Vad jag förstått av tidningar och arbetskamrater i fikarummet pågår det nåt slags mindre oljekris just nu med minskade leveranser som drivit upp bensinpriset?
Det är nästan tragikomiskt när man ställer personen från Volvo Cars "mot väggen" och frågar vad Volvo gör för att minska de skadliga effekterna från brytningen av jordartsmetaller i Kina. Man undviker ju att tala om elefanten i rummet, dvs. vad gör Volvo för att minska de skadliga effekterna av att pumpa upp olja, raffinera och förbränna?
Det är snarare inköparna i de företag som handlar med mineral man skall försöka få en större förståelse hos - Visst fordonsbranchen också. Men det blir lite konstigt när de vänder sig till Volvo som knappast bidragit särskilt mycket för elbilarna? Ett litet försök 2010 var det? - men inget mer än så.
Re: Artikel i media
Postat: 19 sep 2019 14:58
av nek0
TiborBlomhall skrev:
Vad jag förstått av tidningar och arbetskamrater i fikarummet pågår det nåt slags mindre oljekris just nu med minskade leveranser som drivit upp bensinpriset?
Inget man själv lagt märke till
Nej precis. Tankade för 2 veckor sedan och har bränsle för 720km
Tesla har inte specificerat något kring neodym i sina årliga miljörapporter. Nya motorn med permanenta magneter gör att Tesla använder stora mängder neodym numera. Men alla deras leverantörer måste följa "Tesla Supplier Code of Conduct" så Tesla är troligtvis inte inblandat i något av vad här artikeln beskriver.
Det har varit flera artiklar från SR de senaste månaderna som mest liknar FUD för att skrämma folk från att köpa sådana där hemska elbilar. Ingen av artiklarna nämner hur mycket smutsigare oljebranschen är i jämförelse.
Tesla har inte specificerat något kring neodym i sina årliga miljörapporter. Nya motorn med permanenta magneter gör att Tesla använder stora mängder neodym numera. Men alla deras leverantörer måste följa "Tesla Supplier Code of Conduct" så Tesla är troligtvis inte inblandat i något av vad här artikeln beskriver.
Det har varit flera artiklar från SR de senaste månaderna som mest liknar FUD för att skrämma folk från att köpa sådana där hemska elbilar. Ingen av artiklarna nämner hur mycket smutsigare oljebranschen är i jämförelse.
Nej precis instämmer - Aftonbladet använder samma typ av rubriker och också den helt felaktiga raden: eftersom det går åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar.
Det är nästan tragikomiskt när man ställer personen från Volvo Cars "mot väggen" och frågar vad Volvo gör för att minska de skadliga effekterna från brytningen av jordartsmetaller i Kina. Man undviker ju att tala om elefanten i rummet, dvs. vad gör Volvo för att minska de skadliga effekterna av att pumpa upp olja, raffinera och förbränna?
Jag förstår din poäng, men gällande fossila bränslen så är det loppet kört, de problem som finns är så otroligt normaliserade så att de knappt får en notis i tidningen.
Personligen så tycker jag att det är bra att de här problemen kommer upp nu, så konsumenter kan sätta krav och nya regler kan införas, bättre än att det blir normaliserat "för att det är så det är" som med fossila bränslen.
Re: Artikel i media
Postat: 19 sep 2019 16:23
av Teslaspolen
Jerker skrev:
Det är nästan tragikomiskt när man ställer personen från Volvo Cars "mot väggen" och frågar vad Volvo gör för att minska de skadliga effekterna från brytningen av jordartsmetaller i Kina. Man undviker ju att tala om elefanten i rummet, dvs. vad gör Volvo för att minska de skadliga effekterna av att pumpa upp olja, raffinera och förbränna?
Samtidigt stoltserar vissa partier att man måste sänka bensinskatten för oss stackare som bor på landsbygden som måste ha bil "för jobbet och barnens träning". Bara för att bilen gått på bensin/diesel de senaste decennierna så är det inte alls en garant att det ska fortsätta på det viset. Ja jag vet att många inte har råd med en valfri elbil över halvmiljonen och att det inte finns tillräckligt med begagnade ex ute än. Men mitt problem med det är att man väljer att stoppa huvudet i sanden och tror blint på status quo i all eveighet.
Att gynna avgasbilar kommer endast och endast att skjuta på problemet in i framtiden. Elektrifieringen är oundviklig, så varför dra fötterna efter sig i 15 år till när vi kan dumpa beroendet av olja med tekniken som finns här, idag?
Re: Artikel i media
Postat: 19 sep 2019 16:29
av TeslaTissel
Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Det är nästan tragikomiskt när man ställer personen från Volvo Cars "mot väggen" och frågar vad Volvo gör för att minska de skadliga effekterna från brytningen av jordartsmetaller i Kina. Man undviker ju att tala om elefanten i rummet, dvs. vad gör Volvo för att minska de skadliga effekterna av att pumpa upp olja, raffinera och förbränna?
