Re: Sono Motors
Postat: 16 aug 2021 14:50
Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Jag har ju tidigare i tråden publicerat deras sprängskisser och där ser man strukturen som ska bära polykarbonaten. Dörrarna finns inte med, men man får ju utgå ifrån att även de har en bärande struktur i stål/aluminium som man monterar plasten på.Fredrik j skrev:Ska man göra ytterskalet i polykarbonat behöver man ju även en bärande struktur i t.ex. dörrar och luckor. Ett sätt att lösa det är ju att göra en kompositdetalj som blir självbärande. Är det tänkt att man ska pressa dörrar i plåt och bara klä dom med plast?
Anledningen till att jag tjatar om det är för att jag inte förstår hur detta skulle vara nyckeln till en billig tillverkningsprocess.
Det är nog det enda/bästa/enklaste sättet att kunna integrera solceller i karossen.jonasl skrev:Det har ju alltid varit några bilar som tillverkats med kaross i plast eller komposit. Typ Corvette, Smart och några andra som nämnts. Samtidigt så har det aldrig slagit igenom på bred front, frågan är ju varför.
Nej, det är många tveksamheter kring det. Men jag väljer, som jag skrivit flera ggr här i tråden, att sitta still i båten och vänta. De €500 som jag har i reservationen kan jag stå ut med att förlora.MWall skrev:Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?Jerker skrev:Nej, det är många tveksamheter kring det. Men jag väljer, som jag skrivit flera ggr här i tråden, att sitta still i båten och vänta. De €500 som jag har i reservationen kan jag stå ut med att förlora.MWall skrev:Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.martinot skrev:Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?Jerker skrev:Nej, det är många tveksamheter kring det. Men jag väljer, som jag skrivit flera ggr här i tråden, att sitta still i båten och vänta. De €500 som jag har i reservationen kan jag stå ut med att förlora.MWall skrev:Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Ok, det är ju en risk jag inte tänkte på.Jerker skrev:Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.martinot skrev:
Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?
Den var större under period än den är nu, som jag ser det. Utvecklingen tuffar på och de skriver nya kontrakt med underleverantörer. Iordningställandet av fabriken i Trollhättan fortgår också. Det kommer att bli kritiskt när de ska ha ihop kapitalet till serieproduktionen. Men marknaden verkar tro på dem. De pengar som har satts in i de olika crowd fundingrundorna har omvandlats till aktier som i dagsläget inte går att avyttra, men de har stigit i värde med en faktor 10.martinot skrev:Ok, det är ju en risk jag inte tänkte på.Jerker skrev:Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.martinot skrev:
Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?
Tror du själv att risken är stor för det?
Gott! Då låter det på dig som det ändå är väldigt osannolikt att de kursar. Då kan du troligen få tillbaka dina pengar utan problem (om du så vill).Jerker skrev:Den var större under period än den är nu, som jag ser det. Utvecklingen tuffar på och de skriver nya kontrakt med underleverantörer. Iordningställandet av fabriken i Trollhättan fortgår också. Det kommer att bli kritiskt när de ska ha ihop kapitalet till serieproduktionen. Men marknaden verkar tro på dem. De pengar som har satts in i de olika crowd fundingrundorna har omvandlats till aktier som i dagsläget inte går att avyttra, men de har stigit i värde med en faktor 10.martinot skrev:Ok, det är ju en risk jag inte tänkte på.Jerker skrev:
Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.
Tror du själv att risken är stor för det?
Sono Motors har ju värvat en rad personer med lång erfarenhet från den tyska bilindustrin så expertis har de, inte bara entusiasm. Vi ser inte mycket av företaget i Sverige, men i Tyskland är det rätt hyfsad uppståndelse med nån artikel i dagspressen nästan varje vecka. Jag tror att det finns många tyskar som verkligen vill se den här bilen i trafik, så stödet i Tyskland är nog rätt brett för den.
Jag tar helst en bil!martinot skrev:Gott! Då låter det på dig som det ändå är väldigt osannolikt att de kursar. Då kan du troligen få tillbaka dina pengar utan problem (om du så vill).
Har inte kikat på deras finanser eller kaptialsituation, så får ta dig på orden att de inte kursar (är ju extremt kapitalintensivt att starta ett helt nytt bilföretag). Men det lilla jag sett hur lite de gått fram, så är jag högst tveksam om denna bilmodellen någonsin kommer i en större serieproduktion.Jerker skrev:Jag tar helst en bil!martinot skrev:Gott! Då låter det på dig som det ändå är väldigt osannolikt att de kursar. Då kan du troligen få tillbaka dina pengar utan problem (om du så vill).
Just solcellerna är inte nåt som jag är intresserad av heller. För att fullt förstå det så måste man backa till början. Det är tre ungdomar, två ingenjörer och en designer, barndomskamrater, som började med att bygga om en gammal bil i hemmagaraget till elbil. Denna väckte ett tillräckligt stort intresse för att det göra det möjligt att ta fram en andra prototypgeneration. De vände sig till tilltänkta kunder och frågade vad de ville att bilen skulle utrustas med. Så på en community diskuterades detta och kravspecen sattes upp. En av grundarna berättar att idén med solceller på bilen (inte bara taket utan alla möjliga ytor på bilen) visade sig kunna generera tillräckligt mycket för att en genomsnittlig tysk stadspendlare - han tog sin egen far som exempel - skulle kunna använda bilen dagligen utan att behöva ladda den med annat än det som solcellerna ger. Detta gäller givetvis i München, inte här i Sverige, där man dels pendlar längre, dels har färre soltimmar. I specarna uppger man i genomsnitt [över året] 112 km/vecka.martinot skrev:Har inte kikat på deras finanser eller kaptialsituation, så får ta dig på orden att de inte kursar (är ju extremt kapitalintensivt att starta ett helt nytt bilföretag). Men det lilla jag sett hur lite de gått fram, så är jag högst tveksam om denna bilmodellen någonsin kommer i en större serieproduktion.
