Sida 295 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 30 dec 2021 15:00
av Robertrimmevik
mati skrev:dfa skrev:
Har kört till 4km kvar eller c:a 2% med min e50 det som var lite nojligt var de sista höjdmeterna som jag glömt av
Tyckte ändå att det funkade rätt bra, kombinationen med att sätta navin dit du skall (dvs för att veta faktiskt avstånd kvar) och ha koll på kvarvarande range gjorde att jag kunde blåsa på en del. Så länge som kvarvarande räckvidd inte minskar
betydligt mycket snabbare än avstånd till destinationen så känner jag mig trygg med att komma fram och man kan variera hastigheten.
Tyvärr är min erfarenhet med e-tron att just detta händer alltför ofta, dvs att den estimerade kvarvarande räckvidden minskar betydligt snabbare än avståndet till destinationen. När bilen var ny tyckte jag att den var tvärtom extremt pessimistisk, vilket ju är bra. Jag hade alltid flera mils marginal, och jag visste att om bilen ansåg att det var tajt så kunde man ändå komma fram utan bekymmer.
Men någon gång under senaste året har detta förändrats. Bilens estimerade räckvidd var alldeles för optimistiskt räknat. Först när SOC föll under 15-20% minskade den estimerade räckvidden dramatiskt. Det har hänt mig flera gånger på senare tid att jag hade ~2 mil kvar att köra, och bilen visade 5 eller 6 mil kvarvarande räckvidd. Ändå så var det till sist så tajt att jag nästan inte kom fram, trots att jag körde långsammare och långsammare. Jag märkte ju att räckvidden föll som en sten. Ett väldigt märkligt beteende. Vet man om det är det ju ingen fara egentligen, det är ju bara räkna bort 4 mil från vad GOM visar. Men det är ändå lite jobbigt när den visar så himla fel. Och framförallt när det förändras över tid.
Upplever exakt samma sak. På min bör man ha 1.5 mil till godo till resmålets slut när man passerat 50% av batteriet. Kom hem på sista km i veckan när jag låg jämnt upp vid 40% av batteriet. Fick ta det väldigt väldigt lungt sista 5 milen.
Re: Audi e-tron
Postat: 30 dec 2021 15:55
av Nect
Robertrimmevik skrev:mati skrev:dfa skrev:
Har kört till 4km kvar eller c:a 2% med min e50 det som var lite nojligt var de sista höjdmeterna som jag glömt av
Tyckte ändå att det funkade rätt bra, kombinationen med att sätta navin dit du skall (dvs för att veta faktiskt avstånd kvar) och ha koll på kvarvarande range gjorde att jag kunde blåsa på en del. Så länge som kvarvarande räckvidd inte minskar
betydligt mycket snabbare än avstånd till destinationen så känner jag mig trygg med att komma fram och man kan variera hastigheten.
Tyvärr är min erfarenhet med e-tron att just detta händer alltför ofta, dvs att den estimerade kvarvarande räckvidden minskar betydligt snabbare än avståndet till destinationen. När bilen var ny tyckte jag att den var tvärtom extremt pessimistisk, vilket ju är bra. Jag hade alltid flera mils marginal, och jag visste att om bilen ansåg att det var tajt så kunde man ändå komma fram utan bekymmer.
Men någon gång under senaste året har detta förändrats. Bilens estimerade räckvidd var alldeles för optimistiskt räknat. Först när SOC föll under 15-20% minskade den estimerade räckvidden dramatiskt. Det har hänt mig flera gånger på senare tid att jag hade ~2 mil kvar att köra, och bilen visade 5 eller 6 mil kvarvarande räckvidd. Ändå så var det till sist så tajt att jag nästan inte kom fram, trots att jag körde långsammare och långsammare. Jag märkte ju att räckvidden föll som en sten. Ett väldigt märkligt beteende. Vet man om det är det ju ingen fara egentligen, det är ju bara räkna bort 4 mil från vad GOM visar. Men det är ändå lite jobbigt när den visar så himla fel. Och framförallt när det förändras över tid.