Samtidigt stoltserar vissa partier att man måste sänka bensinskatten för oss stackare som bor på landsbygden som måste ha bil "för jobbet och barnens träning". Bara för att bilen gått på bensin/diesel de senaste decennierna så är det inte alls en garant att det ska fortsätta på det viset. Ja jag vet att många inte har råd med en valfri elbil över halvmiljonen och att det inte finns tillräckligt med begagnade ex ute än. Men mitt problem med det är att man väljer att stoppa huvudet i sanden och tror blint på status quo i all eveighet.
Att gynna avgasbilar kommer endast och endast att skjuta på problemet in i framtiden. Elektrifieringen är oundviklig, så varför dra fötterna efter sig i 15 år till när vi kan dumpa beroendet av olja med tekniken som finns här, idag?
Ekots reporter Daniel Öhman har under dagen rapporterat från i närheten av Baotou i Kina, där det pågår världens mest omfattande brytning av jordartsmetaller - som är viktiga komponenter i elbilar.
Är miljövinsterna verkligen så stora som vi kanske ibland vill tro jämfört med bensin och dieselbilar?
Hör samtal med Arne Müller, expert på elbilar och metallutvinning och Peter Bryntesson, senior rådgivare i forskningsfrågor på FKG. https://fkg.se/om-fkg/
Re: Artikel i media
Postat: 19 sep 2019 16:56
av Jerker
Jag förstår båda sidor. Å ena sidan ska man inte förringa problem med råvarorna till elbilar, å andra sidan kan man inte föra en debatt som ger vatten på kvarnen för dem som vill ha status quo. Om man skulle ställa alla de problem som fossildrift av bilar ger vid sidan av problemen med batteribilar så skulle givetvis batteribilarna vinna med hästlängder. Men här blir det budskap som en inte så initierad lyssnare tar med sig att batteribilar innebär ett totalt sett större miljöproblem, vilket är helt fel.
Med det sagt så vill jag poängtera att jag naturligtvis tycker att man ska sätta press på alla led från berget till bilen på att allt ska ske så miljövänligt som möjligt. Men hur lätt är det när det råder brist på råvarorna och ett land som inte är känt för att respektera vare sig miljö eller människors hälsa och rättigheter sitter på det mesta av råvarutillgångarna? De skiter högaktningsfullt i sådana krav eftersom de vet att de får sälja allt de kan ta upp marken ändå.
Re: Artikel i media
Postat: 19 sep 2019 18:25
av LarsL
Hur liten del av världsmarknaden av elmotorer går till elbilar? Det måste handla om några promille eller?
Re: Artikel i media
Postat: 19 sep 2019 18:42
av nek0
LarsL skrev:
Hur liten del av världsmarknaden av elmotorer går till elbilar? Det måste handla om några promille eller?
Glöm inte att man ser det man vill se
Re: Artikel i media
Postat: 19 sep 2019 18:46
av LarsL
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Hur liten del av världsmarknaden av elmotorer går till elbilar? Det måste handla om några promille eller?
Glöm inte att man ser det man vill se
Jo, det är ju just det. När man läser sånt här så vet man ju att det sitter något fossilhuvud där bakom tangentbordet som andats in för mycket avgaser och därmed fått ett hat mot elbilar.
I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet.
Mycket riktigt. Fick en känga på eftermiddagen. Folk lyser liksom upp. Haha! Där fick han. Jag hatar det. Fy fan.
I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet.
Mycket riktigt. Fick en känga på eftermiddagen. Folk lyser liksom upp. Haha! Där fick han. Jag hatar det. Fy fan.
Påminn de att den som skrattar sist skrattar bäst Din nya M3 kostar 360kr i skatt. Vad kostar deras nya bilar att skatta?
I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet.
Mycket riktigt. Fick en känga på eftermiddagen. Folk lyser liksom upp. Haha! Där fick han. Jag hatar det. Fy fan.
Påminn de att den som skrattar sist skrattar bäst Din nya M3 kostar 360kr i skatt. Vad kostar deras nya bilar att skatta?
Kör med den jag med.
Min kollega har kritiserat mina val av bil i många år.
Idag så visade jag honom att vi sparar 3800:-/mån på EN bil om vi skulle byta till en 3:a longrange med dragkrok.
Sen påminde jag honom om hans skatt på hans nya Ford Ranger 3,2 l diesel.
Den ligger på 16800:- nånting.
Sen frågade jag honom hur han känner kring att diesel gått upp 55 öre på några dagar.
I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet.
EXAKT - Men grundproblemet ligger INTE på elbilen som sådan - Det är Kinas ointresse att hantera frågan på ett etiskt sätt - men det ägnar de ju sig inte år så klart!?
Trist att man fokuserar också på Biltillverkarna och Volvo, förhoppningsvis framgår det så småningom för vanliga Svenssons att det inte är elbilen i sig som är boven utan ett otal andra branscher och intressen! Se diagrammet jag gjort för Elbil Sverige.
Vad avser diagrammet?
Kobolthalt i olika produkter?
Re: Artikel i media
Postat: 19 sep 2019 22:00
av Zalman3
[quote]
Är miljövinsterna verkligen så stora som vi kanske ibland vill tro jämfört med bensin och dieselbilar?
