Sida 28 av 30

Re: Batteridag 22 september

Postat: 20 jan 2021 23:06
av Zalman3
The Limiting Factor.


Re: Batteridag 22 september

Postat: 21 jan 2021 12:38
av NiklasTesla
Zalman3 skrev:
The Limiting Factor.

Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).

MVH

Re: Batteridag 22 september

Postat: 21 jan 2021 12:41
av mikebike
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
The Limiting Factor.

Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).

MVH
Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....

Re: Batteridag 22 september

Postat: 21 jan 2021 12:44
av NiklasTesla
mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
The Limiting Factor.

Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).

MVH
Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....
Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?

Re: Batteridag 22 september

Postat: 21 jan 2021 12:49
av [JM]
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
The Limiting Factor.

Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).

MVH
Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....
Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?
Nya modell S/X....

Re: Batteridag 22 september

Postat: 21 jan 2021 12:55
av NiklasTesla
[JM] skrev:
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
The Limiting Factor.

Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).

MVH
Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....
Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?
Nya modell S/X....
Låter troligt.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 22 jan 2021 02:02
av Zalman3
Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.


12 detaljer i tillverkningen.



Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 22 jan 2021 02:11
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.


12 detaljer i tillverkningen.



Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
De visade förtusan video från cellproduktion även på Battery Day. Kunde man inte processa den informationen så är det deras fel och inte så att Elon inte sa hela sanningen. I efterföljande meddelanden så fick man reda på att cellproduktion pågått sedan början av 2020, maj eller ännu tidigare.

Själv trodde jag dock inte att de skulle få igång massproduktion av celler för både Model Y i Berlin samt alla Model S/X redan nu. Jag börjar ändra mig nu men tror inte Tesla själva var säkra om tidsplan på Battery Day.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 25 jan 2021 21:34
av Zalman3
Kim Java visar i sin Youtube film att
4680-batterier kan få följande egenskaper:
Laddhastighet ökar upp till 275kW.
Tesla M3 kan öka sitt batteri upp till 130kWh.
Kan ladda 10 till 50% på 7 minuter.



Screenshot_20210125-212425_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210125-212724_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210125-212459_Samsung Internet.jpg

Re: Batteridag 22 september

Postat: 26 jan 2021 15:17
av JONI
Vet inte riktigt hur de räknar men 130 kWh och 10 till 50% blir 52 kWh på 7 min.
Då får man nog avrunda 275 kW uppåt till ca 445 kW, eller?

Re: Batteridag 22 september

Postat: 26 jan 2021 16:01
av NiklasTesla
JONI skrev:
Vet inte riktigt hur de räknar men 130 kWh och 10 till 50% blir 52 kWh på 7 min.
Då får man nog avrunda 275 kW uppåt till ca 445 kW, eller?
Ja 275kw peak laddhastighet låter lite lite av vad jag har förstått tekniken.

MVH

Re: Batteridag 22 september

Postat: 06 mar 2021 00:36
av Peter Andersson
Teslas 4680 batteriers tre olika katodval.


Screenshot_20210306-003919_YouTube.jpg

Re: Batteridag 22 september

Postat: 06 mar 2021 00:49
av Peter Andersson
Screenshot_20210306-004842_YouTube.jpg

Re: Batteridag 22 september

Postat: 17 apr 2021 07:27
av Zalman3
What will Tesla's Lithium Clay Mine and Salt Extraction Process look like? In this video, I'll explain what this process could look like and the hidden opportunities for vertical integration. This is part fourteen of the Lithium Mine to Battery Line Series to break down and understand what was unveiled at Tesla Battery Day.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 17 apr 2021 08:26
av flamman
Zalman3 skrev:
Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.


12 detaljer i tillverkningen.



Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
I tillägg till det Svenssons skriver är det värt att notera att 4680 ju inte är ett batteri utan namnet på nya formatet. Det presenterades många olika saker kring 4680 (och batteri-tillverkning generellt) på battery day och vissa saker av de som presenterades är ju helt klart fortfarande i labb-stadiet och kommer komma senare.
T.ex. är det nog fortfarande ”wet process” för elektroderna. Det är nog fortfarande i labb-stadiet, vilket de också var tydliga med under battery day. Det är ingen förutsättning för att tillverka 4680 att ha löst det. Men det kommer nog krävas framöver för att skala tillverkningen mer (och få ner priset mer).

Re: Batteridag 22 september

Postat: 17 apr 2021 08:45
av Zalman3
flamman skrev:
Zalman3 skrev:
Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.


12 detaljer i tillverkningen.



Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
I tillägg till det Svenssons skriver är det värt att notera att 4680 ju inte är ett batteri utan namnet på nya formatet. Det presenterades många olika saker kring 4680 (och batteri-tillverkning generellt) på battery day och vissa saker av de som presenterades är ju helt klart fortfarande i labb-stadiet och kommer komma senare.
T.ex. är det nog fortfarande ”wet process” för elektroderna. Det är nog fortfarande i labb-stadiet, vilket de också var tydliga med under battery day. Det är ingen förutsättning för att tillverka 4680 att ha löst det. Men det kommer nog krävas framöver för att skala tillverkningen mer (och få ner priset mer).
Visst är det så att 4680 är det nya formatet som exempelvis Tesla, Panasonic, LG Chem och BAK kommer att tillverka.

Sen vilken kemi man stoppar i detta nya format kommer att variera.
Tror att LFP kommer att dominera.
Men intressant är vilken litiumjon variant man kan bygga ihop för att få 50% bättre densitet.
Vissa spår att Tesla med 4680 nickel batterier kan närma sig prismässigt konkurrenternas LFP batterier.
Men med bättre densitet.
960x0-2.jpg

Re: Batteridag 22 september

Postat: 17 apr 2021 09:01
av LarsL
Detta blir lite som Fermi Paradox det här. Så var är alla billiga elbil?

Re: Batteridag 22 september

Postat: 17 apr 2021 09:19
av Zalman3
LarsL skrev:
Detta blir lite som Fermi Paradox det här. Så var är alla billiga elbil?
Några reflektioner.
Det billigt idag att tillverka en elbil.
Problemet är att det är brist på batterier.
Vilket gör att batteripriset hålls konstlat högt.
Men när väl Northvolt( pratas om att Northvolt bygger batterier för ca 70 dollar per kWh) och en massa andra nybyggda batterifabriker får upp farten, så sjunker priserna.

Bilförsäljarna vill ha höga listpriser. Men de dribblar med höga rabatter(Peugeot ger 20 % i rabatt)och galet låga privatleasingpriser.
Går man in på blocket så hittar man leasingpriser i prisklassen 2000 till 3000kr i månaden från:
Maxus, Fiat, VW, Renault, Opel, Peugeot, Seat, Hyundai, Mini Cooper, BMW, Mazda, Kia och Nissan.

Så det är en myt att folk inte har råd att skaffa en elbil.

Edit:
MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.

I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.

Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage

Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.

7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.

Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 14 maj 2021 18:00
av Zalman3
The Limiting Factor.
16 Manufacturing the Structural Battery Pack from the Cell Up




Structural Battery Pack 5ggr starkare.
4680 batteripack.jpg

Re: Batteridag 22 september

Postat: 14 maj 2021 18:22
av martinot
Zalman3 skrev:
MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.

I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.

Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage

Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.

7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.

Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
Får du provision på MG-försäljningen Zalman?

Så mycket som du jobbar gratis för kineserna så hoppas man ju att du fått till bra en deal med kick-back från CCP. :lol:

Re: Batteridag 22 september

Postat: 14 maj 2021 18:37
av Zalman3
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.

I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.

Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage

Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.

7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.

Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
Får du provision på MG-försäljningen Zalman?

Så mycket som du jobbar gratis för kineserna så hoppas man ju att du fått till bra en deal med kick-back från CCP. :lol:

Alla elbilister kommer inte att köpa en MG, långt därifrån.
Men alla elbilister tjänar på bättre konkurrens och lägre elbilspriser.

Varför kostar exempelvis en ID3 Från 404.900kr i Sverige?
Hutlöst dyrt om du frågar mig och Volkswagenchefen Herbert Diess har sagt
till investerare att en ID3 kostar 40% mindre att tillverka än en VW e-Golf.

"Volkswagen ID 3 kostar 40 procent mindre att tillverka än gamla e-Golf. "
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... tillverka/


Det var mycket prat om att ID3 skulle kosta från 25.000 euro. Ett löfte som inte hölls.
Instegsversionen, som tidigare sagts kosta under 25 000 euro ska vara beställningsbart efter att denna första laddning bilar byggts – men nu handlar det om ett pris på ”under 30 000 euro” i Tyskland.
https://www.nyteknik.se/elbilar/nya-elb ... la-6957950

Så antingen så kommer de svenska importörerna få sänka sina priser, eller så kommer det en våg med importerade bilar till Sverige så snart Covid19 börjar lugna ner sig.

Re: Batteridag 22 september

Postat: 07 jun 2021 23:49
av Zalman3
The Limiting Factor.


Re: Batteridag 22 september

Postat: 07 jun 2021 23:53
av Zalman3
Priset på batterier sjunker som en sten.
Screenshot_20210607-235233_YouTube.jpg

Re: Batteridag 22 september

Postat: 07 jun 2021 23:59
av Zalman3
2021 är elbilen billigare i vissa segment.
2023 är elbilen billigare i nästan alla segment.
Screenshot_20210607-235844_YouTube.jpg

Re: Batteridag 22 september

Postat: 08 jun 2021 00:05
av Zalman3
Tesla 2 tros kosta 18.000 dollar att tillverka.
Screenshot_20210608-000350_YouTube.jpg