Re: Batteridag 22 september
Postat: 20 jan 2021 23:06
The Limiting Factor.
Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?mikebike skrev:Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
Nya modell S/X....NiklasTesla skrev:Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?mikebike skrev:Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
Låter troligt.[JM] skrev:Nya modell S/X....NiklasTesla skrev:Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?mikebike skrev:Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
De visade förtusan video från cellproduktion även på Battery Day. Kunde man inte processa den informationen så är det deras fel och inte så att Elon inte sa hela sanningen. I efterföljande meddelanden så fick man reda på att cellproduktion pågått sedan början av 2020, maj eller ännu tidigare.Zalman3 skrev:Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
Ja 275kw peak laddhastighet låter lite lite av vad jag har förstått tekniken.JONI skrev:Vet inte riktigt hur de räknar men 130 kWh och 10 till 50% blir 52 kWh på 7 min.
Då får man nog avrunda 275 kW uppåt till ca 445 kW, eller?
What will Tesla's Lithium Clay Mine and Salt Extraction Process look like? In this video, I'll explain what this process could look like and the hidden opportunities for vertical integration. This is part fourteen of the Lithium Mine to Battery Line Series to break down and understand what was unveiled at Tesla Battery Day.
I tillägg till det Svenssons skriver är det värt att notera att 4680 ju inte är ett batteri utan namnet på nya formatet. Det presenterades många olika saker kring 4680 (och batteri-tillverkning generellt) på battery day och vissa saker av de som presenterades är ju helt klart fortfarande i labb-stadiet och kommer komma senare.Zalman3 skrev:Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
Visst är det så att 4680 är det nya formatet som exempelvis Tesla, Panasonic, LG Chem och BAK kommer att tillverka.flamman skrev:I tillägg till det Svenssons skriver är det värt att notera att 4680 ju inte är ett batteri utan namnet på nya formatet. Det presenterades många olika saker kring 4680 (och batteri-tillverkning generellt) på battery day och vissa saker av de som presenterades är ju helt klart fortfarande i labb-stadiet och kommer komma senare.Zalman3 skrev:Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
T.ex. är det nog fortfarande ”wet process” för elektroderna. Det är nog fortfarande i labb-stadiet, vilket de också var tydliga med under battery day. Det är ingen förutsättning för att tillverka 4680 att ha löst det. Men det kommer nog krävas framöver för att skala tillverkningen mer (och få ner priset mer).
Några reflektioner.LarsL skrev:Detta blir lite som Fermi Paradox det här. Så var är alla billiga elbil?
Får du provision på MG-försäljningen Zalman?Zalman3 skrev:MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.
I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.
Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage
Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.
7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.
Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
martinot skrev:Får du provision på MG-försäljningen Zalman?Zalman3 skrev:MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.
I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.
Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage
Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.
7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.
Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
Så mycket som du jobbar gratis för kineserna så hoppas man ju att du fått till bra en deal med kick-back från CCP.
https://www.nyteknik.se/elbilar/nya-elb ... la-6957950Instegsversionen, som tidigare sagts kosta under 25 000 euro ska vara beställningsbart efter att denna första laddning bilar byggts – men nu handlar det om ett pris på ”under 30 000 euro” i Tyskland.