören, ABB, nyligen haft samma problem i en annan leverans.
Ändå lyckades de övertyga SVK att de inte skulle drabbas.
Man får hoppas SVK åtminstone låter ABB betala. Men det blir nog som vanligt skattebetalarnas problem....
GE har ju orsakat majoriteten av förseningarna. Har de betalat något?
Du menar att GE är underleverantörer till ABB? Så kan det såklart vara. Jag läste någonstans att ABB haft samma problem med skarvarna i en annan länk, NortBalt eller vad den nu hette, och sen övertygat SVK om att samma problem INTE skulle uppträda här. Men det gjorde det...
Nja. ABB står för kabeln och GE för omriktarstationerna (GE:s första projekt av den här typen). De flesta och längsta förseningarna har kommit av att omriktarstationerna inte fungerar. Problemen och förseningarna med ABB:s kablar hamnar utöver det så att säga. Problemen med kablarna är ju klantigt men jag ger mig fan på att projektet hade blivit mycket mindre försenat om ABB hade stått för allt, de har ju byggt många liknande förbindelser tidigare vilket GE inte har.

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2019 22:05
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Den stora frågan är... hur inkompetent kan man egentligen vara?

Ytterligare 14 månaders försening på något som skulle varit i drift för flera år sedan
image.jpg
Det mest fascinerande där var väl att leverantören, ABB, nyligen haft samma problem i en annan leverans.
Ändå lyckades de övertyga SVK att de inte skulle drabbas.
Man får hoppas SVK åtminstone låter ABB betala. Men det blir nog som vanligt skattebetalarnas problem....
GE har ju orsakat majoriteten av förseningarna. Har de betalat något?
Du menar att GE är underleverantörer till ABB? Så kan det såklart vara. Jag läste någonstans att ABB haft samma problem med skarvarna i en annan länk, NortBalt eller vad den nu hette, och sen övertygat SVK om att samma problem INTE skulle uppträda här. Men det gjorde det...
Nja. ABB står för kabeln och GE för omriktarstationerna (GE:s första projekt av den här typen). De flesta och längsta förseningarna har kommit av att omriktarstationerna inte fungerar. Problemen och förseningarna med ABB:s kablar hamnar utöver det så att säga. Problemen med kablarna är ju klantigt men jag ger mig fan på att projektet hade blivit mycket mindre försenat om ABB hade stått för allt, de har ju byggt många liknande förbindelser tidigare vilket GE inte har.
Man kan ju tycka dom borde lärt sig av skarvproblemen på NordBalt isf. Men det är ju typiskt storbolag vs skattebetalare, lurar på beslutsfattarna så mkt som möjligt.

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2019 22:36
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Du menar att GE är underleverantörer till ABB? Så kan det såklart vara. Jag läste någonstans att ABB haft samma problem med skarvarna i en annan länk, NortBalt eller vad den nu hette, och sen övertygat SVK om att samma problem INTE skulle uppträda här. Men det gjorde det...
Nja. ABB står för kabeln och GE för omriktarstationerna (GE:s första projekt av den här typen). De flesta och längsta förseningarna har kommit av att omriktarstationerna inte fungerar. Problemen och förseningarna med ABB:s kablar hamnar utöver det så att säga. Problemen med kablarna är ju klantigt men jag ger mig fan på att projektet hade blivit mycket mindre försenat om ABB hade stått för allt, de har ju byggt många liknande förbindelser tidigare vilket GE inte har.
Man kan ju tycka dom borde lärt sig av skarvproblemen på NordBalt isf. Men det är ju typiskt storbolag vs skattebetalare, lurar på beslutsfattarna så mkt som möjligt.
Det kan man ju tycka, men faktum är att kablarna i NordBalt och Sydvästlänken grävdes ner ungefär samtidigt. Men eftersom GE ligger efter typ 5 år med omriktarstationerna har de inte kunnat provköra kablarna, bara två av fyra omriktarstationer funkar även i dag. ABB har sannolikt underskattat bristen i kabelns skarvar, vilket de borde få böta för. Men den största missen ligger nog i valet av GE som leverantör, de har av flera bedömts vara den minst erfarna leverantören av sån här utrustning (men säkert den som gav den lägsta offerten och det är ju det som räknas i offentlig upphandling).

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2019 15:17
av dd88
https://insideevs.com/news/367908/globa ... july-2019/
Global EV Sales In July 2019: Growth Almost Stalled

China and U.S. heavily weighed in on the plug-in electric car sales in July, which increased by just 3% year-over-year

July 2019 turned out to be a difficult month for plug-in electric car market as the growth rate decreased to one of the lowest levels in the past few years.

According to the EV Sales Blog, total sales amounted to over 148,000, which is just 3% more than a year ago, at a market share of 1.9%.

The reason for that is a drop in China, a drop in the U.S. and among big markets, only Europe showcased a healthy expansion.

After seven months, sales exceed 1,262,000 at an average market share of 2.3%.

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2019 15:19
av Verdi
dd88 skrev:
https://insideevs.com/news/367908/globa ... july-2019/
Global EV Sales In July 2019: Growth Almost Stalled

China and U.S. heavily weighed in on the plug-in electric car sales in July, which increased by just 3% year-over-year

July 2019 turned out to be a difficult month for plug-in electric car market as the growth rate decreased to one of the lowest levels in the past few years.

According to the EV Sales Blog, total sales amounted to over 148,000, which is just 3% more than a year ago, at a market share of 1.9%.

The reason for that is a drop in China, a drop in the U.S. and among big markets, only Europe showcased a healthy expansion.