Upplever exakt samma sak. På min bör man ha 1.5 mil till godo till resmålets slut när man passerat 50% av batteriet. Kom hem på sista km i veckan när jag låg jämnt upp vid 40% av batteriet. Fick ta det väldigt väldigt lungt sista 5 milen.
På min -21 så har det kommit ett service ärende att bilen ska in på uppdatering av programvaran då GOM beräknar fel/visar för låg kvarvarande räckvidd. Uppdateringen sk göra om beräkningen om jag förstod det rätt. Kanske är nått sånt? Bilen visar lägre räckvidd än vad man faktiskt kan få ut om man kör vidare.
Re: Audi e-tron
Postat: 30 dec 2021 16:39
av mati
Dafro skrev:
Nope tyvärr inte på min, har tryckt överallt. Får väl ge upp, ör ju inte så svårt att få till bilen men vore bekvämt. Har du iPhone?
Detta är en ny funktion som 19-bilarna hittills inte har haft. Tydligen ska den ha tillkommit i stora uppdateringen som kom nu i höstas och som även låste upp en del av batteriet. Har du fått den i din bil? Annars är det inte så konstigt att du inte kan ställa in laddnivå. Jag har aldrig kunnat göra det och hann sälja bilen innan uppdateringen installerades.
Re: Audi e-tron
Postat: 30 dec 2021 18:26
av Dafro
mati skrev:Dafro skrev:
Nope tyvärr inte på min, har tryckt överallt. Får väl ge upp, ör ju inte så svårt att få till bilen men vore bekvämt. Har du iPhone?
Detta är en ny funktion som 19-bilarna hittills inte har haft. Tydligen ska den ha tillkommit i stora uppdateringen som kom nu i höstas och som även låste upp en del av batteriet. Har du fått den i din bil? Annars är det inte så konstigt att du inte kan ställa in laddnivå. Jag har aldrig kunnat göra det och hann sälja bilen innan uppdateringen installerades.
Jo uppdatering på bilen ska vara gjord, gissar på 93M3 utförd 21-11-25.
Men man kan ju inte få allt, är helnöjd än så länge ändå men vill ju ha allt man kan få.

Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2021 01:29
av improwise
martinot skrev:improwise skrev:Klarar Etron (Audi) av det dom fortfarande är omöjligt i Tesla, att lägga in delmål i navigatorn? Tesla verkligen blandar och ger mellan högt och lågt...
Det saknades länge hos Tesla, men sedan för inte så många uppdateringar så finns delmål numera på plats även där.
Där ser man. Har inte Wifi vid bilen och släpar därför lite efter med uppdateringarna för det mesta, ska bli intressant att testa.
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2021 01:30
av improwise
Nect skrev:
På min -21 så har det kommit ett service ärende att bilen ska in på uppdatering av programvaran då GOM beräknar fel/visar för låg kvarvarande räckvidd. Uppdateringen sk göra om beräkningen om jag förstod det rätt. Kanske är nått sånt? Bilen visar lägre räckvidd än vad man faktiskt kan få ut om man kör vidare.
Förmodligen redan besvarat många gånger men innebär detta att Audi (och säkert många andra) inte har OTA uppdateringar ännu?
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2021 08:14
av mati
improwise skrev:Nect skrev:
På min -21 så har det kommit ett service ärende att bilen ska in på uppdatering av programvaran då GOM beräknar fel/visar för låg kvarvarande räckvidd. Uppdateringen sk göra om beräkningen om jag förstod det rätt. Kanske är nått sånt? Bilen visar lägre räckvidd än vad man faktiskt kan få ut om man kör vidare.
Förmodligen redan besvarat många gånger men innebär detta att Audi (och säkert många andra) inte har OTA uppdateringar ännu?
E-tron har inte OTA-uppdateringar. Det är en gammal plattform som saknar stöd för detta. Q4 e-tron däremot som bygger på MEB-plattformen har möjlighet till OTA.