Om den mot förmodan gör det, så är det nog minst 4-5 år bort skulle jag tippa på. Då kommer konkurrenssituationen se mycket annorlunda ut mot idag, och troligen många fler mindre och billigare elbilar ute på marknaden som slåss om exakt samma kunder.
Ser inget direkt unikt (förutom att det ser ut att mest vara på hemmabygga/prototypstadie) med denna elbilen. Men jag kanske har missat något viktigt (inte omöjligt).
Vad är det som är unikt med Sonos?
Solceller på taket känns helt meningslöst, och massor av andra som prövat innan (utan framgång).
Grimlos skrev:Olustiga nyheter från NEVS/Trollhättan...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... 0-personer
Frågan blir ju om NEVS räknar med att kunna producera Sono ändå, eller om de inte räknar med att det blir något av med den ?
Skumt..."Anledningen är att företaget vill avancera sin tekniska omställning.
– Vi vill jobba med framtidens mobilitet och då blir kontentan det här varslet, säger Jonas Hernqvist, presschef på Nevs."
Tack! Citerar inte hela ditt inlägg, men intressant att se din grund för investering (om man kan kalla en möjligen utebliven förskottsbetalning så) i bolaget.Jerker skrev:Grundarna är sanna idealister och bilproduktionen ska få en stark miljöprofil med klimatkompenserande åtgärder. Det är en av anledningarna till att produktionen ska ske i Trollhättan, med vattenkraft.
Jag förstår alla som har tveksamheter om den här bilens chanser att nå serieproduktion. Jag skulle väl ge dem 50%.
https://fastighetstidningen.se/evergran ... -avyttras/Nevs vd Stefan Tilk är trots den kinesiska ägarens skuldkrissituation inte lika orolig över bolagets framtid som han var förr.
"För två år sedan var jag riktigt orolig. Nu tror jag att det löser sig. Och skulle Evergrande inte kunna ha oss kvar har vi utvecklat så mycket värdefullt att det borde finnas intresse hos andra för det", sade Stefan Tilk till Di i förra veckan.
https://www.elektroauto-news.net/2021/s ... evergrandeKommer Sion Sono Motors att ta slut igen!? Den här gången på grund av krisen på Evergrande!?
Elbilsutvecklaren Nevs gjorde en förlust med 6,4 miljarder kronor enligt senaste årsredovisningen. Kronofogden har dessutom fått in 101 ansökningar om betalningsförelägganden av underleverantörer till Nevs
https://www.svd.se/nevs-gor-storforlust
Den kinesiska fastighetsjätten Evergrande, som äger elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan, bekräftar nu att man för samtal med smartphonetillverkaren Xiaomi, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Samtalen handlar om ett eventuellt delägande i elbilverksamheten.
https://sverigesradio.se/artikel/nevs-a ... -saljsnack
Den kinesiska fastighetsjätten Evergrande har inlett samtal om att sälja en stor andel av sin elbilssatsning varav Nevs i Trollhättan är en del, rapporterar Reuters med hänvisning till tre källor. Potentiell köpare är ett kinesiskt konsortium med bland annat mobiltelefontillverkaren Xiaomi.
Förutom Xiaomi ska det finnas flera statsstödda investmentföretag baserade i Shenzhen i konsortiet som Evergrande samtalar med, rapporterar Reuters.
Den kinesiska fastighetsmogulen Hui Ka Yans imperium Evergrande, som fått uppenbara betalningsproblem och planerar en stor skuldrekonstruktion, är sedan sommaren 2020 helägare i Nevs i Trollhättan.
Tack för klippet.Tessi19 skrev:Fully Charged update on Sono Sion:
Utan tvekan! 2015 Leaf möjligen kan ersättas av den så småningom (nu 83% SoH kvar).NiklasTesla skrev:Tack för klippet.Tessi19 skrev:Fully Charged update on Sono Sion:
Riktigt intressant med ca 580mil "gratis" körning per år via solceller på bilen samt 11kw V2L för ett lågt pris samt ca 30mil på en full laddning. Enda extrautrustning är drag vilket jag gillar.
Kan tänka mig som en andra bil/pendlingsbil.
MVH
Läs hela pressreleasen här:Sono Group N.V. (parent company to “Sono Motors GmbH”, “Sono Motors” or the “Company”) today announced that it has publicly filed a registration statement on Form F-1 with the U.S. Securities and Exchange Commission (the “SEC”) for an initial public offering (IPO) for its common shares. The amount of shares to be offered and the price range for the proposed offering have not yet been determined. Sono Motors intends to list its common shares on the Nasdaq Global Market under the ticker symbol “SEV”.