Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 15 jun 2021 19:21
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.martinot skrev:Nu har jag inte artikeln eller siffrorna i huvudet, men jag har för mig att Tesla räknar med att MY/Berlin kommer vara billigare att tillverka än alla deras andra bilar, och att de räknar med att den kommer ha en ännu högre vinstmarginal på uppåt 45% eller mer.heldiggrisen skrev:Gäller 40% gross margin på MY också?
Hur mycket kvarstår av Teslas 40% bruttomarginal om de sänker priset med 150k för att matcha I5 AWD med det stora batteriet?
Vad blir gross margin i Berlinfabriken, med tyska löner?
Även utan rabatten på I5, så är Ioniqen 100k billigare än nuvarande beställningspriset på Berlin MY, tror du verkligen Tesla kan sänka priset med 15%???
Jag tror inte MY behöver vara billigast i klassen, men nu börjar konkurrenterna kraftigt att komma i fatt, och då måste priset ner.
Skall se om jag kan hitta detta (eller om jag minns fel får någon annan fylla på).
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.Pontus skrev:Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.OfarligTesla skrev:Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.Pontus skrev:Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Javisst, det jag gillar med Y är lång räckvidd, att man sitter högt och att man kan sova i den, det ska också vara en bra ljudanläggning, jag brukar också behålla bilar ganska länge och då vore det bra med färre delar i stål och delarna i stål kommer väl att minska med castingen antar jag.micke_r skrev:Det kan säkert finnas mycket folk som kan tänka sig en MiC Y med nuvarande teknik till ett lägre pris än det som står nu. En LR som sedan blir medium range eller liknande när Berlin och Texas kommer igång och kanske ökar räckvidden med 10 mil, så småningom. Gemene man som inte bryr sig om extrem räckvidd eller casting-teknik kan säkert vara helnöjd med en kinesisk Y, särskilt om den kommer redan i q3.
Det är ju vinstmarginal på produktionen och själva fabrikstillverkningen av en bil.Pontus skrev:Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.OfarligTesla skrev:Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.Pontus skrev:Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Camp mode Tesla: December 2019 (always on innan dess)wannabee skrev:Javisst, det jag gillar med Y är lång räckvidd, att man sitter högt och att man kan sova i den, det ska också vara en bra ljudanläggning, jag brukar också behålla bilar ganska länge och då vore det bra med färre delar i stål och delarna i stål kommer väl att minska med castingen antar jag.micke_r skrev:Det kan säkert finnas mycket folk som kan tänka sig en MiC Y med nuvarande teknik till ett lägre pris än det som står nu. En LR som sedan blir medium range eller liknande när Berlin och Texas kommer igång och kanske ökar räckvidden med 10 mil, så småningom. Gemene man som inte bryr sig om extrem räckvidd eller casting-teknik kan säkert vara helnöjd med en kinesisk Y, särskilt om den kommer redan i q3.
Y har ju funnits ett tag, så camping funktionen är ju beprövad på den, men vet man ju mindre om den på tex Ioniq 5.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.hek skrev:Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.
Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).
Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Absolut, I5:an ser också fin ut. Det är ju inte mycket som skiljer. Föll för Kians inredning och utseende, med det är ju helt klart en smaksak. Kör en Kia Optima SW PHEV idag och den har varit supertrevlig och driftsäker så det väger ju in lite också.big-olle skrev:Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.hek skrev:Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.
Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).
Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Mitt problem med KIA är allt "plingande", undrar om eGMP plattformen ärver den "ovanan"? Har jo inte något med själva plattformen att göra, men saknar en "Joe Mode" i Koreanerna.hek skrev:Absolut, I5:an ser också fin ut. Det är ju inte mycket som skiljer. Föll för Kians inredning och utseende, med det är ju helt klart en smaksak. Kör en Kia Optima SW PHEV idag och den har varit supertrevlig och driftsäker så det väger ju in lite också.big-olle skrev:Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.hek skrev:Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.
Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).
Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Haha, ja, sant. Uppstartsplinget i Optiman var irriterande. Numera filtrerar min hjärna bort det.heldiggrisen skrev:Mitt problem med KIA är allt "plingande", undrar om eGMP plattformen ärver den "ovanan"? Har jo inte något med själva plattformen att göra, men saknar en "Joe Mode" i Koreanerna.
Exakt, man kan helt enkelt inte stirra sig blind på tillverkningen enbart utan man måste ta med vad det kostar attmartinot skrev:Det är ju vinstmarginal på produktionen och själva fabrikstillverkningen av en bil.Pontus skrev:Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.OfarligTesla skrev:Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.Pontus skrev:Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Tesla har ju haft enorma forsknings och utvecklingskostnader under 10 år att ta igen. Så jag unnar de gärna det.
Men rent allmänt så är jag egoist. Köper den bil som jag tycker ger mig personligen mest värde för pengarna (oavsett om bolaget går med vinst eller förlust på försäljningen).
Vinstmarginalen är ju mest intressant för de som jobbar på bolaget, eller är aktieägare.
Jo, håller nog med lite om det. Som tur är har de ju KIA EV6 som ser i mitt personliga tycke lite vettigare ut (och lite mindre leksaksbil från 80/90-talet). Men bra att det finns olika alternativ för olika estetiska preferenser. Ju fler elbilar som säljs ju bättre för alla. Det viktiga, gällande laddeffekt och drivlina, verkar de så här långt lyckats väldigt bra med.sandberg80 skrev:Ioniq 5 och aptitlig i samma mening![]()
![]()
![]()
. Tekniskt intressant men den ser ju ut som en uppumpad Audi A3 från 97. Konstig variant på bil öht måste jag säga, en gigantisk Golf-klass bara
https://cleantechnica.com/2021/08/02/te ... ga-berlin/
Tesla To Make Its 1st Texas-Built Test Model Y Next Week, 1 Month Ahead of Giga Berlin.
Made-In-Texas Production Model Ys To Begin In 2 Months.
And I also found out that Tesla is convinced that within the next two months, they will have production Model Ys coming out of Giga Texas.
Det går in en Variocage Double Small utan problem, hur mycket skiljer det i mätt mot din bur?Credde skrev:Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…
En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model YDet verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Smygisen skrev:Det går in en Variocage Double Small utan problem, hur mycket skiljer det i mätt mot din bur?Credde skrev:Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…
En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model YDet verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
https://cleantechnica.com/2021/08/08/te ... ming-true/
When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
Jag hade en Mim Variocage Dubbel (DL) i en Model X. Problemet är den sluttande rutan och den ger inte skitmycket plats uppåt. Däremot är X:en lite längre än Y men det är väldigt marginellt.Credde skrev:Smygisen skrev:Det går in en Variocage Double Small utan problem, hur mycket skiljer det i mätt mot din bur?Credde skrev:Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…
En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model YDet verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Enligt MIM:
Variocage Double Small: 73-99 × 93 × 59 cm
Variocage Single Large: 76-103 × 55.5 × 65 cm
Så den är lite högre, vilket nog är det som kan göra utslaget. I vår X1 har vi buren förlängd till 81cm (max för bilen) vilket är perfekt för vår labbe.
Tveksamt.Zalman3 skrev:Blir Tesla MY världens mest sålda bil 2022?
https://cleantechnica.com/2021/08/08/te ... ming-true/
When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
Vilken är idag mest sålda bilen och hur många såldes..heldiggrisen skrev:Tveksamt.Zalman3 skrev:Blir Tesla MY världens mest sålda bil 2022?
https://cleantechnica.com/2021/08/08/te ... ming-true/
When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
Toyota corolla kostar en bråkdel, och under nästa år får vi se resultaten av vad som händer när världens centralbanker fördubblat penningmängden pga C19, dyra bilar lär bli en förlorare.
MY är en mycket bra bil, och när den lanserades i USA för snart 1,5 år sedan, så var den ensam i klassen. Under 2022 så kommer den ha en handfull riktig seriösa utmanare så jag är inte ens säker på att den blir världens mest sålda el-CUV i 2022.