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2021 08:46
av Dafro
Funktions on demand har dom ju from 2020 och det är väl OTA för att tex få hyra led Matrix lysen men uppdatering tror jag inte dom har men tekniskt sett borde det vara lösbart, men det finns inte på min. Jag ör väl troligen gammalmodig men har inget större behov av OTA udate hellre en stabil sw och om den sedan behöver uppdateras 1-2 ggr per år så är det väl inte så jobbigt att lämna in den, men det är jag det.
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2021 10:06
av mati
Nej, bilens arkitektur tillåter inte OTA uppdateringar. Förutom navigatorn kan bilen bara uppdateras av verkstäderna. Och det verkar vara en ganska långsam och omständig procedur. Det finns ingen central dator som t.ex. i Tesla, som tar hand om allt och som lätt kan uppdateras. E-tron är byggd på det gamla sättet där alla komponenter lever sitt eget liv.
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2021 16:16
av Nect
mati skrev:Nej, bilens arkitektur tillåter inte OTA uppdateringar. Förutom navigatorn kan bilen bara uppdateras av verkstäderna. Och det verkar vara en ganska långsam och omständig procedur. Det finns ingen central dator som t.ex. i Tesla, som tar hand om allt och som lätt kan uppdateras. E-tron är byggd på det gamla sättet där alla komponenter lever sitt eget liv.
Ganska otroligt hur Audi och alla andra haft det i alla år. Alla underleverantörer har sitt system som inte kan prata med övriga system förutom utvalda delar. Så när en uppdatering ska ske måste den funka med alla system i bilen… Det är oftast inte biltillverkaren som gör programvaran utan resp underleverantör. Så man förstår varför OTA är omöjligt samtidigt som det sällan kommer nya uppdateringar.
Här ska Tesla ha en eloge som visat vägen för alla att det är bättre att äga systemet och ha koll på alla delar själv.
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2021 16:18
av Dafro
Ändå valde jag en E-tron helt frivilligt, hur tänkte jag där.
Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2021 16:24
av Nect
Dafro skrev:Ändå valde jag en E-tron helt frivilligt, hur tänkte jag där.
För du villa åka som en kung?

Re: Audi e-tron
Postat: 31 dec 2021 16:43
av mati
Dafro skrev:Ändå valde jag en E-tron helt frivilligt, hur tänkte jag där.
För att e-tron är en jäkligt bra bil. Däremot så är det ingen dator på hjul.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 13:10
av Henriksson
Resan från Roslagen till Bruksvallarna blev riktigt skakig. Först var ju vägbanan blöt och lätt moddig och med takbox hamnade vi strax över 30 kWh/ mil. Ionity Gävle kö samt en laddare ur funktion, vände tillbaka till MCD Gävle bro där man nu har 6 laddare varav två lediga när vi kom. Fine, sen ladda vi i Mora 2 lediga av 4, på en timme sjönk nu temperaturen från -2 till -22. Eftersom fortsatta resan består av enstaka laddare måste man utgå från att någon inte fungerar eller är upptagen. Eftersom Noppikoski var ledig och är en 100kW så fyllde vi där som tur var eftersom laddaren i Sveg var trasig. Hur kan man ha en laddare i Sveg? Och ha den trasig över Jul och Nyår, skandal. Vi laddade ytterligare en gång i Hede, sista biten var förbrukningen 35 kWh/mil. Tidigare har vi aldrig haft mer än två laddstopp. Sammanlagt laddade vi 1.5h jämfört med 45 min gången innan, temperaturen är skillnaden mellan resorna.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 13:13
av mikebike
Henriksson skrev:Resan från Roslagen till Bruksvallarna blev riktigt skakig. Först var ju vägbanan blöt och lätt moddig och med takbox hamnade vi strax över 30 kWh/ mil. Ionity Gävle kö samt en laddare ur funktion, vände tillbaka till MCD Gävle bro där man nu har 6 laddare varav två lediga när vi kom. Fine, sen ladda vi i Mora 2 lediga av 4, på en timme sjönk nu temperaturen från -2 till -22. Eftersom fortsatta resan består av enstaka laddare måste man utgå från att någon inte fungerar eller är upptagen. Eftersom Noppikoski var ledig och är en 100kW så fyllde vi där som tur var eftersom laddaren i Sveg var trasig. Hur kan man ha en laddare i Sveg? Och ha den trasig över Jul och Nyår, skandal. Vi laddade ytterligare en gång i Hede, sista biten var förbrukningen 35 kWh/mil. Tidigare har vi aldrig haft mer än två laddstopp. Sammanlagt laddade vi 1.5h jämfört med 45 min gången innan, temperaturen är skillnaden mellan resorna.