Hör samtal med Arne Müller, expert på elbilar och metallutvinning
/quote]
Arne är ingen expert på elbilar.
Och inte på metallutvinning heller.
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2019 07:18
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Är miljövinsterna verkligen så stora som vi kanske ibland vill tro jämfört med bensin och dieselbilar?
Hör samtal med Arne Müller, expert på elbilar och metallutvinning
Arne är ingen expert på elbilar.
Och inte på metallutvinning heller.
Nej, han är expert på att vara frilansjournalist som kritiserar svensk gruvindustri.
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2019 07:45
av OHt
ang sällsynta jordartsmetaller.
Vad jag vet innehåller inte litiumbatterier någon jordartsmetall.
Tror att en sammanblanding förekommer här, Prius använde (använder?) NiMh batterier, dessa innehåller lantan.
Det jag tror kan vara relevant är neodym, ett grundämne som används för magneter. neodym används i motorteknik, förmodligen till teslas permanetmagneter, därimot inte enbart i elbilar utan överallt där man behöver effektiva elmotorer.
neodymskrot borde vara ganska dyrt och lätt att återvinna, kan inte förstå varför inte det görs, Någon som har info ang detta?
Re: Artikel i media
Postat: 20 sep 2019 11:55
av Bjelke
En något knepig vinkling på artikeln kanske men BMW har det lite jobbigt...
Dom ska alltså, om jag (och artikelförfattaren) fattat rätt, säga upp en massa personal pgav av utvecklingen av kommande elbilar, dvs
eftersom dom satsat för sent så har dom för få (nästan inga) elbilar i produktion NU och måste dra ner på personal... Precis som vi ofta
sagt här på forumet...
Det hänger även ihop med en allmän besparing då det går knackigt sean ett tag (vilket mycket väl även det kan hänga ihop med frånvaron av fler elbilsmodeller NU).
Det här såg vi tydliga tecken på i tex USA där det var ganska uppenbart att BMW tappade försäljning till Tesla, förr eller senare straffar det sig.
Allt det här kan även delvis vara ett försök till påtryckning mot myndigheterna i Tyskland, dom har ju flera gånger tidigare "hotat" med dessa åtgärder/följder (inte bara BMW).
För europeisk del stängs tre fabriker: de i tyska Roding 2024 och Limbach-Oberfrohna 2028 samt den i Pisa, Italien, någon gång mellan 2023 och 2028. Fabrikerna tillverkar bland annat bränslepumpar och insprutningsteknik för förbränningsmotorer.
Man sätter även stopp för all investering rörande teknik för förbränningsmotorer.
Diskutera i små grupper varför detta händer.
Re: Artikel i media
Postat: 27 sep 2019 20:30
av taliz
Lite elakt mot en som är dålig på engelska, men ändå lite kul.
Över 30 000 ingenjörer inom fordonsindustrin i Sverige behöver utbildas de kommande åren för att klara omställningen till mer eldrivna och självkörande fordon, enligt en ny rapport.
Re: Artikel i media
Postat: 15 okt 2019 09:37
av wilfried
Ombyggt p-hus självförsörjande på el
P-huset på Gasverksgatan (Lund) har byggts till med nya våningar och blir självförsörjande på el med solcellstak.
Taket på femte våningen utgörs av solceller.
– Vi har ju inte uppvärmning men huset är energipositivt, säger Paul Myllenberg, vd på LKP, Lunds kommunala parkeringsbolag.
Elen från 2 450 kvadratmeter solceller används till belysning och hiss samt laddstolpar.
– Här finns 60 laddstolpar för elfordon.
Det kan tyckas mycket, men enligt Paul Myllenberg är 15 procent av de nya bilar som säljs elbilar.
Anläggningen har utökats med 300 platser, till 580, och blir den näst största i stan, efter p-huset på Brunnshög som har runt 800 p-platser.
Det här är en väldigt sorglig artikel om utbyggnaden av ladduttag i flerfamiljshus (dagens Sörmlands Nyheter). Resonemanget hos bostadbolagen innehåller ett flertal tankefel:
1. Det kommer att finnas 1,2 miljoner (av 5 miljoner) laddbara bilar i Sverige 2030. (Det är målet som staten satt upp, men om 10 år är det med säkerhet många fler.)
2. Det finns ingen efterfrågan idag så därför behöver vi inte bygga laddstolpar nu. Huvudet i sanden!
3. Man tänker linjär utveckling. Vad man inte begriper är att behovet kommer att explodera inom några få år och att börja planera först då är att vara för sent ute.
4. Det är väldigt dyrt att bygga ut kapaciteten till gamla bostäder. (Men börja bygg nu då, så ni sprider ut kostnaden över flera år!)
5. Man reflekterar inte över hönan/ägget. Om man byggde ut antalet laddplatser så skulle fler våga köpa elbil, men det verkar inte finnas i deras föreställningsvärld.
På Nyköpingshem resonerar man att idag finns det ingen efterfrågan för laddstolpar och att det därför görs några större investeringar.
I Esklistuna planeras det 4 laddstolpar per 100 nybyggda lägenheter.