After seven months, sales exceed 1,262,000 at an average market share of 2.3%.

Skönt. Då slipper det bli sån trängsel vid laddarna. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2019 18:03
av dd88
Är ju egentligen ganska tragiskt att marknaden är så beroende av diverse avdrag för att kunna växa.

Blir intressant att se om kommande månader ser annorlunda ut.

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2019 20:19
av Svenssons
dd88 skrev:
Är ju egentligen ganska tragiskt att marknaden är så beroende av diverse avdrag för att kunna växa.

Blir intressant att se om kommande månader ser annorlunda ut.
Ja, det blir ju en direkt, kortsiktig påverkan om det först fanns avdrag. Det lär ju ha sålts lite mer precis innan avdragen försvann och en del mindre direkt efter. Hur det ser ut på längre sikt är det intressanta. Själv är jag ingen förespråkare av bidrag eller avdrag för att försöka styra marknad till fler köp. Är dock för skatter som är till för att utjämna negativa kostnader saker har (tobak, sprit, koldioxidutsläpp etc).

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2019 23:50
av PapaD
Håller helt o hållet med:om alla pengar lagts på statliga laddstationer istället så hade nog bilarna varit något billigare och mycket mer användbara. Det finns flera indikationer på att priserna höjs efter bidragens storlek.

Re: Artikel i media

Postat: 31 aug 2019 08:22
av LarsL
Det syns ju tydligt på priset på laddboxar och tidigare elcyklar att priserna anpassas efter bidraget. Det är ganska lönsamt att höja priset upp till max bidragspunkten.
För bilar är det lite annorlunda då bidraget ju faktiskt går till företag som Tesla och hjälper dem i början när det är svårt att få lönsamhet. Utan bidragen i USA och skattesänkningen i Norge hade det varit svårt att starta ett nytt bilföretag.

Men i slutändan är det sundare med marknader utan bidrag.

Re: Artikel i media

Postat: 31 aug 2019 09:44
av Teslaspolen
LarsL skrev:
Men i slutändan är det sundare med marknader utan bidrag.
Håller helt med, men tyvärr har ju de smutsoga alternativen kraftigt subventionerats i årtionden, och det verlar svårt att sluta med det så då blev alternativet att subventionera båda istället...

Artikel i media

Postat: 31 aug 2019 10:30
av jpetters
Tesla Writes the Luxury Vehicle Story in Q2 2019 Kelley Blue Book Brand Watch
https://www.coxautoinc.com/market-insig ... and-watch/

Re: Artikel i media

Postat: 01 sep 2019 08:23
av Teslaspolen
SciShow gjorde en video om huruvida elbilar är renare än avgasditton.


Re: Artikel i media

Postat: 11 sep 2019 16:53
av Verdi
Kraftig höjda förmånsvärden efter nyår på grund av den nya högre malus-skatten.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... _WB5KlFXqU

Oj vad det kommer gnällas.

Artikel i media

Postat: 11 sep 2019 17:11
av taliz
Verdi skrev:
Kraftig höjda förmånsvärden efter nyår på grund av den nya högre malus-skatten.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... _WB5KlFXqU

Oj vad det kommer gnällas.
Drabbar väl mest de modeller där det skiljer mycket mellan NEDC och WLTP.
Dvs de som fuskat mest(well, finns ju logiska förklaringar också..)..

Re: Artikel i media

Postat: 11 sep 2019 17:50
av Bjorn
Verdi skrev:
Kraftig höjda förmånsvärden efter nyår på grund av den nya högre malus-skatten.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... _WB5KlFXqU

Oj vad det kommer gnällas.
Vi elbilister har ju redan fått en höjning av förmånsvärde som drabbade i stort sett alla elbilar med 500:- månad när de sänkte taket för reduceringen till 16000 - 10000:- Det tyckte jag var mer överraskande än att man nu styr om till att använda WLTP istället för NECD.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&p=113641

Re: Artikel i media

Postat: 11 sep 2019 19:33
av Kevork
Oljudsdetektor med automatisk bötfällning testas i Frankrike för att minska problemen med fordon som väsnas.

https://www.vibilagare.se/nyheter/frank ... ljudsradar

Re: Artikel i media

Postat: 11 sep 2019 20:55
av taliz
VWs VD "gillar" Elon och tror de kommer gå med vinst strax:

https://insideevs.com/news/370106/herbe ... tesla/amp/

Re: Artikel i media

Postat: 14 sep 2019 21:40
av Bjorn
Polestarchef erkänner: Tesla är långt före alla andra
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... lla-andra/

Re: Artikel i media

Postat: 15 sep 2019 12:56
av taliz
Audis nuvarande VD sitter inspärrad.
Markus Dieselman från BMW blir nästa VD:

https://www.autoblog.com/2019/09/14/mar ... departure/

Re: Artikel i media

Postat: 15 sep 2019 13:05
av Jerker
taliz skrev:
Audis nuvarande VD sitter inspärrad.
Markus Dieselman från BMW blir nästa VD:

https://www.autoblog.com/2019/09/14/mar ... departure/
Dieselman? :lol: Är det humor eller en freudiansk felskrivning? (Duesmann)

Re: Artikel i media

Postat: 15 sep 2019 13:27
av taliz
Jerker skrev:
taliz skrev:
Audis nuvarande VD sitter inspärrad.
Markus Dieselman från BMW blir nästa VD:

https://www.autoblog.com/2019/09/14/mar ... departure/
Dieselman? :lol: Är det humor eller en freudiansk felskrivning? (Duesmann)
Han kom ju från BMWs motoravdelning och namnet var ju inte långt från så... Bild