Näe, inte 30 och 35 kWh/mil.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 13:15
av martinot
mati skrev:Dafro skrev:Ändå valde jag en E-tron helt frivilligt, hur tänkte jag där.
För att e-tron är en jäkligt bra bil. Däremot så är det ingen dator på hjul.
Helt riktigt. Samt att den höga förbrukningen i praktiken inte är så illa om man har Ionity eller andra effektiva snabbladdare längs vägarna. Riktigt bra bil.
Skulle vara intressant att få en jämförelse av någon som har erfarenhet av både e-tron och Ioniq 5. Tycker de ändå är rätt lika bilar, för liknande målgrupp (stora SUV, rejäla bilar, bra utrymmen, bra dragmöjligheter). Så är nog många som funderar mellan dessa två. Nu skiljer priserna, men kanske vissa är inne på att välja mellan en beg. e-tron 50 och en ny Ioniq 5.
Du som nu kört både Hyundai och Audi; vem tycker du är modernast och bäst på detta med information, styrning/inställningar och infotainment i bilarnas skärmar och i telefonen?
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 14:06
av Henriksson
Näääh 30 var det inte utan 3.0 men en räckvidd på 24 mil och med enstaka laddstolpar där vissa inte fungerar som i Sveg är inte tillräckligt. Är helt nöjd med bilen men kommer uppgradera när den nya skäpps om räckvidden är betydligt länge.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 14:15
av Dafro
Henriksson skrev:Näääh 30 var det inte utan 3.0 men en räckvidd på 24 mil och med enstaka laddstolpar där vissa inte fungerar som i Sveg är inte tillräckligt. Är helt nöjd med bilen men kommer uppgradera när den nya skäpps om räckvidden är betydligt länge.
Jag förstod vad du menade…. Är också lite sugen på Q6 E-tron som ska bli något större också, men dom verkar vara ett par år bort. Hoppas ochntror att jag kommer klara mig på min E55 men jag hr inte så mycket resor norrut som du verkar ha. Men håller med dig om att en laddare kan man inte ha, minst 4 tycker jag.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 15:21
av mati
martinot skrev:mati skrev:Dafro skrev:Ändå valde jag en E-tron helt frivilligt, hur tänkte jag där.
För att e-tron är en jäkligt bra bil. Däremot så är det ingen dator på hjul.
Helt riktigt. Samt att den höga förbrukningen i praktiken inte är så illa om man har Ionity eller andra effektiva snabbladdare längs vägarna. Riktigt bra bil.
Skulle vara intressant att få en jämförelse av någon som har erfarenhet av både e-tron och Ioniq 5. Tycker de ändå är rätt lika bilar, för liknande målgrupp (stora SUV, rejäla bilar, bra utrymmen, bra dragmöjligheter). Så är nog många som funderar mellan dessa två. Nu skiljer priserna, men kanske vissa är inne på att välja mellan en beg. e-tron 50 och en ny Ioniq 5.
Du som nu kört både Hyundai och Audi; vem tycker du är modernast och bäst på detta med information, styrning/inställningar och infotainment i bilarnas skärmar och i telefonen?
Oj, den var lite svår. Det handlar ju mycket om tycke och smak. Och delvis även vilken utrustning man har valt. Jag tycker personligen att Ioniq 5 känns modernare och mer elbilsanpassat. Jag gillar att Ioniq5 visar all elbils-relevant info på en massa ställen. En sån enkel grej som SOC i procent får man leta efter i e-tron. Det finns, men det ligger i nån undermeny. Ioniq5 visar det lite överallt där man vill ha det. Mycket bra. Likaså en sån självklar sak som avståndet till närmaste laddare. Jag minns inte om e-visar det alls, eller om det bara visas när man planerar en rutt. Ioniq5 visar det alltid I navigatorn.
Det som är lite halvbra är att rumpvärmen inte har några fysiska knappar i Ioniq5. Man måste alltid öppna värme-menyn först. Visserligen ligger den bara en knapptryckning bort, men det känns onödigt komplicerat.
Allt om allt upplever jag Ioniq5 som den modernare bilen. Och det är den ju också. Inte så konstigt kanske.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 15:28
av Off Grid Byggaren
Henriksson skrev:Resan från Roslagen till Bruksvallarna blev riktigt skakig. Först var ju vägbanan blöt och lätt moddig och med takbox hamnade vi strax över 30 kWh/ mil. Ionity Gävle kö samt en laddare ur funktion, vände tillbaka till MCD Gävle bro där man nu har 6 laddare varav två lediga när vi kom. Fine, sen ladda vi i Mora 2 lediga av 4, på en timme sjönk nu temperaturen från -2 till -22. Eftersom fortsatta resan består av enstaka laddare måste man utgå från att någon inte fungerar eller är upptagen. Eftersom Noppikoski var ledig och är en 100kW så fyllde vi där som tur var eftersom laddaren i Sveg var trasig. Hur kan man ha en laddare i Sveg? Och ha den trasig över Jul och Nyår, skandal. Vi laddade ytterligare en gång i Hede, sista biten var förbrukningen 35 kWh/mil. Tidigare har vi aldrig haft mer än två laddstopp. Sammanlagt laddade vi 1.5h jämfört med 45 min gången innan, temperaturen är skillnaden mellan resorna.
Det blir nog likvärdig förbrukning för alla 2,5 tons elbilar med de förhållandena.
Fjällresor är mycket energikrävande.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 15:39
av improwise
Kanske inte direkt en etron-fråga i sig men erbjuder Audi typ kortare operationell leasing för företag (småföretag)? Tänker att man kanske typ skulle kunna testa att köra det på ett år hyfsat riskfritt om tiden är begränsad och restvärdet är någon annans problem. Blir väl i praktiken då rätt likt att långtidshyra.
Hur står sig förresten operationel leasing från Audi rent generellt, är det fortfarnade en så pass dålig affär jämfört med finansiell leasing om man har en stabil kassa och inte oroar sig för likviditeten? Det brukar väl ofta brukar vara skälet till operationel leasing i kombination med ett mer problemfritt ägande utan andrahandsvärdesrisker, men är det en allt för dålig affär rent ekonimiskt så...
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 17:49
av Dafro
mati skrev:martinot skrev:mati skrev:Dafro skrev:Ändå valde jag en E-tron helt frivilligt, hur tänkte jag där.
För att e-tron är en jäkligt bra bil. Däremot så är det ingen dator på hjul.
Helt riktigt. Samt att den höga förbrukningen i praktiken inte är så illa om man har Ionity eller andra effektiva snabbladdare längs vägarna. Riktigt bra bil.
Skulle vara intressant att få en jämförelse av någon som har erfarenhet av både e-tron och Ioniq 5. Tycker de ändå är rätt lika bilar, för liknande målgrupp (stora SUV, rejäla bilar, bra utrymmen, bra dragmöjligheter). Så är nog många som funderar mellan dessa två. Nu skiljer priserna, men kanske vissa är inne på att välja mellan en beg. e-tron 50 och en ny Ioniq 5.
Du som nu kört både Hyundai och Audi; vem tycker du är modernast och bäst på detta med information, styrning/inställningar och infotainment i bilarnas skärmar och i telefonen?
Oj, den var lite svår. Det handlar ju mycket om tycke och smak. Och delvis även vilken utrustning man har valt. Jag tycker personligen att Ioniq 5 känns modernare och mer elbilsanpassat. Jag gillar att Ioniq5 visar all elbils-relevant info på en massa ställen. En sån enkel grej som SOC i procent får man leta efter i e-tron. Det finns, men det ligger i nån undermeny. Ioniq5 visar det lite överallt där man vill ha det. Mycket bra. Likaså en sån självklar sak som avståndet till närmaste laddare. Jag minns inte om e-visar det alls, eller om det bara visas när man planerar en rutt. Ioniq5 visar det alltid I navigatorn.
Det som är lite halvbra är att rumpvärmen inte har några fysiska knappar i Ioniq5. Man måste alltid öppna värme-menyn först. Visserligen ligger den bara en knapptryckning bort, men det känns onödigt komplicerat.
Allt om allt upplever jag Ioniq5 som den modernare bilen. Och det är den ju också. Inte så konstigt kanske.
Har bara provkört i5 en gång och haft E55 i några dagar men får nog hålla med Mati med tillägget att jag tycker i5 är lite för modern, to much alltså. Hittar inte heller laddningsprocent em börjar fundera att det borde räcka med km räckvidd kvar om man man kan lita på den. Sedan det som kanske inte hör hit men bagaget är lite litet för mig. Tycker nog mer om ev6 men den har ännu mindre bagage och sedan att jag inte lyckades få igång radion. E-tron ör en bra bil och i5 är en mer elbil och nästan lika tyst. Njuter i min E-tron.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 18:51
av Off Grid Byggaren
Tankmätaren som visas hela tiden är i procent, den har cirka 5% steg.
Annars är det enkelt att skapa en snabbknapp som går direkt till fullständigt visning i 1% steg. Det är samma ställe som för att sätta laddgränsen, så det är smidigt att ha just den menyn som snabbknapp.
Finns under Fordon - Laddning
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 18:51
av Taz
Off Grid Byggaren skrev:Henriksson skrev:Resan från Roslagen till Bruksvallarna blev riktigt skakig. Först var ju vägbanan blöt och lätt moddig och med takbox hamnade vi strax över 30 kWh/ mil. Ionity Gävle kö samt en laddare ur funktion, vände tillbaka till MCD Gävle bro där man nu har 6 laddare varav två lediga när vi kom. Fine, sen ladda vi i Mora 2 lediga av 4, på en timme sjönk nu temperaturen från -2 till -22. Eftersom fortsatta resan består av enstaka laddare måste man utgå från att någon inte fungerar eller är upptagen. Eftersom Noppikoski var ledig och är en 100kW så fyllde vi där som tur var eftersom laddaren i Sveg var trasig. Hur kan man ha en laddare i Sveg? Och ha den trasig över Jul och Nyår, skandal. Vi laddade ytterligare en gång i Hede, sista biten var förbrukningen 35 kWh/mil. Tidigare har vi aldrig haft mer än två laddstopp. Sammanlagt laddade vi 1.5h jämfört med 45 min gången innan, temperaturen är skillnaden mellan resorna.
Det blir nog likvärdig förbrukning för alla 2,5 tons elbilar med de förhållandena.
Fjällresor är mycket energikrävande.
Nja - en Tesla, oavsett modell, drar inte så mycket ens i dessa förhållanden. 25kwh/mil kanske.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jan 2022 19:02
av mati
Off Grid Byggaren skrev:Tankmätaren som visas hela tiden är i procent, den har cirka 5% steg.
Annars är det enkelt att skapa en snabbknapp som går direkt till fullständigt visning i 1% steg. Det är samma ställe som för att sätta laddgränsen, så det är smidigt att ha just den menyn som snabbknapp.
Finns under Fordon - Laddning
Just det. Är man på sidan där man ställer in laddgräns får man fram laddningsstapeln i % genom svepa till höger tror jag det var. Inte helt uppenbart.
Angående bagaget i I5 jämfört med e-tron så förstår jag ärligt talat inte riktigt problemet. Jag upplever det som ganska likvärdigt. Skillnaden är i praktiken ganska liten. I5 har fördelen att baksätet dessutom går att skjuta fram plus att man kan ändra vinkeln på ryggstöden.